دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643116شماره 4 - زمستان94 - مسلسل 6420160121The Analytical Investigation of Imamiyeh Historiography up to the Half of 5th Century -After Hijrah-بررسی تحلیلی تاریخنگاری روایی امامیه تا نیمه قرن پنجم هجری74117828FAروحاللهتوحیدینیادانشجوی دکتری تاریخ اسلام دانشگاه تهراننعمتاللهصفریفروشانیدانشیار جامعه المصطفی العالمیهJournal Article20150627In spite of the annihilation of the measurable part of compilations of Imamiyeh scholars in regard with historiography, the written works of scholars is considered as the most important sources of research in regard with the Shiite history as well as the conduct of infallible Imams peace be upon them. This issue leads to the raising of this question concerning the effect of approach and narrative method of historiography on the historical propositions as well as the features of Imamiyeh narrative historiography. <br />Following the presentation of a report on the development of these books, the present research has investigated the motivation of traditionists to write them and compared their approaches with those of historiographers to answer this question. Finally, it has been done the documentary and content investigation of some propositions of Imamiyeh narrative historiography up to the half of 5th century.با از بین رفتن بخشی قابل توجه از تألیفات علمای امامیه در حوزه تاریخنگاری، آثار نگاشته شده از سوی محدثان، مهمترین منبع پژوهش در تاریخ تشیع و سیره معصومان: را تشکیل میدهد. این موضوع خاستگاه پیدایش این پرسش است که کاربست رویکرد و روش حدیثی در نگارش تاریخ، چه اثری بر گزارههای تاریخی داشته است و به طور کلی، تاریخنگاری روایی امامیه از چه ویژگیهایی برخوردار است؟ تحقیق حاضر برای پاسخدادن به این پرسش، با رویکردی میان رشتهای، پس از ارائه گزارشی درباره بستر شکلگیری این کتب، به بررسی انگیزه محدثان از نگارش آنها و مقایسه رویکرد آنان در گزارش تاریخ با دیدگاه تاریخنگاران پرداخته است؛ و سپس ارزیابی سندی و محتوایی برخی گزارههای تاریخنگاری روایی امامیه تا نیمه قرن پنجم هجری را در دستور کار خود قرار داده است.https://hiq.bou.ac.ir/article_17828_0da5483b92c3012771e550732f3ad8cd.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643116شماره 4 - زمستان94 - مسلسل 6420160121The Critical Study of Orientalists’ View Concerning the Governmental Conduct of Imam Hassan Mojtaba PBUHبررسی انتقادی دیدگاه خاورشناسان درباره سیره حکومتی امام حسن مجتبی(ع)436717829FAمحمدرضااحمدیندوشناستادیار دانشگاه کاشانمحمدحسنزمانیعضو هیئت علمی گروه علوم قرآنی جامعة المصطفی العالمیهJournal Article20150614Among the criticisms and suspicions made by the orientalists regarding the Shiite Imams, the most issues are directed towards Imam Hassan Mojtaba PBUH. The occurrence of stressful events in the short period of Imam Hassan’s caliph led to the peace with Muawiyah as well as the incidents happened following the peace provided the ground for the raising of numerous questions among the orientalists. The orientalists’ answers to these questions are divided into two general branches: one group has criticized Imam and the other has investigated the social circumstances of that time as well as Imam’s political conduct through a realistic view and considered his political position as a logical one. Following the report on the negative and positive view of orientalists, this article has criticized them referring to the historical and tradition sources.شاید بیشترین نقدها و شبههافکنیهای خاورشناسان درباره امامان شیعه: متوجه امام حسن مجتبی(ع) باشد. رویدادهای پر تنش دوران کوتاه خلافت امام(ع) که به صلح با معاویه انجامید و نیز حوادث پس از صلح، زمینهساز بروز پرسشهایی فراوان در بین خاورشناسان شده است. پاسخ خاورشناسان به این پرسشها در دو دسته کلی قابل تقسیمبندی است؛ دستهای زبان به نقد امام(ع) گشودهاند و گروهی نیز با نگاهی واقعگرایانه به ارزیابی شرایط اجتماعی آن روزگار و رفتار سیاسی امام پرداخته و موضع سیاسی ایشان را منطقی دانستهاند. این مقاله پس از گزارش دیدگاه مثبت و منفی خاورشناسان، با استناد به منابع تاریخی و حدیثی، به نقد دیدگاه منفی آنان پرداخته است.https://hiq.bou.ac.ir/article_17829_e945e7d18e80fc458593d3119b60c259.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643116شماره 4 - زمستان94 - مسلسل 6420160121The Critical Investigation of Islam Surveyor’s View Concerning the Cause of Annihilation of Umayyad governmentبررسی انتقادی نگرشهای اسلامپژوهان درباره چرایی برافتادن دولت اموی6910317830FAسیدامیرمیرهلیدانشجوی دکتری تاریخ اسلام دانشگاه اصفهانJournal Article20150720The period of Umayyad dynasty is considered as the most significant historical spans in the world of Islam being studied by a number of history surveyors. The investigation on the emergence and collapse of this dynasty has been the main property of this research, but the cause of this issue has not been that much regarded. While in the latest decades it has been prevalent the interdisciplinary approaches as well as the study on the cause of collapse of dynasties through the historical sociological view within the historiography.
This writing has investigated the researches done in regard with Umayyads in the three domains of western, Arabic and Iranian historiography in the latest centuries considering the order of researches and the school to which the researches belong. It has endeavored to manifest the drawbacks of each of them. Finally, it has reminded some points related to the necessities of Umayyad survey in the future.تاریخ دودمان اموی یکی از مهمترین برهههای تاریخی در جهان اسلام است که تاریخپژوهان پرشماری به بررسی آن پرداختهاند. کاوش در چگونگی برآمدن تا برافتادن این دودمان، شاخصه اصلی این پژوهشها بوده است. اما فراکاوی و کالبدشکافی چرایی برآمدن و برافتادن امویان امری است که تاکنون چندان مورد توجه قرار نگرفته است. این در حالی است که در دهههای اخیر رهیافتهای میان رشتهای و به دنبال آن بررسی چرایی برافتادن دودمانهای تاریخی با بهرهگیری از نظریات جامعهشناسی تاریخی، در تاریخنگاری رواج چشمگیری داشته است. این نوشتار پژوهشهای گوناگون صورت گرفته پیرامون امویان را در سه حوزه تاریخنگاری غربی، عربی و ایرانی در دو قرن اخیر، با در نظر گرفتن توالی زمانی پژوهشها و مکتبی که پژوهش بدان تعلق دارد مورد بررسی قرار داده و کوشیده است کاستیها و نارساییهای هر یک از آنها را نمایان سازد و سرانجام درباره بایستههای امویپژوهی در آینده، چند نکته را یادآور شده است.https://hiq.bou.ac.ir/article_17830_5b8c409a49ad2704de4a4f609cf53ea3.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643116شماره 4 - زمستان94 - مسلسل 6420160121Sunnites and Shiites of Bokhara, from Divergence to Convergenceسنیان و شیعیان بخارا؛ از نزاع تا همگرایی10513717841FAسیف اللهملاجاناستاد دانشگاه ملی تاجیکستانسید ناصرموسویدانشجوی دکتری تاریخ اسلام دانشگاه آزاد اسلامی نجف آبادJournal Article20151014
Bokhara being considered as the most important city in Transoxania in the Islamic period has been the witness of an extended religious struggle among Shiites and Sunnites in the latest years of the second decade of 14<sup>th</sup> century After Hijrah. This struggle initiatedwith the purpose of calling Shiite mourning ceremony as an innovation- in 1328 After Hijrah- leading by “ <em>Astaneh Qowl Qosh Beigi </em>” as the representative of Shiite minority group and “Borhanoddin” as the representative of Sunnite majority group as well as the censor of the city and it had its root in the previous political, social and tribal grounds, the most important of them are as follow: The prevalence of religious prejudice by some rulers , the weakness of Muslims in Transoxania as well as the misuse of non-Muslim to have access the Muslim lands , the religious extremism by Shiites and Sunnites in Transoxania, tribal disputes and political competitions in Bokhara. This dispute was settled and the Shiites and Sunnites of Bokhara went back totheir peaceful life. In addition to the historical study of quiddity and cause of this recent struggle in Bokhara previous to the extension of nationalism as well as the domination of Russians, this writing has concluded that Muslims should preserve the favorites of Islamic nation through the prudence, enhancement of religious awareness and strength of union.بخارا مهمترین شهر ماوراءالنهر در دوره اسلامی است که در سالهای پایانی دهه سوم قرن چهاردهم هجری شاهد یک درگیری مذهبی گسترده بین شیعیان و اهل سنت بود. این درگیری که به بهانه بدعت خوانده شدن مراسم عزاداری شیعیان در سال 1328هـ.ق و به رهبری «آستانهقول قوشبیگی» به عنوان نماینده اقلیت شیعه و «برهانالدین» به عنوان نماینده اکثریت سنی و محتسب شهر آغاز شد، ریشه در زمینههای سیاسی و اجتماعی و قومی پیشین داشت که مهمترین آنها را میتوان اینگونه برشمرد: دامن زدن به تعصب دینی از سوی برخی حاکمان، ضعف قدرت مسلمانان در ماوراءالنهر و سوء استفاده غیرمسلمانان برای دستاندازی به سرزمینهای مسلماننشین، افراطگرایی مذهبی از سوی شیعیان و اهل سنت ماوراءالنهر، اختلافهای قومی و رقابتهای سیاسی در شهر بخارا. پیش از سلطه اتحاد جماهیر شوروی، این نزاع مهار شد و شیعیان و اهل سنت بخارا دوباره به زندگی مسالمتآمیز خود روی آوردند. این نوشتار، ضمن بررسی تاریخی چگونگی و چرایی این واپسین نزاع سنی ـ شیعی در بخارا پیش از گسترش موج ملیگرایی و سلطه روسها، به این نتیجه رسیده است که مسلمانان ماوراءالنهر باید با دوراندیشی و افزایش آگاهی دینی خود، مصالح امت اسلامی را حفظ کنند و به تقویت همگرایی بپردازند.https://hiq.bou.ac.ir/article_17841_a5370046841f860e9cf6b52e6d04649c.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643116شماره 4 - زمستان94 - مسلسل 6420160121The Historical Study of Grounds and Quiddity of Intellectual Principles of Shalmaqaniyehبررسی تاریخی زمینهها و چگونگی شکلگیری مبانی فکری شلمغانیه13916117842FAعبدالرفیعرحیمیاستادیار گروه تاریخ دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)0000-0002-1645-0300صباحخسرویزادهدانشجوی دکتری تاریخ ایران بعد از اسلام دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)Journal Article20150614The flourishing of Islamic culture and civilization, weakness of caliphate central power and consequently the divergence of the world of Islam provided the ground for the emergence and extension of sects with eclectic beliefs within the domain of Abbasid Caliph. The beliefs of some of these sects were obviously against Islam religion. One of these sects could be <em>Shalmaqaniyeh</em> also known as <em>Azaqariyeh</em> in some sources. This sect founded by <em>Mohammad ibn e- Ja’far Shalmaqani</em> in the lesser occultation was rejected by Twelve- Imam Shiites, since they believed in incarnation and reincarnation. The present writing is to investigate the social position of founder of this sect and to analyze the circumstances present in his life time and to illustrate the quiddity of the effect of newly emerged thoughts in the center of caliph on the intellectual principles and structure of thought of this sect by in a historical view.شکوفایی فرهنگ و تمدن اسلامی و ضعف قدرت مرکزی خلافت و در نتیجه واگرایی سیاسی جهان اسلام، زمینهساز پیدایش و گسترش فرقههایی با باورهای التقاطی در حوزه خلافت عباسی شد. باورهای برخی از این فرقهها در تعارض آشکار با شریعت اسلام بود. فرقه شلمغانیه که برخی منابع آن را عزاقریه نامیدهاند، نمونهای از این فرقههاست. این فرقه که محمد بن جعفر شلمغانی آن را در عصر غیبت صغری بنیان نهاد، معتقد به حلول و تناسخ بود و به همین دلیل از سوی شیعیان اثنیعشریه رانده شد. مقاله حاضر بر آن است با بررسی پایگاه اجتماعی بنیانگذار این فرقه و تحلیل اوضاع زمانه زیست او، در نگاهی تاریخی، چگونگی اثرپذیری مبانی فکری و ساختار اندیشهای این فرقه را از اندیشههای نوظهور در مرکز خلافت بازنمایی کند.https://hiq.bou.ac.ir/article_17842_1fce439371f10e6c9efd7406600cfdbf.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643116شماره 4 - زمستان94 - مسلسل 6420160121The Study of the Trend of Joqtay’s Tendency towards Islam in Transoxaniaبررسی روند اسلامپذیری خاندان جغتای در ماوراءالنهر16319117843FAاحمدفضلینژاداستادیار بخش تاریخ دانشگاه شیرازفرشادمهرجوییدانشجوی کارشناسی ارشد تاریخ اسلام دانشگاه شیرازJournal Article20150523The destructive assaults of Changiz led to the annihilation of a number of cities and villages in Transoxania being of a singular prosperity in the preceding time. In the divisions of Changiz household, this region was devoted to Joqtay household who ruled on it from 624 After Hijrah /1227 A.C towards 763 After Hijrah/1362 A.C. Joqtay household were considered the symbol and representative of nomad Mongolian and loyal to their ancestors’ traditions while their life got its meaning under the shadow of Yasa. During changiz government -624/1227 to 640/1242- Joqtay was in charge of the exact administration of Yasa and changiz khan orders. He got known as the definite opponent of Muslims due to taking anti-Islamic policy and imposing Mongolian Yasa to people under its government realm. After him, the Olos Joqtay’s Mongolian queens tended towards Islam by putting their ancestors’ religion away. This led to challenging some shamanic traditions and the extended prevention of Muslim groups particularly Sufis.
The present writing has studied the trend of Olos Joqtay accepting Islam in Transoxania and evaluated its effects on the community of central Asia.یورشهای ویرانگر چنگیز باعث نابودی زنجیرهای از شهرها و آبادیهای ماوراءالنهر شد که پیش از آن از رونق و شکوفایی کمنظیری برخوردار بودند. در تقسیمات خاندان چنگیزی، این منطقه به خاندان جغتای اختصاص یافت که بین سالهای 624هـ.ق/ 1227م تا 763هـ.ق/1362م بر آن حکم راندند. جغتاییان مظهر و نماینده مغولان صحراگرد و وفادار به سنن اجدادی خود به شمار میآمدند که زندگیشان در پناه یاسا معنا مییافت. جغتای (حک. 624ـ640هـ.ق/ 1227ـ1242م) در دوران حکومت چنگیز، مأمور اجرای دقیق یاسا و دستورات چنگیزخانی بود. او به واسطه اتخاذ سیاست ضد اسلامی و تحمیل یاسای مغولی بر مردمان تحت قلمرو حکومتی خود، به دشمن سوگندخورده مسلمانان معروف شد. پس از او، شاهزادگان مغولی «اولوس جغتای» با کنار گذاشتن دین آبا و اجدادی خود، به اسلام روی آوردند. با اسلام آوردن جغتاییان، برخی آداب و رسوم شمنی نیز به چالش کشیده شد و نفوذ گروههای مسلمان، به ویژه صوفیان، گسترش یافت. مقاله حاضر با روش توصیفی ـ تحلیلی، روند اسلامپذیری خانهای اولوس جغتای در ماوراءالنهر را بررسی کرده، اثرات آن را بر جامعه آسیای مرکزی ارزیابی میکند.https://hiq.bou.ac.ir/article_17843_8aded5fe30a1a15c53efff9ba624a94f.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643116شماره 4 - زمستان94 - مسلسل 6420160121The Political Struggles in Andalusia and Its Function in the Military Contracts of Almarinids with Aragonکشمکشهای سیاسی در اندلس و نقش آن در معاهدات نظامی مرینیان با آراگون19322217844FAسید حسنمهدیخانی سروجهانیدانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامیJournal Article20150605Almarinids emerged as the continuers of Almoravids and Movahedin’s policy against the Christian return movement in the 7<sup>th</sup> century within the political ground of far west. After the strengthening of their government, they entered into Andalusia with the purpose of Islamic jihad. In spite of having struggle with the Christians of Andalusia, Almarinids joined some Christian governments including Aragon and cooperated with them. Considering the political statuses of Andalusia, the military contracts of Almarinids with Aragon along with the investigation of the causes and grounds of their cooperation, this writing has concluded that the disagreement of those two governments with Castile kingdom as well as Bani Ahmar government was leading to the common objectives and favors for the two parties, so that achieving those aims was in need of cooperation and military contracts. مرینیان به عنوان ادامه دهنده سیاست مرابطون و موحدون در مقابله با نهضت استرداد مسیحی، در سده هفتم هجری در عرصه سیاسی مغرب اقصی ظهور کردند. آنان پس از تثبیت حکومت خود، به قصد جهاد اسلامی وارد اندلس شدند. مرینیان علیرغم درگیریهایی که با مسیحیان اندلس داشتند، گاه با برخی از دولتهای مسیحی، از جمله دولت آراگون متّحد شده، همکاری میکردند. این نوشتار با توجه به اوضاع و شرایط سیاسی اندلس و از طریق بررسی معاهدات نظامی مرینیان با آراگون و واکاوی علل و زمینههای همکاری آنان به این نتیجه رسیده است که اختلافات آن دو دولت با پادشاهی قَشْتاله و حکومت بنیاحمر، اهداف و منافع مشترکی را برای طرفین رقم میزد؛ به طوری که جهت دسترسی به آن اهداف، ناگزیر به همکاری با یکدیگر و بستن معاهدات نظامی بودهاند.https://hiq.bou.ac.ir/article_17844_c78cbf66e4c966fad59f58e7c0bb9016.pdf