دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643117شماره 4 - زمستان 95 - مسلسل 6820170120The Intellectual Relations of Two Shiite Seminary in Qom and Ahwaz in the Second and Third Centuriesمناسبات فکری دو حوزه علمی تشیع قم و اهواز در قرنهای دوم و سوم هجری75222102FAمحمدرضاهدایتپناهدانشیار گروه تاریخ پژوهشگاه حوزه و دانشگاهقاسمخانجانیاستادیار گروه تاریخ پژوهشگاه حوزه و دانشگاهJournal Article20160219Qom, Kufah and Bagdad being considered as the main centers of scientific activities of Shiites since the second until the forth century After Hijrah are of significant position in regard with the Shiism studies. Nevertheless, the Seminary of Ahwaz as one the ancient and significant Shiite schools in Iran is deserved to be mentioned here, since it has been of authorized and well-known representatives in the history of jurisprudence and tradition of Shi’ah in accordance with the historical, tradition and translation sources.
Following a review on the origins of Shiism in Ahwaz, this article is to represent the scientific position of Ahwaz towards preserving and developing the school of Prophet’s family through the investigation of scientific relationship between Qom and Ahwaz.
This relationship has been developed via the movement of some scholars from Ahwaz towards Qom and vice versa, the scientific discussions between the two great households of “Al e- Mahziyar e- Ahwazi” and Qom’s Ash’arites of” as well as the presence of some specific followers of Imams in these two centers.قم، کوفه و بغداد به عنوان کانونهای اصلی فعالیتهای علمی شیعیان در قرن دوم تا چهارم هجری، جایگاهی ویژه در مطالعات شیعهپژوهی دارند. اما «حوزه علمی اهواز» هم به عنوان یکی از مدارس مهم و کهن شیعه در ایران شایسته یادکرد است که به استناد منابع تاریخی، حدیثی و تراجم، نمایندگان قدرتمند و مشهوری در تاریخ فقه و حدیث شیعه داشته است. این مقاله بر آن است با نگاهی تاریخی و پس از مروری بر ریشههای تشیع اهواز، جایگاه حوزه علمی اهواز را در حفظ و گسترش مکتب اهل بیت(ع) از طریق واکاوی رابطه علمی بین قم و اهواز بنمایاند. این رابطه در قالب مهاجرت برخی علما از اهواز به قم و برعکس، مراودات علمی بین دو خاندان بزرگ «آل مهزیار اهوازی» و «اشعریان قمی» و حضور برخی از اصحاب و وکلای خاص امامان(ع) در این دو مرکز بروز یافته است.دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643117شماره 4 - زمستان 95 - مسلسل 6820170120The Difference in the Social Classification between the Northern and Southern Areas of Arabian Peninsula and Hejaz in the Early Islamتفاوت قشربندی اجتماعی در مناطق شمالی و جنوبی جزیرة العرب و منطقه حجاز در آستانه ظهور اسلام538422103FAهدیهتقویاستادیار گروه تاریخ دانشگاه الزهراء(س)Journal Article20160219The social classification in Arabian Peninsula before Islam affected by the tribal system and the ruling traditions was hierarchy like. This classification in the northern and southern areas was of some differences from that of Hejaz area thanks to development of social organization as well as the political and economic development of these areas.
This article tries to study these differences via the descriptive-explanatory approach, and taking advantage of the sources related to the age of ignorance, general histories, local histories, geographical and authorities’ books. On account of this research, the development of tribal and political system of northern and southern areas as well as their economic progress has been effective towards the distribution of the wealth, power and position and it has caused the difference in terms of the social classes of these areas in the upper and intermediate levels, compared with the social classification in Hejaz.قشربندی اجتماعی در جزیرة العرب قبل از اسلام، متأثر از نظام قبیلهای و سنتهای حاکم بر آن، سلسله مراتبی پلکانی داشت. این قشربندی در مناطق شمالی و جنوبی، با توجه به توسعه سازمان اجتماعی و همچنین رشد سیاسی و اقتصادی این مناطق، تفاوتهایی با قشربندی منطقه حجاز یافت. این مقاله میکوشد با رویکردی توصیفی ـ تبیینی و با بهرهگیری از منابع مربوط به دوره جاهلیت، تاریخهای عمومی، تاریخهای محلی، کتب رجالی و جغرافیایی این تفاوت را بررسی کند. بر اساس این پژوهش، توسعه نظام قبیلهای و سیاسی مناطق شمالی و جنوبی و رشد اقتصادی آنها، بر نحوه توزیع ثروت، قدرت و منزلت مؤثر بوده و سبب شده است که اقشار اجتماعی این مناطق در لایههای بالایی و میانی، متفاوت از قشربندی اجتماعی در منطقه حجاز باشد.دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643117شماره 4 - زمستان 95 - مسلسل 6820170120The Role of Amir al- Momenin’s Military Commanders in the Outcome of Siffin Battle; a Comparative Study: Malek al- Ashtar and Ash’ath Ibn e- Qaisعملکرد فرماندهان نظامی امیرالمؤمنین علی(ع) در سرنوشت پیکار صفین؛ مقایسه موردی: مالک اَشتر و اَشعث بن قیس8513422104FAجهانبخشثواقباستاد تاریخ دانشگاه لرستانزینببیرانوندکارشناس ارشد تاریخ تشیع دانشگاه باقرالعلوم(ع)Journal Article20160219Malik al- Ashtar al- Nakha’ee – 39 After Hijrah- is considered as one of the efficient characters in the events related to the time of Islamic caliphate particularly in the events regarding the time of Amir al- Momenin caliphate, and the historians have stated on his bravery, eloquence and his dignity. Following his tendency towards Islam, he got one of great followers of Imam Ali PBUH and in the events leading to the caliphate of that holiness, he was of efficient role in the battles of that time particularly Siffin, by arousing Kufah people for the battle, setting the army and commanding the battle, assisting his tribe, heavily attacking to the Syria’s army and presenting speech in defending Imam Ali PBUH. Moreover, Ash’as Ibn e- Qaith- 41 After Hijrah- was present in Amir al- Momenin’s army in case of necessity and with a deterrent role.
This research studies the role of these two commanders in the battle of Siffin and it illustrates that their beliefs and their political behavior have been considerably effective in the outcome of Siffin battle.مالک اشتر نخعی (م39ق) یکی از شخصیتهای اثرگذار در حوادث عصر خلافت اسلامی و بهویژه در وقایع دوران خلافت امیرالمؤمنین علی(ع) است که مورخان به دلاوری، شجاعت، سخنوری و عظمت او تصریح کردهاند. مالک پس از گرویدن به اسلام، از همان آغاز از جمله مریدان و یاران حضرت علی(ع) بود که در حوادث منجر به خلافت آن حضرت، به صورت مؤثر نقش داشت و در جنگهای زمان ایشان، بهویژه در جنگ صفین، با برانگیختن کوفیان برای نبرد، آراستن سپاه و فرماندهی جنگ، همراه کردن قبیله خود، وارد کردن ضربههای سنگین بر سپاه شام، ایراد خطابه و رجزخوانی در دفاع از حضرت علی(ع) نقشی محوری ایفا کرد. اشعث بن قیس (م40 یا 41ق) نیز که از پایگاهی قبیلهای برخوردار بود در این کارزار، بنا به ضرورت، در ترکیب سپاه علی(ع) حضور یافت ولی نقشی بازدارنده ایفا کرد. این پژوهش با بررسی عملکرد این دو فرمانده نظامی در پیکار صفین نشان میدهد که مواضع اعتقادی و رفتار سیاسی فرماندهان نظامی امام علی(ع) در سرنوشت پیکار صفین مؤثر بوده است.دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643117شماره 4 - زمستان 95 - مسلسل 6820170120The Critical Analysis of Individual Virtues of Abdullah ibn e- Abbas in Accordance with Narrationsتحلیل انتقادی فضایل اختصاصی عبدالله بن عباس در روایات13516022105FAسید جعفرصادقیدانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث0000-0003-2630-1189عبدالهادیفقهیزادهاستاد دانشگاه تهرانمحمدهادیامینناجیدانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه پیام نورJournal Article20160219Abdullah Ibn e- Abbas is of individual virtues according to the historical and narrative sources. His claim on his vision of Gabriel and the specific pray of prophet Mohammad PBUH in favor of him are the causes that set him in the best position in regard with the interpretation of Holy Quran.
The grounds of development of Abbasids’ caliphate and their disagreement with Alawites as well as the analysis of narrations including Ibn e- Abbas’ virtues reveal that Abbasids required the sanctity of their ancestors in order to legitimize their uprising and government.
These issues could provide the ground towards the encircling of Ibn e-Abbas’ virtues being considered as one of the main element of Abbasid caliphate. Hence, the mentioned virtues of him are in need of serious consideration.عبدالله بن عباس در منابع روایی و تاریخی، دارای فضایل خاص و برجستهای شمرده شده که هیچ یک از یاران پیامبر اسلام(ص) را یارای رسیدن به آنها نبوده است. ادعای رؤیت جبرئیل از سوی وی، دعای ویژه پیامبر اسلام(ص) در حق او ـ که موجب میشود سخنان ابن عباس در تفسیر قرآن جایگاهی بلامنازع یابد ـ و القاب و مقامات ممتاز، از جمله این فضایل است. اما توجه به زمینههای شکلگیری خلافت عباسیان و درگیریهای آنان با علویان و تحلیل روایات حاوی فضایل ابن عباس نشان میدهد که بنی عباس برای مشروعیتبخشی به قیام و حکومت خویش، نیاز به تقدیس اجدادشان داشتند. چنین زمینهای میتوانست در نشر فضایل برجسته برای عبدالله بن عباس، به عنوان یکی از حلقههای اصلی سلسله خلافت عباسی، نقش داشته باشد. از این رو فضایل نقل شده برای ابن عباس با تردید و تأمل جدی روبهروست.دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643117شماره 4 - زمستان 95 - مسلسل 6820170120The Reason of the Failure within the Economic Reforms of Omar Ibn e- Abdul Aziz- 101 After Hijrahچرایی شکست اصلاحات اقتصادی عمر بن عبدالعزیز (م101ق)16119222106FAسید امیرمیرهلیدانشجوی مقطع دکتری تاریخ اسلام دانشگاه اصفهانJournal Article20160219Omar Ibn e- Abdul Aziz- 101 after hijrah-gained control of the government while the economic status of community was so chaotic because of the poor performance of his ancestors. Consequently, he decided to finalize the progressing dissatisfaction among the diverse classes via his economic reforms; whereas, these reforms led to failure in practice. Reviewing the economic reforms in time of Omar Ibn e- Abdul Aziz through the historical sociology and the descriptive-analytical approach along with a critical view towards the primary sources of history of Islam as well as the meticulous study of historical evidences, this research investigates the reason of failure in these reforms.
The finding of this research illustrates that Omar Ibn e- Abdul Aziz confronted with the disagreement of Omayyad household as well as the lack of cooperation of the agents and commanders who were trying to keep their mistaken economic benefits. Furthermore, some of the acts of caliph were an impediment towards the achievement of his goals.عمر بن عبدالعزیز (م101ق) در شرایطی به حکومت رسید که اوضاع اقتصادی جامعه در اثر بدکنشیهای پیشینیانش بسیار آشفته بود. از این رو وی تصمیم گرفت با اصلاحات اقتصادی به نارضایتی شکلگرفته در میان طبقات گوناگون پایان دهد، اما این اصلاحات در عمل با شکست روبهرو شد. این پژوهش پس از مروری بر اصلاحات اقتصادی زمان عمر بن عبدالعزیز، از منظر جامعهشناسی تاریخی و با رویکردی توصیفی ـ تحلیلی و با نگاهی انتقادی به منابع دست اول تاریخ اسلام و بررسی ریزسنجانه اسناد و شواهد تاریخی، چرایی شکست این اصلاحات را برمیرسد. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که عمر بن عبدالعزیز از یک سو با مخالفت خاندان اموی و از سوی دیگر با کارشکنی کارگزاران و فرماندارانی روبهرو شد که در پی حفظ منافع نابهجای اقتصادی خود بودند. افزون بر این، برخی کنشهای خلیفه نیز مانعی برای دستیابی وی به اهدافش بود.دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643117شماره 4 - زمستان 95 - مسلسل 6820170120The Statistical Elucidation of the Battles of Atabakan e- Zangi -521 to 569 After Hijrah-تبیین آماری جنگهای اتابکان زنگی از سال 521 تا 569 هجری قمری19323422107FAشکراللهخاکرنداستادیار تاریخ اسلام دانشگاه شیرازمهدی محمدیقناتغستانیدانشجوی دوره دکتری تاریخ اسلام دانشگاه شیرازJournal Article20160219The death of sultan Malek Shah e- Saljuqi- 485 After hijrah- led to the chaos in Syria and the numerousness and weakness of the governments of this area. These conditions provided the ground for the development of Crusaders’ kingdom and the advent of the authoritative government of Atabak e- Zangi – founded in 521 After Hijrah- in Syria. Atabakan e- Zangi approximately took part in 117 battles against the governments around them. This research endeavors to explain the military development and political approach of this governmental dynasty by the statistical investigation of these battles as well as the heterogeneity of them in time of Atabakan e- zangi rulers.
Consistent with this statistical study, 51 percent or 60 battles have occurred during the 20- year-old government of Emadeddin e- Zangi being the founder of this dynasty and of these battles 43 battles have been done against Muslims and just 17 ones have been against Crusades and Byzantine<strong>.</strong>
The kingdom of Atabakan e- Zangi in time of Nooreddin Mahmood was developed from Libya borders towards Anatoly and most of the battles of him and his brothers were against Crusaders and hostility of Atabakan against them is mostly related to this era.
To put the other way, the successors of Emadeddin, who were mostly in favor of preserving their governments, avoided the battle with their eastern neighbors.با مرگ سلطان ملکشاه سلجوقی (م485ق)، هرج و مرج منطقه شام را فراگرفت و حکومتهای این منطقه متعدد و ضعیف شدند. این وضعیت از یک سو زمینه را برای گسترش قلمرو صلیبیان فراهم آورد و از سوی دیگر موجب سربرآوردن دولت مقتدر اتابکان زنگی (تأسیس 521ق) در سرزمین شام شد. اتابکان زنگی در طول 48 سال حکومت، 117 نبرد بر ضد حکومتهای مجاور خود انجام دادند. این پژوهش میکوشد با بررسی آماری این نبردها و پراکندگی آن در عصر حاکمان اتابک زنگی، توسعه نظامی و رویکرد سیاسی این سلسله حکومتی را تبیین کند. طبق این بررسی آماری، 51 درصد (= 60 نبرد) از این نبردها در دوران حکومت بیست ساله عمادالدین زنگی، مؤسس این سلسله، رخ داده که 43 مورد از آنها با مسلمانان و تنها 17 مورد بر ضد صلیبیان و بیزانس بوده است. قلمرو اتابکان زنگی در زمان نورالدین محمود از مرزهای لیبی تا آناطولی گسترش یافت و بیشتر جنگهای او و برادرانش بر ضد صلیبیان بود و غازیگری اتابکان در برابر صلیبیان بیشتر مربوط به همین دوره است. به بیان دیگر، جانشینان عمادالدین که بیشتر در پی تثبیت حکومت بودند از نبرد با همسایگان شرقی خود دوری میجستند.دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643117شماره 4 - زمستان 95 - مسلسل 6820170120The Structure and Varieties of Educational and Scientific Centers of Africa in Hafsids Era, 625 - 941 After Hijrahساختار و گونههای نهادهای علمی و آموزشی افریقیه در عصر بنوحفص (625ـ941ق)2352642210810.22081/hiq.2017.22108FAعباسبرومند اعلماستادیار گروه تاریخ دانشگاه بین المللی امام خمینیانتظارعلویپورکارشناس ارشد تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه بین المللی امام خمینیJournal Article20160219Hafsids as the governor of movahedin government, firstly commanded on Tunis, announced its independence by the collapse of movahedin and Abu Zakaria the first, 625-647 after hijrah, took the control of this land by selecting Tunes as the capital of Africa. Meanwhile, the attack of Mongol in the east, the continuation of crusade wars in Egypt and Syria, the gradual collapse of Andalusia subsequent to the battle of Oqab – 609 after hijrah, chaos in the Far west at the beginning of the domination of Marinids, 614-869 after hijrah, had led to the slowness of scientific movement as well as the inactivity of educational centers in the world of Islam. <br />The establishment of Hafsids government, providing the security of tunes area, the support of emirs of Hafsids and allocation of endowments provided the ground for the movement of scientists from Andalusia and the other areas of the world of Islam to Africa and these issues led to the development of Islamic sciences, the establishment of rich libraries and educational institutes, and the progress of Zeituneh University as well as Shama’eeyeh School. <br />This writing presents a historical report in this regard and investigates the principles of Hafsids’ instruction by relying on Maliki Religion, the scientific-educational approaches in dominion of Hafsids as well as the typology of scientific – educational centers founded in their governmental terrain.بنوحفص (625ـ941ق) که ابتدا به عنوان والی دولت موحدین (515ـ668ق) بر تونس فرمان میراندند با زوال موحدین، اعلام استقلال کردند و ابوزکریای اول (625ـ647ق) با انتخاب شهر تونس به عنوان پایتخت افریقیه، اداره امور این سرزمین را به دست گرفت. در این زمان، حمله مغول در شرق، ادامه جنگهای صلیبی در مصر و شام، سقوط تدریجی اندلس به دنبال نبرد عقاب (609ق) و آشفتگی مغرب اقصی در آستانه استیلای بنی مرین (614ـ869ق) باعث کندی حرکت علمی و رکود مراکز و نهادهای آموزشی جهان اسلام شده بود. استقرار دولت بنوحفص و تأمین امنیت منطقه تونس و حمایت امرای بنوحفص و اختصاص اوقاف، زمینهساز مهاجرت دانشمندان از اندلس و سایر نقاط جهان اسلام به افریقیه شد که گسترش علوم و معارف اسلامی، راهاندازی کتابخانههای غنی، تأسیس نهادهای آموزشی و بالندگی جامع زیتونه و مدرسه شماعیه را به دنبال داشت. این نوشتار گذشته از ارائه گزارشی تاریخی در این باره، به اصول و مبانی آموزش حفصیان با تکیه بر مذهب مالکی، رویکردهای علمی ـ آموزشی در قلمرو حفصیان و گونهشناسی مراکز علمی و آموزشی تأسیس شده در قلمرو حکومتی آنها میپردازد.