دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-64312شماره 1 - بهار - مسلسل 520010321The Date of the prophets passingتإملى در تاریخ وفات پیامبر(ص)3266008FAجلیلتاریفارغ التحصیل کارشناسى ارشد گرایش تاریخ اسلام دانشگاه تربیت مدرس قمJournal Article20140618<span style="font-family: Times New Roman;"><span style="font-family: tahoma; font-size: x-small;">The establishment of the date of the Prophet's passing away is not merely a scientific-historical issue; it has other implications as well. Without relyiny on either of the accepted accounts, and by studying and comparing the six events which are believed to be i and,related to the Proghet's demise, this paper investigates the traditionally-accepted Shi al-Awwal 12 respectively, reaching the-,sunni dates (of his demise), Safar 28 and Rabi conclusion that both of these dates are inaccurate. Rather according to the findings here and as it has come in Abu Mikhnaf hadith (tradition), the correct date of the Prophet's passing is al-Awwal 2.<br />-,Rabi</span></span><span style="font-family: Times New Roman;"><span style="font-family: tahoma; font-size: x-small;">تعیین تاریخ وفات پیامبر(ص) یک بحث علمى ـ تاریخى محض نیست, بلکه داراى ثمراتى است. این مقاله, بدون تکیه بر یک روایت خاص و با بررسى شش واقعه که در تعیین وفات پیامبر(ص) نقش دارند و با کنار هم قرار دادن آن وقایع, اقوال معروف شیعه و سنى را مورد بررسى قرار داده است و با رسم جداول, به طور دقیق اثبات نموده است که قول معروف و مشهور شیعه مبنى بر قرار دادن تاریخ وفات پیامبر(ص) در 28 صفر و قول معروف و مشهور اهل سنت که آن را 12 ربیع الاول دانسته اند, هر دو, باطل بوده و تاریخ وفات پیامبر(ص), همان گونه که در روایت ابومخنف ذکر گردیده است, دوم ربیع الاول است.</span></span>دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-64312شماره 1 - بهار - مسلسل 520010321Murjiah and new Moslimsمرجئه و نو مسلمانان27446009FAحسینمفتخریعضو هیئت علمی دانشگاه تربیت معلم تهرانJournal Article20140618<span style="font-family: Times New Roman;"><span style="font-family: tahoma; font-size: x-small;">ah (believers in suspension of judgement against erring believers and the unfailing,Murji efficacy of faith over works) is one if the earliest ideological - political movements of the Muslim world. Most of the studies done on this sect, so far, have focused on the convergence of their thought with political objectives of the Umayyah rulers. This paper embarks upon ah from a different viewpoint. It looks at the sect and their role as an,the study of the Murji effective factor in spreading Islam among certain groups of Ahl-ul Dhimmis (non-Muslims living under Muslim rule who were accorded a protected status and allowed to retain their ah), in defense of newly-converted,original faith) revealing that some of them (the Murji Muslims, stood up to Umyyad governors here and there and even resorted to violence at times.<br /> </span></span><span style="font-family: Times New Roman;"><span style="font-family: tahoma; font-size: x-small;">مرجئه یکى از نخستین جریان هاى فکرى ـ سیاسى جهان اسلام به شمار مى رود. تا کنون اغلب مطالعات انجام شده درباره این فرقه, معطوف به همسویى آنان با امویان بوده است. مقاله حاضر از منظرى متفاوت به مرجئه و نقش آنان به عنوان یکى از عوامل موثر در انتشار اسلام در میان گروهى از اهل ذمه مى پردازد و نشان مى دهد که بعضى از اینان در دفاع از نومسلمانان, حتى رودرروى عمال اموى ایستاده و دست به شورش هایى نیز زده اند. </span></span>دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-64312شماره 1 - بهار - مسلسل 520010321Prespective of pollitical Thought in the First period of Abbasside Caliphateدورنماى اندیشه سیاسى در دوره اول خلافت عباسى45806010FAمحجوبالزویریدانشجوى دکترى تاریخ اسلام دانشگاه تهرانJournal Article20140618<span style="font-family: Times New Roman;"><span style="font-family: tahoma; font-size: x-small;">The present paper tries to outline a picture on the existing political schools of thought of major importance in the early periods of the Abbasi khilafah. This era is generally considered by scholars as fertile grounds for the rise and spread of most Islamic ideological and political schools and their positions towards the issue of the "khilafah"; nevertheless, the era has not been given its due attention in proportion to its significance by historians. This paper presents the most prominent political inclinations in the periods under investigation such as the Zaydiyyah, Imamiyyah, tazilah, the various Sunni school of law, as well as the,Mu proponents of the Bani - Abbas rulers. In addition, the difference between the many political schools of these early periods and the positive or negative influence of the Abbasi state on such political orientations have also been brought to light in this article</span></span><span style="font-family: Times New Roman;"><span style="font-family: tahoma; font-size: x-small;">مقاله حاضر عهده دار ترسیم دورنمایى از مهم ترین اندیشه هاى سیاسى جهان اسلام در دوره نخستین خلافت عباسى است. این دوران عرصه ظهور و رشد اغلب مکاتب فکرى و سیاسى اسلامى و موضع گیرى آن ها در مورد مسإله خلافت به شمار مى رود; با این حال تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در این مقاله, اصول و مبانى برجسته ترین گرایش هاى سیاسى این دوران, چون زیدیه, امامیه, اهل سنت, معتزله و طرفداران حکومت عباسى تبیین شده است; افزون بر آن, به تفاوت مکاتب مختلف سیاسى این دوران نیز پرداخته شده و تإثیر مثبت یا منفى حکومت عباسى بر این گرایش هاى سیاسى مورد بررسى قرار گرفته است.</span></span>دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-64312شماره 1 - بهار - مسلسل 520010321The position of Astronomy Calendar and Chronology in Mas udies Historiographical Methodsجایگاه نجوم, تقویم و گاهشمارى در اندیشه تاریخ نگارى مسعودى81986011FAروح اللهبهرامیدانشجوى دوره دکترى تاریخ اسلام دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20140618<span style="font-family: Times New Roman;"><span style="font-family: tahoma; font-size: x-small;">udhi,,The historiographical method of Ali ibn-e Husayn al-Mas because of its criticism of prior historiographical conventions and the introduction of new topics in Islamic historiography, can be examined and discussed from different aspects and views. The article examines the efforts of this great Muslim historian in establishing the connection between historiography, astronomy and calendar making as one of the numerous branches of rational sciences, for this reason while referring to the uniqueness of udi's historiographical style, we discuss the position of,Mas astronomy, calendar, and chronology in his scientific method and the way they are applied by him in history. It has also been tried to investigate his achievements in creating a link between the historian and astronomer on one hand, and history and astronomy, on the other.<br /> </span></span><span style="font-family: Times New Roman;"><span style="font-family: tahoma; font-size: x-small;">اندیشه تاریخ نگارى على بن حسین مسعودى به خاطر نقادى از سنت تاریخ نگارى پیش از خود و طرح مباحث نوینى در تاریخ نگارى اسلامى از زوایا و ابعاد مختلف قابل طرح و بررسى است. در این مقاله کوشش شده که اهتمام این مورخ بزرگ اسلامى در ایجاد پیوند میان تاریخ نگارى و نجوم و تقویم به عنوان یکى از شاخه هاى متعدد علوم عقلى مورد بررسى قرار گیرد, لذا ضمن اشاره به ویژگى اندیشه تاریخ نگارى مسعودى, به جایگاه نجوم, تقویم و گاه شمارى در اندیشه وى و چگونگى به کارگیرى آن در تاریخ پرداخته ایم و در مجموع سعى شده که عمل کرد مسعودى در ایجاد پیوند میان مورخ و منجم و تاریخ و نجوم مورد بررسى قرار گیرد.</span></span>دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-64312شماره 1 - بهار - مسلسل 520010321The Rol of Fatimid Shi ihs in the Crusadesنقش شیعیان فاطمى در جنگ هاى صلیبى991326012FAعبداللهناصری طاهریعضو هیئت علمی کتابخانه ملیJournal Article20140618<span style="font-family: Times New Roman;"><span style="font-family: tahoma; font-size: x-small;"> The crusades is that part of the history of Islam and christianity that has been researched and studied by the arietalists before and more than the Muslims.<br /> The Muslims, especially their elite, in the fifth and sixth centuries had considered the crusades as a second rate historical incident. Such a view-point, in addition to other academic influences, also affected the Islamic school of historiography; and consequently, leading to a negligence on the part of historians to ihs in this,ili Shi,pay enough attention to the role of the Isma regard. The resistence and perseverence against the Crusaders by the fatimids was ignored; and they were even portrayed as a state who invited the Crusaders to the East.<br /> This article by using historical texts and sources tries to present ihs in this,0a more realistic explanation of the role of Fatimids Shi respect.</span></span><span style="font-family: Times New Roman;"><span style="font-family: tahoma; font-size: x-small;">جنگ هاى صلیبى آن بخش از تاریخ اسلام و مسیحیت است که بیشتر از منظر غربى ها تحلیل شده و اروپاییان پیش و بیش از مسلمانان به بررسى و پژوهش در مورد آن پرداخته اند. مسلمانان خصوصا نخبگان آن ها در قرون پنجم و ششم هجرى, به جنگ هاى صلیبى, به عنوان یک حادثه درجه دوم نگاه کرده اند. این دیدگاه علاوه بر فرعى دانستن جنگ هاى صلیبى, در مدرسه تاریخ نگارى اسلامى هم اثر گذاشت و این تإثیر, در نادیده گرفتن نقش تاریخى اسماعیلیان متجلى شد, به طورى که مقاومت و پایدارى فاطمیان مصر در مقابل صلیبى ها مورد غفلت قرار گرفت و حتى آن دولت به عنوان دعوت کننده صلیبى ها به مشرق زمین معرفى شد. این مقاله بر آن است تا با بهره بردارى از متون و منابع تاریخى, نقش واقعى شیعیان فاطمى در جنگ هاى صلیبى را تبیین نماید. </span></span>دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-64312شماره 1 - بهار - مسلسل 520010321Divine will in Islamic Historiographyاندیشه مشیت الهى در تاریخ نگارى اسلامى ((مطالعه موردى, تاریخ جهانگشاى جوینى))1331666013FAاسماعیلحسن زادهدانشجوى دکترى تاریخ اسلام دانشگاه شهید بهشتىJournal Article20140618<span style="font-family: Times New Roman;"><span style="font-family: tahoma; font-size: x-small;">By: Esma One of the majar factors that has been taken up by many historians in various Islamic historiographical schools, and been based as grounds for the interpretation of different events in the history of Islam is "predestination and divine will". In line with their political and state interests, the rulers, and the political and administrative elites supported the extension of the predetermination principle to all aspects of people's lives, throughout Iranian history. The present paper investigates the scope of the application of this principle in "Tarikh-e Jahan goshai" by Ata Malek-e Joveyni, the persian historian, and tries to answer the question of how influential the theory of predestination and divine will" had been in Joveyni's" historiographical method, and his style of recording various evenrs and issues of the time.<br /> </span></span><span style="font-family: Times New Roman;"><span style="font-family: tahoma; font-size: x-small;">یکى از موارد و مسائلى که در مکاتب گوناگون تاریخ نگارى اسلامى مورد توجه مورخین مختلف قرار گرفته و سعى بر این شده تا وقایع مختلف براساس آن تفسیر شود مسإله قضا و قدر و مشیت الهى است. نخبگان سیاسى و دیوانى و فرمانروایان در تاریخ سلسله هاى ایران بنا به مصالح سیاسى و حکومتى از این اندیشه حمایت کرده و سعى در گسترش آن در تمامى زوایاى زندگى مردم داشتند. نوشته حاضر به بررسى این مسإله در کتاب ((تاریخ جهانگشاى جوینى)) اثر عطاملک جوینى پرداخته و در صدد یافتن پاسخ این پرسش است که قضا و قدر و مشیت الهى چه تإثیرى در روش تاریخ نگارى جوینى و بیان مسائل و وقایع مختلف گذاشته است. </span></span>دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-64312شماره 1 - بهار - مسلسل 520010321The Annual Commemoration of Imam Husayn s Martydom in the Naserri Age Tehranبزرگداشت حماسه حسینى در تهران عصر ناصرى1671826014FAسید محمد حسینمنظورالاجداددانشجوى دکترى تاریخ اسلام دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20140618<span style="font-family: Times New Roman;"> <span style="font-family: tahoma; font-size: x-small;"> By: Sayyed Mohammad Husayn Manzurol Ajdad<br /> During the reign of the Qajar King, Naser-ed-Din Shah, the mourning ceremonies of the prophet's grandson, Imam Husayn, were held extensively in Tehran. Considering public illiteracy and deficiencies of the now extinct maktabkhaneh (tutorial school) educational system, these ceremonies provided a good opportunity for religious scholars to educate the public in religious knowledge.<br /> The number and the way such sessions and processions were held, and the level of popular reception these ceremonies received, are examined in this article, Introducing a number of well-known preacheres of the time, the article also brings to light the role of Molla Aghe Darbandi in organizing such ceremonies, ez played in providing the needed,il Va,and the part Molla isma texts and sources for the preachers of the Qajar era. </span></span><span style="font-family: Times New Roman;"><span style="font-family: tahoma; font-size: x-small;">در دوره پادشاهى ناصرالدین شاه, مراسم سوگوارى سرور شهیدان به گستردگى در تهران برگزار مى شد. با توجه به بى سوادى عمومى و کاستى هاى نظام آموزش مکتب خانه اى, برگزارى این مراسم, فرصت مغتنمى در اختیار دانشوران دینى قرار مى داد تا به آموزش عمومى معارف دینى اقدام نمایند. در این مقاله, تعداد, نحوه برگزارى و میزان استقبال مردم از آن مجالس مورد بررسى قرار گرفته و ضمن معرفى برخى از وعاظ مشهور, به نقش ملاآقادربندى در تشکیل آن مجالس, و ملااسماعیل واعظ در تإمین منابع مورد نیاز سخنوران آن ها, اشاره شده است. </span></span>دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-64312شماره 1 - بهار - مسلسل 520010321Trade in the Eastern Islamic countries in the Early centuriesتجارت سرزمین هاى شرقى در سده هاى نخستین اسلامى (برتولد اشپولر)1831966015FAبرتولداشپولریعقوبآژندعضو هیإت علمى دانشگاه تهرانJournal Article20140618<span style="font-family: Times New Roman;"><span style="font-family: tahoma; font-size: x-small;">The main point of this paper is the hypothesis that the share of eastern provinces in the overall trade of the Muslim world in the 4th century A.H. had been the essential factor carrying the bulk of the burden to sustain the economy of the western provinces with their capital at Baghdad. In fact, Baghdad had been the link, for trade between the two halves of the vast Islamic state, from which merchandise coming from the east were sent to and distributed in the most westerly reaches the Muslim world. Another point brought up, by implication, in the paper is the achievements of the Muslim Civilization in the 4th century A.H.; a civilization whose blooming would not have been possible without the financial backbone provided by trade from those eastern provinces. Meanwhile, the expansion and spread of Islam from the Indian Subcontinent towards the countries of Far East and the Chinese borders can easily be followed also through the information furnished in this article</span></span><span style="font-family: Times New Roman;"><span style="font-family: tahoma; font-size: x-small;">محور اصلى این مقاله بر این فرضیه استوار است که تجارت سرزمین هاى شرقى جهان اسلام در سده چهارم هجرى بار اصلى اقتصاد سرزمین هاى غربى با مرکزیت بغداد را بر دوش مى کشیده است. در واقع بغداد ایستگاه تجارى و مال التجاره هاى سرزمین هاى شرقى بوده و کالاها از این نقطه تا اقصى نقاط غرب جهان اسلام توزیع مى شده است. آن چه در بطن این مقاله نهفته, درونمایه دستاوردهاى تمدنى جهان اسلام در سده چهارم هجرى است که در حقیقت این تجارب بنیه مالى دستاوردهاى تمدنى را فراهم مى کرده است. شکوفایى تمدن سده چهارم هجرى معطوف به قدرت و بنیه مالى این تجارت سرزمین هاى شرقى بوده است. از سوى دیگر بسط و گسترش جهان اسلام از سوى شبه قاره تا ممالک شرق دور و مرزهاى چینى را مى توان از اطلاعات آمده در این مقاله به خوبى دریافت.</span></span>دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-64312شماره 1 - بهار - مسلسل 520010321Research and Study Sources on Islamic History in the Internetپژوهش ها و منابع مطالعاتى تاریخ اسلام در اینترنت1972126016FAمیرهادیحسینیعضو هیإت علمى دانشگاه تربیت معلمJournal Article20140618<span style="font-family: Times New Roman;"><span style="font-family: tahoma; font-size: x-small;">در سال هاى اخیر, روش هاى نوینى در عرصه پژوهش هاى علمى ظهور کرده است. این موج, که در سایه ((فنآورى سریع انتقال اطلاعات)) بوجود آمده, تمامى شاخه هاى علوم و در نتیجه پژوهش هاى تاریخى را هم در برگرفته است. اگر روزى یک مورخ مى توانست با در اختیار داشتن یک کتابخانه و منابع اصلى به تحقیق بپردازد, امروزه همان مورخ مجبور است با خارج شدن از کتابخانه و با به اشتراک گذاشتن پژوهش هاى خود با دیگران, اطلاعات و تحقیقات خود را روز آمدDate) (up کند.<br /> اگرچه تفسیر و بیان کامل ((نگاهى نو به پژوهش در تاریخ)) موضوعى است که از مقوله این نوشتار خارج است اما نکات فوق الذکر, دریچه اى براى بیان استفاده از اینترنت از مطالعات تاریخى مى باشد.<br /> امروزه اکثر مراکز پژوهشى و دانشگاه هاى معتبر با ایجاد یک پایگاهsite) ) علمى در اینترنت, آخرین برنامه ها و تحقیقات خود را در معرض دیگران قرار مى دهند و با به اشتراک گذاشتن پژوهش هاى خود, از جدیدترین تحقیقات در هر نقطه از جهان مطلع مى شوند.<br /> در این مقاله برآنیم که نگاهى به منابع مطالعات تاریخ اسلام در سایت هاى اینترنتى وابسته به مراکز علمى و دانشگاهى داشته باشیم. در تمامى این نوشتار, آدرس هاى اینترنتىURl) ) پایگاه هایى که بتوان به این منابع دسترسى پیدا کرد, را معرفى مى کنیم. قبل از ورود به مبحث اصلى, لازم است که کاربران با سه اصطلاح اصلى در هنگام استفاده از اینترنت آشنا باشند.</span></span>