تأملی در آموزش و پژوهش جغرافیای تاریخی در ایران

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار دانشگاه زنجان

چکیده

به رغم فراوانی متون کهن جغرافیای تاریخی در میان ایرانیان و با وجود  آن­که در دهه‌های اخیر درسی با عنوان «جغرافیای تاریخی» در دانشگاه‌های کشور تدریس می‌شود و پژوهشگرانی به پژوهش و مطالعه در این زمینه اشتغال دارند، مفهوم و مصداق این دانش بین رشته‌ای، همچنان دچار ابهام و گاه آمیختگی با دیگر علوم چون باستان شناسی و تاریخ محلی است. بر این اساس در مقاله حاضر پس از بررسی تعاریف، سابقه تدریس و شیوه آن و پژوهش‌های صورت گرفته، به مسائل و مشکلات مربوط به تدریس و پژوهش این دانش در ایران خواهیم پرداخت و راه‌حل‌هایی برای برون‌رفت از تنگناهای آن ارائه خواهیم کرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Reflection on the Education and Research of Historical Geography in Iran

نویسنده [English]

  • Abbas Ahmadvand
چکیده [English]

In spite of a great number of ancient historical geography texts among Iranian and although in the recent decades, a course under the title of “historical geography” is taught in the universities of Iran and some researchers are engaged in this regard, the concept and meaning of this multidisciplinary knowledge is still suffering from vagueness and is mixed with the other sciences such as archeology and local history.
So in the present article, after the investigation of definitions, the record of teaching, its methods and the researches done in this regard, we will investigate the issues related to the teaching and study of this science in Iran, and will offer some solutions to get released from its difficulties.

کلیدواژه‌ها [English]

  • historical geography
  • the study of historical geography in Iran
  • the teaching of the historical geography in Iran
  • local history