پژوهش ها و منابع مطالعاتى تاریخ اسلام در اینترنت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

عضو هیإت علمى دانشگاه تربیت معلم

چکیده

در سال هاى اخیر, روش هاى نوینى در عرصه پژوهش هاى علمى ظهور کرده است. این موج, که در سایه ((فنآورى سریع انتقال اطلاعات)) بوجود آمده, تمامى شاخه هاى علوم و در نتیجه پژوهش هاى تاریخى را هم در برگرفته است. اگر روزى یک مورخ مى توانست با در اختیار داشتن یک کتابخانه و منابع اصلى به تحقیق بپردازد, امروزه همان مورخ مجبور است با خارج شدن از کتابخانه و با به اشتراک گذاشتن پژوهش هاى خود با دیگران, اطلاعات و تحقیقات خود را روز آمدDate) (up کند.
اگرچه تفسیر و بیان کامل ((نگاهى نو به پژوهش در تاریخ)) موضوعى است که از مقوله این نوشتار خارج است اما نکات فوق الذکر, دریچه اى براى بیان استفاده از اینترنت از مطالعات تاریخى مى باشد.
امروزه اکثر مراکز پژوهشى و دانشگاه هاى معتبر با ایجاد یک پایگاهsite) ) علمى در اینترنت, آخرین برنامه ها و تحقیقات خود را در معرض دیگران قرار مى دهند و با به اشتراک گذاشتن پژوهش هاى خود, از جدیدترین تحقیقات در هر نقطه از جهان مطلع مى شوند.
در این مقاله برآنیم که نگاهى به منابع مطالعات تاریخ اسلام در سایت هاى اینترنتى وابسته به مراکز علمى و دانشگاهى داشته باشیم. در تمامى این نوشتار, آدرس هاى اینترنتىURl) ) پایگاه هایى که بتوان به این منابع دسترسى پیدا کرد, را معرفى مى کنیم. قبل از ورود به مبحث اصلى, لازم است که کاربران با سه اصطلاح اصلى در هنگام استفاده از اینترنت آشنا باشند.

عنوان مقاله [English]

Research and Study Sources on Islamic History in the Internet

نویسنده [English]

  • Mir hadi Hoseiny