عصر مروانی و طرح‌واره‌ی مشروعیت‌‎سازی مبانی خلافت‌

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری تاریخ اسلام، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 استاد، گروه تاریخ، دانشگاه تهران، تهران، ایران

3 دانشیار گروه تاریخ ایران اسلامی، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

4 استادیار گروه تاریخ اسلام، دانشکده علوم قرآن و حدیث، دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی، تهران، ایران.

10.22081/hiq.2025.71230.2443

چکیده

نظام‌های سیاسی و ساختارهای سلطه برآمده از متن جوامع بشری یا با اتکاء بر زور یا به پشتوانه تمکّن مالی یا بر مبنای اندیشه‌های دینی شکل می‌گیرند که برای ماندگاری، نیازمند مشروعیت و مقبولیت هستند. مشروعیت؛ در واقع اعتبار و صلاحیت ساختار قدرت از جانب اندیشه‌های دینی (اعمّ از باورهای ماورائی و اسطوره‌ای، چندگانه‌پرستی و یکتاپرستی)، و مقبولیت؛ همانا پذیرش از سوی مردم است. امویان، اولین حکومت خاندانی هستند که در دوره‌ نخست اسلامی به خلافت رسیدند. از آن‌جا که امویان با قدرت نظامی به خلافت دست یافتند، همواره در تثبیت حاکمیت دچار چالش‌های سیاسی و اجتماعی بودند. این موضوع در عصر مروانیان، نمود بیشتری داشت و موجب تنش‌های سیاسی و اجتماعی با مخالفان و رقبای سیاسی می‌شد. پژوهش حاضر با رویکرد تاریخی و روش توصیفی _ تحلیلی در پی پاسخ به این پرسش است که حکام مروانی برای حل بحران مشروعیت از چه روش‌هایی استفاده کرده‌اند؟ یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که حکمرانان مروانی برای مهار قیام‌های داخلی و کاهش بحران مشروعیت، با استمداد از راویان‌وابسته به ساخت احادیثی منسوب به پیامبر(ص) روی آوردند تا حکومت اموی را مشروع جلوه دهند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Marwanid Era and the Scheme of Legitimizing the Foundations of the Caliphate

نویسندگان [English]

  • Naser Abedi 1
  • GholamHossein Zargarinejad 2
  • Sina Foroozesh 3
  • Othman Usefi 4
1 PhD student in Islamic History, Faculty of Literature, Humanities and Social Sciences, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Emeritus Professor, Department of History, University of Tehran, Tehran, Iran
3 Associate Professor, Department of Islamic Iranian History, Faculty of Literature, Humanities and Social Sciences, Science and Research Unit, Islamic Azad University, Tehran, Iran
4 Assistant Professor, Department of Islamic History, Faculty of Quranic and Hadith Sciences, International University of Islamic Religions, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Political systems and domination structures arising from the text of human societies are formed either by relying on force, or on the basis of financial possession, or on the basis of religious ideas; By whatever method they gain power, they need two main indicators of legitimacy and acceptability. legitimacy; In fact, the validity and competence of the power structure on the part of religious ideas (including transcendental and mythological beliefs, polytheism and monotheism), and acceptability; Indeed, it is accepted by the people. Therefore, every political and governmental system needs both of them to continue its life. The Umayyads are the first dynastic government that reached the caliphate in the first Islamic era. Since the Umayyads achieved the caliphate with military power, they always faced political and social challenges in stabilizing their rule. This issue was more apparent in the Marwanian era and caused political and social tensions with political opponents and rivals. The present study, with a historical approach and descriptive analytical method, seeks to answer what methods did the Marwani rulers use to solve the crisis of legitimacy? The findings of the research show that, in order to contain the internal uprisings and reduce the crisis of legitimacy, the Marwani rulers resorted to creating hadiths attributed to the Prophet (PBUH) with the help of related narrators in order to make the Umayyad government appear legitimate.

Key words: Marwanians, legitimacy, acceptability, hadith creation, consecration of caliphate, consecration of Shaam.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Marwanians
  • legitimacy
  • acceptability
  • hadith creation