@article { author = {Ruhollahi Amiri, Zahra and Aeenehvand, Sadeq}, title = {Historical Knowledge and Objectivity of History in view of Maqrizi}, journal = {History of Islam}, volume = {13}, number = {شماره 4 - زمستان 91 - مسلسل 52}, pages = {7-36}, year = {2012}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {2008-6431}, eissn = {2783-414X}, doi = {}, abstract = {The Question concerning the possibility of historical knowledge has been one of the major concerns of critical philosophers of history in the past and present time. This question being directly related to the objectivity of history demands the presentation of history regardless of any personal view and value; therefore, it could be set in the position of science. Consequently, the importance of this issue along with the investigation of historical works of Muslim historians to study the concept of objectivity of history and possibility of historical knowledge has been attempted by the author. The framework of this research includes the concepts such as the possibility of historical knowledge as well as the objectivity of history and the issues like intervention of values and selection in history. The author of the article is to investigate the view of Taqi al-Din Maqrizi (845 A.D) concerning the stated concepts. The research clarified that in view of Maqrizi, the historical knowledge would be attainable and the way of accomplishment is not limited to material and concrete means. On the other hand, Maqrizi’s findings reveal that the objectivity void of valuing would be impossible but at the same time the effect of values for the alteration or making it in line with accepted presumption of historians should not be ignored.}, keywords = {: historiography,Maqrizi,historical knowledge,objectivity of history,values in history,selection in history}, title_fa = {معرفت تاریخی و عینیت تاریخ از نظرگاه مقریزی}, abstract_fa = {پرسش از امکان معرفت تاریخی و عینیت تاریخ یکی از دغدغه‌های مهم فیلسوفان انتقادی تاریخ در گذشته و امروز بوده است. این پرسش که ارتباط مستقیم با مقوله علمیت تاریخ دارد خواستار آن است که تاریخ باید فارغ از هرگونه نگاه شخصی و ارزشی عرضه گردد و در این صورت است که می‌تواند در جایگاه علمی قرار گیرد. بنابراین اهمیت این موضوع با بررسی آثار تاریخی مورخان مسلمان به جهت واکاوی مفهوم عینیت تاریخ و امکان معرفت تاریخی مورد اهتمام نویسنده قرار گرفت. مفاهیمی چون امکان معرفت تاریخی و عینیت تاریخ و مباحثی چون دخالت ارزش‌ها و گزینش در تاریخ، چارچوب این تحقیق را تشکیل می‌دهند. نویسنده در این مقاله بر آن است تا به بررسی دیدگاه تقی‌الدین مقریزی (م. 845) در قالب مفاهیم گفته شده بپردازد. در پژوهش انجام شده مشخص گردید مقریزی حصول شناخت تاریخی را امکان‌پذیر می‌داند و راه وصول آن‌را محدود به ابزارهای مادی و حسی نمی‌داند. از طرف دیگر از داده‌های مقریزی چنین بر می‌آید که عینیت فارغ از ارزش گذاری محال است اما نه به بهای تأثیر ارزش‌ها برای تحریف یا همسو سازی تاریخ با پیش‌ فرض‌های مقبول مورخ.}, keywords_fa = {: تاریخ‌نگاری,مقریزی,معرفت تاریخی,عینیت تاریخ,ارزش‌ها در تاریخ,گزینش در تاریخ}, url = {https://hiq.bou.ac.ir/article_5175.html}, eprint = {https://hiq.bou.ac.ir/article_5175_d2c0636938bb0e698bc2d133c8ffa2d2.pdf} } @article { author = {Falahzadeh, Seyyed Hossein and Baqeriyan, Zohreh}, title = {The Historical and Social Traditions in View of Prophet Mohammad (PBUH)}, journal = {History of Islam}, volume = {13}, number = {شماره 4 - زمستان 91 - مسلسل 52}, pages = {37-69}, year = {2012}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {2008-6431}, eissn = {2783-414X}, doi = {}, abstract = {God has determined various traditions in the individual and social life of human being and there exist particular regulations and order in the diverse affairs being fulfilled through particular means. There is nothing aimless in the creation and world’s affairs. The diverse states of social life of human being, various kinds of government, life, tradition, transient relationships, war, peace, happiness and misery in the different dimensions of human’s life would be on the basis of divine determined regulations. The present research investigates the prophetic narrations concerning community, history, historical-social rules and regulations in order to confirm that various traditions such as the tradition of the alteration of world, the annihilation of communities and its diverse reasons, sending prophets, consignment, affliction, respite and punishment are the reflection of the prophet’s remarks.}, keywords = {prophet,legalism,historical rules,social regulations,essentiality of individual,essentiality of community}, title_fa = {سنت‌های تاریخی و اجتماعی از دیدگاه رسول خدا صلی الله علیه واله وسلم}, abstract_fa = {خداوند در حیات فردی و اجتماعی انسان، سنت‌های گوناگونی دارد و برای امور مختلف، ضابطه و قانون ویژه‌ای قرار داده است و روش خاصی را اعمال می‌کند. کارهای او در آفرینش و تدابیرش در امور عالم بیهوده و بی‌حساب نیست. سنت و روش او در خلق و تدبیر اجتماع بر اساس قانون و اسبابی ویژه است. شؤون گوناگون زندگی اجتماعی انسان، شکل‌های گوناگون حکومت، معیشت، آداب و رسوم، روابط متغیر، جنگ، صلح، خوشبختی و بدبختی در ابعاد مختلف زندگی بشر، بر قوانین ثابت و روش‌های تغییر ناپذیر الهی استوار است. پژوهش حاضر، روایت‌های نبوی ناظر به جامعه، تاریخ، سنت‌ها و قوانین اجتماعی ـ تاریخی را بررسی می‌کند تا نشان دهد سنت‌های مختلفی مانند سنت تغییر احوال جهان ،هلاکت جوامع و عوامل متعدد آن، ‌ارسال رسل، استدراج، ابتلا، امهال و مجازات در کلام پیامبر6بازتاب یافته است.}, keywords_fa = {پیامبر صلی الله علیه واله وسلم,قانون‌مندی,سنت‌های تاریخی,سنت‌های اجتماعی‌,اصالت فرد,اصالت جامعه}, url = {https://hiq.bou.ac.ir/article_5176.html}, eprint = {https://hiq.bou.ac.ir/article_5176_1dd8fd9c6b9ddc09a48ce000700a8ca1.pdf} } @article { author = {Motahhari, Hamidreza and Rafi’aa, Mahdi}, title = {Historical survey of The Fast of Ashura in the Early Islam}, journal = {History of Islam}, volume = {13}, number = {شماره 4 - زمستان 91 - مسلسل 52}, pages = {71-94}, year = {2012}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {2008-6431}, eissn = {2783-414X}, doi = {}, abstract = {The preference and tradition of fast on Ashura has been constantly considered and emphasized by Sunnites. In one hand, this day is of great importance to Shiites and to them fasting in this day is considered as innovation and disapproved issue not a traditional and preferred one. According to the historical investigations, fasting on Ashura has not been in Muharram but on the 10th day of Tishri month being concurrent with the fasting of Jewish in the name of “kipur” or “Asur”. The reason of making mistake about this day and the 10th day of Muharram has to do with the similarity of pronunciation by Arabs who pronounce both days as Ashura. On the other hand, fasting on that day has been abrogated through the necessity of the fast in Ramadan. The renovation of this abrogated decree is not considered as tradition but an innovation being propagated by people in line with Umayyad policies. In this regard, the scientific statement of this issue can be effectual in lessening the sectional and religious challenges. Considering the jurisprudential Points of view and narrations of this event in the sources of the two sects and through a historical approach, this writing is to answer the question concerning the origin of fasting on Ashura of early Islam and its decree in Prophetic time.}, keywords = {Fast of Ashura,Asur,Teshri Month,Kipoor,Prophetic Time,innovation}, title_fa = {بررسی تاریخی روزه عاشورا در صدر اسلام}, abstract_fa = {استحباب و سنت بودن روزه عاشورا، همواره مورد توجه اهل سنت بوده است و بر آن تأکید می‌شود. از طرفی این روز در نزد شیعیان اهمیت ویژه‌ای دارد و روزه آن را نه تنها سنت و مستحب نمی‌دانند بلکه آن را بدعت و مکروه می‌شمارند. بررسی‌های تاریخی و روایی چنین می‌نمایند که روزه عاشورای صدر اسلام نه در ماه محرم، بلکه در روز دهم ماه تشری بوده است که روزه یهود با نام «کیپور» و «عاسور» در آن واقع می‌شود. علت اشتباه این روز با دهم محرم، تشابه در تلفظ است که عرب هر دو روز را «عاشورا» می‌خواند و از طرفی روزه آن روز نیز با وجوب روزه رمضان نسخ شده است. احیای این حکم منسوخ، نه تنها سنت نیست بلکه بدعتی است که از سوی افراد همسو با سیاست‌های اموی ترویج گردیده است. بر این اساس، تبیین علمی این امر می‌تواند در کاهش تنش‌های فرقه‌ای و مذهبی مؤثر باشد. این نوشتار بر آن است تا پس از اشاره به آرای فقهی و روایت‌های این واقعه در منابع فریقین، با رویکردی تاریخی آن به این پرسش پاسخ دهد که ریشه روزه عاشورای صدر اسلام از کجاست و در عصر نبوی چه حکمی داشته است؟}, keywords_fa = {روزه عاشورا,عاسور,ماه تشری,کیپور,عصر نبوی,بدعت}, url = {https://hiq.bou.ac.ir/article_5177.html}, eprint = {https://hiq.bou.ac.ir/article_5177_99dc2d4742565fb3e5e538f9f6139958.pdf} } @article { author = {safari foroshani, Nematollah and Bakhtiari, Zahra}, title = {The Study of the Conduct of Imam Reza (PBUH) Concerning Extremism}, journal = {History of Islam}, volume = {13}, number = {شماره 4 - زمستان 91 - مسلسل 52}, pages = {95-131}, year = {2012}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {2008-6431}, eissn = {2783-414X}, doi = {}, abstract = {The issue of extremism would be a corruption opening its way among Shiites, like the other Islamic and non-Islamic groups, so that it led some people astray. The ideas of Shiite extremists were not of particular order and coherence; however, they were on the basis of the divinity for the prophet and also the divinity and prophecy for the infallible Imams. The principle of unity was the major purpose of extremists; hence, considering the importance of the issue, the Shiite Imams severely confronted with the extremism and rejected the extremists’ thought and speech in various ways. In this regard, Imam Reza (PBUH) strictly encountered with extremists and they were cursed and excluded. The present writing has to do with the investigation of Imam Reza’s positions as well as the statement of some of the thought, speech and conduct of the extremists.}, keywords = {Imam Reza (PBUH),Study of Conduct,extremists,extremism,Divinity}, title_fa = {رفتار شناسی امام رضا علیه السلام در جریان غلو}, abstract_fa = {پدیدة غلو آفتی است که به دلایل مختلف در میان شیعیان، مانند دیگر گروه‌های اسلامی و غیر اسلامی راه یافت و عده‌ای را به بیراهه کشاند. عقاید غالیان شیعی دارای نظم و انسجام خاصی نبود، ولی بنیان عقاید آنها بر درجة خدایی و الوهیت قائل شدن برای پیامبر اعظم6 و به مقام خدایی و نبوت رساندن ائمه معصوم: استوار بود. غالیان با افکار و گفتار خود، اصل توحید را هدف قرار می‌دادند. در نتیجه با توجه به اهمیت مسئله، ائمة شیعه از راه‌های مختلف و به شدت با غلو و غالی‌گری به مبارزه می‌پرداختند و افکار و گفتار غالیان را نفی می‌کردند. در این راستا امام رضا علیه السلام به شدت با غالیان برخورد کرد و آنها را طرد و لعن ‌نمود. بررسی مواضع امام رضا علیه السلام پس از بیان پاره‌ای از افکار، گفتار و رفتار غالیان آن زمان، موضوع نوشتار حاضر است.}, keywords_fa = {امام‌ رضا علیه السلام,رفتارشناسی,غالیان,غلو,الوهیت}, url = {https://hiq.bou.ac.ir/article_5178.html}, eprint = {https://hiq.bou.ac.ir/article_5178_ccb09640b8ba01bef7f5f8ec0ffceb22.pdf} } @article { author = {Karimi, Alireza and Samadivand, Manoochehr}, title = {Religious Policy of Ilkhanid Government: Negligence or Religious Chaos?}, journal = {History of Islam}, volume = {13}, number = {شماره 4 - زمستان 91 - مسلسل 52}, pages = {133-154}, year = {2012}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {2008-6431}, eissn = {2783-414X}, doi = {}, abstract = {Mongolians were the first non-Muslim emigrants who could take the domination of an extensive part of the world of Islam and discharged Abbasid caliphate. The shamanic and non-religious ideas of them as well as their negligence towards this issue led to the chaotic policies regarding religion. So this matter is stated as the policy of religious negligence and as the main question of article, it is stated in a way that “if Ilkhanids took religious negligence policy towards religious issues or their lack of beliefs in religion led to chaos of religious policies in their realm; moreover what was their religious policy towards the world of Islam particularly to Iran?” The investigation of the diverse and occasionally opposed religious tendencies of Mongolian Ilkhanids during a century of government in Iran declares that their policies is mostly due to their lack of belief in any religious issue and it could change under the influence of the political issues and relationships with the powers around, the activities of  Divan outstanding characters as well as the movement of influential women of harem of sultan and it could affect on the conditions of Muslims generally and Shiites particularly. }, keywords = {Ilkhanids,Religious Negligence,Religious Chaos,Christianity,Buddhism,Shiism}, title_fa = {سیاست مذهبی حکومت ایلخانی؛ تسامح یا آشفتگی مذهبی؟}, abstract_fa = {مغولان نخستین مهاجمان غیرمسلمانی بودند که توانستند بر بخش گسترده‌ای از جهان اسلام مسلط شوند و خلافت عباسی را از میان بردارند. عقاید شمنی و غیر دینی مغولان و بی‌توجهی آنان به مسأله دین سبب شد که سیاست‌های آنان در عرصه‌ مذهبی دچار سردرگمی و آشفتگی شود که گاه از این امر با عنوان سیاست تسامح دینی یاد می‌شود. این موضوع به عنوان پرسش اصلی این مقاله، بدین شکل مطرح می‌شود که آیا ایلخانیان  در برابر مسائل مذهبی، سیاست تسامح دینی در پیش گرفتند یا بی‌اعتقادی آنها به دین، منجر به آشفتگیِ سیاست‌های مذهبی در قلمروی آنها شد؟ و پی‌آمد سیاست مذهبی آنان برای دنیای اسلام، به‌ویژه سرزمین ایران چه بود؟ بررسی تمایلات دینی متفاوت و گاه متضاد ایلخانان مغول، طی یک قرن حکومت بر ایران نشان می‌دهد که سیاست‌های آنان بیش از آن‌که متأثر از نگاه تساهلی باشد به سبب بی‌اعتقادی به هرگونه باور دینی بود و تحت تأثیر مسائل و روابط سیاسی با قدرت‌های پیرامونی، فعالیت‌های شخصیت‌های برجسته دیوانی و تحرک زنان با نفوذ حرم سلطان تغییر می‌کرد و بر شرایط مسلمانان به طور عام و شیعیان به طور خاص تأثیر می‌گذارد.}, keywords_fa = {ایلخانان,تسامح مذهبی,آشفتگی مذهبی,مسیحیت,بودیسم,تشیع}, url = {https://hiq.bou.ac.ir/article_5179.html}, eprint = {https://hiq.bou.ac.ir/article_5179_a949b00b2443ea804682c8975b5889c2.pdf} } @article { author = {Dinparast, Vali}, title = {The Role of Emigrant Iranians in Anatoly Emphasizing on Timurid and the beginning of Safavid Period}, journal = {History of Islam}, volume = {13}, number = {شماره 4 - زمستان 91 - مسلسل 52}, pages = {155-181}, year = {2012}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {2008-6431}, eissn = {2783-414X}, doi = {}, abstract = {Anatoly is the area which has been welcoming to the numerous groups of Iranian as emigrant during history; so that the Persian language and literature could be developed by these emigrant groups. During Timurid time and the beginning of Safavid, the political changes of Iran as well as the ground provided by the Othmanid sultans to attract scientists and artists toward Istanbul led to the increase of the trend of migration of Iranians to Anatoly. Consequently, a large group of Iranian scholars, poets and artists were to migrate to Istanbul and the other cities of Anatoly. They took the Persian literature works to Anatoly and made effort to duplicate and write down the Persian books in this area. Some of them having entered the court of Othmanid sultans did their best toward more development of Persian language and literature works. Each of these emigrants were considered as the outstanding figures of their time in terms of writing, duplication, illustration of the books, teaching and writing scientific books concerning mathematics, astrology, poem, Persian literature, philosophy, music and medication.  This writing has investigated the role of this group of emigrants in the development of Persian literature works in Anatoly}, keywords = {Anatoly,Iranian Emigrants,Othmanid,Persian language,Timurid}, title_fa = {نقش ایرانیان مهاجر در آناتولی با تأکید بر دوره تیموری و اوایل دوره صفوی}, abstract_fa = {آناتولی از مناطقی است که گروه‌های زیادی از ایرانیان در طول تاریخ به آن‌جا مهاجرت کردند و زبان و ادب فارسی را در این سرزمین گسترش دادند. در دوران تیموریان و اوایل دوران صفویه، به دلیل تحولات سیاسی ایران و جاذبه‌ای که سلاطین عثمانی برای جلب اهل علم و هنر به استانبول ایجاد کرده بودند، روند مهاجرت ایرانیان به آناتولی بیشتر شد. در نتیجه این امر، گروه زیادی از عالمان، شاعران و هنرمندان ایرانی راهی استانبول و سایر شهرهای آناتولی شدند. آنان آثار ادب فارسی را به آناتولی بردند و در این سرزمین به نسخه برداری و نگارش کتاب‌های فارسی پرداختند. تعدادی از آنان که وارد دربار سلاطین عثمانی شدند به رواج بیشتر زبان فارسی و آثار ادبی همت گماشتند. هرکدام از این مهاجران در زمینه کتابت، نسخه‌برداری، تذهیب و مصور کردن کتاب‌ها و یا تدریس و نگارش کتاب‌های علمی در زمینه ریاضیات، نجوم، شعر، ادب فارسی، فلسفه، حکمت، موسیقی و طب از سرآمدان عصر خود بودند. در این پژوهش، نقش این دسته از مهاجران در توسعه آثار ادبی فارسی در آناتولی بررسی می‌گردد.}, keywords_fa = {آناتولی,مهاجران ایرانی,عثمانی,زبان فارسی,تیموریان}, url = {https://hiq.bou.ac.ir/article_5180.html}, eprint = {https://hiq.bou.ac.ir/article_5180_082df12a819d2664232ec65552bcc0cf.pdf} } @article { author = {Montazer Qa’em, Asqar and Hosseini, Shams and Azimi, Kiumars}, title = {The System of Endowment in the Hospitals of Islamic Period from the Beginning untill Othmanid time}, journal = {History of Islam}, volume = {13}, number = {شماره 4 - زمستان 91 - مسلسل 52}, pages = {183-212}, year = {2012}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {2008-6431}, eissn = {2783-414X}, doi = {}, abstract = {The System of endowment among Muslims was of considerable development due to excessive emphasis of holy Qur’an, prophetic tradition as well as the encouragement of infallible Imams. The development of the trend of hospital construction all over the Islamic area from Andalusia in the west as far as Transoxania and India in the Islamic east would be the reflection of the particular attention of Islamic civilization toward the medication and treatment affairs of society. At first, the budget and consumptive expenses of Islamic hospitals could be afforded by the benefactors or someone in charge of the construction but the Muslims shortly found that the constant activities of hospitals depend on endowment. Since, through the death of the constructor of hospitals or void of interest of his successors in devoting budget to the hospital or the economical weakness of governments in the next stages, the hospital affairs would be ended. When the hospitals were of dedicated possessions and real properties and their expenses could be provided through the income of them, the continuation of their activities would be independent of the weakness and collapse of governments and governors so that the people regardless of any race, religion and ideology could be benefited from free of charge services. The purpose of this writing is linked to the historical investigation of the origin of the income of Islamic hospitals relying on endowments.}, keywords = {endowment,system of endowment,Hospital,possessions,real properties}, title_fa = {نظام وقف در بیمارستان‌های دورة اسلامی از ابتدا تا آغاز عثمانی}, abstract_fa = {نظام وقف در میان مسلمانان به سبب تأکید فراوان قرآن، سنت نبوی6 و تشویق ائمه اطهار7 گسترش چشم­گیری داشت. وسعت روند بیمارستان سازی در سراسر قلمرو اسلامی از اندلس در غرب تا ماوراءالنهر و هند در شرق اسلامی، نشان دهنده اهتمام خاص و ویژه تمدن اسلامی به امور پزشکی و درمانی جامعه است. در ابتدا بودجه و هزینه­های مصرفی بیمارستان­های اسلامی به وسیله بانی و یا حاکم سازنده بنا تأمین می­شد اما خیلی زود مسلمانان دریافتند برای استمرار کار بیمارستان­ها با نظام وقف است؛ زیرا با مرگ سازنده بیمارستان و یا عدم علاقه جانشینان وی در اختصاص بودجه به بیمارستان و یا ضعف اقتصادی دولت­ها در مراحل بعد، اداره امور بیمارستان مختل می­شد. هنگامی که بیمارستان­ها، املاک و مستغلاتی موقوفه داشتند و از درآمد آن­ها هزینه­های خود را تأمین می­کردند، استمرار کارشان مستقل از ضعف و افول دولت­ها و حاکمان تداوم می­یافت و عموم مردم نیز فارغ از هر نژاد، مذهب و مسلکی می­توانستند به صورت رایگان از خدمات آن­ها بهره­مند شوند. بررسی تاریخی منبع درآمد بیمارستان­های اسلامی که تکیه­اش بر موقوفات بود، هدف این نوشته است.}, keywords_fa = {وقف,نظام وقف,بیمارستان,املاک,مستغلات}, url = {https://hiq.bou.ac.ir/article_5181.html}, eprint = {https://hiq.bou.ac.ir/article_5181_218889e846dae96e3e3845a9eb73d20f.pdf} }