تحوّل اندیشه هاى کلامى و فلسفى در عهد موحدین

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

پژوهشگر و دانش آموخته حوزه علمیه قم.

چکیده

در حالى که مسیحیان آندلس در کنار صلیبیان تهاجمى گسترده علیه مسلمانان را آغاز مى کردند و خلافت عباسى به دنبال مهار جریان تشیع و سامان دادن امور غرب در جهت مصالح مذهب تسنن بود, موحدین بر پایه مهدویت بر مغرب مسلط شدند. دو قرن مناقشه در عرصه اندیشه هاى فلسفى و کلامى به نتیجه اى ارزشمند در دوره موحدین انجامید. هر چند نفوذ نظریات فلسفى ابن رشد در غرب مسیحى با عکس العمل شدید کلیسا مواجه شد; اما متکلمان مسیحى از کلام غزالى استقبال کردند. تلفیق, التقاط و ترکیب اندیشه هاى فلسفى و کلامى از مشخصه هاى بارز دوره موحدین است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Philosophical and Theological Concepts in the al-Muwahhidun Period

نویسنده [English]

  • Mohammad - Reza Pak
چکیده [English]

At the same time when the Spanish Christians were planning an all out invasion against Muslims, along with the Crusaders; and while the Abbasid Khilafah was busy containing the Shi in al-Maghribب spread of ah Islam and trying to establish a degree of stability and order (the Muslim West-to be exact, NW Africa) to secure the interests of the Sunni branch of Islam; al-Muwahhidun (the Almohads) took control of Maghrib based on their ideology of Mahdism.
Two centuries of controversy in the spheres of philosophy and theology finally led to a valuable result during the al-Muwahhidun period. Although the spread of Ibn Rushd's philosophical views in the Christian West was met with severe reactions on the part of the church, christian theologians welcomed al-Ghazzali's word. Integration, assimilation, and compilation of various philosophical and theological concepts are among the outstanding scholarly features of the Almohad period.