دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643118شماره 4 - زمستان 96 مسلسل7220180522The Study of Imams’ Bab Teaching in Time of Presence until the End of Minor Occultation: Study of Originاعتبارسنجی آموزه بابیّت امامان در عصر حضور تا پایان غیبت صغری؛ بررسی منبع شناختی7486567410.22081/hiq.2018.65674FAنعمت اللهصفری فروشانیاستاد گروه تاریخ جامعة المصطفی العالمیةJournal Article20161103The position of bab for Shiite Imams (PBUT) in time of presence is regarded as the events with strong belief in it by Shiite authors and this belief is being accepted by Shiite researchers. The validation of this belief based on the data derived from various sources and taking advantage of historical, rijaliand Hadithprocedures is considered the subject of this article. <br /> The findings of this research illustrates that there is no indication of confirming this position by Shiite imams (PBUT) or many Shiite authors for whom the issue of Babiah could be important. Furthermore, the non- Imam Origin of this belief as well as the way of its entrance to some Imamiyeh sources has been investigated in the present article.منصب «بابیّت» برای امامان شیعه: در عصر حضور، از جمله رویدادهایی است که برخی از مؤلفان شیعه از دیرباز باورمندانه به آن نگریستهاند و این باور، همچنان مورد پذیرش گروهی از پژوهشگران شیعی است. سنجش اعتبار این باور بر اساس اطلاعاتِ برگرفته از منابع مختلف و بهرهگیری از روشهای تاریخی، رجالی و حدیثی، موضوع این مقاله است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که نشانی از تأیید چنین منصبی توسط امامان شیعه: و یا بسیاری از مؤلفان شیعه که بحث از «باب»ها میتوانست برای آنها مهم باشد، در دست نیست. افزون بر این، منشأ غیرامامی این باور و چگونگی راهیابی آن به تعدادی از منابع امامیه، در نوشتار حاضر مورد بررسی قرار گرفته است.https://hiq.bou.ac.ir/article_65674_3b3a0bd20b54c80303b594f910e7d5cd.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643118شماره 4 - زمستان 96 مسلسل7220180522Reviewing the Consideration of Zeid Ibn e- Ali as Mahdi; the Study of Ground and Processبازخوانی مهدیانگاری زیدبنعلی؛ بسترشناسی و فرایندشناسی49766567510.22081/hiq.2018.65675FAمحمدرضابارانیاستادیار دانشگاه الزهرا (سلام الله علیها)Journal Article20170102<strong> </strong>
The reidentification of why and how of the consideration of Zeid ibn e- Ali (80-122 After Hijrah) as Mahdi by some of his followers is considered the main issue of the present article and it has been of particular social functions at that very time in addition to studying the ground for the prosperity of this thought among Zaidi people in later times. Taking advantage of the valid sources as well as the analysis of data, this writing endeavors to present an illustration on the trend of consideration of Zeid as Mahdi regarding the grounds and elements of this belief. It appears that the thought of Mahdavism among some of his followers was seriously stated concurrent with the advent of Zeid in Kufah and considering the present Hadith heritage, he got famous for invincibility from God at that time. Afterward, Zeid as a Fatimid fighter got candidate for the title of Mahdi at that very time and this thought was developed for a short time after his failure and showing him in Kufah.بازشناخت چرایی و چگونگی مهدیانگاری زیدبنعلی (80 ـ122ق) از سوی برخی از هواداران او، موضوع اصلی پژوهش پیش روست که از کارکردهای اجتماعی ویژهای در همان زمان، و در بسترسازی برای بارورشدن این اندیشه در میان زیدیان در دورههای بعد برخوردار بوده است. این نوشتار با بهرهگیری از منابع معتبر و تحلیل دادهها، تلاش میکند تا تصویری از روند مهدیانگاری زید را با توجه به بسترها و عناصر تشکیلدهنده این باور ارائه کند. به نظر میرسد، همزمان با ظهور زید در کوفه، اندیشه مهدویت در میان برخی از هواداران او به شکل جدی مطرح شد و با توجه به میراث حدیثی موجود، زید را عنصری یاریشده از سوی خداوند و شکستناپذیر، یعنی «منصور» دانستند و سپس، در همان زمان، زید به عنوان یک فاطمی مبارز، نامزد عنوان «مهدی» گردید که با شکست و نمایش پیکرش در کوفه، این اندیشه در کوتاهمدت روند ایستایی پیدا کرد.https://hiq.bou.ac.ir/article_65675_7383c6bcd0ba739815aa99679b4d988c.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643118شماره 4 - زمستان 96 مسلسل7220180522Vaqf (Endowment) in Khorasan ad Transoxania: from Samanids to Ghaznavidsوقف در خراسان و ماوراءالنهر؛ از پیدایش سامانیان تا پایان غزنویان (279ـ429ق)771146567610.22081/hiq.2018.65676FAفاطمهاورجیدانشیار گروه تاریخ دانشگاه تبریزعلیاصغرچاهیان بروجنیدانشجوی دکتری رشته تاریخ ایران در دوره اسلامی، دانشگاه تبریزJournal Article20160306In the third and forth centuries after hijrah, Khorasan and Transoxania which were under the domination of Samanids and Ghaznavids were passing the successfully cultural, scientific and economic periods. Besides the various elements, the tradition of <em>vaqf</em> (endowment) was effective in providing ground for this trend and it was considered as an important factor in various affairs of Khorasan people. Now, considering the changes in community of Khorasan in the era under study, the question is that the consumption of <em>vaqf</em> (endowment) was mainly in which direction and which social groups performed this act. This research is to study the role of <em>vaqf</em> (endowment) in the aforementioned era via the descriptive analytical method and relying on library research. The findings of research illustrates that <em>vaqf</em> (endowments) were utilized in three economic, social, and scientific grounds and all the groups were shared in this regard. However, the groups dependent on the government were benefited from more portions due to the political, social motivations and financial afford.در سده سوم و چهارم هجری، منطقه خراسان و ماوراءالنهر که تحت سیطره سلسله سامانی و بعد از آن غزنوی قرار داشت، دوران پُررونق فرهنگی، علمی و اقتصادی را پشت سر میگذاشت. علاوه برمؤلفههای مختلف، سنّت وقف در بسترسازی این جریان مؤثر واقع گشت و عاملی اثربخش در امور مختلف مردم خراسان به شمار میرفت. حال با توجه به تحولات جامعه خراسان در دوره مورد بررسی، موارد مصرف وقف عمدتاً در جهت کدامیک از تحولات جامعه مورد استفاده و در اولویت قرار میگرفت؟ سنّت وقف توسط کدام گروههای اجتماعی اجرا میشد؟
این پژوهش، سعی دارد با روش توصیفی ـ تحلیلی و با تکیه بر مطالعات کتابخانهای، نقش وقف را در دوره مزبور مورد بازکاوی قرار دهد. یافتهها نشان میدهد که وقفیات عمدتاً در سه محور: اقتصادی، اجتماعی و علمی مورد مصرف قرار میگرفت و همه گروهها در عمل وقف سهیم بودند؛ ولی با این حال، گروههای وابسته به حاکمیت به دلیل انگیزههای سیاسی، اجتماعی و بضاعت مالی، در عمل وقف سهم بیشتری داشتند.https://hiq.bou.ac.ir/article_65676_9170356e40c428e4cf3c8240c940a35c.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643118شماره 4 - زمستان 96 مسلسل7220180522The Issue of Historical Knowledgeمسئله شناخت تاریخی1151466567710.22081/hiq.2018.65677FAسعیدموسوی سیانیدانشجوی دکترای تاریخ اسلام؛ دانشگاه شیرازمحمد علیرنجبردانشیار گروه تاریخ دانشگاه شیرازJournal Article20160511Reflectivity of historical knowledge particularly in terms of determining the power of social powers in traditionalist societies has considered the validation of this epistemological domain as a necessary issue.
The discipline of history has led to the skeptical challenges in concern with the epidemiological value of investigating the history because it is the basis and the criterion of validation of knowledge and sources for the justification of knowledge on the one hand and on the other hand the sources of the knowledge of historians are incapable of providing these ideal criteria.
These changes which can be illustrated in form of epistemology and methodological challenges are stated as the issue of historical knowledge. It appears that any endeavors towards solving the challenges before the historical knowledge is in need of pathology of the issue of historical knowledge by the reidentification of the presumptions.
The present article has concluded that the structure of historical knowledge matter like the other philosophical issues follows the patterns of skeptical reasoning and to put the other way, completing the epistemological criteria of other cognitive domains on the basis of historical studies is the reason of developing the issue of historical knowledge.بازتابندگی دانش تاریخی، بهویژه از حیث تعین اقتدار نیروهای اجتماعی در جوامع سنّتگرا، اعتبارسنجیاین حوزه معرفتی را ضروری ساخته است. ابتنای اعتبارسنجیهایدانش تاریخی، به تصوری معیار از معرفت و منابع توجیه معرفتی از یک سو، و ناتوانی منابع معرفتی مورخان در برآوردهکردن این معیارهای اعلای معرفت از سوی دیگر، زمینهساز پدیدآمدن چالشهای شکاکانه در مورد ارزش معرفتی تاریخپژوهی شده است. از این چالشها که میتوان آنها را در قالب چالشهای هستیشناختی، معرفتشناختی و روششناختی صورتبندی کرد، تحت عنوان مسئله شناخت تاریخی یاد میشود. به نظر میرسد، هرگونه کوشش برای حلّ چالشهای فراروی دانش تاریخی، مستلزم آسیبشناسی مسئله شناخت تاریخی از طریق بازشناسی پیشفرضهای پدیدآورنده آن است.
مقاله حاضر که به این موضوع اختصاص دارد، به این یافته رسیده است که ساختار مسئله شناخت تاریخی، همانند دیگر مسائل فلسفی، از الگوی استدلالهای شکاکانه پیروی میکند و به عبارتی دیگر، تحمیل معیارهای معرفتی دیگر قلمروهای شناختی بر زمینه مطالعات تاریخی، عامل شکلگیری مسئله شناخت تاریخی است.https://hiq.bou.ac.ir/article_65677_27104465b42486906405320ed4b5214d.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643118شماره 4 - زمستان 96 مسلسل7220180522The Study of Safavid’s Relationships with Christian Minority in Iran throughout the Development and Authority (907-1100 After Hijrah / 1501-1600 AC)بررسی و تحلیل مناسبات صفویان با اقلیت مسیحی در ایران در دوره تکوین و اقتدار حکومت (907ـ 1100ق/1501ـ1600م)1471906567810.22081/hiq.2018.65678FAعباسمسیحادانشجوی دکتری دانشگاه ادیان و مذاهب0000-0002-5727-1528حسنزندیهاستادیارگروه تاریخ دانشگاه تهرانJournal Article20160114Safavid as the first government of Shiite Twelvers was dealing with two religious trends of Sunnites and the followers of non Islamic religions. <br />The historical sources have presented different and contradictory reports in relation to the way of Safavid’s interaction with them. The present research is to study the interaction as well as the approach of Safavid in time of development and its authority towards the Christians being regarded as the most important religious minority of that time as well as the elements effective on this interaction along with its consequences. This study has been done via the investigation of historical sources in the aforementioned era, the western tourists’ travel books, and the foreign ambassadors present in Iran as well as the results of studies of contemporary orientalists and researchers in relation to Safavid.صفویه، به عنوان نخستینحکومت شیعی اثنیعشری مستقل و مقتدر، با دو جریان دینی و مذهبی اهلسنّت و پیروان ادیان غیراسلامی روبهرو بودند. منابع تاریخی، گزارشهای متفاوت و گاه متناقضی را درباره چگونگی تعامل صفویه با آنها ارائه کردهاند.<br /> پژوهش حاضر، بر آن است که تعامل و رویکرد صفویه در مقطع تشکیل و تأسیس، و نیز دوره اقتدار خود را نسبت به مسیحیان به عنوان مهمترین اقلیت دینی آن روزگار و نیز عوامل مؤثر بر این تعامل و پیامدهای آن بررسی نماید. این بررسی، با واکاوی منابع تاریخی دوره مذکور، سفرنامههای جهانگردان غربی و سُفرای خارجی حاضر در ایران و همچنین، نتایج مطالعات مستشرقان معاصر و صفویهپژوهان، صورت گرفته است.https://hiq.bou.ac.ir/article_65678_527cc222591fe0a209d8672cb686aeb8.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643118شماره 4 - زمستان 96 مسلسل7220180522Critical Analysis of Narrations in Relation to the Collapse of Bagdad by Mongoliansتحلیل انتقادی روایتهای سقوط بغداد به دست مغولان1912226567910.22081/hiq.2018.65679FAحسینعلیبیاتاستادیار گروه ادبیات دانشگاه آیتالله بروجردیجمیلهیوسفیدانشجوی دکتری تاریخ دانشگاه الزهرا (س)Journal Article20161025The collapse of Bagdad by Holakukhan e- Mongol (366 AC) and (656 After Hijrah) was considered as an important event which terminated the caliphate of Abbasids and it was followed by the considerable religious, political and cultural changes. This research has critically analyzed the seven selective narrations on the collapse of Bagdad by taking advantage of the techniques of analyzing the narrations in order to report the role of narrator, the way of centralizing, the order and the gap within the narrations and to demonstrate how and to what extent the narrations have been developed by presenting them close to reality. The narrations under study have been categorized into three kinds of victorious-illustrating, deviational-illustrating, and novel like. This research clarifies that the elements like proximity to the center of authority; the religion of narrator in addition to the amusing or advising view of him towards the event has been effective on development of narrations.سقوط بغداد به دست هلاکوخان مغول (م 663ق) در سال 656ق، رویداد بسیار مهمی است که به خلافت عباسیان پایان داد و تحولات مذهبی، سیاسی و فرهنگی چشمگیری را به دنبال داشت. این مقاله، با بهرهگیری از تکنیکهای تحلیل روایت، به تحلیل انتقادی هفت روایت منتخب درباره سقوط بغداد پرداخته است؛ تا ضمن گزارشی از نقش راوی و چگونگی کانونسازی و توالی و گسستِ روایتها، بکوشد از طریق ارائه روایت نزدیک به واقع نشان دهد که روایتها چگونه و تا چه اندازه در طول زمان تحول یافتهاند. روایتهای مورد بررسی در این پژوهش، در سه گونه: روایتِ پیروزنگارانه، انحطاطنگارانه و داستانواره دستهبندی شدهاند. این پژوهش، نشان میدهد که عواملی چون نزدیکی به مرکز قدرت و مذهب راوی و نیز نگاه سرگرمکنندگی و یا عبرتگیری او به رویداد، در شکلگیری هرکدام از روایتها نقش داشته است. https://hiq.bou.ac.ir/article_65679_93eb13938cb3743121a07ef02dfd35d3.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643118شماره 4 - زمستان 96 مسلسل7220180522Religion Geography of Western Cities of Jibal State in Saljuqid Eraجغرافیای مذهبی شهرهای باختری ایالت جبال در عصر سلجوقیان2232446568010.22081/hiq.2018.65680FAسید محمدشیخ احمدیاستادیار گروه تاریخ دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سنندجانورخالندیدانشآموخته دکتری تاریخ ایران اسلامی، دانشگاه تهرانامیرعبدالهیدانشآموخته دکتری تاریخ و تمدن اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقاتJournal Article20160912One of the issues deserving to be investigated in the history domain of Saljuqid era is the status of Islamic religions as well as the sects under their domination. <br />When Abbasid caliph were about to fall down, the advent of Saljuqids in Iran provided the ground for the re- strengthening of Sunnite religion. <br />Jibal state as one of the important areas of Iran in Saljuqid era was of great significance due to having the strategic position and element of union between the east and west of Abbasid caliph. <br />Variety in the sects, the Shiite and Sunnite religions and the distribution of the followers of these religions in different cities of this state had made more salient the role of Jibal state in the middle history of Iran particularly in Saljuqid time. <br />Relying on the information present in the historical and geographical books related to the western cities of Jibal state in time of Saljuqids, the present research is to clarify the religious position of this area. <br />The findings of this research illustrates that along with the Shiite Zaidi and Ismaelite minority in Jibal state, all the sources put emphasis on cities of this era as being Shafe’ee.یکی از موضوعات شایسته بررسی در حوزه تاریخ دوره سلجوقیان، وضعیت مذاهب و فرقههای اسلامی تحت قلمرو آنهاست. زمانی که خلافت عباسی به دلیل درگیریهای مستمر فرقهای، به فروترین حدّ زوال رسیده بود، ظهور سلجوقیان در ایران، راه را برای تقویت دوباره مذهب تسنّن هموار کرد. ایالت جبال، به عنوان یکی از مناطق مهمّ ایرانِ عصر سلجوقی، به دلیل داشتن موقعیتی استراتژیک و پیونددهنده شرق و غرب خلافت عباسی، از اهمیت بسزایی برخوردار بود. تنوع فِرَق و مذاهب گوناگون شیعی و سنّی و پراکندگی حامیان این مذاهب در شهرهای مختلف این ایالت، نقش ایالت جبال را در تاریخ میانه ایران، بهویژه دوره سلجوقی، برجستهتر کرده بود.<br /> <strong> </strong>پژوهش حاضر، بر اساس اطلاعات مندرج در کتب جغرافیایی و تاریخی درباره شهرهای باختری ایالت جبال در دوره سلجوقیان، سعی در روشننمودن جایگاه مذهبی این منطقه دارد. یافتههای این پژوهش، نشان می دهد که در کنار حضور اقلیت شیعی زیدی و اسماعیلی در منطقه جبال، عموم منابع بر شافعیبودن این شهرها در این دوره تأکید دارند.https://hiq.bou.ac.ir/article_65680_dbd96d191db9bd7ef25616ceee08edc7.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643118شماره 4 - زمستان 96 مسلسل7220180522Razi Household and the Change of Historiography in Andalusiaخاندان رازی و تحول تاریخنگاری در آندلس2452706568110.22081/hiq.2018.65681FAسید حسنقریشی کریناستادیار گروه تاریخ ایران اسلامی پیام نور مرکز قمعثمانیوسفیاستادیار گروه تاریخ اسلام دانشگاه مذاهب اسلامی مرکز سنندجمهدیشاهبختیدانشجوی دکتری تاریخ اسلام پیام نور بینالملل قشمJournal Article20170305The science of Islamic historiography in Andalusia has been affected by the other areas in the world of Islam regardless of having its own particular identity. <br />One of the trends effective on the Islamic historiography in Andalusia is Razi household during the third to fifth century after hijrah and ninth to eleventh (AC) while it has not been done a comprehensive and particular research regarding that. <br />Relying on the analysis of events, this article is to answer this basic question on the role of Razi household concerning the exchange of experiences of historiography to Andalusia by considering the grounds towards the development of the historiography of Andalusia. <br />The findings of this research indicates that Hadith procedure along with the realistic historiography of Kufi style provided the ground for the alteration in the historiography of Andalusia by the entrance of historiographers out of Razi household from the third century to the beginning of the forth century. <br />The tendency towards the development of general history till the end of Omavids in Andalusia and the strong tendency of dominant household towards the gathering of poets and literati’s classes as well as the versified historiography at the end of omavids’ century and strengthening a more intellectualized approach separate from the trend of courtly historiography in later times could be considered as the most important consequences of Razi household presence.دانش تاریخنگاری اسلامی در آندلس، با وجود هویت و شاکله ویژه خود، از دیگر نقاط جهان اسلام تأثیر پذیرفته است. یکی از جریانهای اثرگذار بر تاریخنگاری اسلامی در آندلس، خاندان رازی در سده سوم تا پنجم قمری/ نهم تا یازدهم میلادی است که تاکنون تحقیق مستقل و جامعی درباره آنها صورت نگرفته است. این مقاله، با تکیه بر روش تحلیل وقایع، به دنبال پاسخ به این پرسش اساسی است که با توجه به بسترهای شکلگیری تاریخنگاری آندلس، نقش خاندان رازی در زمینه انتقال تجربیات تاریخنگاری به آندلس چه بوده است؟<br /> یافتههای این پژوهش، نشانگر آن است که از سده سوم و ابتدای سده چهارم هجری، با ورود مورخانی از خاندان رازی، روش حدیثی در کنار تاریخنگاری واقعگرایانه سبک کوفی، زمینهساز تحول تاریخنگاری آندلس شد. گرایش به تدوین تاریخهای عمومی تا پایان دوره امویان در آندلس و گرایش شدید خاندان حاکم به تدوین طبقات شاعران و ادیبان و نیز تاریخنگاری منظوم در اواخر عصر اموی و تقویت رویکرد عقلانیترشدن، جدا از سیر تاریخنگاری درباری در دورههای بعد را میتوان از مهمترین پیامدهای حضور خاندان رازی برشمرد.https://hiq.bou.ac.ir/article_65681_4d915db371c913021c1733266f1879ff.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643118شماره 4 - زمستان 96 مسلسل7220180522History and Geography of Soqotra Islandتاریخ و جغرافیای جزیره سُقُطره2712906568210.22081/hiq.2018.65682FAعباساحمدوندعضو هیئت علمی دانشکده الهیات و ادیان دانشگاه شهید بهشتیorcid.org/0000-0003-Journal Article20160816
Soqotra island of Yemen which is located among Africa and Arabian peninsula, in spite of having a long history and a determinative role in relation to the commerce of the west and east emperorships, was not so well-known until the year 2008 (AC) when the universal program of natural heritance of Unesco included the species of plants and animals of this location in its list. The present research is to present a report pertaining to the geographical position of Soqotra climate, the first inhabitants, the traditions, the other anthropological aspects, the main historical events, the strategic position of island in region and also the history of presence of European colonialists in there by taking advantage of the reliable historical and geographical sources.<em>جزیره سُقُطره یا سُقُطریِ کشور یمن که در میان شاخ آفریقا و شبهجزیره عربستان قرار دارد، با وجود تاریخچهی طولانی و نقش تعیینکننده در مبادلات تجاری امپراتوریهای شرق و غرب، تا سال 2008 م که برنامه جهانی میراث طبیعی یونسکو، گیاهان و گونههای حیوانی آن را در فهرست خود قرار داد، چندان شناختهشده نبود.</em>
پژوهش حاضر، بر آن است با تکیه بر منابع اصیل تاریخی و جغرافیایی، به ارائه گزارشی قابل اعتماد درباره موقعیت جغرافیایی اقلیم سُقُطره، نخستین ساکنان آن و آداب و رسوم و دیگر جنبههای مردمشناختی آنها، رویدادهای مهم تاریخی آن، جایگاه راهبردی جزیره در منطقه و نیز تاریخ حضور استعمارگران اروپایی در آن بپردازد.
https://hiq.bou.ac.ir/article_65682_fdb1e98ceb3befd1ca674baf9329ea70.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643118شماره 4 - زمستان 96 مسلسل7220180522Historical Study of Social and Political Role of Abu Saeed Abolkheir in Khorasan and in time of Ghaznavids and Saljuqids via Literary and Mystic Texts ;with the Emphasis on Asrar al- Towhidبررسی تاریخی نقش اجتماعی سیاسی ابوسعید ابوالخیر در خراسان عصر غزنوی و سلجوقی در متون ادبی ـ عرفانی، با تأکید برکتاب اسرار التوحید2913186568310.22081/hiq.2018.65683FAمحمدشیرانیدانشجوی دکتری،گروه تاریخ،واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی،نجفآباد،ایران.ناصرجدیدیاستادیار،گروه تاریخ، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد،ایران. نویسنده مسئول:فیضاللهبوشاسب گوشهاستادیار،گروه تاریخ، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران.Journal Article20170701Abu Saeed Abolkheir ( 357- 440 AH ) is one of the Sufi spiritual elders who has attracted the attention of literary and mystic texts towards the statement of his miracles due to his important role in the practical mysticism as well as the social and educational grounds. Undoubtedly, he has had a prominent role throughout the fourth and fifth (AH) in uniting the society with mysticism. Nevertheless, it seems that some literary and mystic texts such as Asrar al-Tawhid related to the aspects and biography of Sheikh Abu Saeed written by one of his grandchildren, Mohammad Ibn e- Monavvar (passing away, 570 After Hijrah) have exaggerated on Abu Saeed’s relation with Ghaznavid and Saljuqid governors. <br />This is implied from the comparative study of what is stated in Asrar al-Towhid and the contemporary texts written in time of Abu Saeed. <br />This study is to investigate the political and social role of Abu Saeed in Khorasan in time of Ghaznavid and Saljuqid by comparing the records written in Asrar al-Towhid and the historical texts concurrently present.ابوسعید ابوالخیر (357ـ440ق)، از جمله مشایخ متصوفه مکتب خراسان است که به دلیل نقشنمایی در عرصههای عرفان عملی از یک سو، و حضور گسترده در عرصههای تربیتی و اجتماعی از دیگر سو، توجه متون ادبی و عرفانی را معطوف به بیان کرامات خود ساخته است. بدون شک، نقش وی در خلال رخدادهای قرون چهارم و پنجم هجری قمری، در ایجاد همگرایی جامعه با تصوف بیبدیل و منحصر بهفرد است؛ اما به نظر میرسد، برخی متون ادبی و عرفانی چون اسرار التوحید فی مقامات شیخ ابوسعید که به قلم یکی از نوادگان او به نام محمدبنمنور (وفات پس از570ق) و درباره زندگی و اقوال و احوال شیخ به نگارش درآمده، در ذکر ارتباط شیخ با سران حکومت غزنوی و سلجوقی، راه اغراق پیمودهاند. مقاله حاضر، نقش اجتماعی و سیاسی ابوسعید در خراسان عهد غزنوی و سلجوقی را از طریق مقایسه مطالب مندرج در اسرار التوحید با منابع تاریخی همعصر او بررسی کرده است.https://hiq.bou.ac.ir/article_65683_d0c9542f603502452183d37e2e0b0a21.pdf