دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643119شماره 2 - تابستان 97 - مسلسل 7420180823A Historical Analysis on the Role of Amir al- Momenin Ali (PBUH) as Flag Holder in the Battles of Prophet Mohammad (PBUH)تحلیل روایی ـ تاریخیِ پرچمداری امیرمؤمنان علی(ع) در غزوات پیامبر اکرم(ص)7406610310.22081/hiq.2018.66103FAکاوسروحی برندقاستادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه تربیت مدرسعلیاحمدیدانشآموخته سطح سه تاریخ اهلبیت:(ع)مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا (ع)Journal Article20160626Flag as one of the main symbols of tribes, nations, armies has been of considerable significance during the history. Prophet’s army like the Arab tribes before Islam was of flags. The flag as the main sign of army was of more importance compared with the flag indicative of the minor groups and nationalities. In this article, it has been investigated the role of Amir al- Momenin (PBUH) as flag holder and the amount of his presence in the battles of Prophet Mohammad (PBUH). Moreover, a collection of narrative and historical documents has been critically analyzed. Finally, it is concluded that Amir al- Momenin (PBUH) has been flag holder in the eleven out of twenty nine battles and about the nine important battles which led to the war; he was in this charge during six ones. پرچم، یکی از نمادهای اصلی اقوام، قبایل، ملتها، دولتها و لشکرهای نظامی است که همواره در تاریخ، اهمیت قابل توجهی داشته است. سپاه پیامبر(ص) ، همچون قبایل عرب پیش از اسلام، دارای پرچمهای لواء و رایت بود. لواء، به عنوان نشانه اصلی سپاه نسبت به رایت که نشانگر گروههای فرعی و قومیتها بود، اهمیت بیشتری داشت. این مقاله، نقش پرچمداریِ امیر مؤمنان، علی(ع) و میزان حضور ایشان به این عنوان در غزوات پیامبر(ص) را مورد پژوهش قرار داده است.
نوشتار حاضر با بررسی و تجزیه و تحلیل انتقادی مجموعهای از مستندات روایی و تاریخی، به این نتیجه دست یافته که بنا بر منابع اهلسنّت، امیر مؤمنان، علی(ع) در 11 غزوه از 29 غزوه، پرچمدار بوده است و از بین 9 غزوه مهمی که به جنگ ختم شده نیز در 6 نبرد این مسئولیت را عهدهدار بوده است.دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643119شماره 2 - تابستان 97 - مسلسل 7420180823Imam Sadeq’s Social Strategies towards the Development of Islamic Convergenceراهبردهای اجتماعی امام صادق(ع) برای ایجاد همگرایی اسلامی41686610410.22081/hiq.2018.66104FAحمید رضامطهریاستادیار پژوهشکده تاریخ و سیره اهلبیت: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیمصطفینادریکارشناس ارشد تاریخ اسلام دانشگاه باقرالعلوم(ع)Journal Article20161201The recommendation towards the Islamic unity goes back to the instructions of Holy Quran and the traditions of infallible Imams and it is the issue whose historical investigation in various eras is of great significance. This writing is an endeavor to show the social strategies of Imam Sadeq (PBUH) towards the Islamic convergence considering the social condition of that time through the historical method and taking advantage of historical and narrative sources related to Imam Sadeq’s actions and his especial endeavor towards the development of unity in the community. The historical conditions indicate that realizing the unity of Muslims, strengthening the social unities as well as the religious justice was considered as the most important social strategies of that holiness and in order to fulfill them, he relied on the strategies like the attending in the religious rites, developing favorably social and emotional unities among Muslims, conciliating with the opponents , respecting the beliefs of followers of religion, not imposing beliefs, avoiding from any prejudice or considering the others as nonbeliever.توصیه به اتحاد و انسجام اسلامی که ریشه در آموزههای قرآن و سنّت معصومان(ع) دارد، از جمله موضوعهایی است که بررسی تاریخی آن در ادوار مختلف، از اهمیت بسیاری برخوردار است. این نوشتار، با بهرهگیری از منابع روایی و تاریخی، اقدامات امام صادق(ع) و اهتمام ویژه آن حضرت را برای برقراری وحدت و انسجام در جامعه بررسی کرده و کوشیده است به روش تاریخی، راهبردهای اجتماعی ایشان را برای همگرایی اسلامی با توجه به شرایط اجتماعی آن روزگار نشان دهد.
شواهد تاریخی، حکایتگر آن است که عینیتبخشیدن به همسانی مسلمانان، تحکیم پیوندهای اجتماعی و اعتدال مذهبی، از مهمترین راهبردهای اجتماعی آن حضرت بود که برای تحقق این راهبردها، راهکارهایی چون: حضور و همگامی در شعائر و مناسک دینی، برقراری پیوندهای اجتماعی و عاطفی نیکو با مسلمانان، مدارا با مخالفان، احترام به باورها و مقدسات پیروان مذاهب، عدم تحمیل عقیده و پرهیز از تعصبات و تکفیر دیگران را در پیش گرفتنددانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643119شماره 2 - تابستان 97 - مسلسل 7420180823Hillah City from the 7th to 9th Century (After Hijrah), a Civilization Measurementشهر حله در قرن هفتم تا نهم هجری؛ یک سنجش تمدنی691006610510.22081/hiq.2018.66105FAعلیبیاتدانشیار دانشگاه تهرانمحمدعلیکاظم بیگیدانشیار دانشگاه تهرانحبیب اللهباباییاستادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، رشته تاریخ تمدن و ملل اسلامی، رئیس مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنیJournal Article20160812The investigation of historical changes through the modern civilization indexes can be helpful towards judgment in relation to the absence or presence, and in recent cases, the assessment of the amount and level of civilization progress in the different phases of history. This writing has analytically studied the properties and changes of Hillah city in time of Mongolians relying on these issues. The most important civilization indexes in the new studies include the broadness of knowledge, control of severity, prosperity, the position of women and lower classes as well as literature. <br />The collection of evidences indicates that Hillah city was of civilization advancement in this critical era. This research has been done through the civilization approach, mixed historical and civilization method as well as the historical sources such as the local histories of Helle, lists of manuscripts, general histories, translations, encyclopedias and some new researchesواکاوی تحولات تاریخی با بهرهگیری از شاخصهای جدید تمدنی، میتواند به داوری در باره فقدان یا وجود، و در صورت اخیر، سنجش سطح و میزان فرایند تمدنی در برشهای گوناگون تاریخی مدد رساند. این نوشتار، به بررسی تحلیلی ویژگیها و تحولات شهر حله در عصر مغولان با تکیه بر این شاخصها پرداخته است. مهمترین شاخصهای تمدنی در مطالعات نوین عبارتاند از: گستردگی، علم و دانش، رواداری و مهار خشونت، عمران و آبادانی، جایگاه زنان و فرودستان، و ادبیات.<br /> مجموعه شواهد گردآوریشده، نشانگر آن است که در این دوره بحرانی، شهر شیعهنشین حله، دارای یک فرایند تمدنی بوده است. این پژوهش با رویکرد تمدنی و با روش ترکیبی تاریخی و تمدنی و با تکیه بر منابع تاریخی مانند: تواریخ محلی حله، فهارس نسخ خطی، تواریخ عمومی، تراجم، دائرةالمعارفها و پارهای پژوهشهای نو انجام گرفته است.دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643119شماره 2 - تابستان 97 - مسلسل 7420180823The Study of Badlisi’s Historiography with the Emphasis on the Forth Volume of Hasht Beheshtواکاوی تاریخنگاری بدلیسی؛ با تأکید بر دفتر چهارم هشتبهشت1011366610610.22081/hiq.2018.66106FAسید ابوالفضلرضویدانشیار دانشگاه خوارزمیحسینملکی منفردکارشناس ارشد رشته تاریخ اسلام از دانشگاه خوارزمیJournal Article20161230During the governing of Bayezid the second (886-918), the tradition of a comprehensive historiography of dynasty was founded in the territory of Othman dynasty. Hakim al- Din Edris ibn e- Hessam ibn e- Ali Badlisi Hanafi (926 after hijrah) developed one of these works by writing Hasht Behesht with this style. He tried to manifest the majesty of this dynasty by the record of life history of Othman sultans from the beginning to Mohammad Fateh era. Now, the question is raised related to the kinds of historical presumption paradigms which affected Badlisi to write the history of Othman dynasty and the how of his narrating and analyzing the first wars of this dynasty with Muslim emirates in Anatoly during the consistency of Othman government and the most important of all, the failure of his subservients from Timor. This research answers this questions by putting emphasis on the forth volume of the book by appreciating the method and viewpoint dominant on Badlisi’s historiography and his historical presumption paradigms. The findings of research indicate that Hasht Behesht has developed a comprehensive history of Othman dynasty with the purpose of displaying the majesty of Othman government being affected by the texts of historiography in the era of Genghis and Timor. The viewpoint of Badlisi in this book has been influenced by his religious schemes along with religiously legitimating based on the fighting tradition of Othman sultans against their enemies particularly Anatoly and Timor emirates. In this regard, he has fore grounded the inevitable element of divine destiny as the main reason of Timor’s victory by back grounding the shame of failure from the face of his subservients<strong>در دوره حکومت بایزید دوم (حک: 918ـ886ق)، سنّت تاریخنگاری دودمانی جامعی در قلمرو آلعثمان پایهگذاری شد. حکیمالدین ادریسبنحسامالدین علی بدلیسی حنفی (م926ق) با نگارش هشت بهشت، یکی از نخستین آثار را در این سبک پدید آورد. وی تلاش کرد با ثبت تاریخ زندگانی سلاطین عثمانی از ابتدا تا محمد فاتح، شکوه این خاندان را به نمایش گذارد. این پرسش در باره این بازنمایی شایسته طرح است که بدلیسی متأثر از کدام طرحوارهها و الگوهای تاریخنگارانه، تاریخ آلعثمان را به رشته تحریر درآورد؟ و در زمانه ثبات حکومت عثمانی، چگونه نخستین جنگهای این خاندان با امیرنشینهای مسلمان آناتولی، و مهمتر از آن، شکست مخدومان خود را از تیمور، در اوراق هشت بهشت روایت و تحلیل کرد؟ این پژوهش قصد دارد با تأکید بر دفتر چهارمِ این کتاب و از طریق فهم روش و بینش مسلط بر تاریخنگاری بدلیسی و الگوهای تاریخنگارانه او، به این دسته از پرسشها پاسخ دهد. </strong>
<strong>یافتههای پژوهش، نشانگر آن است که هشت بهشت با هدف نمایشی از شوکت حکومت عثمانی، با الگوبرداری از متون تاریخنگاری عصر چنگیزی و تیموری، یک تاریخ دودمانی مفصل از خاندان عثمانی را با نثری منشیانه تولید کرده است. بینش بدلیسی در این کتاب، متأثر از طرحوارههای دینیِ او، به دنبال ایجاد مشروعیتسازی دینیِ مبتنی بر سنّت غازیگری سلاطین عثمانی در برابر دشمنان آنان، بهویژه امیرنشینهای آناتولی و تیمور است. ازاینرو، وی با هدف حاشیهرانی ننگ شکست از چهره مخدومانش، عامل اجتنابناپذیر تقدیر الهی را به عنوان دلیل اصلیِ پیروزی تیمور برجسته کرده است</strong>دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643119شماره 2 - تابستان 97 - مسلسل 7420180823Christian-Islamic Disputes concerning the History of the idea of Bible Falsificationتاریخ انگاره تحریف بایبل در مجادلات مسیحی ـ اسلامی1371806610710.22081/hiq.2018.66107FAمحمدعلیطباطباییپژوهشگر پژوهشگاه قرآن و حدیث قممحمدعلیمهدوی راددانش آموخته حوزه علمیه قم و دانشیار دانشگاه تهران (پردیس فارابی) در رشته علوم قرآن و حدیثJournal Article20161012The History of the ideas are considered as the new branches of historiography investigating the historical events by relying on thoughts and instructions. In this writing, the history of development of Islamic instruction related to the falsification of Bible including (old and new testament) has been investigated resembling a presumption. The sources of this research are mostly Christians and some times Islamic-Christian belonging to the first three Islamic centuries in which the various criticisms of Muslims towards Christians has been raised and answered. On the basis of some documents, the criterion presumption among Muslims has been the presumption of authenticity of Bible until the era of Haroon al- Rashid and based on the other sources, the earliest time that Muslims paid attention to the falsification of Bible goes back to the beginning of Abbasid era and the presumption of falsification has been stated in a very elementary and vague way in time of Mahdi Abbasi. It is only after the time of Ma’moon caliphate when the advent of this idea can be clearly observed<em>تاریخ انگارهها، یکی از شاخههای نوپدید تاریخنگاری است که رویدادهای تاریخی را در پرتو اندیشهها و آموزهها برمیرسد. این نوشتار، تاریخ شکلگیری آموزه اسلامی محرّفبودن بایبل (شامل تَنَخ و عهد جدید) را به مثابه یک انگاره مورد بررسی قرار داده است. منابع این پژوهش، بیشتر منابع مسیحی و گاه اسلامی ـ مسیحی سه قرن نخست اسلامی است که در آنها اِشکالهای مختلف مسلمانان بر مسیحیت مطرح و پاسخ داده شده است. </em>
بر اساس برخی اسناد، انگاره معیار در بین مسلمانان در باره بایبل تا دوران هارون الرشید، انگاره وثاقت بایبل و نه محرّفبودن آن بوده است؛ اما بر پایه منابعی دیگر، کهنترین زمانی که مسلمانان اتهام تحریف را متوجه بایبل کردهاند، به اوایل دوران عباسی برمیگردد و انگاره تحریف، به شکلی بسیار ابتدایی و مبهم، در دوران مهدی عباسی مطرح بوده است و بههرحال، تنها از دوران خلافت مأمون به بعد است که میتوان ظهور این انگاره را بهروشنی مشاهده کرددانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643119شماره 2 - تابستان 97 - مسلسل 7420180823The Analysis of Abu Ayyub Muriani’s Actions in Time of Mansoor Abbasi (136-154 After Hijrah)تحلیلی بر عملکرد ابوایوب موریانی در عصر منصور عباسی (136ـ154ﻫ.ق)1812106610810.22081/hiq.2018.66108FAآرمانفروهیدانشجوی دکترای تاریخ اسلام دانشگاه اصفهانامیدمجنونی ورانلوکارشناسی ارشد تاریخ ایران اسلامی دانشگاه فردوسی مشهدمصطفیلعل شاطریدانشجوی دکترای تاریخ ایران اسلامی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20160511In the first era of Abbasid caliphate (132-232 after hijrah), considering the policy of taking advantage of Iranians in governing affairs, the ground for the presence of people and Iranian households in caliphate system was provided. The favorable action and efficiency of Iranians in the official positions led to giving the ministry position to some of them. One of the Iranian ministers in this era is Abu Ayyub Muriani (154 After Hijrah) who was present about 17 years in Mansoor’s court and active in relation to the policy making and the other caliphate affairs. This article is to investigate the role of Abu Ayyub Muriani as well as his strategy as an Iranian bureaucrat in Abbasid caliphate system via the descriptive-analytical method and utilizing the library sources. The findings of the study indicate the distinction of Muriani in the position of ministry compared with the other Iranian ministers such as Abu Salama Kallal and Khaled e- Barmaki
Muriani presented the services like giving advice to caliphate in time of his ministry; moreover, he was seeking for his personal benefits by conspiring against the other contemporary authorities and finally, he left a kind of exclusive domination and authority in his actions.<em>در دوره اوّل خلفای عباسی (132ـ232ق)، با توجه به سیاست بهکارگیری ایرانیان در امور مملکتداری، زمینه حضور افراد و خاندانهای ایرانی در دستگاه خلافت فراهم شد. عملکرد مطلوب و توانایی ایرانیان در مناصب اداری، سبب شد که برخی از آنان حتی تا منصب وزارت نیز پیش بروند. یکی از وزرای ایرانی این دوره، ابوایوب موریانی (154ق) است. او طی هفده سال حضور در دربار منصور، در سیاستگذاریها و دیگر امور مربوط به خلافت، به ایفای نقش پرداخت.</em>
<em>این مقاله به روش توصیفی ـ تحلیلی و با تکیه بر منابع کتابخانهای، در پی آن است تا نقش ابوایوب موریانی و خط مشی او را بهعنوان یک دیوانسالار ایرانی در دستگاه خلافت عباسی مورد واکاوی قرار دهد. یافتههای پژوهش، نشاندهنده تمایز موریانی در منصب وزارت در مقایسه با دیگر وزرای ایرانی مانند ابوسلمه خلال و خالد برمکی است. وی در دوران وزارت خود، افزون بر مشورتدهی به خلیفه، پیگیر منافع شخصی خود هم بود و با دسیسهچینی علیه دیگر رجال فعالِ زمانه خویش، گونهای از قدرتطلبی و سلطهجویی انحصارگرایانه را در عملکرد خود باقی گذاشت</em>
دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643119شماره 2 - تابستان 97 - مسلسل 7420180823A Comparable Study on the Economic Reasons of Safavid and Great Indian Mongolian governments Dawn Fallبررسی تطبیقی علل اقتصادی سقوط حکومتهای صفویه و مغولان کبیر هند2112406610910.22081/hiq.2018.66109FAخسروکمالی سروستانیاستادیار دانشگاه زنجان، گروه تاریخ ایرانمرمجعفری سروجهانیکارشناسی ارشد دانشگاه زنجان، گروه تاریخ فرهنگ و تمدن ملل اسلامیJournal Article20160419The collapse of Safavid and great Indian Mongolian governments was due to some complex elements and it cannot be dependent on one or some special reasons. However, it seems that the element of economy is of determining role in this regard. This writing has investigated the economic reasons of this failure and it has endeavored to achieve the similar and dissimilar cases. The most important and related economic reasons in the collapse of the two governments can be stated in the issues such as the increase of excessive taxes, the collapse of internal commerce, no consideration of the people’ living condition and dissatisfaction of farmers and villagers, extravagant expenses, and finally, the decrease of coin value and the increase of goods’ price especially public provisions. It is worth noting that the substituted tradition in India as well as the change of lands into special ones in Iran is regarded as the special elements of collapse of the two governments.سقوط حکومتهای صفویه و مغولان کبیر هند، ریشه در عواملی پیچیده و چندجانبه داشت و نمیتوان یک یا حتی چند عامل خاص را برای آن برشمرد؛ اما به نظر میرسد مؤلفه «اقتصاد»، نقش تعیینکنندهای در آن ایفا کرده است. این نوشتار، با بهرهگیری از روش مقایسه، عوامل اقتصادی سقوط این دو دولت را واکاویده و کوشیده است موارد همسان و ناهمسان آن را به دست آورد.
مهمترین عوامل اقتصادی همسان در سقوط دو دولت را میتوان در این محورها بیان کرد: افزایش مالیاتهای کمرشکن، سقوط بازرگانی داخلی، عدم رسیدگی به وضع معیشتی مردم و نارضایتی دهقانان و روستاییان، هزینهکردهای مسرفانه و گزاف دربار و در نتیجه افول ارزش سکه و افزایش قیمت کالاها، بهویژه ارزاق عمومی. سنّت جاگیر در هند و تبدیل اراضی به خاصه در ایران. این عوامل، بهترتیب در زمره عوامل اختصاصی سقوط دو دولت مغولان هند و صفویه شایسته ذکر استدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643119شماره 2 - تابستان 97 - مسلسل 7420180823Mohammad Shahi and Qasem Shahi Nizari Ismaelites of Iran in Safavid Eraاسماعیلیه نزاری محمدشاهی و قاسمشاهی ایران در دوران صفویه2412806611010.22081/hiq.2018.66110FAسید مسعودشاهمرادیدکترای تاریخ اسلام، استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی زنجانJournal Article20160604Along with the advent of Safavid and official status of Shiite Twelvers in Iran, Nizari Ismaelites faced with some problems and limitations. Mohammad Shahi Nizaris decided upon the transferring their activities and even center of their Imamate to India after feeling disappointed related to preserving their position in Iran, while Qasem Shahi Nizaris continued their existence by taking concealment strategy through the facade of Sufism and succeeded to redevelop and systematize their organization until the end of Safavid era and even transferred it to the next era. The main issue of the present research is the study of political, cultural, social, and religious conditions of Mohammad Shahi and Qasem Shahi Nizari Ismaelites of Iran in time of Safavid via the descriptive-analytical method and relying on the historical documentsبا ظهور صفویان و رسمیت تشیع اثنیعشری در ایران، اسماعیلیان نزاری با مشکلات و محدودیتهایی مواجه شدند. نزاریان محمدشاهی، به دنبال ناکامی در حفظ موقعیت خود در ایران، انتقال فعالیتها و حتی مرکز امامت خویش به هند را برگزیدند؛ ولی نزاریان قاسمشاهی، با اتخاذ سیاست تقیه و در پوشش تصوف، به حیات خود ادامه دادند و موفق شدند تا انتهای دوران صفویه، سازمان خویش را بازسازی و سازماندهی نموده، آن را به دوران بعدی منتقل نمایند.
مسئله پژوهش حاضر، بررسی اوضاع و احوال سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و مذهبی اسماعیلیان نزاری محمدشاهی و قاسمشاهی ایران در دوران صفویه با بهرهگیری از روش پژوهش توصیفی ـ تحلیلی و تکیه بر اسناد و مدارک تاریخی است.