بررسی تطبیقیِ تاریخ ‌اجتماعی‌فرهنگی زردشتیان ایران در دورۀ صفویه و قاجاریه (مطالعۀ موردی سفرنامه‌ها)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

استادیار دانشگاه ولی عصر رفسنجان

10.22081/hiq.2021.48290.1579

چکیده

کیش زردشتی یکی از کهن‌ترین ادیان جهان است که از سدۀششم پیش از میلاد تا هفتم میلادی دین رسمی ایران بوده‌ است. با ورود اسلام به ایران، اندک پیروان زردشتی که برای پیوستن به دین جدید مقاومت می‌کردند متأثر از عوامل مختلف در انزوا رفتند و تعدادشان کاهش ‌‌یافتچنانچه امروزه به سبب فشارهای بیرونی، جمعیت زردشتیان به اقلیت‌های کوچک و پراکنده‌ای فروکاسته است که اغلب در ایران و هند زندگی می‌کننداما هنوز به باورهایی که نخست پیامبرشان زردشت بدیشان آموخته بود معتقدند. برای شناخت و آگاهی از وضعیت مردم عامۀ زردشتی در طول تاریخ ایران، غیر از منابع تاریخی، سفرنامهها، بیش از همه، وضعیت اجتماعی و فرهنگی را بازگو می‌کند و اطلاعاتی دربارۀ وضعیت زندگی آن‌ها در اختیارمان می‌گذارد. در پژوهش حاضر، به روش توصیفی‌‌‌‌تحلیلی و تطبیقی رسوم مربوط به زندگی مردم عادی زردشتی بر اساس آنچه سفرنامه‌نویسان دورۀ صفویه و قاجاریه بدان اشاره کرده‌‌اندشرح داده شده ‌است. بررسی‌ها و یافته‌ها نشان می‌دهداوضاع اجتماعی و فرهنگی زردشتیان در دوران مزبور فراز و نشیب‌های متعددی به خود دیده است. آن‌ها از دورۀ صفویه تا نیمۀ قاجار همواره زندگی دشواری داشتند و در جامعۀ زمان خود تحت فشار بودند و عمدتاً نادیده گرفته می‌شدند؛ در سراسر این دوران، گرچه از مسلمانان متمایز بودند و به‌لحاظ اجتماعی نقش کمرنگی در جامعه داشتندهمواره به‌ دین و سنت‌ خود پایبند بودند. از اواسط قاجار، به سبب کمک‌ پارسیان هند اوضاع معیشتی‌شان بهبودیافت و این موضوع باعث شد فشارها و تبعیض‌های موجود به مرور کم‌رنگ شود و به‌لحاظ فرهنگی و اجتماعی هویت خاص خود را بیابند

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A comparative study of the cultural and social history of Iranian Zoroastrians in the Safavid and Qajar Periods (a case study of travelogues)

نویسندگان [English]

  • Fahimeh Shakiba
  • Somayeh Khanipour
Assistant Professor at Vali-e-Asr University of Rafsanjan
چکیده [English]

Zoroastrianism is one of the oldest religions in the world, which has been the official religion of Iran from sixth century BC to seventh century AD.With the arrival of Islam in Iran, a few Zoroastrian followers, who resisted joining the new religion, became isolated due to various factors;So, their number diminished.Today owing to external pressures, the Zoroastrian population has shrunk to small, scattered minorities who often live in Iran and India, but they still adhere to the teachings of their first prophet, Zoroaster.To know the situation of Zoroastrian people throughout the history of Iran, travelogues, in addition to historical sources, mostly illustrate the social and cultural situation and provide more information about their living conditions. This study describes the customs related to the life of ordinary Zoroastrian people, based on what the travel writers of the Safavid and Qajar periods have pointed out, in a descriptive-analytical and comparative way.The findings reveal that Zoroastrians have experienced many vicissitudes in their social and cultural situations during these periods.They always had a difficult life from the Safavid period to the mid-Qajar period, and they were under pressure in their society and were mostly ignored. Throughout these eras, although they were distinct from Muslims and played a socially minor role in society, they always adhered to their religion and tradition. From the middle of Qajar period, their living conditions improved due to the help of Parsian in India.This gradually reduced the existing pressures and discrimination and they found their own cultural and social identities

کلیدواژه‌ها [English]

  • Zoroastrians
  • cultural and social History
  • Safavid
  • Qajar
  • Travelogues