@article { author = {Mussavi, Sayyed Jamal}, title = {"Tاmah" and its Development in the Administrative and Financial Organizations of Early Islam}, journal = {History of Islam}, volume = {3}, number = {شماره 4 - زمستان - مسلسل 12}, pages = {5-14}, year = {2002}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {2008-6431}, eissn = {2783-414X}, doi = {}, abstract = {As a jargon idiom, "tاmah" has had different meanings and senses in Muslim administrative and financial organizations during different historical periods. In Prophet Muhammad's lifetime, it meant to cede or assign specific shares of public land harvest to individuals. Next, during the era of the khilafah, it meant a kind of an allotment of real estates that actually granted the right to the revenues of a particular piece of government estate to other parties.Using historical proofs and records, this paper discusses the meanings (in use) of the term "tاmah" in early Islam, in the Prophot's lifetime, and during the rule of the Rashidin (Guiding) Khalifahs and the reign of the Umayyad Dynasty.}, keywords = {}, title_fa = {«طعمه» و تحوّل آن در تشکیلات ادارى و مالى صدر اسلام}, abstract_fa = {«طعمه» به عنوان یک اصطلاح در تشکیلات مالى و ادارى مسلمانان در دوره هاى مختلف معنى و مفهوم متفاوت داشته است. در دورهئ پیامبر(ص) به معنى واگذارى و بخشیدن سهم هاى مشخصى از محصولات اراضى خالصه به افراد بوده است. پس از آن در دوره خلافت نوعى اقطاع استغلال بوده و به معناى واگذارى حق بهره بردارى از عواید یک منطقه حکومتى به کار مى رفته است. در این مقاله با استناد به شواهد و مدارک تاریخى مدلول اصطلاح طعمه در صدر اسلام (زمان پیامبر(ص) و خلفاى راشدین و اموى) مورد بحث و بررسى قرار مى گیرد.}, keywords_fa = {اسلام,تشکیلات مالى,طعمه,اقطاع}, url = {https://hiq.bou.ac.ir/article_6420.html}, eprint = {https://hiq.bou.ac.ir/article_6420_f95f319fb120fa80c10cdf4c47d46615.pdf} } @article { author = {Bakhtiyari, Shahla}, title = {Bani-Ghaniyah A Rulling dynasty in al-Maghrib (the Muslim West)}, journal = {History of Islam}, volume = {3}, number = {شماره 4 - زمستان - مسلسل 12}, pages = {15-40}, year = {2002}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {2008-6431}, eissn = {2783-414X}, doi = {}, abstract = {The Bani-Ghaniyah were a Berber clan who, in the 6th century AH, rose to power in eastern Andalusia and Ifrighiyyah (Muslim Africa). The first emir of the new Berber dynasty was muhammad bin Ali bin Ghaniyah al-Musufi and the last, Abdullah bin Ishagh. Following the fall of al-Murabitun with whose support they had come to power, and during the rule of al-Muwahhidun; the Bani-Ghaniyah continued to rank among ardent supporters of Almoravid (al-Murabitun) thought. The raids of the Bani-Ghaniyah on the Almohads (al-Muwahhidun) withheld peace and stability from the new dominant power in Muslim Spain for a long time to come. The army that they had mustered from immigrant and desert Arabs caused chaos and instability in Ifrighiyyah in the Second half of the 6th and first half of the 7th centuries (A H). Nevertheless, constant military blows inflicted upon them by al-Muwahhidun and the Hafsids (in modern Tunisia) finally ended the presence of Bani-Ghaniyah in Ifrighiyyah. An offshoot of Bani-Ghaniyah dynasty was present in Mayurghah which was conquered by al-Muwahhidun in the closing years of the 6th century (A H) and kept by them until their defeat by the christians in the 13th century AD.}, keywords = {}, title_fa = {بنى غانیه خاندانى حکومت گر در غرب اسلامى}, abstract_fa = {بنى غانیه خاندانى از بربرها بودند که در قرن ششم هجرى در منطقه شرق اندلس و افریقیه به حکومت رسیدند. نخستین امیر از بنى غانیه محمد بن على بن غانیه مُسوفى و آخرین آنان عبدا& بن اسحاق است. این خاندان که با حمایت مُرابطان روى کار آمد, پس از سقوط دولت مرابطى و در زمان حاکمیت موحدان از حامیان بزرگ تفکر مرابطان به شمار مى رفت. تاخت و تازهاى بنى غانیه تا مدت ها سبب سلب آرامش از موحدان شد. سپاهى که آنان از اعراب مهاجر و صحرا گرد فراهم آوردند, سبب آشفتگى اوضاع اِفریقیه در نیمه دوم سده ششم و نیمه نخست سده هفتم شد. ضربات مداوم موحدان و حَفصیان به آنان در افریقیه سرانجام به حضور بنى غانیه در آن جا خاتمه داد. شاخه  دیگر این خاندان در میورقه حضور داشتند که موحدان در سال هاى آخر سده ششم به حضور آنان خاتمه دادند, این نواحى تا زمان تصرف به دست مسیحیان در دست موحدان باقى ماند.}, keywords_fa = {بنى غانیه,موحدان,اَندُلُس,اِف²ریقیه,میورقه}, url = {https://hiq.bou.ac.ir/article_6421.html}, eprint = {https://hiq.bou.ac.ir/article_6421_ae9143f5fcd07e4f35f727b79e522f70.pdf} } @article { author = {Pak, Mohammad - Reza}, title = {The Philosophical and Theological Concepts in the al-Muwahhidun Period}, journal = {History of Islam}, volume = {3}, number = {شماره 4 - زمستان - مسلسل 12}, pages = {41-74}, year = {2002}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {2008-6431}, eissn = {2783-414X}, doi = {}, abstract = {At the same time when the Spanish Christians were planning an all out invasion against Muslims, along with the Crusaders; and while the Abbasid Khilafah was busy containing the Shi in al-Maghribب spread of ah Islam and trying to establish a degree of stability and order (the Muslim West-to be exact, NW Africa) to secure the interests of the Sunni branch of Islam; al-Muwahhidun (the Almohads) took control of Maghrib based on their ideology of Mahdism. Two centuries of controversy in the spheres of philosophy and theology finally led to a valuable result during the al-Muwahhidun period. Although the spread of Ibn Rushd's philosophical views in the Christian West was met with severe reactions on the part of the church, christian theologians welcomed al-Ghazzali's word. Integration, assimilation, and compilation of various philosophical and theological concepts are among the outstanding scholarly features of the Almohad period.}, keywords = {}, title_fa = {تحوّل اندیشه هاى کلامى و فلسفى در عهد موحدین}, abstract_fa = {در حالى که مسیحیان آندلس در کنار صلیبیان تهاجمى گسترده علیه مسلمانان را آغاز مى کردند و خلافت عباسى به دنبال مهار جریان تشیع و سامان دادن امور غرب در جهت مصالح مذهب تسنن بود, موحدین بر پایه مهدویت بر مغرب مسلط شدند. دو قرن مناقشه در عرصه اندیشه هاى فلسفى و کلامى به نتیجه اى ارزشمند در دوره موحدین انجامید. هر چند نفوذ نظریات فلسفى ابن رشد در غرب مسیحى با عکس العمل شدید کلیسا مواجه شد; اما متکلمان مسیحى از کلام غزالى استقبال کردند. تلفیق, التقاط و ترکیب اندیشه هاى فلسفى و کلامى از مشخصه هاى بارز دوره موحدین است.}, keywords_fa = {ابن تومَرت,غزالى,دولت موحدین,متکلمان مسیحى,ابن رشد}, url = {https://hiq.bou.ac.ir/article_6422.html}, eprint = {https://hiq.bou.ac.ir/article_6422_e88d6cf1cb8189c51f3bcc351a1f8f14.pdf} } @article { author = {àbasi, Javad}, title = {The "Sadat" in the Mongol Period}, journal = {History of Islam}, volume = {3}, number = {شماره 4 - زمستان - مسلسل 12}, pages = {75-88}, year = {2002}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {2008-6431}, eissn = {2783-414X}, doi = {}, abstract = {A social outcome of the rise of Islam was the appearance of a social class called "Sadat" (descendants of Prophet Muhammad's clan, Bani-Hashim) in the Muslim community. With the expansion of Islam into other territories, the Sadat spread east and west to the outer-most borders of the Muslim World being considered a respectable and influential group in every community they lived in. Iran was among the lands wherein the Sadat excerised great influence and achieved prominent social position constantly adding to their good fame and esteem. Nonetheless, the Sadat's social prominence was naturally affected by the changing political, social, economic, and religious conditions of different periods in the history of Iran.}, keywords = {}, title_fa = {سادات در دوره مغول}, abstract_fa = {یکى از پیامدهاى اجتماعى ظهور اسلام, شکل گیرى طبقه اى به نام ((سادات)) در جامعه اسلامى بود. با گسترش اسلام در سرزمین هاى دیگر, سادات از شرق تا غرب عالم اسلامى پراکنده شدند و به عنوان گروهى محترم و متنفّذ مورد توجه قرار گرفتند. ایران از جمله سرزمین هایى بود که سادات در آن نفوذ و جایگاه قابل توجهى یافتند و روز به روز بر شهرت و اعتبار آنان افزوده شد. با این حال, موقعیت آن ها از شرایط سیاسى, اجتماعى, اقتصادى و مذهبى دوره هاى مختلف تاریخ ایران نیز تا…ثیر مى پذیرفت. در این مقاله, وضع سادات در ایرانِ عصر مغول بررسى شده است.}, keywords_fa = {سادات,مغول,ایلخانان,دارالسّیاده,موقعیت اجتماعى}, url = {https://hiq.bou.ac.ir/article_6424.html}, eprint = {https://hiq.bou.ac.ir/article_6424_6395a06a4c969ec4a1d37edcbd642058.pdf} } @article { author = {Karimi, Ali}, title = {Ali and His Notion of Power}, journal = {History of Islam}, volume = {3}, number = {شماره 4 - زمستان - مسلسل 12}, pages = {89-118}, year = {2002}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {2008-6431}, eissn = {2783-414X}, doi = {}, abstract = {Ali's political concept and his views on power have always attracted historians and scholars. Among the various approaches to this issue, there is one that distinguishes Ali ibn-e Abitalib from other Muslim rulers. According to this approach, Ali is an ideal ruler and a man of principle who views power as an arbitrary phenomenon. The present writing, merely an introduction on this matter, tries to discuss this approach based on a number of historical records.}, keywords = {}, title_fa = {على(ع) و نحوه نگرش به قدرت}, abstract_fa = {تشریح اندیشه سیاسى على(ع) و دیدگاه هاى وى درباره قدرت همواره مورد توجه مورخان و محققان بوده است. اما در این میان نظریه اى که امام على(ع) را از سایر حاکمان اسلامى متمایز مى نماید, حاکم آرمانى و اصولى بودن و نگاه اعتبارى داشتن به قدرت است. نوشتار حاضر که مقدمه اى در این زمینه است, سعى در بررسى این دیدگاه بر اساس برخى شواهد تاریخى دارد.}, keywords_fa = {على(ع),قدرت,دیدگاه آرمان گرایى,نگاه اعتبارى و اصولى}, url = {https://hiq.bou.ac.ir/article_6425.html}, eprint = {https://hiq.bou.ac.ir/article_6425_aa270cea2cfece8b0b96d853f5a2ac28.pdf} } @article { author = {hoseyni, mir hadi}, title = {.}, journal = {History of Islam}, volume = {3}, number = {شماره 4 - زمستان - مسلسل 12}, pages = {119-142}, year = {2002}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {2008-6431}, eissn = {2783-414X}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تاریخ اسلام از منظر چند پایگاه اسلامى}, abstract_fa = {در شماره 7, تاریخ اسلام از منظر چند پایگاه غربى, مورد بررسى قرار گرفت. گرچه دیدگاه طراحان این پایگاه ها, تإثیر غیر قابل انکارى در ذهن خواننده دارد, در عین حال, براى یک محقق و پژوهشگر, آشنایى با نظرات مختلف مفید خواهد بود. در این شماره, بر خلاف مطالب قبل, تاریخ اسلام را از منظر پایگاه هائى مورد بررسى قرار مى دهیم که طراحى و ساخت صفحات وبWeb) ) آنها در جهان اسلام و یا توسط یک مسلمان انجام شده است.}, keywords_fa = {}, url = {https://hiq.bou.ac.ir/article_6426.html}, eprint = {https://hiq.bou.ac.ir/article_6426_583d82b92f06c743cf1e3f9e4ecf10d1.pdf} } @article { author = {Lambton, Ann and Salehi, Nasrol-lah}, title = {The Literature of Jihad in the 13th Century Iran}, journal = {History of Islam}, volume = {3}, number = {شماره 4 - زمستان - مسلسل 12}, pages = {143-158}, year = {2002}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {2008-6431}, eissn = {2783-414X}, doi = {}, abstract = {The text whose translation follows is one of the first investigations on the topic of "Jihadiyah" in the Qajar Period. writer has discussedب After a brief look at the precept of jihad in early Islam; the ite fiqh and theology in four major periods of shiب the status of jihad in the Shi ah history namely the Bاyid; Il-Khanid; Safavid; and, in particular, the Qajar. For each one of these four periods, he has cited the viewpoint of one of the most prominent faqihs, or jurists, of that time reviewing his paper, the opinions on the issue of jihad. Accordingly, in the concluding part of the اlama, or writer has discussed the relations of the religious Scholars, with the government during the reign of the second Qajar king, Fath Ali Shah; and having in mind the most important issue of the period, the Russo-Iranian Wars, he has referred to the necessity of issuing fatwas (decrees) of jihad against Russia by the اlama. As a case study, the writer has selected the "Jihadiyah" chapter of "Kashf-ul-Ghitب",a work by shaikh Jfar al- Kashif-ul-Ghit. While reviewing this particular case, the writer has also translated part of its original Arabic text into English and incorporated it in his article.}, keywords = {}, title_fa = {ادب جهادى در ایران قرن سیزدهم}, abstract_fa = {نوشتارى که برگردان آن در پى مىآید, در زمره یکى از نخستین پژوهش هایى است که در زمینه موضوع جهادیه در دوره قاجاریه انتشار یافته است. مولف بعد از اشاره اى مختصر به مسإله جهاد در صدر اسلام به جایگاه جهاد در فقه و کلام شیعه در چهار دوره اصلى از تاریخ تشیع; یعنى آل بویه, ایلخانیان, صفویان و موکدا دوره قاجاریان پرداخته است. وى در هر یک از این چهار دوره به دیدگاه یکى از برجسته ترین فقیهان استناد کرده و نظریات آنان در باب جهاد را بررسى کرده است. از همین روى در بخش پایانى مقاله به روابط علما با دولت در دوره فتحعلى شاه پرداخته و با اشاره به مهم ترین مسإله این دوره, یعنى جنگ هاى ایران و روس, به ضرورت صدور فتاوى جهادیه از سوى علما اشاره کرده است. نویسنده براى یک بررسى موردى از این فتاوى, بخش جهادیه کشف الغطإ اثر شیخ جعفر کاشف الغطإ را برگزیده و ضمن توضیح درباره آن, بخشى از متن این اثر را در مقاله خود به زبان انگلیسى برگردانده است.}, keywords_fa = {جهادیه,علما,قاجاریه,کاشف الغطإ,فتحعلى شاه,روسیه}, url = {https://hiq.bou.ac.ir/article_6427.html}, eprint = {https://hiq.bou.ac.ir/article_6427_2460b8a814a738c3169a8f98a29eed15.pdf} } @article { author = {bilgin, M.Tayeb and Hazrati, Hassan}, title = {Ottoman Empire and Reformations; Midhat Pasha}, journal = {History of Islam}, volume = {3}, number = {شماره 4 - زمستان - مسلسل 12}, pages = {159-196}, year = {2002}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {2008-6431}, eissn = {2783-414X}, doi = {}, abstract = {Because of its contacts with the Western World's culture, and also because it was suffering from many fundamental problems at home, the Ottoman Empire took up the task of instituting reforms on all fronts in the 19th century. The period in Which these reforms were made is called the "Tanzimat Age". These reforms that are known as the "Tanzimat" were in fact begun when the first reform edicts were issued on Shؤban 26, 1255 AH; Nov. 3, 1839. Undoubtedly, one of the most influential players on the Ottoman reformation scene is the Turkish liberal politician, Midhat Pasha. The present text is a translation of the entry, "Midhat Pasa", of the "Grand Islamic Encyclopedia" in the Turkish Language, in which the writer has discussed this major Ottoman stateman's biography and political record in detail.}, keywords = {}, title_fa = {امپراتورى عثمانى و اصلاحات; مدحت پاشا}, abstract_fa = {در سده نوزدهم میلادى, امپراطورى عثمانى به واسطه آشنایى با فرهنگ مغرب زمین و از طرف دیگر مواجهه با موانع ساختارى در درون جامعه خویش به انجام اصلاحاتى در ابعاد مختلف دامن زد. به دوره اى که این اصلاحات انجام گرفته است عصر تنظیمات اطلاق مى شود. تنظیمات در اصل در 26 شعبان 1255 قمرى برابر با سوم نوامبر 1839 میلادى با اعلان فرمان تنظیمات خیریه آغاز گردید. بدون تردید یکى از بازیگران تإثیرگذار اصلاحات عثمانى مدحت پاشا است که در مقام یکى از دولتمردان تجددگرا خود را شناسانده است. نوشتار حاضر ترجمه مدخل ((مدحت پاشا)) از دایره المعارف بزرگ اسلامى به زبان ترکى استانبولى مى باشد که در آن مولف به طور مبسوط به زیست نامه و کارنامه سیاسى این شخصیت بزرگ پرداخته است.}, keywords_fa = {امپراطورى عثمانى,اصلاحات,مدحت پاشا,تنظیمات}, url = {https://hiq.bou.ac.ir/article_6428.html}, eprint = {https://hiq.bou.ac.ir/article_6428_5055e65e21fca4c718653f2f2a9ae405.pdf} }