دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643119شماره 1- بهار 97 - مسلسل 7320180421An Analysis of the Shiite Biography Production up to the Fifth Centuryتحلیلی بر سیرهنگاری شیعیان تا قرن پنجم هجری7406554610.22081/hiq.2018.65546FAحسینحسینیان مقدمدانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قمJournal Article20180219Biography production, is a highly old branch of the Islamic historiography, and Medina is the first centre in which the biography of the holy prophet was written. The first Shiite work on biography, Tasmia Man Shahada Ma’a Amir al-Mumenin Ali, al-Jamala va Seffin va an-Nahrevan min as-Sihaba which was produced in the second half of the first Hijri century. As it can be interpreted from the mentioned work, the Shiite biography production, during the two eras of the holy prophet’s mission and the caliphate, began mainly focused on protecting the Imams’ ideology so that, based on (the biographical works done during) the holy prophet’s mission prove that Imam Ali is the (Heavenly appointed) successor of prophet. Thereby, taking another step, the Shiite started to write the prophetic biography so as to look for their theological ideology in the biography of the holy prophet of Islam.
Utilising the descriptive-analytical method, the present paper attempts to analyse the Shiite biography production through studying the written biographical works and based on such works temporal development from the beginning of the fifth Hijri century. Exploring the issues such as foundation, promotion, continuation of the biography production, different kinds of ideology and how the Shiite biography producers used to cooperate. It concludes that in the Shiite scientific circles, the biography writing started with some non-organised works, however they became organised through the time, some organised movements were formed and deep and accurate works started to be written. Through two internal sub-movements and relying on the ideas of Imams (PBuT), and in order to pass the political-ideological challenges, the Shiite extended the geographical domain of biography production from Medina to Iraq, they also developed its cultural dimension up to the Shiite groups, broke the monopoly of a specific circle in this regard and opened some new paths in the biography productionسیرهنگاری، از کهنترین شاخههای تاریخنگاری اسلامی است و شهر مدینه، نخستین مرکز تدوین سیره رسول خدا(ص) است. نخستین اثر مکتوب شیعیان درباره سیره، کتاب تسمیة مَن شَهَد مع امیرالمؤمنین علی(ع) الجَمَل وصِفّین والنهروان من الصحابة است که در نیمه دوم قرن اوّل هجری نگارش یافت. از این اثر، میتوان برداشت کرد که شیعیان تاریخنگاری خود را با پیوند دو عصر رسالت و خلافت، با بنمایه دفاع از اندیشه امامت آغاز کردند تا بتوانند با تکیه بر عصر رسالت، اندیشه جانشینی امیر مؤمنان، علی(ع) را در عصر خلافت اثبات کنند. ازاینرو، شیعیان در گامی دیگر، به نگارش سیره نبوی روی آوردند تا ریشههای تفکر کلامی خود را در سیره رسول خدا(ص) رهگیری کنند.
پژوهش حاضر، سیرهنگاری شیعه را بر اساس مطالعه آثار مکتوب و با توجه به سیر زمانی آنها تا ابتدای قرن پنجم هجری با روش وصفی ـ تحلیلی بررسی کرده و ضمن پرداختن به مسائلی مانند: بنیانگذاری، توسعهبخشی و استمراردهی سیرهنگاری، گونههای فکری و نوع تعامل سیرهنگاران شیعی با دیگران، به این نتیجه رسیده است که سیرهنگاری در محافل علمی شیعی، با گزارههای پراکنده آغاز شده و در گذر زمان سامان یافته و عناوین ریزتری را در درون خود پدید آورده است. شیعیان با دو ریزجریان درونی و با تکیه بر آرای امامان(ع) و از گذر توجه به چالشهای سیاسی ـ فکری، حوزه جغرافیایی سیرهنگاری را از مدینه به عراق، و حوزه فرهنگی آن را از انحصار یک جریان خاص به جریان شیعی توسعه دادند و محورهای جدیدی را در سیرهنگاری گشودنددانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643119شماره 1- بهار 97 - مسلسل 7320180421The Part of the Shiite in Development of the Geography Resourcesنقش شیعیان در تدوین منابع جغرافیایی41666554710.22081/hiq.2018.65547FAعلیغفرانیدانشیار دانشگاه بوعلی سیناJournal Article20180301Along with the scientific development of the Islamic world in the third Hijri century, especially the Translation Movement, relying on the specific Shiite Rationalism, and being committed to its ideological principles, the Shiite welcome the importing sciences and the applied sciences like geography. Utilising the Shiite and non-Shiite Rijali resources, and through the analytical-descriptive method, the present paper examines the biographies, geographical written works, the existing local histories, and the different geographical forms and fields studied by the Shiite scholars during the sixth Hijri Century. The findings of the present paper demonstrate that, although many of the Shiite written geographical have been lost during the time for some different reasons, they had a substantial part in writing the geographical works. Although mostly being centred in some specific cities and regions, and similar to the Sunni writers, in their own geographical studies and works the Shiite paid a special attention to the geography of the Arabian Peninsula and prepared some resources on the Arab tribes, their residence and the natural phenomena. The Shiite, in their works on introduction of the Shiite-resided cities and regions, specifically the Iraqi ones, the holy areas, the haven and burial sites of Sadat (descendants of the holy prophet), Alavids, and some fewer works on the natural, astronomical and human geographyشیعیان، همپای تحولات علمی جهان اسلام در قرن سوم هجری، بهخصوص نهضت ترجمه، با تکیه بر عقلگرایی ویژه شیعی، ضمن پایبندی به مبانی فکری خود، از دانشهای وارداتی استقبال کردند و به علوم کاربردی از جمله جغرافیا روی خوش نشان دادند. در این مقاله، با استفاده از منابع رجالی شیعی و غیرشیعی، زندگینامهها و تألیفات جغرافیایی و تاریخهای محلی موجود، اَشکال و حوزههای مختلف مطالعات جغرافیایی دانشمندان شیعی، تا قرن ششم هجری با روش تحلیلی ـ وصفی مورد بررسی قرار گرفته است.
یافتههای این پژوهش نشان میدهد که با وجود از بین رفتن بسیاری از جغرافیانگاشتههای شیعی در گذر ایام به علل مختلف، سهم آنان در تدوین منابع جغرافیایی چشمگیر بوده است. شیعیان با اینکه اغلب در شهرها و مناطق خاصی تمرکز داشتند، در مطالعات و تألیفات جغرافیایی خود همانند نویسندگان اهلسنّت، توجه ویژهای به جغرافیای جزیرةالعرب نشان دادند و به تدوین منابعی درباره قبایل عرب و مساکن آنان و نیز پدیدههای طبیعی آنجا پرداختند. شیعیان همچنین، آثاری در زمینه معرفی شهرها و مناطق شیعهنشین، بهویژه شهرهای: عراق، مناطق دارای جنبه زیارتگاهی، شهرهای مأمن و یا مدفن سادات و علویان و در ججمی کمتر، آثاری در زمینه جغرافیای طبیعی و جغرافیای نجومی و انسانی پدید آوردنددانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643119شماره 1- بهار 97 - مسلسل 7320180421The Movement of Basra Imami Historians (From the Beginning to the Fourth HIjri Century)جریان تاریخنگاران امامیِ بصره از آغاز تا اواسط سده چهارم هجری67986554810.22081/hiq.2018.65548FAسید اکبرموسوی تنیانیدکتری شیعهشناسی و عضو هیئت علمی پژوهشگاه قرآن و حدیثJournal Article20180214The Basra School of Historiography has long been important and played part in registration of the historical events, accordingly the present paper deals with the Imami followers’ historiographical activities as the knowledge provided through Imami historians’ contributions within Basra School of Historiography helps us analyse the Imams’ history. Using the analytical-historical method, and based on the hypothesis that “the Imami had focused on the historical and historiographical debates in order to defend their theological (Kalam) ideology and the same as other intellectual groups, they were actively involved in registering/writing the historical events and then revised their works”, the present research attempts to measure the share and role of the Imami, as an important intellectual and political movement in the development of the Basra Historiographyآگاهی از قلمرو جغرافیایی مورخان شیعه دوازده امامی و موضوعات مورد اهتمام آنها، میتواند سودمندیهای فراوانی برای تحلیل تاریخ امامیه داشته باشد. در پژوهش پیشِ رو، با رویکردی وصفی و تحلیلی، فعالیتهای تاریخنگاری اصحاب امامیه از آغاز تا اواسط سده چهارم هجری در بصره مورد بررسی قرار گرفته است. یافتههای پژوهش، حکایت از آن دارد که امامیان بصره برای دفاع از اندیشههای کلامی خویش، به مباحث تاریخی و تاریخنگاری روی آوردند و همانند دیگر گروههای فکری سدههای نخستین اسلامی، به بازخوانی رویدادهای تاریخی، بهویژه تاریخ صدر اسلام و تدوین آثاری در این زمینه پرداختنددانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643119شماره 1- بهار 97 - مسلسل 7320180421The Role of Ibrahim ibn Muhammad Thaqafi in the Development of the Islamic Sciences in the Third Hijri Centuryنقش ابراهیمبنمحمد ثقفی در گسترش علوم اسلامی در قرن سوم هجری991346555710.22081/hiq.2018.65557FAهادیاکبری سولگاندانشآموختۀ سطح سه تاریخ اهلبیت:، موسسۀ آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)Journal Article20180306Muhammad bin Ibrahim Thaqafi, the prominent historian and hadith narrator of the third Hijri century, is a great Shiite figure and scholar who had played a significant part in the development and promotion of the Islamic sciences. He is a scholar who wrote so many works on different fields including morality, history, theology, Fiqh and interpretation, however all his works, but “al-Gharat” book are no longer accessible. The present paper, using the historical and hadith resources, examines Thaqafi’s narratives and works and his part in the development of the Islamic sciences in the third Hijri centuryمحمدبنابراهیم ثقفی، مورخ و محدث بزرگ قرن سوم هجری، یکی از شخصیتها و اندیشمندان بزرگ شیعی است که در تدوین و توسعه علوم اسلامی نقش مهمی داشته است. وی، از جمله اندیشمندانی است که آثار فراوانی در موضوعات مختلف از جمله: اخلاق، تاریخ، کلام، فقه و تفسیر به رشته تحریر درآورد؛ ولی متأسفانه، تمامی آثار او به جز کتاب الغارات از بین رفته است. این مقاله، با بهرهگیری از منابع تاریخی و حدیثی، به بررسی روایات و آثار ثقفی و نقش او در پیشبرد و گسترش علوم اسلامی در قرن سوم هجری پرداخته استدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643119شماره 1- بهار 97 - مسلسل 7320180421The Part of the Shiite Scholars in the Development of Islamic Culture in the Syria from the Beginning to the End of the Seventh Hijri Centuryنقش دانشمندان شیعه در گسترش فرهنگ و تمدن اسلامی در شامات از آغاز تا پایان قرن هفتم هجری1351666555810.22081/hiq.2018.65558FAحسینمرادی نسباستادیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاههادیشمسآبادیکارشناس ارشد تاریخ تشیعJournal Article20180303The migration of the Shiite scholars to Syrian areas and some Shiite government ruling there are some factor impacting the development of the different rational and narrative sciences. Using some Rijali lists and resources, biographies, general, local and dynastic histories, the present paper attempts to examine the reason of the Shiite scholars migration to and presence in Syria and their part in the development of the Islamic culture and sciences up to the end of the seventh Hijri century. According to the findings of the present research and due to the lasting written and non-written works, it can be claimed that the Shiite scholars played a significant part in this regardهجرت دانشمندان شیعه به مناطق شام و وجود برخی دولتهای شیعی شامات، از جمله عوامل مؤثر بر رشد علوم مختلف عقلی و نقلی در این منطقه بوده است. این مقاله، با بهرهگیری از فهارس و منابع رجالی و شرححالها و نیز تواریخ عمومی و محلی و خاندانها و دودمانها، کوشیده است عوامل حضور علمای شیعه در شام و نقش آنها در گسترش فرهنگ و علوم اسلامی را تا پایان قرن هفتم هجری مورد بررسی قرار دهد. به استناد یافتههای پژوهش و با توجه به آثار ماندگار مکتوب و غیرمکتوب، میتوان از سهم بزرگ علمای شیعه در این زمینه سخن گفت.دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643119شماره 1- بهار 97 - مسلسل 7320180421The Shiites’ Part in the Genealogy Production in the Eighth HIjri Centuryنقش شیعیان در انسابنگاری سده هشتم هجری1672026556710.22081/hiq.2018.65567FAبهمنزینلیاستادیار گروه تاریخ و ایرانشناسی دانشگاه اصفهانJournal Article20180216In the beginning of the eighth Hijri century, and simultaneously with the conversion of the Ilkhanate Dynasty,religious system, the required ground was provided for the greater development of the Shiite ideology, and in order to defend their own ideology, the Shiite scholars wrote so many books in some different fields. For instance some works on genealogy of the Alavids and Sadat were written by authors such as ibn Teqteqi (709 H.Q.), ibn Quti (723 H.Q), ibn Muayyaa (776 H.Q.) and ibn Inaba (828 H.Q.) . The present research is conducted through the descriptive-analytical method and based on frequent reference to the historical, Rijali and library resources. Therefore it attempts to answer the question “what was the part of the Shiite historiographers in the composition of the genealogy books during the eighth century? And what was their purpose doing so?” The research contexts suggest that, due to the nobility of the prophet’s family and the different between the members of the said family and other Muslims, the production of genealogy by the Shiite in the aforesaid century, the same as what done in other eras, was done aiming at recognition of the prophet’s descendantsبا آغاز سده هشتم هجری، همزمان با تحول در نظام مذهبی ایلخانان، زمینه گسترش بیشتر اندیشه شیعی فراهم گردید و دانشمندان شیعه در راستای دفاع از اندیشه خویش، آثار بسیاری را در حوزههای مختلف پدید آوردند؛ از جمله این تلاشها، تدوین آثاری در انساب علویان و سادات بود که نویسندگانی چون: ابنطقطقی (709ق)، ابنفوطی (723ق)، ابنمعیّه (776ق) و ابنعنبه (828ق) آن را بر عهده گرفتند.
در این پژوهش که به شیوه توصیفی و تحلیلی و با استناد به منابع تاریخی، رجالی و کتابخانهای سامان یافته، به این سؤال پاسخ داده میشود که نقش مورخان شیعه در تدوین کتب انساب در سده هشتم چه بوده و با چه هدفی صورت گرفته است؟ یافتههای پزوهش، نشانگر آن است که انسابنگاری شیعیان در این قرن، همچون دیگر ادوار، با هدف بازشناسی ذریه رسول خد(ص) با توجه به شرافت این خاندان و تفاوت آنها با دیگر مسلمانان در برخى حقوق و احکام شرعى، انجام شده استدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643119شماره 1- بهار 97 - مسلسل 7320180421An Analysis of How the Shiite Scholars Dealt with the Ideological Deviations Made by the False Sufis during the Safavid Dynasty Eraبررسی شیوه مواجهه علمای شیعه عصر صفوی با انحرافهای فکری صوفیان عارفنما2032266557310.22081/hiq.2018.65573FAمحمدجوادذرّیهدانشجوی دکتری حکمت متعالیه دانشگاه اصفهان و مدرس دانشگاهزهراآبیاردانشجوی دکتری دینپژوهی دانشگاه ادیان و مذاهب قم، مدرس حوزه و دانشگاهJournal Article20180211A noteworthy event during the era of the Safavid Dynasty, is the tension between the false Sufis and the Shiite scholars, including the Muslim philosophers and hadith narrators. Through the descriptive-analytical method, the present paper examines the part played by Mulla Sadra and Allameh Majlesi, as the representative of two ideologies, in standing against the deviations made by the false Sufis. According to the findings of the research, it can be said that Mulla Sadra, as a philosopher and Arif, introducing the pure Irfan through correction of the Irfani concept, providing the heavenly knowledge on the one hand, and assuming the real leadership for the guidance of the people in the society on the other hand, along with Allameh Majlesi, who, as a Faqih (jurisprudent) and hadith narrator, criticising the false Sufis’ deviation from the Sharia and remiss activities, with other Faqihs and scholars of his time, wrote some hadith collections in the fluent and simple Arabic and Persian, provided some explanation on the original and ancient religious texts and also provided some rejection letters on the said groups activities and beliefs, both attempted to promote the real Sharia and truly render the religious concepts for standing against the said Sufis ideological deviationsیکی از رویدادهای شایسته تأمل در دوره صفوی، تنش بین صوفیان عارفنما و عالمان شیعه، اعم از فلاسفه و فقها و محدثان است. این مقاله، با روش وصفی ـ تحلیلی به بررسی نقش ملاصدرا و علامه مجلسی به عنوان نماینده دو جریان فکری متفاوت در مقابله با انحرافهای صوفیان عارفنما پرداخته است. بر اساس یافتههای این پژوهش، میتوان گفت ملاصدرا به عنوان یک فیلسوف و عارف، با معرفی عرفان ناب از طریق تصحیح مفاهیم عرفانی و ارائه معرفت و شناخت الهی از یک سو، و معرفی رهبری واقعی جهت هدایت مردم جامعه از سویی دیگر، به ایفای نقش پرداخت و علامه مجلسی نیز به عنوان یک فقیه و محدث، ضمن انتقاد از عملکرد شریعتگریزی و لاابالیگری عارفنمایان صوفی، در کنار سایر فقها و علمای این عصر، با نگارش جوامع حدیثی به زبان عربی و فارسی روان و عوامفهم، شرحنویسی بر متون اصیل و کهن و ردیهنویسی، به ترویج شریعت واقعی و انتقال درست مفاهیم دینی برای مقابله با انحرافهای فکری صوفیان پرداختند