@article { author = {Hoseinzadeh Shanehchi, Hasan}, title = {The Sireh of the Prophet in Bihar-ul-Anwar}, journal = {History of Islam}, volume = {3}, number = {شماره 3 - پاییز - مسلسل 11}, pages = {5-24}, year = {2002}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {2008-6431}, eissn = {2783-414X}, doi = {}, abstract = {Trans:HasanHoseinzadehshanehchi The sirah of the Prophet, both from its theoretical aspects, haslong been important to Muslim writers. Undoubtedly, accurateand successful invedtigation in this field requires that all extanttraditions and source books be studied, examined and reviewed.Because of various religious, social, and political factors, releventshii records have been eithr destroyed on failed to bring themselvesforth to the investigative minds and searching eyes. However,aconsiderable number of sirah traditions are still found in shiidocuments that are very valuable to the clarification and revisioneof the commonly frequent traditions in the noted conventionalsource books Although Bihar- ul-Anwar is among the latterAbstracts 4 reference works, it is of the scattered traditions in the many shiitexts and books.}, keywords = {}, title_fa = {سیره نبوى(ص) در کتاب بحارالانوار}, abstract_fa = {سیره نبوى(ص) به لحاظ اهمیت نظرى و عملى از دیرباز مورد توجه نویسندگان مسلمان بوده است. بى شک تحقیق صحیح و موفق در این باب مى طلبد که کلیه منابع و روایات موجود مورد نظر و نقد و بررسى قرار گیرند. منابع شیعى در این زمینه به سبب عوامل مختلف سیاسى و مذهبى و اجتماعى یا از بین رفته یا شرایط بروز و ظهور نیافته اند, با این حال بخش عمده اى از روایات سیره در منابع شیعى متإخر یافت مى شوند که براى پالایش و جرح و تعدیل روایات متداول در منابع مشهور و متعارف سیره بسیار ارزشمند مى باشند. کتاب بحارالانوار گرچه از منابع متإخر به شمار مى رود, ولى به جهت گردآورى روایات پراکنده منابع متعدد شیعى از اهمیت بیشترى برخوردار است.}, keywords_fa = {سیره نگارى,تشیع,روایات و منابع,بحارالانوار,مجلسى}, url = {https://hiq.bou.ac.ir/article_6136.html}, eprint = {https://hiq.bou.ac.ir/article_6136_dbe07c05743cd22a39c30fb013681082.pdf} } @article { author = {Soltani, Mostafa}, title = {Shiism in Basra in the Early Muslim Centuries}, journal = {History of Islam}, volume = {3}, number = {شماره 3 - پاییز - مسلسل 11}, pages = {25-70}, year = {2002}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {2008-6431}, eissn = {2783-414X}, doi = {}, abstract = {MostafaSoltani Historical sources have often presented Basra as a Sunni cityand prevalently inclied towards Uthman in the eanly Muslimcenturies.The fact of the matter is , however, that Basra had only beenpartly Uthmanite and not wholly during those times. the use ofthe phrase Shiite of Ali in contrast to Shiite of Uthman in thedaily conversations of the Basri people at the time indicates thefact that shiites had been influential in the theo-political life ofthe city since the beginning.Hence, the history of shiism in Basrapractically dates back to the birth of that city though the shiiteswere considered as only one of the few religious minorities inBasra.Nevertheless, later in the fifth cemtury AH, the Shii thoughtexpanded and spread in Basra to the extent that it became thedominant religious persuasion in the city.}, keywords = {}, title_fa = {تشیع بصره در قرون نخستین}, abstract_fa = {منابع تاریخى بصره را شهرى سنى و طرفدار عثمان معرفى کرده اند, در حالى که بصره قدیم فى الجمله شیعه عثمان بوده نه بالجمله. استعمال واژه شیعه على(ع) در مقابل شیعه عثمان در محاورات مردم بصره و... گویاى این مدعا است که شیعیان از آغاز در حیات سیاسى ـ مذهبى شهر تإثیر گذار بوده اند; از این رو باید پیشینه تشیع بصره را همگام با تولد شهر دانست, هر چند این گروه از جمله اقلیت هاى مذهبى شهر به شمار مىآمدند. در قرن پنجم, تفکر شیعى در این شهر بسط و گسترش یافت و مذهب غالب شهر شد. مقاله حاضر به ارائه شواهدى در اثبات وجود تشیع در بصره در قرون نخستین مى پردازد.}, keywords_fa = {بصره,تشیع,شیعه على(ع),شیعه عثمان,قیام}, url = {https://hiq.bou.ac.ir/article_6137.html}, eprint = {https://hiq.bou.ac.ir/article_6137_1af2dbde09b2db7463ae70eb3321067b.pdf} } @article { author = {Panjeh, Masoomali}, title = {Khalifah bin Khayyat: His "Character"and his"T1arikh"}, journal = {History of Islam}, volume = {3}, number = {شماره 3 - پاییز - مسلسل 11}, pages = {71-88}, year = {2002}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {2008-6431}, eissn = {2783-414X}, doi = {}, abstract = {The development in lslamic culture and and evolution of the science of historiography civilization is indebted to the endeavors of many historians. One such historian is the author of Khalifah bin Tarikh (History) and Tabaghat of the two books (Biographical Categories), Khayyat al-یsfuri, who is not very wellknown among the scholars and students of history of lslam. He lived in the late 2nd and early 3rd centuries AH in Basra and is considered to be a pioneer in Writing chronicles and biographical categories in Muslim historiography.works, Tarikh The article before you eximines his life and one of his major , in brief.}, keywords = {}, title_fa = {«شخصیت» و «تاریخ» خلیفه بن خیاط}, abstract_fa = {رشد و تکامل تاریخ نگارى در گستره فرهنگ و تمدن اسلامى مرهون کوشش مورخان بسیارى است; یکى از این مورخان خلیفه بن خیاط عصفرى صاحب دو کتاب تاریخ و طبقات است که در میان پژوهشگران و دانشجویان تاریخ اسلام چندان شناخته شده نیست. وى در اواخر قرن دوم و اوایل قرن سوم قمرى در بصره مى زیسته و یکى از پیشگامان تاریخ نگارى به شیوه سالشمار و نیز طبقات نگارى مى باشد. در نوشتار حاضر زندگى و کتاب تاریخ وى به اختصار بررسى شده است.}, keywords_fa = {خلیفه بن خیاط,تاریخ نگارى در اسلام,تاریخ خلیفه بن خیاط,شیوه سال شمار,شیوه حدیثى ـ خبرى}, url = {https://hiq.bou.ac.ir/article_6138.html}, eprint = {https://hiq.bou.ac.ir/article_6138_692c9372023d646632c0300b783d5ba2.pdf} } @article { author = {Gharachanloo, Hosein}, title = {General Geography Booksand Travel Accounts in Moslem World}, journal = {History of Islam}, volume = {3}, number = {شماره 3 - پاییز - مسلسل 11}, pages = {89-106}, year = {2002}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {2008-6431}, eissn = {2783-414X}, doi = {}, abstract = {Between the Second and founth centuries AH, travel to distant places became very common among Muslims. The Hajj Pilgrimage and quest for knowledge were among motives for traveling and search throughout the mundane realm in the Muslim World. In this article, it has been tried to present a brief description of the most important travels by Muslim geographers and envoys through a probe into eanly Islamic geographical Sources.}, keywords = {}, title_fa = {کتب جغرافیاى عمومى و سفرنامه ها در جهان اسلام}, abstract_fa = {در فاصله قرن هاى دوم تا چهارم هجرى, سیر و سفر در میان مسلمانان, رواج بسیارى یافت. فریضه حج و کنجکاوى علمى, از جمله انگیزه هاى آنان براى جهانگردى و سیر در آفاق بود. در این نوشتار سعى شده است تا با کندوکاو در نخستین منابع جغرافیایى اسلامى, توصیفى اجمالى از مهم ترین سفرهاى جغرافیادانان و سفیران مسلمان, به دست داده شود.}, keywords_fa = {جغرافیاى تاریخى,سفرنامه ها,جغرافیادانان مسلمان,سیر و سفر}, url = {https://hiq.bou.ac.ir/article_6139.html}, eprint = {https://hiq.bou.ac.ir/article_6139_8da5673e9100809fad70b3bfab1edc36.pdf} } @article { author = {Mehrafarin, Reza}, title = {"Zarang"in the Early Islamic centuries}, journal = {History of Islam}, volume = {3}, number = {شماره 3 - پاییز - مسلسل 11}, pages = {107-142}, year = {2002}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {2008-6431}, eissn = {2783-414X}, doi = {}, abstract = {Using records and documents left by Muslim geographers and historions, this article tries to rebuild the historical geography of zarang, now a buried Islamic - Iranian city and once the administrative center of the Sistan region in Southeastern Iran. The aim of this reconstruction is to help archaeologists have access to the plan and approximate whereabouts of major facilities of the city before embarking on any new excavations.Here, the historical background of the city plus major elements of its past outlook such as the number of city walls and gates, mosques, fire-temples, religious schools, palaces, prisons, bazaars, caravansaries, streets, houses, and the mint and the treasury have been explored and described. Villages around the city and their irrigation system plus the water canals and gardens have been discussed as well.The article also deals with The natural and human causes of the decline of Zarang and finally points out the geographical position of the city based on old geographical maps}, keywords = {}, title_fa = {«زرنگ» در قرون نخستین اسلامى}, abstract_fa = {در این مقاله تلاش گردیده با استفاده از مدارک و نوشته هاى جغرافى دانان و مورخان اسلامى, جغرافیاى تاریخى زرنگ (مرکز حکومتى سیستان) که هم اکنون یک شهر مدفون شده ایرانى ـ اسلامى است روشن گردد, به نحوى که باستان شناسان قبل از حفارى بتوانند نقشه شهر و هر یک از تإسیسات مهم و حدود آنها را به خوبى تشخیص دهند.سوابق تاریخى شهر و سیماى آن چون تعداد حصار و دروازه, مسجد, آتشگاه, مدارس علمیه, قصرها, ضرابخانه, خزائن, زندان, بازار, کاروانسرا, کوىها و سراها شناسایى و توصیف شده اند. روستاهاى پیرامون شهر و سیستم آب رسانى آن و انهار و باغ ها مورد توجه قرار گرفته اند. در بخشى از مقاله به علل تباهى زرنگ چون عوامل طبیعى و انسانى پرداخته شده و در پایان به موقعیت جغرافیایى آن بر اساس نقشه هاى جغرافیا نگاران اشاره شده است.}, keywords_fa = {زرنگ = زرنج,سیستان,جغرافیاى تاریخى,دوره اسلامى}, url = {https://hiq.bou.ac.ir/article_6140.html}, eprint = {https://hiq.bou.ac.ir/article_6140_358a33a83a45f2bc7af037b85e36133e.pdf} } @article { author = {Roohi, Alireza}, title = {The Resurrection Cycle among Ismaili Nizaris}, journal = {History of Islam}, volume = {3}, number = {شماره 3 - پاییز - مسلسل 11}, pages = {143-166}, year = {2002}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {2008-6431}, eissn = {2783-414X}, doi = {}, abstract = {From 487 AH, when the Fatimid caliph, al - Mustansir (Billah) died, to 557 the Nizaris of Iran followed Imam Mastur. From 557 after, they accepted the Imamah of Hasan ibn Muhammad ibn Kiabozorg whose father had been the Hujjah and the caller to Imam Mastur.In 559, Hasan II declared his principle of the Resurrection Cycle and brought about a fundamental change in the Nizari view towards religion and religious beliefs, in particular the Heaven and Hell, and thus nullified all formal ritual worships.The high position and importance of the person of the imam among the Nizaris plus their internalistic disposition were very influential in their accepting of Hasan's new principle. With the declaration of the Resurrection Cycle the Nizaris entered a new period in their history which continued until 607 AH. In this year, Muhammad II declared the Resurrection itself as null and invalid and called upon the Nizaris to merely follow and bind themselves ah, but this to shari his son, Hasan III, oming to power, second doctrine did not last long either. With there was a limited return to the belief in the Resurrection and the new dogma of Sitr (cover) rose to prevalence among the Nizaris.}, keywords = {}, title_fa = {دور قیامت در نظر اسماعیلیان نزارى}, abstract_fa = {نزاریان ایران از سال 487 قمرى که المستنصر بالله فوت کرد تا سال 557 قمرى از امام مستور پیروى مى کردند. از این تاریخ به بعد پیرو امامت حسن بن محمد بن کیابزرگ که پدرش حجت و داعى امام مستور بود گردیدند. حسن دوم در سال 559 قمرى با اعلام دور قیامت تغییر اساسى در نگرش نزاریان به مذهب و عقاید مذهبى به ویژه بهشت و دوزخ به وجود آورد و عبادات ظاهرى را ملغى اعلام کرد.جایگاه و اهمیت امام در بین نزاریان و همچنین باطنى گرا بودن آنها در پذیرش این اعتقاد تإثیر بسزائى داشت. با اعلام دور قیامت, نزاریان وارد دور جدید تاریخ خود شدند که تا سال 607 قمرى ادامه داشت. در این سال جلال الدین حسن نومسلمان قیامت را باطل اعلام کرد و نزاریان را به پیروى از شریعت فرا خواند, اما این اعتقاد هم دیرى نپایید که با به قدرت رسیدن فرزندش علإالدین محمد سوم بار دیگر رویکرد محدودى به عقیده قیامت به وجود آمد و عقیده ستر بین آنها نضج گرفت.}, keywords_fa = {اسماعیلیان,نزاریه,الموت,امامت حسن دوم,اعلام قیامت,جلال الدین حسن نومسلمان,عقیده ستر}, url = {https://hiq.bou.ac.ir/article_6141.html}, eprint = {https://hiq.bou.ac.ir/article_6141_5960bf60d88405a105abe8382ef31204.pdf} } @article { author = {Nagel, T and Nazemiyan Fard, Ali}, title = {The Qurrá (KURRA)}, journal = {History of Islam}, volume = {3}, number = {شماره 3 - پاییز - مسلسل 11}, pages = {167-172}, year = {2002}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {2008-6431}, eissn = {2783-414X}, doi = {}, abstract = {The article before you is a brief discussion of the Qurrؤ. author has tried, through the The distinction of the qari from the People of the qurra , to prove that the usage of the word qurra , meaning reciters of the Qurؤn, to (exclusively) refer to those who ultimately prepared grounds for the rise of Kharijites has caused ambiguity and even confusion in Islam's history. In the author's opinion, if we consider the Qurrؤ as the reciters of the Qurؤn , these reciters Should have inevitably been people who maintained a particular understanding of the Qurؤn or held unconventional views regarding the validity of Qurؤnic precepts. In heresiographical treatises or Qurؤnic recitation chronicles, however, there is no evidence to prove such a hypothesis.Therefore, the outhor believes that the Qurrؤ , Meaning villagers or country People, who after the first battles against the Sasanians of Persia settled down in Iraq occupying the empty Southern lands of that country. In his opinion, when the interests of these People came under threats during یthman's rule, they actively contributed to the unrests of that Period; and it was these same People who finally gave tise to that certain group who founded the Kharijite sect in the end}, keywords = {}, title_fa = {قرإء}, abstract_fa = {نوشتار حاضر مختصرا به ارائه تصویرى از قرا مى پردازد. مولف کوشیده با تفکیک میان قارى و اهل القرإ نشان دهد که اطلاق واژه قرإ در معناى قاریان قرآن به کسانى که بستر روش خوارج شدند و نیز حصر نظر در این جنبه, موجب ابهام و حتى گمراه کنندگى در تاریخ اسلام شده است, زیرا به عقیده مولف اگر قرا را قاریان قرآن بشماریم لاجرم این قاریان باید کسانى باشند که قرائت ویژه اى از قرآن را به کار مى برده اند یا در باب اعتبار دستورات قرآنى دیدگاه هاى غیر متعارفى داشته اند, حال آن که در رساله هاى مربوط به بدعت نگارى یا قرائت نامه هاى قرآن نشانى در جهت اثبات این نظر دیده نمى شود, لذا مولف بر این باور است که قرا همان اهل القرإ (روستاییان) هستند که پس از شرکت در نبردهاى اولیه علیه ساسانیان در عراق ساکن شدند و اراضى خالى از سکنه جنوب عراق را تصاحب کردند و چون منافعشان در عصر حکومت عثمان به مخاطره افتاد در ناآرامى هاى این دوره شرکت کردند و سرانجام این که گروهى از همین قاریان بودند که پدیده خوارج را آفریدند.}, keywords_fa = {قرإ,قارى,اهل القرإ,اهل الایام,تازه واردین,صوافى,اراضى ذمه,حکمیت,خوارج}, url = {https://hiq.bou.ac.ir/article_6142.html}, eprint = {https://hiq.bou.ac.ir/article_6142_07386e7a433196f89839b0f78aac9aaa.pdf} } @article { author = {Eghbal, Mohammad and Mohammadi Fesharaki, Mohsen}, title = {An Inquiry into ar-Rawandi’s Rahat-us-Sudur}, journal = {History of Islam}, volume = {3}, number = {شماره 3 - پاییز - مسلسل 11}, pages = {173-204}, year = {2002}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {2008-6431}, eissn = {2783-414X}, doi = {}, abstract = {A Surur, an important book of lam-ul-Muluk,also Known as Rahat-us-Subur wa Ayat-us- the late sixth century and early seventh century AH, both in its eloquence of writing and inclusion of much historical and social information is among the most credible and useful Farsi books before the mongol Invasion. It's writer Najm-ad-Din is from Rawand, a village near the city of Kashan in central Iran. In this valuable book, following the introduction, Rawandi has entered into the discussion of the Seljuq rule and describes their goverment from the beginning to the final days of Sanjar, the last Sultan of the dynasty.This book was corrected and revised by Muhammad Ighbal in 1921. Ighbal's work was published by Amir Kabir publications in Iran in 1333 (first edition) and 1364 (second edition) AH with commentaries by mojtaba Minovi. The late Ighbal has written a scholarly English in troduction to this text on his metod of conrection, the outhor of the book, the content and the sources of the book, the influence of Rahat-us-Sudur on future history books, plus book critique that is extremely beneficial to both the beginner and the advanced. Here, Ighbal has referred to certain points which have never been taken up by anyone before.This paper is a translation of Ighbal's English Introduction to this highly esteemed text.}, keywords = {}, title_fa = {تتبعى در راحه الصدور راوندى}, abstract_fa = {کتاب اعلام الملوک, مسمى به راحه الصدور و آیه السرور از کتب مهم اواخر قرن ششم و اوایل قرن هفتم خواه از باب سلاست انشإ و خواه از جهت اشتمال بر اطلاعات فراوان تاریخى و اجتماعى در شمار معتبرترین و سودمندترین کتب فارسى پیش از حمله مغول به شمار مى رود. مولف آن نجم الدین از راوند کاشان مى باشد. وى در این کتاب پر ارزش پس از مقدمه وارد تحقیق و بحث در دولت سلجوقیان شده و کار آنان را از ابتدا تا پایان کار سنجر به تفصیل آورده است.این کتاب در سال 1921 میلادى به سعى و اهتمام محمد اقبال تصحیح گردید و توسط انتشارات امیر کبیر (چ اول, 1333 و چ دوم, 1364ش) با حواشى مرحوم مجتبى مینوى به چاپ رسید. مصحح محترم مقدمه عالمانه اى به زبان انگلیسى درباره شیوه کار خود در تصحیح, نویسنده کتاب, محتوا و منابع آن, تإثیر راحه الصدور در کتب تاریخ پس از خود و نقد کتاب نوشته اند که براى مبتدیان و منتهیان فوق العاده سودمند است و به نکاتى اشاره کرده اند که پیش از آن کمتر کسى مطرح نموده است.مقاله حاضر, ترجمه مقدمه انگلیسى محمد اقبال بر این کتاب گرانسنگ است.}, keywords_fa = {سلجوقیان (آل سلجوق),راحه الصدور,محمد بن سلیمان راوندى,اعلام الملوک}, url = {https://hiq.bou.ac.ir/article_6143.html}, eprint = {https://hiq.bou.ac.ir/article_6143_1d211ea15ca5084715a0908fb5185441.pdf} }