دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643110شماره 4 - زمستان 88 - مسلسل 4020091222Redefining the Battles of Amir-e-Momenan Ali (PBUH) from the Viewpoint of Theological Sectsبازشناسی جنگ های امیرالمؤمنین علی از دیدگاه فرقه های کلامی7395664FAحسینمفتخریدانشیار دانشگاه تربیت معلم تهراننبی اللهباقری زاد گنجیکارشناس ارشد تاریخ اسلامJournal Article20091107A series of incidents started from the middle of Uthman’s Caliphate and ended to his death and also the events of five-year- Caliphate of Ali particularly the battles of Jamal, Saffein, and Nahravan had a major role in the appearance of political and theological views. The issues like blasphemy and faith which was the major concern of people caused the Muslims’ intellectual disputes.
This matter made the theological sects mention the diverse opinions related to these battles, the participants and the killed people in them. These views will be investigated in the present article.سلسله حوادثی که از اواسط دوره خلافت عثمان آغاز شد و به قتل او انجامید و همچنین حوادث دوره پنجساله خلافت علی به خصوص جنگهای جمل، صفین و نهروان، در پیدایش دیدگاههای تازه سیاسی و عقیدتی نقش بسیار مهمی داشت. مسائلی چون کفر و ایمان، که در این زمان ذهن جامعه اسلامی را به خود مشغول کرده بود به صحنه مجادلات فکری مسلمانان کشیده شد. همین امر سبب شد تا فرقههای کلامی که بعدها به وجود آمدند، آرای گوناگونی را درباره این جنگها، شرکت کنندگان و کشته شدگان در آن بیان دارند. مقاله حاضر به بررسی این دیدگاهها میپردازد.https://hiq.bou.ac.ir/article_5664_e637a2cbe55d4e598a2ebbba64cae8d8.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643110شماره 4 - زمستان 88 - مسلسل 4020091222A Reflection on the Education and Research of Historical Geography in Iranتأملی در آموزش و پژوهش جغرافیای تاریخی در ایران41635665FAعباساحمدونداستادیار دانشگاه زنجانorcid.org/0000-0003-Journal Article20090830In spite of a great number of ancient historical geography texts among Iranian and although in the recent decades, a course under the title of “historical geography” is taught in the universities of Iran and some researchers are engaged in this regard, the concept and meaning of this multidisciplinary knowledge is still suffering from vagueness and is mixed with the other sciences such as archeology and local history.
So in the present article, after the investigation of definitions, the record of teaching, its methods and the researches done in this regard, we will investigate the issues related to the teaching and study of this science in Iran, and will offer some solutions to get released from its difficulties.به رغم فراوانی متون کهن جغرافیای تاریخی در میان ایرانیان و با وجود آنکه در دهههای اخیر درسی با عنوان «جغرافیای تاریخی» در دانشگاههای کشور تدریس میشود و پژوهشگرانی به پژوهش و مطالعه در این زمینه اشتغال دارند، مفهوم و مصداق این دانش بین رشتهای، همچنان دچار ابهام و گاه آمیختگی با دیگر علوم چون باستان شناسی و تاریخ محلی است. بر این اساس در مقاله حاضر پس از بررسی تعاریف، سابقه تدریس و شیوه آن و پژوهشهای صورت گرفته، به مسائل و مشکلات مربوط به تدریس و پژوهش این دانش در ایران خواهیم پرداخت و راهحلهایی برای برونرفت از تنگناهای آن ارائه خواهیم کرد.https://hiq.bou.ac.ir/article_5665_4cda362c78c4018eadca7aed96bd39ec.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643110شماره 4 - زمستان 88 - مسلسل 4020091222History and Necessity of Convergence with the Social Sciencesتاریخ و ضرورت همگرایی با علوم اجتماعی65815666FAسید ابوالفضلرضویاستادیار گروه تاریخ دانشگاه لرستانJournal Article20091122Reconsidering the history would be a mental task and historian’s mind is shaped in the structural ground of society in which he lives. Having the date of the study and the analysis of the structural elements of the society in the past centuries in line with answering to the issues and the structural elements of society in the time being, he will investigate this issue through picking out the subject matters prevalent between past and present. The historians’ knowledge and insight is due to the society in which they live and this knowledge and insight will have an outstanding effect on choosing the research issues, the issues studied in structural horizon of the past but dependent on the present time. The present time and the issues related to it are of lively and dynamic nature and mastery to its different aspects is in need of various specialties. The human being and his life as a generality is the subject matter of the study in different sciences and achieving a perfect knowledge of this generality will not be possible for the specialists of one science.
Therefore, the intellectuals of different sciences would not have a deep knowledge of the life of human being except through a close and continuous interaction with the owners of various disciplines. Also, the history as a science which studies the past of human being with the purpose of profitability, can achieve this goal through the interaction with the intellectuals of different sciences particularly the specialties of social sciences.
The necessity of this interaction which would be so effective in the generality, stability, profitability and continuing the historical data and provides the grounds of promotion in the historical epistemology is an issue- at least in raising the necessity of the subject- that will be investigated in this article.بازاندیشی تاریخ در ذهن مورخ انجام میشود و ذهن مورخ در بستر ساختاری جامعهای که در آن زندگی میکند قوام میگیرد. تاریخ بررسی و تحلیل اجزای ساختاری جامعه را در اعصار گذشته در راستای پاسخگویی به مسائل و اجزای ساختاری جامعه در زمان حال در دستور کار دارد و این مهم را با انتخاب موضوع و مسائلی که میان حال و گذشته در سَیَلان است انجام میدهد. مورخان دانش و بینش خود را وامدار جامعهای هستند که در آن زندگی میکنند و این بینش و دانش در انتخاب موضوعات پژوهشی، موضوعاتی که در افق ساختاری گذشته بررسی میشوند اما معطوف و مقید به زمان حال میباشند تأثیر فراگیر دارد. زمان حال و مباحث مربوط بدان، ماهیتی زنده و پویا دارد و اشراف بر وجوه مختلف آن تخصصهای متفاوتی را میطلبد. انسان و حیات انسانی به عنوان یک کلیت، مورد مطالعه علوم مختلف است و شناخت کامل این کلیت برای متخصصان یک علم امکانپذیر نیست؛ از این رو اندیشمندان علوم مختلف با ارتباط تنگاتنگ و متداوم با اصحاب رشتههای مختلف قادر به شناخت بیشتر حیات انسانی خواهند بود. تاریخ نیز به عنوان دانشی که گذشته حیات انسانی را با هدف فایدهمندی بررسی و تحلیل میکند، در صورتی میتواند دستاوردهای معطوف به هدف داشته باشد که با اندیشمندان علوم مختلف و به ویژه متخصصین علوم اجتماعی در تعامل باشد. ضرورت چنین تعاملی که در کلیت، ثبات، فایدهمندی و تداوم بخشیدن به دادههای تاریخی مؤثر واقع میشود و زمینههای ارتقای معرفتشناسی تاریخی را فراهم میآورد مسئلهای است که ـ حداقل در مقام طرح ضرورت موضوع ـ در این مقاله مورد بررسی قرار میگیرد.https://hiq.bou.ac.ir/article_5666_3abc851209c17e747da30c9a8bf21f86.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643110شماره 4 - زمستان 88 - مسلسل 4020091222The Effect of Prayer in the Cultural and Civilized Growth of Shi’ahتأثیر دعا در رشد و شکوفایی فرهنگی و تمدنی شیعه831045667FAعلینوری مطلقاستادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیاعظمعاشوریارشد الهیات و معارف اسلامی (سطح 3 حوزه)Journal Article20100114The prayer is a direct path for making interaction between human being and omnipotent God. It is the way which begins from the deepest inward layers of human being and ends to the highest position of existence. Therefore, the prayer is considered as the most fundamental needs of every human being. The outward aspect, depth, direction, content, time, location, and the conditions of the prayer and the worshiper would greatly affect on the bringing up, life, and dynamism of the life of individual and society.
This research looks for the effect of prayer on making and culminating the culture and civilization of Shi’ah and it follows to prove this hypothesis that “the prayer has a great effect on the cultural and civilized growth of Shi’ah”
In this article, a prayer (Nodbah), a supplication (Makarem al-Akhlaq), a ziaratnameh (Amin Allah) from the most important and credible shi’ite prayers will be studied through the method of content analysis.دعا راهی مستقیم برای برقراری رابطه بین انسان و خداوند متعال است. راهی که از عمیقترین لایههای درونی انسان آغاز و به بلندترین جایگاههای وجودی منتهی میگردد و به همین خاطر همواره جزء اساسیترین نیازهای هر انسان، است. شکل، عمق، جهت، محتوا، زمان، مکان و شرایط دعا کننده و دعا تاثیر فراوانی در تربیت، زندگی و پویایی حیات فرد و جامعه دارد. این تحقیق در صدد یافتن تاثیر دعا در ایجاد و کمال فرهنگ و تمدن شیعه میباشد و در پی اثبات این فرضیه است که «دعا در رشد و شکوفایی فرهنگی و تمدنی شیعه نقش تاثیرگذار دارد».
در این مقاله، به طور تصادفی یک دعا (دعای ندبه)، یک مناجات (مکارم الاخلاق) و یک زیارتنامه (امین الله) از ادعیهی مهم و معتبر شیعی با روش تحلیل محتوا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.https://hiq.bou.ac.ir/article_5667_a96ed6f1bf869a21fc1aee00fdb99c87.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643110شماره 4 - زمستان 88 - مسلسل 4020091222The Criticism and Investigation of Historical and Civilized Approach of Hassan Hanafi to Islam and Islamic Heritageنقد و بررسی رویکرد تاریخی و تمدنی حسن حنفی به اسلام و میراث اسلامی1051385668FAنصراللهآقاجانیحجة الاسلام آقاجانی عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلومJournal Article20091008Hassan Hanafi, one of the contemporary intellectuals of Egypt, has spent many years of his life in compiling various works related to “Islam and modernity” or according to his interpretation “al tajdid va al torath” (reconstruction and heritage) and this has raised many different reflections. His theoretical bases are derived from schools like Husserl’s Phenomenology, Marksism, and Socialism and also Relativism, functionalism, sacredness, Empiricism, Omanism, and historical civilized attitudes are the approaches he applies in the analysis of Islamic heritage.
In his historical civilized approach, through investigating the issue of “Islamic heritage and modernity”, he believes in a history for every period and a soul for every civilization; it means that the thoughts are born in particular historical and civilized conditions and any thought is a civilized thinking and an interpretation from the soul of its own century.
He believes that the nature and basis of the religion is merely an intellectual hypothesis which does not exist except among the historical interpretations of interpreters.
Through discriminating between revelatory Islam and civilized one and by putting the revelatory Islam aside, Hanafi seeks to make a basis not to be accused for the sake of ignoring some of the most fundamental bases of Islamic heritage; so he turns to the historical nature of heritage. He believes that heritage is a thoughtful interpretation from the phenomena of every century and a theoretical compilation from its intellectual disputes. Heritage is not a heavenly issue but it is of a historical existence and a social evolution. Hanafi’s historical approach is mixed with his materialist approach and a material interpretation from prophecy and resurrection has been made. He considers the west civilization as a historical and centrifugal one and on the other hand, he introduces the Islamic civilization and its knowledge as a centripetal one which has been formed based on the centrality of domination and power.حسن حنفی از روشنفکران معاصر مصر، سالیانی از عمر خود را به تألیف آثار گوناگونی در حوزه «اسلام و تجدد» و یا به تعبیر او «التجدید و التراث» (بازسازى و میراث) گذرانده و عکسالعملهای متفاوتی را بر انگیخته است. مبانی نظری او برخاسته از مکاتبی چون پدیدارشناسى هوسرل، مارکسیسم و سوسیالیسم بوده و نسبیتگرایی، فایدهگرایی، قداستزدایی، تجربهگرایی، اومانیسم و رویکرد تاریخی تمدنی، رهیافتهایی است که او در تحلیل میراث اسلامی به کار میگیرد. او در رویکرد تاریخی و تمدنی خود در بررسی موضوع «میراث اسلامی و تجدد»، برای هر دوره تاریخی و هر تمدنی روحی قائل است؛ به این معنا که اندیشهها در شرایط تاریخی و تمدنی خاصی پدید میآیند و هر فکری، اندیشهای تمدنی و تعبیری از روح عصر خویش است. او معتقد است ذات و اصل دین تنها یک فرض عقلی و امکانی است که جز از خلال تفسیرهای تاریخی مفسران وجودی ندارد. حنفی با تمایز بین اسلام وحیانی و اسلام تمدنی و کنار گذاشتن اسلام وحیانی، در صدد پیریزی مبنایی است تا در مقابل انکار برخی از بنیادیترین اصول میراث اسلامی متهم به انکار وحی نشود؛ لذا به تاریخی بودن میراث روی می آورد. میراث از نظر او تعبیری فکری از پدیدههای هر عصر و تدوینی نظری از ستیزهای فکری آن است؛ میراث امری آسمانی نیست، بلکه تکوینی تاریخی وتطوری اجتماعی دارد. رویکرد تاریخی حنفی با رویکرد مادیگرایانه او پیوند خورده و تفسیری مادی از نبوت و معاد را رقم زده است. او تمدن غرب را هم تمدنى تاریخى و مرکزگریز دانسته و در مقابل، تمدن اسلامى و آگاهى آن را ماهوى و مرکزگرا معرفی مىکند که بر مبناى مرکزیت سلطه و قدرت به وجود آمده است.https://hiq.bou.ac.ir/article_5668_7ff4b8f93e9fc4a6c108d0a9827b3012.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643110شماره 4 - زمستان 88 - مسلسل 4020091222The Discourse Analysis of the Appearance and Evolution of Safavid Sufism (from Sheikh Safi to Sheikh Heidar, 700 to 893)تحلیل گفتمانی پیدایش و تحول تصوف صفوی (از شیخ صفی تا شیخ حیدر سال 700 تا 893 ق)1391675669FAپروینحبیبی کردعلیوندکارشناسی ارشد تاریخ اسلامJournal Article20091223Sophists played a great role in the religious tendencies of the society. Also safavid household had an important effect on not only the Iranian society but also the people out of Iran. Knowing the salient people of safavid household before the establishment of safavid government and the discourse analysis of their role in political – religious evolutions before the formation of this government will be the major issue of the present article.
In religious aspect, safavid household increasingly attracted people unpleased with the political issues dominated at that time toward monastery and asceticism and through sending some caliphs to various regions in and out of Iran, brought up new and old human powers. These human powers considered as Sheikh Safi’s followers came to the monastery of Ardebil and repented and asked forgiveness in the presence of Sheikh Safi and later in that of his successors.
Therefore, a great number of followers had made worried the governments of the time, so they made up their mind to annihilate the sophists and sheikhs. In the opposite, the sophists who couldn’t stand in front of the previous division of sufism consisted of religious and spiritual symptoms like before, stimulated the followers for attack, harshness, and bloodshed. So in this period of time, it can be seen a sort of substitution of symptoms in the division of sophism’s discourse and also some changes in the texts of that period from religious to political discourse (from Sheikh Safi to Sheikh Heidar, 700 to 893). These evolutions will be investigated based on the view of Lakla and Muff and the method of foregrounding and backgrounding. Lakla and Muff raised a post-structuralism view based on it all the social phenomena are formed under the effect of discourse processes.صوفیان در ایران نقش به سزایی در گرایشهای مذهبی جامعه داشتهاند؛ از جمله خاندان صفوی که نه تنها جامعه ایرانی بلکه خارج از ایران را متأثر از خود نموده بود. شناخت اشخاص برجسته خاندان صفوی قبل از تأسیس دولت صفویه و تحلیل گفتمانی نقش آنان در تحولات سیاسی - مذهبی ایران قبل از شکلگیری این دولت محور اصلی مقاله حاضر است.
در بعد مذهبی خاندان صفوی از زمان شیخ صفی به طور فزاینده ای ، مردم خسته شده از جو سیاسی حاکم را به طرف خانقاه و زهدگرایی جذب کردند و با ارسال خلفایی در نقاط متعدد داخل و خارج ایران ، به تربیت و جذب نیروهای جدید و قدیم پرداختند. این نیروها به عنوان مریدان شیخ صفی ، گروه گروه به خانقاه اردبیل میآمدند و در حضور شیخ صفی و بعدها جانشینان شیخ صفی، توبه و استغفار میکردند. بدین گونه تعداد بسیار زیاد مریدان، حکومت های وقت را نگران کرده بود و درصدد طرد و حذف صوفیان و شیوخ آنها بر آمدند. در مقابل صوفیان که به روش قبل و با مفصل بندی پیشین تصوف، که شامل نشانه های مذهبی و معنوی بود، نمی توانستند به مقابله پردازند، مریدان را به جنگ و خشونت و خونریزی تحریص کردند. پس در این مقطع زمانی نوعی جایگزینی نشانه ها در مفصل بندی گفتمان تصوف دیده می شود و تغییرات مذهبی به سیاسی شدن گفتمان مزبور از شیخ صفی تا شیخ حیدر (سال 700 تا 893 ق ) در متون آن دوره دیده می شود. این تحولات بر اساس نظریه لاکلا و موف و روش برجسته سازی و حاشیه رانی بررسی خواهد شد. لاکلا و موف نظریهای پساساختگرایانه ارائه دادند که بر اساس آن همه پدیدههای اجتماعی تحت تأثیر فرایندهای گفتمانی شکل میگیرند.https://hiq.bou.ac.ir/article_5669_79a28e456be72c520c8d30e3b59c331a.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643110شماره 4 - زمستان 88 - مسلسل 4020091222The Investigation of Vaset City’s Civil Circumstance until the Third Centuryتحلیل و بررسی موقعیت مدنی شهر واسط تا قرن سوم هجری1671925670FAاصغرمنتظر القائمدانشیار گروه تاریخ دانشگاه اصفهانرقیهامینیدانشجوی سابق دوره دکتری تاریخ اسلام دانشگاه اصفهانJournal Article20100104This article aims to investigate the position of Vaset city and its civil elements. Through the method of descriptive analysis, this article seeks an answer to this question “why was the Vaset city established? And which elements were effective in its development?” Vaset city-established in 84 Hejri- is like the cities constructed according to the Islamic architecture and inspired from the Islamic values.
At first, the city was constructed to settle the soldiers and armies but little by little, it was turned into a developed Islamic city by accepting the civil properties. Besides the analysis of some views around the establishment of the city related to the geographical situation, Mesopotamia and its relationship with the Islamic urbanization, the other sections of this article has to do with the grounds for the formation of Vaset city, the way of construction, its salient features and civil elements such as mosque, government palace, bazaar, localities, and the way of selecting the city’s location.هدف از این مقاله تحلیل جایگاه شهر واسط و بررسی عناصر مدنی این شهر میباشد. این مقاله با استفاده از روش وصفی – تحلیلی در پی پاسخ به این پرسش است که شهر واسط چرا بنا نهاده شد و چه عواملی در رونق و گسترش آن مؤثر بود. واسط – بنا نهاده شده در سال 84 ق. - نمونهای از شهرهایی است که منطبق با معماری اسلامی و الهام گرفته از ارزشهای اسلامی ساخته شده است. این شهر در ابتدا با هدف اسکان سربازان و لشکریان ساخته شد، اما به مرور زمان با پذیرفتن ویژگیهای مدنی از حالت اردوگاه بیرون آمد و صورت یک شهر اسلامی پیشرفته را به خود گرفت. در این مقاله ضمن تحلیل برخی نظریات ساخت شهر به موقعیت جغرافیایی بینالنهرین و ارتباط آن با شهرسازی اسلامی، زمینههای شکلگیری شهر واسط، نحوه بنای شهر، عناصر برجسته و مؤلفههای مدنی آن از جمله مسجد، دارالاماره، بازار، محلات و نحوه مکان گزینی شهر پرداخته شده است.https://hiq.bou.ac.ir/article_5670_d6424b5e3bbf710ce9dda6062d31f6b8.pdf