جانشینى پیامبرصلى الله علیه وآله؛ انتقال کاریزما

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشجوى دکترى تاریخ اسلام دانشگاه الزهراءعلیها السلام.

چکیده

پس از وفات پیامبرصلى الله علیه وآله، جانشینى ایشان مهم‏ترین مسأله‏ى مطرح در جامعه‏ى اسلامى بود. علاوه بر امام على‏علیه السلام - به عنوان چهره‏ى شاخص اهل بیت‏علیهم السلام - گروه‏ها و جریانات فکرى دیگرى مدعى دستیابى به خلافت بودند. آنان به منظور تحت‏الشعاع قرار دادن على‏علیه السلام در افکار عمومى، و شکستن انحصار جاذبه‏ى کاریزمایى او، به معرفى و تقویت نهاد کاریزمایى صحابه براى رقابت با اهل‏بیت‏علیهم السلام، در مرجعیت فکرى جامعه پرداختند. در بُعد فرهنگى از ابزارهایى چون سیاست منع حدیث، طرح عدالت و صحت اجتهاد صحابه، جعل حدیث و... بهره گرفتند؛ این جریان طى قرن‏هاى بعدى استمرار یافته، سازماندهى و تقویت شد.
در این مقاله این تلاش‏ها در قالب نظریه‏ى روزمرگى کاریزماى ماکس وبر، مورد بررسى قرار مى‏گیرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

THE PROPHET'S SUCCESSION; THE TRANSFER OF CHARISMA

نویسنده [English]

  • Fahime Farahmandpoor
چکیده [English]

Afrer the Prophet Passed away, the issue of his succession was the most importand in the new Muslim community.
 In addition to Imam Ali, as the outstanding figure among the Ahl-al-Bayt, there were other groups and trends of thought who also laid a claim to hte cliphate.
 In order to overshadow Ali in the public poinion and to break his immensely superior charisma in the eyes of the people, such groups invented, institutionalized and promoted the charisma of the Prophet's Companions as competition for the Ahl-al-Bayt over the intellectual leadership of the society.
 They used such means as the prohibition of relating Prophetic hadith (tradition), the presentation of the theory of the Companions' justice and prudence of ijtihad, the fabrication of hadith, etc. to promote their cause. In the next centuries, this trend was continued, organized and strengthened more vigorously. This article takes up such efforts in the context of Max Weber's theory of "routinization of charisma".