@article { author = {Zeilabi, Negare}, title = {The Muslimsand the Khazars}, journal = {History of Islam}, volume = {3}, number = {شماره 1 - بهار - مسلسل 9}, pages = {5-24}, year = {2002}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {2008-6431}, eissn = {2783-414X}, doi = {}, abstract = {The Khazars were a nation of Turkic origin and language who from the 7th to lOth centuries A.D., Ist to 4th A.H., had a strong and independent state in the northeast regions of the Black Sea and the northwest areas of the Caspian sea. In early Islamic sources, the cities of Atel, Balenjar, and Samandar have been mentioned as different capitals of the Khazarian state. In the 2 nd half of the 8th century, the ruling class and the majority of the Khazars embraced Judaism, driven by political motives. In the Ist century A.H., relations between the Muslims and the Khazars were marked by endless and inconclusive wars on both sides of the Caucasus Mountains. Following the conversion of the Khazars to Judaism and the establishment of relatively cordial relations With the Abbasi khalifahs in Baghdad, though the intensity of these conflicts subsides, they sporadically continued until the conquest of the Khazars by the Russians in the 4 Th century A. H. Muslim travelers and geographers have given accounts of large populations ofMuslimsliving in the country of the Khazars. The endeavor of this paper has been to portray a Abstracts 4 clear picture of the history of the khazars with an emphasis on their relations with the Muslims, based on ancient Islamic texts, and the reconstruction of the existing scattered information on the final fate of the Khazars.}, keywords = {}, title_fa = {مسلمانان و خزرها}, abstract_fa = {خزران, قومى ترک نژاد و ترک زبان بودند که در سده هاى هفتم تا دهم میلادى / اول تا چهارم هجرى در شمال شرقى دریاى سیاه و شمال غربى دریاى مازندران حکومتى مستقل و مقتدر داشته اند. در منابع کهن اسلامى از شهرهاى اتل, بلنجر و سمندر به عنوان تختگاه خزران یاد شده است. طبقه حاکم خزران در نیمه دوم قرن هشتم میلادى با انگیزه هاى سیاسى به آیین یهود گرویدند. در سده اول هجرى تاریخ روابط خزران و مسلمانان در دو سوى شمال و جنوب کوه هاى قفقاز, شامل جنگ هاى مکرر و بى سرانجامى است که در سده دوم پس از تغییر کیش سران خزر و برقرارى برخى روابط دوستانه با خلفاى عباسى, از شدت درگیرىها کاسته شد اما همچنان تا فروپاشى دولت خزران به دست روس ها در قرن چهارم ادامه داشت. سیاحان و جغرافى نویسان مسلمان از جمعیت پرشمار مسلمانان در کشور خزران خبر داده اند. کوشش این نوشتار, به دست دادن تصویرى روشن از تاریخ خزران با تإکید بر روابط ایشان با مسلمانان, بر اساس منابع کهن اسلامى و بازسازى اطلاعات پراکنده منابع درباره فرجام خزران است.}, keywords_fa = {خزران,ترکان اویغورى,اتل,دین یهود,جنگهاى اعراب و خزران,روسها,باتوخان مغول,دشت قبچاق,ایل قجر}, url = {https://hiq.bou.ac.ir/article_6940.html}, eprint = {https://hiq.bou.ac.ir/article_6940_29216801cacaaeccd04b7a203b405174.pdf} } @article { author = {Asgharinezhad, Mohammad}, title = {Abdulmalikibn–e A´yan}, journal = {History of Islam}, volume = {3}, number = {شماره 1 - بهار - مسلسل 9}, pages = {25-46}, year = {2002}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {2008-6431}, eissn = {2783-414X}, doi = {}, abstract = {An elite person in the 2nd century A. H. was Abdulmalik ibn–e A´yan, the brother of the famous hadith relator, Zuraraht– ibn–e A´yan. Although he has been highly praised by Imam– Jáfar as – Sadigh and various other Sunni and Shi´i scholars, ibn–e A´yan has remained unknown to some religious biographers. Although the present article is not a biographical investigation, it tries to shed light on the dark corners of ibn–e A´yan’slife,and examine the reasons for his undermining by a number of Sunni genealogists. The article has also tried to give a relatively complete account of ibn–e A´yan’s genealogy.}, keywords = {}, title_fa = {عبدالملک بن اعین}, abstract_fa = {یکى از فرهیختگان سده دوم هجرى عبدالملک بن اعین, برادر زراره بن اعین, راوى معروف است. متإسفانه با آن که تعریف ها و توصیفات ارزنده اى از وى در لسان شریف امام صادق(ع) و اندیشمندان شیعه و سنى شده, ولى چهره وى بر برخى از رجالیون پوشیده مانده است. هرچند مقاله حاضر بحثى رجالى نیست اما تا اندازه اى زوایاى گوناگون زندگى عبدالملک را بررسى نموده و به علل تضعیف وى از سوى پاره اى رجالیون اهل سنت اشاره کرده و به گونه اى نسبتا مفصل درباره (خاندان) اعین سخن مى گوید.}, keywords_fa = {اعین,عبدالملک,امام باقر(ع),امام صادق(ع),اصحاب}, url = {https://hiq.bou.ac.ir/article_6941.html}, eprint = {https://hiq.bou.ac.ir/article_6941_59645d27e4dfbeb04fc3f33e459c1079.pdf} } @article { author = {Chelongar, Mohammad-Ali}, title = {Thecommercial Situation of Arab Africa and Arab Al - Maghrib and its Role in the Establishment of the Fatimi Khilafat}, journal = {History of Islam}, volume = {3}, number = {شماره 1 - بهار - مسلسل 9}, pages = {47-66}, year = {2002}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {2008-6431}, eissn = {2783-414X}, doi = {}, abstract = { Following two decades of religious, political, and military activity and invitation in Arab Africa and al– Maghrib, the 5 Vol.2Spring2002,Serial.No.9 Fatimis succeeded to establish their Khilafah in Ghairuwan in modern Tunisia in 297A. H. One factor that contributed to the establishment of this Khilafah was the favorable commercial situation of Arab Africa and Arab Maghrib whichenjoyed major transportation routes and trade centers. The special trade status of these regions practically provided ideal territories for the establishment of the Fatimi Khilafah. This article tries to examine the role that the trade routes and centers of Arab Africa and Maghrib had played in the establishment of the Fatimi Khilafah.}, keywords = {}, title_fa = {موقعیت تجارى افریقیه و مغرب و نقش آن در تإسیس خلافت فاطمى}, abstract_fa = {فاطمیان پس از دو دهه دعوت و فعالیت سیاسى, مذهبى و نظامى در افریقیه و مغرب در سال 297 ه' موفق به تشکیل خلافت در قیروان شدند.از عواملى که به تشکیل این حکومت کمک کرد, موقعیت تجارى افریقیه و مغرب بوده است. افریقیه و مغرب داراى مراکز و جاده هاى بزرگ و مهم بازرگانى بود. وضعیت بازرگانى ویژه آن مناطق, جایگاه ممتازى را براى تشکیل خلافت فاطمیان فراهم کرد.این مقاله در پى بررسى نقشى است که مراکز و راه هاى بازرگانى و تجارى افریقیه و مغرب در تإسیس خلافت فاطمیان داشته است.}, keywords_fa = {بازرگانى و تجارت,افریقیه,مغرب (مراکش),فاطمیان}, url = {https://hiq.bou.ac.ir/article_7725.html}, eprint = {https://hiq.bou.ac.ir/article_7725_4529c11341b150067c45e65ad898468f.pdf} } @article { author = {Azhan, Yaghoob}, title = {The Gharmatian in Iran}, journal = {History of Islam}, volume = {3}, number = {شماره 1 - بهار - مسلسل 9}, pages = {67-82}, year = {2002}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {2008-6431}, eissn = {2783-414X}, doi = {}, abstract = {This article is based on the hypothesis that in order to realize thier intentions and goals in Iran, the Gharmatians tried to approach the centers of power and ruling classes in that country in the 4th century A. H. Through this strategy, they aimed at converting the top echelons of governments to the lsmaíli faith and pave the way for the spread of their particular brand of religious ideas and beliefs among the people. They were well aware of the effectivenessof the principle of "the people practice the religion of their Kings" and viewed it as the best means of Abstracts 6 expanding and spreading their religious viewsamong the people. In this article, the level of their success in achieving their goal has been discussed and examined.}, keywords = {}, title_fa = {قرمطیان در ایران}, abstract_fa = {این مقاله بر این فرضیه نهاده شده که قرمطیان براى پیشبرد اهداف و نیات شان در ایران در سده چهارم هجرى, تلاش مى کردند به صاحبان قدرت و هیإت هاى حاکمه نزدیک شوند و آن ها را به آیین اسماعیلى وارد کنند و از این طریق به رواج عقاید و اندیشه هاى مذهبى خود بین مردم بپردازند. آن ها به اصل ((الناس على دین ملوکهم)) کاملا آگاه بودند و آن را بهترین وسیله اشاعه و ترویج عقاید مذهبى شان بین مردم مى دانستند. در این مقاله میزان موفقیت آن ها در نیل به این هدف, بحث و بررسى شده است این مقاله بر این فرضیه نهاده شده که قرمطیان براى پیشبرد اهداف و نیات شان در ایران در سده چهارم هجرى, تلاش مى کردند به صاحبان قدرت و هیإت هاى حاکمه نزدیک شوند و آن ها را به آیین اسماعیلى وارد کنند و از این طریق به رواج عقاید و اندیشه هاى مذهبى خود بین مردم بپردازند. آن ها به اصل ((الناس على دین ملوکهم)) کاملا آگاه بودند و آن را بهترین وسیله اشاعه و ترویج عقاید مذهبى شان بین مردم مى دانستند. در این مقاله میزان موفقیت آن ها در نیل به این هدف, بحث و بررسى شده است}, keywords_fa = {قرمطیان,داعیان,المویدفى الدین شیرازى,ابویعقوب اسحق سجستانى و محمد نسفى}, url = {https://hiq.bou.ac.ir/article_7726.html}, eprint = {https://hiq.bou.ac.ir/article_7726_159e388fb7dbaa5347191c3578be32b3.pdf} } @article { author = {RoohiMirabadi, Alireza}, title = {A Study on Andalusian Geographers and Their Works}, journal = {History of Islam}, volume = {3}, number = {شماره 1 - بهار - مسلسل 9}, pages = {83-118}, year = {2002}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {2008-6431}, eissn = {2783-414X}, doi = {}, abstract = {During the eight centuries of their presence in Andalusia, the Muslimsproduced and left priceless scholarly works.Among such works, geography was one of the major subjects that Muslims extensively dealt with. In this article, Andalusian geographers and thier works will be examined. Such geographical works can be classifiedin different ways.Some are written in a method called masalik in Arabic. This method came into prominence by the Al–e Razi (Razi Family) in the 4th century A. H. The most important work written in this style is "Al–Masalik–a Wal–Mamalik"by Al–Bakri of which only scattered parts have remained. In MuslimAndalusia, special attention was also paid to writing travel accounts and drafting geographical maps. This article tries to discuss in brief geographical works produced in each of the abovc mentioned categories.}, keywords = {}, title_fa = {پژوهشى در باب جغرافى دانان اندلس و آثار آن ها}, abstract_fa = {مسلمانان در طى هشت قرن حضورشان در اندلس میراث علمى بسیار گران سنگى را از خود بجاى گذاشتند. یکى از مهم ترین موضوعاتى که مورد توجه ویژه آنان قرار گرفت, جغرافیا بود. در این مقاله جغرافى دانان اندلس و تإلیفات آن ها مورد بررسى قرار گرفته است. این آثار جغرافیایى را مى توان به شیوه هاى مختلفى تقسیم بندى کرد. تعدادى از آن ها به شکل مسالک و ممالک تإلیف شده اند مهم ترین اثر در این زمینه کتاب المسالک و الممالک بکرى است که فقط بخش هایى از آن باقى مانده است. همچنین در اندلس به سفرنامه نویسى و تهیه نقشه هاى جغرافیایى نیز اهمیت ویژه اى مبذول شده است. در این مقاله سعى شده تا آثار جغرافیایى که در هر یک از زمینه هاى فوق تإلیف شده به اختصار مورد بررسى قرار گیرد}, keywords_fa = {جغرافى دانان اندلس,آثار و منابع جغرافیایى,سفرنامه ها,مسالک و ممالک}, url = {https://hiq.bou.ac.ir/article_7727.html}, eprint = {https://hiq.bou.ac.ir/article_7727_fab1583235a6cad16f63a44cc6a75966.pdf} } @article { author = {Hinds, Martin and Ranjbar, Mohammd-Ali}, title = {Kufan political Alignments and Their Background in the midseventh century A.D.}, journal = {History of Islam}, volume = {3}, number = {شماره 1 - بهار - مسلسل 9}, pages = {119-162}, year = {2002}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {2008-6431}, eissn = {2783-414X}, doi = {}, abstract = { Understanding how Kufah was established, and how its population make–up developed, since its founding in 17 A. H. until the beginning of Imam Ali’s rule in 35 A. H. have a fundamental role in describing and explaining the Kufi political factions in early lst century A. H. (the middle of 7th century A. D.). These factions had a major role in the trend of events which led to the Killing of Uthman, the third Khalifah, and Which also gave rise to the various political positions during Ali’sfive–year Khilafah. The author believes: by studying the social fabric of Kufah at the time, the socio–ideologicalbackground of the central core of the forceswho led the 35A. H. uprising against Uthman and who took confused positions over the issue ofArbitration (in the siffin Battle) and the Nahrawan Rebellion during the government ofAli ibn– e Abitalib will better come to light. Redefinition of the conditions which caused the rise and formation of such groups, and the explanation oftheir political positions are the objective of this article.}, keywords = {}, title_fa = {ریشه شناسى جریان هاى سیاسى کوفى در نیمه نخست قرن اول هجرى/هفتم میلادى}, abstract_fa = {شناخت چگونگى بنیان شهر کوفه و روند تحول ساختار جمعیتى آن, از تإسیس در سال هفده هجرى قمرى تا ایام حکومت امام على(ع), نقش بنیادى در تبیین و معرفى جناح هاى سیاسى در نیمه سده هفتم میلادى/قرن اول هجرى دارد. این جناح ها در حوادث منجر به قتل خلیفه سوم, و موضع گیرىهاى ایام حکومت امام على(ع) نقش اساسى ایفا کردند. به گمان نویسنده, خاستگاه اجتماعى ـ اعتقادى هسته مرکزى نیروهایى که قیام سال 35 هجرى را رهبرى کردند و سپس در طول حکومت امام على(ع) در موضوع حکمیت و انشعاب نهروان از مواضع متفاوت رویاروى شدند, در روند مطالعه جامعه کوفه به دست مىآید. بازشناسى اوضاع برآمدن و شکل گیرى این جناح ها و تبیین موضع گیرىهاى آن ها موضوع این مقاله است}, keywords_fa = {کوفه,شیعه,خوارج,قاریان,اشراف قبایل,شام,عراق}, url = {https://hiq.bou.ac.ir/article_7728.html}, eprint = {https://hiq.bou.ac.ir/article_7728_fdc4a2e9b692aeecacfac63610e74433.pdf} } @article { author = {Yildirim, Onur and Vali, Vahhab}, title = {Abn – e Tumart and Al– Muwahhidun}, journal = {History of Islam}, volume = {3}, number = {شماره 1 - بهار - مسلسل 9}, pages = {163-192}, year = {2002}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {2008-6431}, eissn = {2783-414X}, doi = {}, abstract = {The aim of this article is not to Write a "history of a1– Muwahhidun"but to explain the process of the rise of a religious leader who began with an lslamic doctrine and then proclaimed himseif al– Mahdi. He stood against an empire, and gradually gained momentum and power to the extent that his doctrine materialized into an organization which finally led to the establishment of an empire itself. Ibn–e tumart, both in the history of North africa and lslam,is reganded as a revolutionary figure. He was not an exceptional human being rather he managed to exploit the prevalent conditions of the time including the crisis of ideological belief to formulate his doctrine of moral reform. lbn– e tumart’s movement which began calling for an equal and harmonious community later took a political nature, because of the fast changing conditions of the time, and succeeded to establish the MuslimBerber state with its capital at Tinmel in the end.}, keywords = {}, title_fa = {ابن تومرت و موحدون}, abstract_fa = {در این مقاله, هدف نه نگارش ((تاریخ موحدون)), بلکه توضیح فرایند ظهور یک رهبر دینى مورد نظر است که ابتدا با اندیشه اسلامى و بعد گرایش به مهدىگرى, در برابر یک امپراتورى قرار گرفت و سرانجام نظریه اش تا بجایى گسترش یافت و پذیرفته شد که تشکیلاتى را که بنیاد نهاد به شکل یک امپراتورى نمود یافت. ابن تومرت خواه در آفریقاى شمالى و خواه در تاریخ اسلام به عنوان شخصیتى انقلابى در جریان حوادث زمان قرار گرفت اما نه به گونه یک انسان استثنایى, بلکه با استفاده از شرایط زمان و نیز بحران اندیشه هاى اعتقادى, فعالیت خود را براى تبیین مرام و شعار خود ـ که در رإس آن بیشتر مسائل اخلاقى قرار داشت ـ آغاز کرد و به انجام رساند. نهضت وى که براى ایجاد یک جامعه همسان و هماهنگ آغاز شده بود, بر اثر شرایط زمان, ماهیتى سیاسى به خود گرفت}, keywords_fa = {ابن تومرت,اسلام,موحد,آفریقاى شمالى}, url = {https://hiq.bou.ac.ir/article_7729.html}, eprint = {https://hiq.bou.ac.ir/article_7729_602a4ecb2a037ee67163557d3c623721.pdf} } @article { author = {Hoseani, Mir Hdi}, title = {.}, journal = {History of Islam}, volume = {3}, number = {شماره 1 - بهار - مسلسل 9}, pages = {193-206}, year = {2002}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {2008-6431}, eissn = {2783-414X}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تاریخ اسلام از منظر چند پایگاه اینترنتى}, abstract_fa = {دلیل اهمیت تحقیق در تاریخ اسلام, براى پژوهشگران غربى, نیازى به ارائه مدرک و استدلال فراوان ندارد. امروزه روابط میان دو فرهنگ اسلام و غرب, آنقدر اهمیت پیدا کرده که در بسیارى از دانشگاه هاى امریکا و اروپا, محققین فراوانى به امر پژوهش در تاریخ اسلام مى پردازند. قرن بیست و یکم, عصر پشت سر نهادن انفجار اطلاعات است. بر اساس این تئورى, از این پس داشتن اطلاعات وسیع, مزیتى را دربر نخواهد داشت, زیرا ظهور فنآورى سریع ارتباطات (از جمله اینترنت) موانع اصلى براى کسب اطلاعات را از بین برده است. قرن بیست و یکم, عصر استفاده بهینه از اطلاعات موجود است و نه کسب آن. در حالى که بسیارى از دانشگاه ها و مراکز مطالعاتى غرب, هزینه هاى هنگفتى را براى بخش تحقیق در تاریخ اسلام اختصاص داده اند, این سوال که در مراکز علمى جهان اسلام, چه مراکزى متولى شناخت ماهیت تاریخ و فرهنگ غرب است؟, فرا روى ما جلوه مى کند. این نوشتار با معرفى بعضى از مراکز مطالعاتى دانشگاهى در غرب که به نوعى در امر تاریخ اسلام فعال هستند, و آشنایى با آدرس هاى اینترنتى آنها, محققین و پژوهشگران کشورمان را با این برنامه ها, آشنا مى سازد.}, keywords_fa = {}, url = {https://hiq.bou.ac.ir/article_7730.html}, eprint = {https://hiq.bou.ac.ir/article_7730_ec9fe78a4c197c4106202364feea5ad9.pdf} }