دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-64318شماره 3 - پاییز 86 - مسلسل 3120071122from the View of Yaghut al-Himawi A Case Study of 4th to 6th Centuries (A.H.L.)نیشابور و پایگاه علمی آن از منظر یاقوت حموی مطالعه موردی سده های چهارم تا ششم هجری5265497FAشهلابختیاریعضو هیأت علمی گروه تاریخ دانشگاه الزهراءJournal Article20140430Neyshabur is an eastern Islamic city which enjoyed a prominent position in science and its development and spread in certain periods of Islamic era. The attention paid by great scholars to this city and even selecting it as their place of living had turned Neyshabur into one of the most important scientific centers of those periods. The prominent status of Neyshabur in antiquity had caused well-known geographers such as Yaghut al-Himawi to write comprehensive reports on this city.
Yaghut al-Himawi has included the history and various developments of the city in “Mu‘jam ul-Buldan” and written about the biography of scholars, thinkers and literary figures of the city in “Mu‘jam ul-Udaba’.” This arrangement has created one of the richest reports about the city of Neyshabur. The presence of thinkers and opinion-makers from the 4<sup>th </sup>century (A.H.L.) onwards added to the scientific prosperity of the city making it reach its zenith of success just before the Mongol invasion.
A review of the status of the city of Neyshabur in the aforementioned centuries and finding the reasons and ways and means of its scientific development by browsing through the Yaghut al-Himawi’s writings are among the objectives of this paper.نیشابور از شهرهای شرق اسلامی است که در دوره هایی از تاریخ اسلامی در علوم و توسعه آن جایگاهی ممتاز داشت. توجه علمای بزرگ به این شهر و حتی اقامت در آن، نیشابور را به یکی از مهمترین مراکز علمی آن دوران تبدیل کرد. موقعیت ممتاز نیشابور، جغرافی نویسانی چون یاقوت حموی را به ارائه گزارشی در خور از این شهر وا داشته است.
یاقوت حموی تاریخ و تحولات این شهر را در کتاب معجم البلدان و شرح حال علما، متفکران و ادبای این دیار را در معجم الادباء آورده است. این امر سبب شده است که یکی از غنی ترین گزارشها درباره نیشابور فراهم شود. حضور اندیشمندان و صاحب نظران در سده های چهارم به بعد به رونق علمی آن شهر افزود و اوج آن تا پیش از حمله مغول زمینه رشد و تعالی را برای آنان فراهم آورد.
بررسی وضعیت شهر نیشابور در سده های فوق و یافتن علل و چگونگی تحولات علمی آن با اتکا به نوشته های یاقوت حموی از اهداف این مقاله است.دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-64318شماره 3 - پاییز 86 - مسلسل 3120071122The Buyids in Omanآل بویه در عمان27435498FAساسانطهماسبیعضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور شهرضاJournal Article20140430During the reign of the Daylamite ruler, Mu‘izzuddawlah, the Buyids for the first time occupied Oman in order to guaranty the security of the major port city of Basra in southern Iraq and also secure the lines of trade in the Persian Gulf. However, with Mu‘izzuddawlah’s death, the Omanis rose in rebellion, killed the Buyid governor of Oman and ended the rule of the Buyids. Yet, ‘Adhaduddawlah once again decisively conquered Oman which, despite its many ups and downs, remained under the Buyid control until the end of that dynasty’s rule over Iran and Iraq.
This paper aims to have a glance at political developments in Oman since the introduction of Islam until the conquest of that country by the Buyids through a study of the economic, social and religious situations in Oman on the eve of the 4<sup>th</sup> century (A.H.L.). The article next moves to the causes and reasons for the Buyids’ preoccupation with Oman, the conquest of Oman by Mu‘izzuddawlah, the political developments after his death up until the final expulsion of the Daylamites from Oman altogether.نخستین بار دیلمیان در دوره حکومت معزالدوله برای دفع خطر عمانیها از بندر بصره و تامین امنیت تجارت خلیجفارس، عمان را تصرف کردند. اما با مرگ او و شورش مردم عمان، حاکم دست نشانده سلطان بویه به قتل رسید و سلطه آل بویه پایان یافت. ولی عضدالدوله با کفایت و جدیت تمام بار دیگر عمان را زیر سلطه در آورد و تا سالهای پایانی حکومت آل بویه، عمان با وجود مسائل و مشکلات زیاد، در قلمرو آنها باقی ماند.
این مقاله بر آن است با بررسی وضعیت اقتصادی، اجتماعی و دینی عمان در آستانه قرن چهارم هجری، نگاهی گذرا به تحولات سیاسی عمان از ورود اسلام تا شکلگیری دولت آل بویه داشته و سپس علل و عوامل توجه آل بویه به عمان، چگونگی سلطه معزالدوله بر آن جا و تحولات سیاسی آن سرزمین پس از مرگ وی تا اخراج دیلمیان را مورد بررسی قرار دهد.دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-64318شماره 3 - پاییز 86 - مسلسل 3120071122The Personality and Conduct of ]Umar ibn al-Abdul' aziz and The View of Imam al- Baghir ('A) about Himشخصیت و عملکرد عمربن عبدالعزیز و دیدگاه امام باقر علیه السلام درباره او45705499FAاحمددیلمیعضو هیأت علمی دانشگاه قمJournal Article20140430The Imamate of Imam al-Baghir (‘A) is one of the least known periods in the history of Islam. An issue of high importance and complexity in this period is the relationship between Imam al-Baghir (‘A) with the Umayyad Caliph, ‘Umar ibn al-Abdul‘aziz, and the Caliph’s conduct vis-à-vis the ‘Alawites. The study and review of this issue on the one hand helps to better come to know and evaluate the personality of ‘Umar ibn al-Abdul‘aziz, and on the other hand helps to better understand the political sirah (practical tradition) of the Infallible Imams (‘A) and their wise policies under different circumstances and in coming into contact with various political personalities. This can itself lead to a better development of various political thoughts and in particular Shi‘i political ideas. To carry out this task in this article, we try to deal with the individual characteristics of ‘Umar ibn al-Abdul‘aziz, his conduct before and after his caliphate, his treatment of the Alawites and his personality from the viewpoint of Imam al-Baghir (‘A) and others.مقطع تاریخی امامت امام باقر علیه السلام یکی از ناشناختهترین دورههای تاریخ اسلام است. در این میان چگونگی ارتباط امام باقر علیه السلام با عمر بن عبدالعزیز، خلیفه اموی، و ارزیابی عملکرد او در قبال علویان از پیچیدگی ویژهای برخوردار است. بررسی و تحلیل این موضوع، از یک سو، به شناسایی و ارزیابی شخصیت عمر بن عبدالعزیز کمک میکند، و از سوی دیگر، سیره سیاسی ائمه معصومین(علیهمالسلام) و تدابیر حکیمانه آنها را در شرایط مختلف و در مواجهه با شخصیتهای گوناگون سیاسی نشان میدهد و خود میتواند موجب توسعه اندیشه سیاسی به ویژه اندیشه سیاسی شیعی گردد. برای بررسی این مسئله در این مقاله، به بیان مشخصات فردی عمر بن عبدالعزیز، عملکرد او پیش از دوران خلافت و در دوره خلافت، رفتارش با علویان و شخصیت عمر از نگاه امام باقر علیه السلام و برخی پرداخته شده است.دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-64318شماره 3 - پاییز 86 - مسلسل 3120071122Ibn al-Kathir ad-Dimashghi and Fanaticism in "al-Bidayah wa n-Nihayahابن کثیر دمشقی و تعصب مذهبی درکتاب البدایة و النهایة711065500FAمصطفیمعلمیدانشجوی دکتری تاریخ و تمدن اسلامی و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد ساریJournal Article20140430Many scholars at the present and in the past have tried to portray Abulfida’ Isma‘il ibn ‘Umar ibn al-Kathir ad-Dimashghi as a truthful historian and without any fanaticism. However, the content of his “al-Bidayah wa n-Nihayah” indicates his utmost religious fanaticism, hiding and distorting truths, lack of politeness in writing, turning away from Islamic ethics and even contradicting himself at various points. It is possible that his like for Ibn al Taymiyyah and his intense interest in his teachings caused him, like Ibn al-Taymiyyah, not to adopt a fair approach in his opposition to the Shi‘ah and in particular to its Imamiyyah branch hence, paving the way for his own selfcentricism and stiffness of opinion in his works. The unity of the Islamic ummah has always been and still is susceptible to such extremism and that is why getting familiar with unfounded historical opinions can help prevent making the same mistakes in the future. Drawing various evidences from “al-Bidayah wa n-Nihayah”, this article tries to prove the fanatic approach adopted by the writer of the book.بسیاری از علما و محققان، در گذشته و حال تلاش کردهاند تا ابوالفدا اسماعیل بنعمربن کثیر دمشقی را مورخی راستگو و عاری از تعصب معرفی کنند، اما محتوای کتاب البدایة والنهایة نشان دهنده تعصب شدید مذهبی اوست که وی را به سوی کتمان و تحریف حقایق و نیز دوری از ادب نویسندگی و اخلاق اسلامی و حتی تناقض گویی سوق داده است. احتمال آن میرود پیروی او از ابن تیمیه و علاقه زاید الوصف به اندیشههایش موجب شد تا چون ابن تیمیه در مخالفت با تشیع به ویژه امامیه منصفانه برخورد نکند و راه تحکم و استبداد رأی را در آثار خویش بپیماید. وحدت امت اسلامی در برابر چنین تندرویها بسیار آسیبپذیر بوده و هست، از این رو شناخت قضاوتهای غیر منصفانه تاریخی میتواند به پرهیز از موارد مشابه در آینده کمک کند.دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-64318شماره 3 - پاییز 86 - مسلسل 3120071122"The Intellectual life of Manicheans" in Early Islamic Centuries«حیات فکری مانویان» در قرون نخستین اسلامی1071305501FAحسینمفتخریدانشیار گروه تاریخ دانشگاه تربیت معلم تهرانراحلهضائفیکارشناس ارشد تاریخ اسلام دانشگاه باقرالعلومJournal Article20140430The ancient Iranian prophet, Manese, rose in the early days of the establishment of the Sassanid Empire. By mixing the customs and rituals of various religions such as Christianity, Judaism, Buddhism and Hinduism, it easily managed to approach the different nations in every region around Iran and gather a large number of following. Through intense opposition by the Zoroastrian magi, however, Manese was finally defeated and killed; an incident which resulted in Manichaeism’s isolation. Nevertheless, following Islam’s introduction into Iran, a new opportunity arose for Manichean activities. The open ideological and political atmosphere of the first two centuries (A.H.L.), in particular in the early Abbasid period, new conditions created new opportunities for the familiarization and intimacy of the followers of Manese with Islam and its various branches ultimately causing the influence of Manichaeism and its precepts on different Islamic sects and groups. This paper studies and reviews “the intellectual life of Manicheans” in the Islamic era and its influence on such Islamic sects as the Mu‘tazilah and the Sufis.مانی، مدعی پیامبری ایران باستان، در ابتدای تشکیل حکومت ساسانی ظهور کرد. وی با آمیختن ادیان مختلفی چون مسیحیت، یهودیت، بودایی و هندو، توانست به آسانی با فرهنگ و آداب و رسوم مردم هر منطقه نزدیکی یافته و پیروان فراوانی بیابد. اما پس از مقابله شدید موبدان زرتشتی شکست خورد و سرانجام با سعایت آنان کشته شد و در پی آن، مانویت نیز به انزوا فرو رفت. اما پس از ورود اسلام به ایران، مرحله جدیدی برای فعالیت مانویان فراهم شد. فضای باز سیاسی و عقیدتی دو قرن اول هجری به ویژه اوایل دوره عباسیان شرایط مناسبی را برای آشنایی و نزدیکی پیروان مانی با اسلام و نحلههای آن به وجود آورد و باعث بسط این آیین و رسوخ آن در اعتقادات و فرقههای اسلامی گردید. در پژوهش حاضر، حیات فکری مانویان در دوره اسلامی و تأثیر آنان بر فرقی چون معتزله و متصوفه مورد بررسی قرار گرفته است.دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-64318شماره 3 - پاییز 86 - مسلسل 3120071122Murji’ahمرجئه1311665502FAپروینگودرزیکارشناس ارشد تاریخ اسلام دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20140430Are the iman (faith) and Islam the work of heart or the work of man’s hands and deeds? This question which was raised in the 4<sup>th</sup> century (A.H.L.) has always been answered as such: faith and Islam depend on both the intention and the deeds. However, in the three first centuries this question had not found a clear answer yet. Those who were called the Warners would say that there is no relationship between Islam and intention whatsoever. Anyone who practices Islam and is bound by its rituals and ceremonies is a Muslim, and anyone who falls short of carrying out the commands of the religion is an absolute pagan and can be killed. Such strict interpretations of Islam naturally had repercussions of their own. In reaction to such strict interpretations and fanaticism by the Khwarijites in addition to their differences with the Shi‘ah and other problems previously referred to in this article, the Murji’ah appeared on the scene. This paper reviews the reasons for the formation of the Murji’ah, their beliefs and their end.آیا ایمان و اسلام کار دل است و یا کار اندام آدمی؟ پاسخ به این پرسش از قرن چهارم تا امروز چنین است که اسلام هم به نیت بستگی دارد و هم به عمل. اما در سه قرن اول هنوز این پرسش، پاسخی روشن نیافته بود، وعیدیان یا بیمدهندگان میگفتند اسلام هیچ ربطی به نیت دل ندارد هر کس آداب و رسوم و مقررات را به مورد اجرا نهد مسلمان است و آن کس که در گوشهای از آن سهلانگاری ورزد کافر مطلق است و خونش هدر میباشد. این گونه سخت گیریها واکنشهایی در پی داشت. مرجئه به عنوان یکی از اولین جریانهای مذهبی سیاسی جهان اسلام در واکنش به تعصبات و سخت گیریهای خوارج و اختلاف آنها با شیعه و موارد دیگر ی که در این مقاله بدان اشاره شده بوجود آمد. این مقاله چگونگی شکل گیری مرجئه و اعتقادات و نیز سرانجام این فرقه را بررسی میکند. دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-64318شماره 3 - پاییز 86 - مسلسل 3120071122Anti-Akhbarist Feelings among the Scholars of the Qajar Period With an Emphasis on Bagher-e Khansari (d. 1313 A.H.L.)احساسات ضد اخباریگری در بین علمای عصر قاجار با تأکید بر محمدباقر خوانساری (متوفی 1313ق)1671945503FAآندرو .جنیومننویسندهمحمدنبی سلیماستادیار گروه تاریخ دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود.Journal Article20140430The difference of opinion between the two Akhbari and Usuli schools of law began with a long challenge between the two in the 11<sup>th</sup> and 12<sup>th</sup> centuries (A.H.L.) before ending in the 13<sup>th</sup> century. During this time blood relations and inter-marital connections between the Usuli scholars strengthened the position of Usuli Mujtahids (jurists) and caused solidarity among them vis-à-vis the viewpoints of Akhbari scholars. <br />Following up on the existing intimacy between religious scholars and taking up the case study of Mirza Mohammad Bagher-e Khansari, this paper tries to present an analysis about the causes of anti Akhbarism among the clergy of the Qajar period. <br />The writer has chosen a restudy of anti-Akhbarist treatises in Khansari’s “Rawdhat ul-Jannat” and his inter-marital relations with other opponents of the Akhbaris as his main points of focus here.اختلاف نظر بین دو مکتب فقهی اخباری و اصولی پیش از آن که در سده13هـ. ق به پایان رسد، از چالشی دنباله دار بین دو نحله از قرون 11و 12 شروع شده بود. در این روند پیوستگی های سببی و نسبی بین روحانیون اصولی به تقویت مقام مجتهدان و اتحاد آنها علیه دیدگاه روحانیون اخباری منجر شد. این مقاله تلاش دارد تا با پیگیری قرابتهای موجود بین علمای دینی و مطالعه موردی میرزا محمدباقر خوانساری به تحلیلی در باره علل گرایشهای ضد اخباری در میان روحانیت عصر قاجار بپردازد. واکاوی گفتارهای ضد اخباری کتاب روضات الجنات خوانساری و بررسی پیوندهای نسبی نویسنده این اثر فقهی با دیگر معارضان اخباریه کوششی است که نویسنده مقاله آن را سرلوحه تحقیق خویش قرار داده است.