دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643119شماره 4 - زمستان 97 _ مسلسل 7620190622The Narrations of Tragic Event of Ashura in Al- Akhbar al- Theval and Criterion of Criticismروایتهای عاشورایی الأخبارالطوال دینوری در میزان نقد و بررسی7406707510.22081/hiq.2019.67075FAمحسنرفعتاستادیار و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه حضرت معصومه (سلام الله علیها) قمJournal Article20160311The Reflection of martyrdom of Hussain or <em>Maqtal al- Hussain</em> in Al- Akhbar al- Theval has some similarities with reports of Ashura event in Tabari history; however, it has some differences with it and other martyrdoms. In this regard, it is necessary to investigate this issue. This martyrdom in which some narrations are found about tragic event of Ashura is not in agreement with the definite events and historical reports in some cases. In other cases, it is observed some vulnerable reports about the status of infallible Imam and his household family and this matter has been a basis for the speech between the Shiite and Sunnite scholars in the later centuries. In this article, it is tried to study the early reports in this book after the evaluation of the character of the author and some explanations about his book by taking advantage of the library research method as well as the analytical-critical approachبازتاب مقتل الحسین(ع) در الأخبارالطوال با وجود مشابهتهایی که با گزارشهای عاشورایی تاریخ طبری دارد، دارای تفاوتهایی با آن و دیگر مقتلها است که واکاوی و بازخوانی آن را ضروری میسازد. این مقتل که اخباری منفرد درباره عاشورا در آن یافت میشود، در برخی موارد با وقایع حتمی و گزارشهای تاریخی ناسازگار است و در مواردی دیگر، گزارشهایی خدشهپذیر در باره شأن امام معصوم(ع)و خاندان ایشان در آن وجود دارد که اساسی برای سخن علمای شیعی و یا سنّی در قرنهای بعد شده است. در این مقاله تلاش میشود با روش کتابخانهای و رویکردی تحلیلی ـ انتقادی، پس از ارزیابی شخصیت نویسنده و توضیحاتی درباره کتاب وی، گزارشهایی که نخستین بار در این کتاب آمده است، واکاوی شوندhttps://hiq.bou.ac.ir/article_67075_f249f59250cfbb77c18babc3eade0add.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643119شماره 4 - زمستان 97 _ مسلسل 7620190622The Study of Imam Raza’s (PBUH) Disputation Styleواکاوی سبک مناظراتی امام رضا(ع)41786707610.22081/hiq.2019.67076FAسیاوشیاریدانشیار گروه تاریخ اسلام دانشگاه ایلاممهدیاکبرنژاددانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه ایلاممرتضیاکبریاستادیار گروه تاریخ اسلام دانشگاه ایلامپیمانصالحیاستادیار گروه زبان و ادبیات عرب دانشگاه ایلام (نویسنده مسئول)Journal Article20161104Disputation is considered as one of the propagating methods utilized by prophets and God’s saints to invite people towards theism and to settle the religious disputes and it has been emphasized in some verses of Holy Quran. The communication between Islam and different religions initiated from the era of Prophet Mohammad (PBUH) and continued in the age of his successors and it reached to the highest level in time of Imam Reza (PBUH). This article concluded that Imam Reza (PBUH) presented his messages consistent with the knowledge of his addressees. In order to increase the effects of his messages, that holiness referred to the holy texts and took advantage of all kinds of literary and rhetorical methods such as the repetition, harmony of words, illustration, logical order of discussions, presentation of proof through the intellectual restriction, agreement between word and meaning, conscious selection of words and application of emphatic structuresمناظره یکی از شیوههای تبلیغی پیامبران و اولیای الهی برای دعوت مردم به سوی توحید و حلّ اختلافات دینی است که در آیاتی از قرآن کریم بر آن تأکید شده است. گفتوگوی میان اسلام با ادیان مختلف از دوره نبوی شروع گردید و در عصر جانشینان آن حضرت(ص) ادامه یافت و در عصر رضوی به اوج خود رسید. این مقاله به این نتیجه دست یافته است که امام(ع)با تکیه بر گونهای خاص از مخاطبشناسی، متناسب با درک مخاطب، پیامهای خویش را ارائه میکردند و به منظور افزایش اثرگذاری، علاوه بر استناد به متون مقدّس مخاطبان، از انواع روشهای ادبی و بلاغی، مانند به کارگیری صنعت تکرار، توجّه به آهنگ کلمات، تصویرسازی، تسلسل و نظم منطقی مباحث، ارائه برهان به شیوه حصر عقلی، هماهنگی لفظ با معنا، انتخاب آگاهانه واژگان و بهکارگیری ساختارهای تأکیدی استفاده میکردند.https://hiq.bou.ac.ir/article_67076_a4e5c6bbf9fa46ea624ce9082b7bec20.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643119شماره 4 - زمستان 97 _ مسلسل 7620190622Historical Investigation of the Originality of Horr Ibn e- Yazid e- Riyahi’s Graveجستاری تاریخی در اصالت مقبره حر بن یزید ریاحی79986707710.22081/hiq.2019.67077FAابراهیمصالحی حاجی آبادیدانشجوی دکتری تاریخ اسلام دانشگاه باقر العلوم(ع) نویسنده مسئولسیدابراهیمسرپرست ساداتاستادیار دانشگاه علامه طباطبائیرضارمضانیعضو هیئت علمی دانشگاه آیت الله بروجردیJournal Article20160315The collection of events related to the tragic event of Ashura is in need of research and evaluation. The present article puts emphasis on the question in regard with the originality of the grave belonging toHorr Ibn e- Yazid e- Riyahi (56 After Hijrah) and it investigates two viewpoints in this regard. According to Some historical reports, Horr’s pure body was buried in a place famous for Horr’s grave by his tribe after Ashura event and the exhumation of the grave by Shah Ismail (930 After Hijrah) as well as the people’s pilgrimage are the evidence for the truth of their claim. Another viewpoint is that<em>.</em> his pure body was buried in a collective grave with other martyrs in Rozeh Hosseini. Relying on the descriptive-analytical research method and referring to the reliable ancient sources, this research concludes that Horr has been buried with other martyrs in a collective grave named Rotheh Hosseiniمجموعه رویدادهای مربوط به واقعه عاشورا، نیازمند پژوهش و بازخوانی است. مقاله حاضر با محور قرار دادن پرسشی درباره اصالت تاریخی مقبره حر بن یزید ریاحی(۶۱ه.ق) به بررسی دو دیدگاه در این زمینه میپردازد. برخی از محققان، مستند به برخی گزارشهای تاریخی بر این باورند که طایفه حر پس از حادثه عاشورا، جسد مطهر او را در مکانی که به عنوان مقبره ایشان معروف است، به خاک سپردند و از نبش این قبر به وسیله شاه اسماعیل(۹۳۰ه. ق) و سیره مردم برای زیارت حر به عنوان گواه درستی ادعای خود یاد میکنند. در مقابل این دیدگاه، برخی دیگر بر این باورند که جسد مطهر حر به همراه دیگر شهدا در قبری دسته جمعی و در روضه حسینی به خاک سپرده شده است. این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی به این نتیجه رسیده است که به استناد منابع کهن و معتبر، حر بن یزید در روضه حسینی و همراه دیگر شهدا، به خاک سپرده شده استhttps://hiq.bou.ac.ir/article_67077_315230b90057a310da36be9e68fc1434.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643119شماره 4 - زمستان 97 _ مسلسل 7620190622Educational Institutes of Khorasan in the Abbasid Era with the Emphasis on M’amun’s Caliphate Era (198-218 After Hijrah)نهادهای آموزشی خراسان در عهد عباسیان با تکیه بر عصر خلافت مأمون ( 198 - 218 ه ق )991286707810.22081/hiq.2019.67078FAسید ابوالفضلرضویدانشیار گروه تاریخ دانشگاه خوارزمیحسنزندیهاستادیار گروه تاریخ دانشگاه تهرانکمالظریفیان منشدانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ اسلام دانشگاه خوارزمیJournal Article20160908Cultural prosperity in the first era of the Abbasid government, the relative authority, the toleration of caliphs, the presence of statesmen in this era, the economic and social conditions dominated on the Islamic territory provided the ground for the Muslims to take advantage of cultural inheritance of other nations such asEducational institutes to fulfill some parts of Islamic instructions in regard with seeking knowledge and civility. Meanwhile, Khorasan was of particular position thanks to the elements such as the particular position of Khorasan in creating and strengthening of the Abbasids’ authority, Ma’mun’s interest to settle in this area and his role in regard with the scientific activities and finally the particular economic, social and political conditions in Khorasan which was developed by the advent of the local governments. The investigation of scientific and educational development in Khorasan with the emphasis on the position of educational centers in time of Ma’mun as well as the study of the effectiveness of political conditions particularly the role of statesmen are the issues followed in the present research by taking advantage of the descriptive-analytical method and the primary sourcesرونق فرهنگی عصر اول عباسی، اقتدار و تسامح نسبی خلفا و دولتمردان این عصر و شرایط اقتصادی و اجتماعی حاکم بر قلمرو اسلامی، زمینههای بهرهگیری مسلمانان را از میراث فرهنگی دیگر ملل، مانند نهادهای آموزشی هموار کرد و امکان تحقق بخشی از آموزههای اسلامی را در علمآموزی و مدنیت فراهم آورد. در این میان خراسان دارای جایگاهی ویژه بود و با توجه به عوامل و زمینههای زیر در عرصه علم و آموزش، رشدی فراوان یافت و مراکز آموزشی نوظهوری در آنجا پدید آمدند. عواملی مانند جایگاه ویژه خراسان در تکوین و تحکیم قدرت بنیعباس، استقرار و تعلق خاطر مأمون به این منطقه، علاقهمندی مأمون به علم، حضور امام علی بن موسی(ع)در این منطقه و نقش ایشان در فعالیتهای علمی و سرانجام موقعیت ویژه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی خراسان که با پیدایش حکومتهای محلی بر ظرفیتهای آن افزوده شد در این امر تأثیر فراوانی داشتند. بررسی سیر تحول علمی و آموزشی خراسان با تأکید بر جایگاه مراکز آموزشی عصر امارت و خلافت مأمون و واکاوی تأثیرگذاری شرایط سیاسی بر آن، به ویژه سهم دولتمردان این عصر، مسئلهای است که مقاله حاضر با رویکرد توصیفی- تحلیلی و با تکیه بر منابع دست اول در پی تبیین آن است.https://hiq.bou.ac.ir/article_67078_2c669c647459ce96a44e85436edb02b7.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643119شماره 4 - زمستان 97 _ مسلسل 7620190622Critical Study of the Article regarding “The Analytical Investigation of Narrative Historiography of Imamiyeh to the Half of the Fifth Century”بررسی انتقادی مقاله « بررسی تحلیلی تاریخ نگاری روایی امامیه تا نیمه قرن پنجم »1291726707910.22081/hiq.2019.67079FAامیراشتری تلخستانیدانشجوی دکترای تاریخ اسلام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)محمد جوادیاوری سرتختیعضو گروه تاریخ مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)Journal Article20180530The present article criticizes the article in regard with“the analytical investigation of narrative historiography of Imamiyeh”. It raises the question related to the properties of narrative historiography of Imamiyeh and presents an analysis in this regard. The researcher investigates this kind of historiography, the motivation of traditionists (hadith recorders) and compares their approaches in reporting the historical events relying on the viewpoints of historians. Following the assessment of the method and the content analysis of the article, the researcher concluded that the aforementioned article has criticized Hadith recording of Imamiyeh instead of their narrative historiography due to the different reasons such as lack of an accurate definition from the concepts, issuing the general decrees, disregrarding the typology of historical and hadith related sources, no identification and seperation of historical narrations from non-historical ones, a selective approach towards narrations in order to present a general analysis and other similar casesمقاله پیشرو، نقدی بر مقاله «بررسی تحلیلی تاریخنگاری روایی امامیه تا نیمه قرن پنجم» است که در شماره 64 فصلنامه تاریخ اسلام انتشار یافته است. مقاله مذکور با طرح پرسشِ تاریخنگاری روایی امامیه از چه ویژگیهایی برخوردار است؟ میکوشد با بررسی ویژگیهای اینگونه از تاریخنگاری و واکاوی انگیزه محدثان تاریخنگار و مقایسه رویکرد آنان در گزارش رویدادهای تاریخی با دیدگاه تاریخنگاران، تحلیلی بر تاریخنگاری روایی امامیه ارائه دهد، اما به دلایل روششناختی و محتوایی به این هدف دست نیافته است. یافتههای پژوهش حاضر نشان میدهند که مقاله مذکور، به دلیل عدم ارائه تعریف دقیق از مفاهیم و صدور احکام کلی، عدم توجه به گونهشناسی منابع تاریخی و حدیثی، عدم شناسایی و جداسازی اخبار تاریخی از غیر آن، برخورد گزینشی در انتخاب اخبار برای ارائه تحلیلی کلی، گاه خلط میان کتابهای تاریخی و حدیثی و کمدقتی در مثالها و عناوین، تنها به بیان نقدهایی در باره حدیثنگاری امامیه پرداخته و از اثبات فرضیه خود بازمانده استhttps://hiq.bou.ac.ir/article_67079_2e4df7866158500fdf47cc14c74c73f8.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643119شماره 4 - زمستان 97 _ مسلسل 7620190622The Necessity of Reflective convergence of Twelvers’ Narrative Historiographyبایستههای همگرایی ژرف نگر در باب تاریخنگاری روایی امامیه1732026708010.22081/hiq.2019.67080FAروح اللهتوحیدی نیادانشآموخته حوزه علمیه قم و دانشجوی دکتری دانشگاه تهرانJournal Article20190204The study of the article regarding the critical study of narrative historiography of Twelvers to the half of the fifth century clarifies that about fifty cases attributed to the article regarding the analytical study of narrative historiography of Twelvers to the half of the fifth century is not in agreement with reality and many stated faults or errors refers to prejudgments in the article of criticism and consequently, it has different account from the main article. However, some faults regarding the documentation, reference and signification are considered as the acceptable evidences. Considering the results of this criticism, it is possible to talk more certainly about the different quiddity of the narrative historiography of Twelvers. The agreement of researchers about the necessity of reflective study of the effect of method and approach of the scholars of Hadith on their historical works can be a step ahead toward achieving the scientific objectives stated in the main articleواکاوی مقاله «بررسی انتقادی مقاله بررسی تحلیلی تاریخ نگاری روایی امامیه تا نیمه قرن پنجم» که در این شماره از فصلنامه تاریخ اسلام به چاپ رسیده است، نشان میدهد، حدود پنجاه مورد از نسبتهایی که به مقاله «بررسی تحلیلی تاریخ نگاری روایی امامیه تا نیمه قرن پنجم» داده شده است، با واقعیت سازگار نیست و بسیاری از اشکالهایی که بیان شده است، ریشه در پیشداوریهای حاکم بر مقاله نقد دارد و در نتیجه تقریری متفاوت از مفاد مقاله اصلی دارد. با این وجود، برخی اشکالها درباره استناد، ارجاع و دلالت یکی از شواهد پذیرفتنی است. با توجه به آوردههای این نقد، اکنون با اطمینان بیشتری میتوان درباره ماهیت متفاوت تاریخنگاری روایی امامیه سخن گفت. همسویی پژوهشگران در باور به ضرورت بررسی عمیق تأثیر روش و رویکرد محدثان بر آثار تاریخی آنها میتواند گامی رو به جلو برای دستیابی به نقطه کانونی مقاله اصلی و اهداف علمی مطرح در آن باشدhttps://hiq.bou.ac.ir/article_67080_7596c8796db8f652b53e4dbfeffc2905.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643119شماره 4 - زمستان 97 _ مسلسل 7620190622Convergence and Divergence between Atabakan e- Zangi and Abbasid caliphateاتابکان زنگی و خلافت عباسی؛ واگرایی ها، هم گرایی ها2032326708110.22081/hiq.2019.67081FAحمیدمظفریکارشناسی ارشد تاریخ اسلامسیداحمدعقیلیاستادیار وعضوهیات علمی گروه تاریخ دانشگاه سیستان وبلوچستانمصطفیپیرمرادیاندانشیار گروه تاریخ دانشگاه اصفهانJournal Article20161103Atabakan e- Zangi was a Turkish government that they formally achieved authority from 521 to 624 After Hijrah in Mosel and governed in some states in the North of Iraq. Due to theparticular conditions of the world of Islam at that time, this government could have important relations with some authorities including Byzantine Empire, Antakya (Antioch) and Raha governorships, kingdom of Jerusalem and Abbasid caliphate. Taking advantage of the historical approach and descriptive-analytical method, the present research investigated the changes in the relationship between Atabakan e- Zangi and Abbasid caliphate as well as the conditions, reasons, and the trend of this relationship. Finally, it concluded that the relationships between these two governments affected by their internal policies and the conditions of time passed from divergence to convergence respectivelyاتابکان زنگی حکومتی ترکتبار بودند که به طور رسمی از سال 521 هجری در موصل به قدرت رسیدند و تا سال 624 هجری بر پارهای از مناطق شمال عراق حکومت کردند. این حکومت به دلیل شرایط ویژه جهان اسلام در آن روزگار، مناسبات مهمی با قدرتهای زمانه خود؛ یعنی امپراتوری بیزانس، امارتهای انطاکیه و رها، پادشاهی اورشلیم و خلافت عباسی برقرار کرد. پژوهش حاضر با رویکرد تاریخی و با روش توصیفی ـ تحلیلی، تحول مناسبات اتابکان زنگی با خلافت عباسی و شرایط، علل و روند آن را بررسی نموده است و به این نتیجه دست یافته است که مناسبات این دو دولت، متأثر از سیاستهای داخلی دو طرف و شرایط زمانه، از مرحله واگرایی به مرحله همگرایی گذر کرده استhttps://hiq.bou.ac.ir/article_67081_8393d2ec0286db412113a5f38e5d53f0.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643119شماره 4 - زمستان 97 _ مسلسل 7620190622Investigation of the Relationship between the Iranian Nationalism and Safavid Discoursesنسبت سنجی گفتمان ملی گرایی ایرانی با گفتمان صفویه2332726708210.22081/hiq.2019.67082FAابوالقاسمعارف نژاداستادیار گروه تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی، دانشگاه پیام نورعلیطهوری نیاکارشناس ارشد تاریخ تشیع، دانشگاه پیام نورJournal Article20160416Iranian nationalism is considered as a discourse which aims to preserve the signification of Iranian identity and to stabilize it in its conceptual atmosphere through blending the structure of various significants. On the other hand, Safavid government with the significant of religion developed an authoritative and united government in Iran in 907 After Hijrah. The existence of common significants between these two discourses raises this question concerning the kind of relationship between Iranian nationalism discourse and Safavid discourse as well as the common significants in these two discourses. Since, other and otherness are of significant position in the formation of discourse, the present article takes advantage of discourse analysis of Laclau and Mouffe and concludes that there are common significants in these two discourses which look the same as each other while their discourse analysis clarifies that the semiotics of these two discourses have been developed in two different conceptual atmospheres and the main reason of apparent commonality of significants is due to priority of politics and the achievement of hegemony in both discourses which leads to the exclusion of any element regarding the increase of authority from the domain of discourse and its inclusion in their own discourse frameworkملیگرایی ایرانی از گفتمانهایی است که با مفصلبندی دالهای گوناگون سعی میکند، مدلول هویت ایرانی را پابرجا نماید و در فضای معنایی خود، آن را تثبیت کند. از سویی دیگر، ظهور دولت صفویه در سال 907 هجری با محوریت دال مذهب، دولتی مقتدر و یکپارچه در سرزمینی ایجاد کرد که در طول تاریخ با عنوان ایران از آن یاد میشود. وجود دالهای مشترک بین این دو گفتمان، این پرسش را مطرح میکند که گفتمان ملیگرایی ایرانی و گفتمان صفویه چه رابطهای میتوانند با یکدیگر داشته باشند و دالهای مشترک در این دو گفتمان در چه معناهایی رسوب یافته و چیره شدهاند؟ به سبب آنکه غیر و غیریتسازی جایگاه مهمی را در صورتبندی گفتمانی به خود اختصاص داده است، مقاله حاضر با بهرهگیری از روش تجزیه و تحلیل گفتمان لاکلا و موفه(Laclau and Mouffe) به این نتیجه رسیده است که در نگاه اول، دالهای مشترکی در دو گفتمان ملیگرایی و گفتمان صفویه مشاهده میشوند که یکسان به نظر میرسند ولی تحلیل فضای گفتمانی آنها، مشخص میسازد که نشانههای این دو گفتمان در دو فضای معنایی متفاوت شکل گرفتهاند و دلیل عمدة مشترک بودن ظاهری دالها، به سبب در اولویت بودن سیاست و دستیابی به هژمونی در هر دو گفتمان است که سبب میشود هر دوی آنان بکوشند که هرگونه عامل افزایش اقتدار را از حوزة گفتمانگونگی خارج سازند و در مفصلبندی گفتمانی خود وارد نمایندhttps://hiq.bou.ac.ir/article_67082_effc5771dd33acb4eeb7a726de2e8439.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643119شماره 4 - زمستان 97 _ مسلسل 7620190622Trend of Development of Ottoman Caliphate (716-804 After Hijrah) from warriorship to Governanceروند شکل گیری عثمانی در روزگار تکوین ( 716 - 804 ق ) ؛ از غازی گری تا دولت یابی2733166708310.22081/hiq.2019.67083FAاحمدفلاح زادهدانش آموخته حوزه علمیه قم و دکترای دانشگاه مذاهب اسلامی تهرانJournal Article20150711Ottoman caliphate as the last Islamic Empire has passed various stages in time of development.The increasing development of this government from leadership, government and caliphate shows several phases of transferring the political-military thought of authority in itself. This dynasty’s achieving a political-military organization in a historical phase is due to the failure of Saljuqids in Rome, the geography of conquests and possessions, and their imagination about victories. Meanwhile, the role of religious structure of Anatoly region, following of Turkism in this area, warriorship of the Turkish and the process of collapse of Byzantine Empire should not be denied. Analyzing and describing the data, the present article is to investigate the tribal structure of Turkish , Ottomans’ inheriting from Saljuqids, belief discourses in ottoman conquests , ottomans’ taking advantage of Safavid thoughts, selecting Hanafi jurisprudence and the political role of Turkish language and to show that ottoman caliphate has passed four phases in the first century of its life from the beginning of Ottoman’s possessions (716) to Fetrat resulting from the Timor’s victory and conquering Bayazid (804), from the warriorship to the development of governmentخلافت عثمانی به عنوان آخرین امپراتوری اسلامی، در دوران شکل گیری، مراحل مختلفی را پشت سر نهاد. قوس صعودی این دستگاه حکومتی از بیگنشین ساده به ترتیب به سوی امارت، دولت و خلافت نشان دهنده چند مرحله، جابهجایی اندیشه سیاسی ـ نظامی قدرت در آن است. دست یافتن این سلسله به سازماندهی سیاسی ـ نظامی در یک دوره تاریخی، ریشه در شکست سلجوقیان روم، جغرافیای متصرفات و انگاره آنها درباره فتوحات دارد. البته در این میان، نقش ساختار دینی منطقه آناتولی، ترکگرایی در این منطقه، اندیشه غزا و غازی گری ترکان و فرآیند سقوط امپراتوری بیزانس را نباید از نظر دور داشت. مقاله پیش رو با روش توصیف و تحلیل دادهها بر آن است که با واکاوی ساختار قبایلی زندگی ترکان، میراث عثمانیان از سلجوقیان، گفتمانهای اعتقادی در فتوحات عثمانی، بهره گیری عثمانی از اندیشههای صوفیانه، گزینش فقه حنفی و نقش سیاسی زبان ترکی نشان دهد که خلافت عثمانی در سده نخست حیات خود از آغاز فتوحات عثمان (716 ق) تا فترت حاصل از پیروزی تیمور بر بایزید(804 ق)؛ یعنی از غازی گری تا تشکیل دولت، چهار مرحله را پشت سر گذاشته است.https://hiq.bou.ac.ir/article_67083_dd13c682ade5dfe3c69f27825051dc6a.pdf