موضوع پایان تاریخ که از آموزه های ادیان و مذاهب مختلف آن از جمله تشیع اثنی عشری است، در دوران معاصر نیز مورد توجه ویژه اندیشمندان مغرب زمین قرار گرفته است. فوکویاما از نظریه پردازانی است که اندیشه های او در این زمینه آوازه یافته است. در این مقاله پایه های نظری مهدویت در سپهر اندیشهای تشیع اثنی عشری با نظریة پایان تاریخ فوکویاما در محورهای زیر مقایسه شده است: قانونمندی تاریخ، تکامل تاریخ، کرامت انسان و سرانجام چیستی و ویژگیهای غایت تاریخ، این مقاله به این نتیجه دست یافته است که مهمترین تفاوت مبنایی این دو نظریه، در نگاه به انسان و ابعاد وجودی اوست.
حضرتی, حسن, & فلاح پور, نفیسه. (1388). مقایسه اندیشه مهدویت شیعه اثنی عشری و نظریه پایان تاریخ فوکویاما. تاریخ اسلام, 10(شماره 2 - تابستان 88 - مسلسل 38), 161-186.
MLA
حسن حضرتی; نفیسه فلاح پور. "مقایسه اندیشه مهدویت شیعه اثنی عشری و نظریه پایان تاریخ فوکویاما", تاریخ اسلام, 10, شماره 2 - تابستان 88 - مسلسل 38, 1388, 161-186.
HARVARD
حضرتی, حسن, فلاح پور, نفیسه. (1388). 'مقایسه اندیشه مهدویت شیعه اثنی عشری و نظریه پایان تاریخ فوکویاما', تاریخ اسلام, 10(شماره 2 - تابستان 88 - مسلسل 38), pp. 161-186.
VANCOUVER
حضرتی, حسن, فلاح پور, نفیسه. مقایسه اندیشه مهدویت شیعه اثنی عشری و نظریه پایان تاریخ فوکویاما. تاریخ اسلام, 1388; 10(شماره 2 - تابستان 88 - مسلسل 38): 161-186.