دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643112شماره 1 و 2 - بهار و تابستان 90 - مسلسل 46 - 4520110321Political Status of Shi'ism from the Fall of Safavid until Karim Khan e- Zandوضعیت سیاسی تشیع از اضمحلال صفویه تا کریم خان زند7355240FAحسینایزدیعضو هیأت علمی گروه تاریخ دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفاطمهپهلوان پورکارشناس ارشد تاریخ اسلامJournal Article20110517Shiite religion prevalent in Iran in various forms and sects from the beginning of Islam could not be sanctioned until safavid time as well as the sanction of twelve-Imam Shi'ism. Along with the emergence of safavid, it was provided the ground for picking out shi'ism as an official religion and supported one by government. Following this, Shiite scholars were granted a highly effective position with a social, political authority. Following the fall of safavid through Afghans as the followers of Sunnite religion and community, it was greatly diminished the position of shi'ism and Shiite scholars. Furthermore, after the annihilation of Afghans, Nader shah made some restrictions for Shiite religion and its scholars in order to develop his political purposes, but in time of Karim Khan e-Zand, the position of shi'ism and Shiite scholars was greatly improved and actually, shi'ism was highly affected by ups and downs in these eras. The controversial issues of this article would be the way of treatment of governments during the fall of safavid until Afsharieh and Zandieh with Shiites and Shiite scholars and political, social, and cultural status of shi'ah in these eras.مذهب تشیع که از ابتدای ورود اسلام به ایران در اشکال و فرق مختلف در این سرزمین رواج یافت تا زمان صفویه و رسمی شدن مذهب تشیع دوازده امامی، رسمیت پیدا نکرد. با ظهور صفویه، زمینه برای انتخاب تشیع به عنوان مذهبی رسمی و مورد حمایت حکومت فراهم شد و به دنبال آن، علمای شیعه از جایگاهی بسیار مؤثر و نفوذ سیاسی ـ اجتماعی برخوردار شدند. پس از زوال صفویه به دست افاغنه که پیرو مذهب اهل سنت و جماعت بودند، جایگاه تشیع و علمای شیعه بسیار تضعیف گردید. همچنین، بعد از نابودی افغانها، نادر شاه برای پیشبرد مقاصد سیاسی خود، محدودیتهایی را برای مذهب تشیع و علمای آن ایجاد کرد، اما در زمان کریم خان زند تا حدود زیادی اوضاع تشیع و علمای شیعه بهبود یافت. در واقع، تشیع در این دوران دچار فراز و نشیب شدیدی شد. چگونگی برخورد حکومتها در این فاصله زمانی با شیعیان و علمای شیعه و وضعیت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی تشیع در این دوران، موضوع مورد بحث این مقاله است.دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643112شماره 1 و 2 - بهار و تابستان 90 - مسلسل 46 - 4520110321Challenge of Tradition with Religion in Economic Aspect in Prophet Centuryچالش سنت با دین در بعد اقتصادی در عصر نبوی37565241FAهدیهتقویدانشجوی دکتری تاریخ اسلام دانشگاه الزهراء و مدرس گروه معارف دانشگاه باختر ایلامJournal Article20110228Following the emergence of Islam, the economic strategies of Arabian Peninsula was according to the social traditions common in this terrain and also based on aristocracy, inequality, and exploitation of deprived people. The emergence of Islam in Arabian Peninsula presented modern ethics in the arena of economy being contrary to the previous traditions in many aspects. These ethics were founded on economic justice with the main principles of prodigality, giving charity, and giving inheritance to women. <br />Economic rules of Islam confronted with negative reactions from traditional Muslims, those who were in favor of social traditions of Arabs in economic aspect. However, through the pious exertions of idealists who endeavored for the administration of religious ethics, it was administrable the decrees of God, support of prophet from economic rules, economic instructions of religion in prophet century. <br />This article is to investigate the reasons for the reaction of traditional Muslims towards the economic rules of Islam in prophet century.پیش از ظهور اسلام، شیوههای اقتصادی شبه جزیره عربستان منطبق با سنتهای اجتماعی رایج در این سرزمین بود و بر مبنای اشرافیت طلبی، نابرابری و استثمار فقرا قرار داشت. ظهور اسلام در شبه جزیره، ارزشهای جدیدی را در عرصه اقتصاد ارائه کرد که در موارد بسیاری با سنتهای پیشین متفاوت بود. این ارزشها، بر مبنای عدالت اقتصادی پایه ریزی شد و مهمترین اصول آن عبارت بود از: انفاق، اعطای صدقه و دادن ارث به زنان. <br />قوانین اقتصادی اسلام با واکنشهایی منفی از سوی مسلمانان سنت مدار یعنی کسانی که متمایل به سنتهای اجتماعی اعراب در بعد اقتصادی بودند، مواجه شد، اما با مجاهدت آرمان گرایان یعنی افرادی که برای اجرای ارزشهای دینی تلاش میکردند، فرامین خداوند و حمایت پیامبر 6 از قوانین اقتصادی، آموزههای اقتصادی دین در عصر نبوی اجرایی شد. در این مقاله تلاش میشود علل واکنش مسلمانان سنت مدار نسبت به قوانین اقتصادی اسلام در عصر نبوی بررسی گردد.دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643112شماره 1 و 2 - بهار و تابستان 90 - مسلسل 46 - 4520110321The Functions of Care (Timaar) System and the Causes of Its Collapse in Ottoman Empireکارکردهای نظام تیمار و علل فروپاشی آن در امپراتوری عثمانی57875242FAسید مسعودشاهمرادیدانشجوی دکتری تاریخ اسلام دانشگاه اصفهانکیومرثعظیمیدانشجوی دکتری تاریخ اسلام دانشگاه اصفهانJournal Article20110419Care system was considered as the basis of official, governmental and financial system of Ottoman Empire. The development as well as the importance of domain in Ottoman government is apparent due to the position of most of their conquests inside the European and Arabic territories, in the estates of emirs and commanders. <br />In fact, a great deal of realm of Ottoman Empire was composed of war estate most of which were contributed to the conqueror commanders of those provinces. The term "care" (Timaar), "leadership" (Zeamat) and some other ones were utilized in the Ottoman Empire territories meaning "estate" (Ightà) or some things like that. The ottoman care system derived from saljughid domain system, like the official systems from Biglarbeigi to Sepahi, was considered as the representative of demonstrative authorities of sultan within the provinces. <br /> Due to some changes in the way of the caring of the empire states in the late phases, care system and leadership gradually lost their vigor so that in 1839 A. D and concurrent with honorable handwriting of Golkhaneh, it was completely left aside on behalf of Mahmood the second. This research is to investigate the changes of care system, its functions, and the duties of custodians towards ottoman central government and the causes of collapse of care system in Ottoman Empire by means of descriptive-analytical method as well as the library study. <br /> <br />Key Termsنظام تیمار پایه و اساس دستگاه اداری، نظامی و مالی امپراتوری عثمانی را تشکیل می داد. گسترش و اهمیت اقطاع در دولت عثمانى از آن جا پیداست که بیشتر متصرفات آنان در سرزمینهای اروپایى و عربى در اقطاع امرا و سرداران قرار میگرفت. در واقع بخش بزرگى از قلمرو امپراتوری عثمانی از اقطاعهای جنگى تشکیل میگردید که اغلب آنها را به عنوان اقطاع به سردارانِ فاتح آن ولایتها و ایالتها میدادند. اصطلاحهای «تیمار»، «زعامت» و برخى واژههای دیگر در سرزمینهای امپراتوری عثمانى به معنای« اقطاع» یا انواعى از آن به کار برده میشد. سیستم تیمارعثمانی که از سیستم اقطاع سلجوقی گرفته شده بود، مانند تشکیلاتی اداری از بیگلربیگی گرفته تا سپاهی، نماینده اختیارات اجرایی سلطان در ایالتها بود. نظام تیمار و زعامت به سبب برخىتحولات در شیوة تیمارداری ولایتهای امپراتوری در دوران متأخر، به تدریج رو به ضعف نهاد تا این که در سال 1839م از طرف محمود دوم، هم زمان با خط شریف گلخانه به کلی کنار زده شد. این پژوهش با استفاده از روش توصیفی– تحلیلی و از طریق مطالعة کتابخانه ای درصدد بررسی تحول نظام تیمار، کارکردهای آن، وظایف صاحبان تیمار در برابر حکومت مرکزی عثمانی و دلایل فروپاشی نظام تیمار در امپراتوری عثمانی است.دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643112شماره 1 و 2 - بهار و تابستان 90 - مسلسل 46 - 4520110823A Review on the Historical Approach of Skandar Beig e-Monshi e-Turcoman in Alam e-Araye Abbasiدرآمدی بر روش و بینش تاریخی اسکندربیگ منشی ترکمان در عالم آرای عباسی891155417FAفاطمهسرخیلکارشناس ارشد تاریخ اسلامJournal Article20110219A set of historical books of Safavid time is considered as a bond between the idea of historiography in pre and post phases of Safavid era. Alam e- Araye Abbasi compiled by Skandar Beig Monshi e-Turcoman is considered as the most significant of these works as well as the peak of evolution in Safavid historiography. It is an investigation of the history of Safavid dynasty from the beginning until the death of Shah Abbas 1th . In this research, it will be investigated the most significant elements utilized by Skandar Beig e-Monshi related to the method of historiography as well as his historical approach efficient in the way of analysis and statement of events. مجموعه کتابهای تاریخی دوره صفویه، حلقه ارتباط میان اندیشه تاریخنگاری دورههای قبل از عصرصفوی و پس از آن است. عالم آرای عباسی تألیف اسکندربیگ منشی ترکمان یکی از مهمترین این آثار و اوج تکامل تاریخنگاری عصر صفوی محسوب میشود که به تاریخ سلسله صفوی از آغاز تا مرگ شاه عباس اول پرداخته است. در این پژوهش، مهمترین مؤلفههایی که اسکندربیگ منشی در روشنگارش تاریخ به کاربرده است و هم چنین بینش تاریخی او که در نحوه تحلیل و تبیین رخدادها توسط وی نقشی مؤثر داشت، بررسی میگردد.دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643112شماره 1 و 2 - بهار و تابستان 90 - مسلسل 46 - 4520110823Muslims' Conquests in Qafqazفتوحات مسلمانان در قفقاز1171395418FAسید سجادحسینیدانشجوی دکتری تاریخ دانشگاه اصفهانجعفرآقازادهدانشجوی دکتری تاریخ دانشگاه اصفهانJournal Article20110308Following the defeat of Iranians in the battle of Nahavand (21 A.H), in order to take the opportunity of a united defense from Iranians, Muslims were ordered by Omar to attack the Iranian states one after the other. In line with this policy, and following the conquest of Azerbaijan, the Arabian Muslims, moved towards Qafqaz and conquered it as well. The first Islamic conquests in Qafqaz has been done in four sporadic phases from the caliphate of Omar until the end of Muawiah's government, and in the era of each caliph, it has been pursued through a particular method and approach based on general policies of the caliph of time. In this period, the Muslims could reach the areas of Qafqaz previously being under the control of Sassanid government, but beyond Sassanid borders, they confronted with the severe resistance of Khazars and consequently the conquests stopped.
In this research, it has been investigated the first conquests of Muslims in Qafqaz from caliphate of Omar until the end of caliphate of Muawiah as well as the issues such as the sort of conquests, the manner of their commandment and organization, the effect of the geography of area on the trend of conquests, the reaction of rulers and citizens of area towards the armies of Islam.
پس از شکست ایرانیان در نبرد نهاوند (21 ﻫ. ق)، برای اینکه امکان دفاع منسجم و یکپارچه از ایرانیان گرفته شود، به فرمان عمر ایالتهای ایرانی یکی پس از دیگری، مورد حمله مسلمانان قرار گرفت. در راستای این سیاست، اعراب مسلمان پس از فتح آذربایجان به سمت قفقاز حرکت کردند و آنجا را فتح نمودند. نخستین فتوحات اسلامی در قفقاز از زمان خلافت عمر تا پایان حکومت معاویه در چهار مرحلة منقطع صورت گرفته و در عصر هریک از خلفا با روش و رویکردی خاص و مبتنی بر سیاستهای کلی خلیفه وقت پیگیری شده است. مسلمانان در این دوره توانستند بر مناطقی از قفقاز دست یابند که در گذشته زیر نظر حکومت ساسانی بود، ولی فراتر از مرزهای ساسانی، با مقاوت شدید خزرها مواجه شدند و فتوحات متوقف گردید. در این پژوهش، نخستین فتوحات مسلمانان در منطقة قفقاز از زمان خلافت عمر تا پایان خلافت معاویه مورد بررسی قرار گرفته و به مسائلی چون نوع فتوحات، چگونگی فرماندهی و سازماندهی آن، تأثیر جغرافیای منطقه بر روند فتوحات، واکنش حکام و اهالی منطقه در برابر سپاهیان اسلام پرداخته شده است.دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643112شماره 1 و 2 - بهار و تابستان 90 - مسلسل 46 - 4520110823Thourids and hanbalites of Isfahanثوریها و حنبلیهای اصفهان1411595419FAساسانطهماسبیعضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور شهرضازینبفرخیکارشناس تاریخJournal Article20110606Thourids and Hanbalite are considered as the religions of traditionists who were inspired by intellectual atmosphere of Isfahan, with the special characteristics of overcoming the traditionists, and they found a number of followers in this city in the first Islamic centuries. Earlier, Thourids were ruling the city but gradually Hanbalites took their place. Hanbalites considered as the followers of Thourids in many aspects, indisputably governed the intellectual atmosphere of Isfahan until the rise of Saljughids but the religious policies of Saljughids and Khaje Nezam al- Molk provided the ground for the gradual weakness of this sect. The most important properties of Hanbalites' domination in Isfahan were the austerity towards Sunni and Shi'ah sects and the reaction towards the mentalist trends. مذهب ثوری و حنبلی از مذاهب اهل حدیث هستند که در قرون نخستین اسلامی، تحت تأثیر فضای فکری اصفهان که ویژگی اصلی آن، غلبه محدثان بود پیروان زیادی در این شهر یافتند. ابتدا ثوریها بر شهر غلبه داشتند، ولی به تدریج جای خود را به حنبلیها دادند. حنبلیها که در بسیاری از موارد، ادامه دهنده راه ثوریها بودند تا زمان روی کارآمدن سلجوقیان بر فضای فکری اصفهان حاکمیت بلامنازعی داشتند و سیاستهای مذهبی سلجوقیان و خواجه نظام الملک، زمینه تضعیف تدریجی این فرقه را فراهم کرد. مهمترین ویژگی دوران تسلط حنابله بر اصفهان، سختگیری نسبت به سایر فرقههای سنی و شیعه و مقابله با جریانهای عقلگرا بود.دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643112شماره 1 و 2 - بهار و تابستان 90 - مسلسل 46 - 4520110823Social Historyتاریخ اجتماعی1611825420FAحسنزندیهاستادیار گروه تاریخ دانشگاه تهرانJournal Article20110619Social history is considered as one of the majors of history investigating a broad area relevant to the various aspects of human's life and culture as well as the structure, the procedure and the consequence of human's deed. This branch of historical studies has studied the history of inferiors and their social roles after too much attention to the political history including the history of superiors and rulers. The social history is not of specific definition and restriction and there exists numerous individual ideas towards its inclusion circle, identity, bases, and origin. Also it has been presented a number of researches around various dimensions of social history such as the way of relationship of social history with the other areas of history. For instance, what is the relationship between social history and political, economic history? What are the interaction and diversity of social history and cultural history? How is its interaction with sociology and its concepts? What is the position of social history among the areas of historical studies? What are the sources of study in social history and what are the aspects of commonality and diversity of it with the sources of other majors? This article is to investigate the stated issues.تاریخ اجتماعی یکی از گرایشهای تاریخ است که حوزة وسیعی از جلوههای مختلف زندگی و فرهنگ انسان گذشته را بررسی میکند و به مطالعه ساختار، فرآیند و برآیند کنش آدمی میپردازد. این بخش از مطالعات تاریخی پس از توجه بیش از حد به تاریخ سیاسی که در برگیرنده تاریخ فرادستان و حکومتگران است، به تاریخ فرودستان و نقش اجتماعی آنها توجه نموده است. تاریخ اجتماعی تعریف و تحدید مشخصی ندارد و اختلاف آرای فراوانی بر دایرة شمول، ماهیّت، مبانی و خاستگاه آن وجود دارد. هم چنین، پرسشهای فراوانی درباره ابعاد مختلف تاریخ اجتماعی مطرح شدهاند که عبارتند از: ارتباط تاریخ اجتماعی با سایر حوزههای تاریخ چگونه است؟ مثلاً ارتباط تاریخ اجتماعی با تاریخ سیاسی و اقتصادی چگونه است؟ تاریخ اجتماعی چه تعامل، تمایز و تفاوتی با تاریخ فرهنگی دارد؟ ارتباط و تعامل آن با جامعه شناسی و مفاهیم آن چگونه است؟ تاریخ اجتماعی در میان حوزههای مطالعات تاریخی، از چه جایگاهی برخوردار است؟ ومنابع مطالعاتی تاریخ اجتماعی کدامند و چه وجوه اشتراک و افتراقی با منابع گرایشهای دیگر تاریخی دارد؟ این مقاله میکوشد موارد مذکور را بررسی نماید.