دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643120شماره 1 - بهار 98 _ مسلسل 7720190823Ibn e- Oqdeh’s Biography; Contrasting Ottoman and Alawite s’ Biography, A Case Study of Prophetic Eraسیره نگاری ابن عقده؛ عرصه تقابل سیره نگاری علوی با عثمانی؛ مطالعه موردی عصر نبوی7466716610.22081/hiq.2019.67166FAمحمدرضاهدایت پناهدانشیار گروه تاریخ پژوهشگاه حوزه و دانشگاهعلیاحمدیدانشجوی دکتری تاریخ اسلام، دانشگاه باقرالعلوم(ع)Journal Article20180529Abu Abbas Ahmad ibn e- Mohammad ibn e- Saeed ibn e- Oqdeh (333 A.H) is considered as one of the Zeidi-Jarudi scholars of hadith in the third and fourth centuries and the author of more than thirty books. Like ibn e- Helal e- Thaqafi (283 A.H), Nasr ibn e- Mozahem (212 A.H), Mohammad ibn e- Omar e- Joa’ee (355 A.H), he is also the agent of Alawites’ historiography which is against Ottoman historiography. This article is to investigate the conduct of Prophet Mohammad (PBUH) with the emphasis on the historical narrations by Ibn e- Oqdeh and their comparing with Prophetic conduct reported by Othman trend with a historical-narrative approach. After the critical analysis of the documents of both trends, it is concluded that the view of Ibn e- Oqdeh is to foreground the highest position of Amir al- Momenin Ali (PBUH) and the Prophet’s household in the events occurred in the era of Prophet Mohammad (PBUH) and this issue differentiates Ottoman and Alawites’ trends.ابوالعباس احمد بن محمد بن سعید بن عقده (د. 333ق)، یکی از محدثان زیدی جارودی سدههای سوم و چهارم هجری و نویسنده بیش از سی عنوان کتاب است. او مانند ابن هلال ثقفی(د. 283ق)، نصر بن مزاحم (د. 212ق) و محمد بن عمر جعابی (د. 355ق)، نماینده جریانِ تاریخنگاری علوی است که در برابر تاریخنگاری عثمانی قرار دارد. این مقاله، سیره نبوی را با تأکید بر روایات تاریخی برجای مانده از ابنعقده و مطالعه تطبیقی آنان با سیره نبویِ گزارش شده به وسیله جریان عثمانی، با رویکرد روایی – تاریخی بررسی میکند و پس از تحلیلِ انتقادیِ مستنداتِ آن دو به این نتیجه میرسد که نگاه ابن عقده در تقابل با نگاه عثمانیه در پی برجسته ساختن جایگاه ممتاز امیرالمؤمنین حضرت علی(ع)و اهل بیت(ع)در رویدادهای عصر نبوی است.دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643120شماره 1 - بهار 98 _ مسلسل 7720190823A Comparative study of Yunes ibn e- Bokair ‘s Accounts of the Battles of Early Islam with Those of Ziyad ibn e- Abdullah e- Bakkaee in the Account of ibn e- Ishaaq’s Sirehبررسی تطبیقی مغازی یونس بن بُکَیر با زیاد بن عبدالله بَکّائی در تقریر سیره ابن اسحاق47726716710.22081/hiq.2019.67167FAحسینمرادی نسباستادیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاهJournal Article20151027Yunes ibn e- Bokair (199 A.H) and Ziyad ibn e- Abdullah e- Bakkaee (183 A.H) were the students of ibn e- Ishaq who wrote hisaccounts of the battles of early Islam. In spite of the similarity in the propositions of these two books, Bakkaee ‘s accounts of the battles of early Islam attracted more attention and their various interpretations were effective on its eternity. This article is to clarify the reasons of lack of attention to Yunes’s accounts of the battles of early Islam in spite of being classmate with Bakkaee and training a brilliant student such as Ahmad ibn e- Jabbar e- Atarodi (270-272 A.H). In order to answer this question, the content of the books and the style of writing of both writers, the character, the scientific position of them as well as the documents are compared with each other. According to the findings of this research, it is concluded that the mystery of eternity of bakkaee’s accounts of the battles of early Islam should be searched in the political and religious atmosphere dominant during the second half of the 2<sup>nd</sup> century and the superiority of Bakkaee’s student over Yunis’s student.<span style="font-family: '2 Lotus'; font-weight: normal; mso-ansi-font-weight: bold;" lang="FA">یونس بن بُکَیر (د. 199ق) و زیاد بن عبدالله بَکّائی(د.183ق) از شاگردان ابن اسحاق(د. 150ق) بودند و مغازی او را نوشتند. با وجود همسانی بیشتر گزارههای این دو کتاب، مغازی بکائی بیشتر مورد توجه قرار گرفت و شرحهای گوناگون آن بر ماندگاری این کتاب، تأثیری بسزا گذاشت. </span>
<span style="font-family: '2 Lotus'; font-weight: normal; mso-ansi-font-weight: bold;" lang="FA">این مقاله در صدد تبیین چرایی عدم توجه به مغازی یونس با وجود همشاگردی بودن او با بکائی و داشتن شاگردی برجسته چون احمد بن جبار عطاردی (د. 270- 272ق) است. برای پاسخ به این پرسش افزون بر مقایسه سند، متن و شیوه نگارش اثر هر دو نویسنده، شخصیت و جایگاه علمی آنان با یکدیگر مقایسه میشود. بر اساس یافتههای این پژوهش، راز ماندگاری مغازی بکائی را باید در فضای سیاسی و مذهبی نیمه دوم سده دوم هجری و برتری شاگرد بکائی بر شاگرد یونس جستوجو کرد.</span>
<span style="font-family: '2 Lotus'; font-weight: normal; mso-ansi-font-weight: bold;" lang="FA"> </span>دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643120شماره 1 - بهار 98 _ مسلسل 7720190823The Way of Altering the Political-Cultural Discourse of Community after the Prophet Mohammad (PBUH) with the Emphasis on Fake Traditionsچگونگی تغییر گفتمان فرهنگی سیاسی جامعه پس از رسول خدا (ص) با تأکید بر احادیث ساختگی73966716810.22081/hiq.2019.67168FAسید محمد تقیموسوی کراماتیدانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه قممحمد تقیدیاری بیدگلیاستاد دانشگاه قمJournal Article20171015The Islamic community after the departure of prophet Mohammad (PBUH) was attracted towards values against the ones in the age of Prophet Mohammad. This article is to clarify the purposeful strategies of the government after the prophet Mohammad (PBUH) in order to culturally substitute these values under the shadow of public religious and civil stillness in the Islamic community. The article shows that this strategy supported by fake traditions changed the thoughts, character and tradition of Prophet Mohammad (PBUH) by theorizing, characterizing and organizing behavior and tried to institutionalize a new reading from the Islamic discourse compatible with the political benefits among the public thoughts<span style="font-family: 'B Lotus'; font-weight: normal; mso-ansi-font-weight: bold;" lang="FA">جامعه اسلامی پس از رحلت رسول خدا صلی الله علیه و آله به سوی ارزشهای ناهمسو با ارزشهای عهد نبوی حرکت کرد. این مقاله در پی روشن ساختن راهبردهای هدفمند حکومت پس از دوران حضور پیامب(ص)برای جابهجایی فرهنگی در سایه سکوت دینی و مدنی افکار عمومی جامعه اسلامی است. مقاله با روش تحلیلی و با استناد به منابع دست اول نشان میدهد که این راهبرد به کمک احادیث ساختگی، ابعاد سه گانه اندیشه، شخصیت و سنت پیامبر</span><span style="font-family: 'B Lotus'; font-weight: normal; mso-bidi-language: AR-SA;" lang="AR-SA">(ص)</span><span style="font-family: 'B Lotus'; font-weight: normal; mso-ansi-font-weight: bold;" lang="FA">را از طریق برنامه سه گانه نظریهسازی، شخصیتسازی و رفتارسازی دگرگون ساخت و کوشید قرائتی نو از گفتمان اسلامی و سازگار با منافع سیاسی در میان افکار عمومی نهادینه سازد</span><span style="mso-bidi-font-family: 'B Lotus';" dir="LTR"></span>دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643120شماره 1 - بهار 98 _ مسلسل 7720190823Sheikh e-Saduq’s View and Style of Historiography, Case Study of Oyun al- Akhbar al- Rezaبینش و روش در تاریخ نگاری شیخ صدوق (مطالعه موردی عیون اخبارالرضا(ع))971246716910.22081/hiq.2019.67169FAروح اللهتوحیدی نیادانش آموخته حوزه علمیه قم و دانشجوی دکتری رشته تاریخ اسلام دانشگاه تهرانمحمدعلیتوحیدی نیادانش آموخته موسسۀ تخصصی کلام امام صادق(ع)و دانشجوی ارشد تاریخ تشیع پژوهشگاه حوزه و دانشگاهJournal Article20160714The analytical identification of a collection of Twelvers’ narrative historiography is due to the consideration of criteria and regulations of historiography. This article tries to investigate Oyun al- Akhbar al- Reza being regarded as one of the most important works written by Sheikh e- Saduq (381 A.H) in relation to the history and life of Imam Reza (PBUH) and to find a way towards Sheikh e- Saduq‘s view and style of historiography by analyzing the historical propositions of this book. The findings of this article indicate that Sheikh e- Saduq’s character pertaining to hadith and theology has been so influential on his style of historiography.شناخت تحلیلی مجموعه تاریخنگاری روایی امامیه در گرو توجه به ضوابط، معیارها و قواعد تاریخشناسی است. این مقاله میکوشد، کتاب عیون الاخبار عن الرضا علیه السلام اثر شیخ صدوق(د. 381ق) را که از مهمترین آثار در زمینه تاریخ و زندگانی امام رضا(ع) است از این منظر واکاوی کند و با تحلیل گزارههای تاریخی این کتاب، راهی برای دست یافتن به بینش و روش تاریخنگاری شیخ صدوق بجوید. یافتههای این مقاله نشان میدهد که شخصیت حدیثی و کلامی شیخ صدوق، تأثیر مهمی در روش تاریخنگاری وی داشته است.دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643120شماره 1 - بهار 98 _ مسلسل 7720190823The effects of Historical Information in the Process of Jurisprudential Deduction; Case Study of Najaf Contemporary Schoolقالب های اثرگذار داده های تاریخی در فرایند استنباط فقهی بررسی موردی مکتب معاصر نجف1251726717010.22081/hiq.2019.67170FAمحمدکرمانی کجورمدرس سطح عالی حوزه علمیه قم، دانشجوی دکتری معارف اسلامی گرایش تاریخ و تمدن اسلامیسید محمد جوادسید شیرازیمدرس فقید خارج فقه و اصول حوزه علمیه قمJournal Article20161117Jurisprudential deduction is a process taken advantage of all kinds of information from numerous sciences. The function of this information, some of them with historical content, is observed in famous areas in jurisprudence such as proof, evidence, oneness of evidences, probable evidence. The present article studies the effect of forms with historical content on the Jurisprudential deduction and it has concluded that the historical evidence is not determinative in the process of deduction while the other forms have entered Najaf contemporary school and they have impressive effect on it.استنباط فقهی فرایندی بهرهمند از انواع دادههای برگرفته از دانشهای متعدد دارد. نقشآفرینی این دادهها که برخی از آنها محتوای تاریخی دارند، در قالبهایی شناخته شده در فقه همچون دلیل، قرینه، احدی القرائن، محتمل القرینیه و شاهد صورت میگیرد. مقاله پیش رو به بررسی اثرگذاری قالبهای دارای محتوای تاریخی بر استنباط فقهی اختصاص یافته است و به این نتیجه رسیده است که هرچند شاهد تاریخی، قالبی تعیین کننده در فرایند استنباط نیست، دیگر انواع قالبها به استنباطهای فقهی مکتب معاصر نجف راه یافتهاند و اثری تعیین کننده در آن داشتهاند.دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643120شماره 1 - بهار 98 _ مسلسل 7720190823The Study of Interpretive Viewpoint of Abdul Jalil e- Qazivini in Dealing with the Obstacles on the Way of Unity in Saljuqi Eraبررسی دیدگاه های تفسیری عبدالجلیل قزوینی در مواجهه با موانع وحدت و هم گرایی در دوران سلجوقی1731966717110.22081/hiq.2019.67171FAطلعتده پهلوانیدانشجوی دکترای تاریخ اسلام دانشگاه اصفهاناصغرمنتظرالقائماستاد گروه تاریخ دانشگاه اصفهانمصطفیپیرمرادیاندانشیار گروه تاریخ دانشگاه اصفهانJournal Article20180114Concurrent with Saljuqids’ achieving power in Iran (429-552 A.H), the religious disagreement and tensions was developed among the Muslims. During this era, some intellectuals took effective steps toward eradicating the diverging theological beliefs and their substitution with converging thoughts and peaceful actions. Abdul Jalil e- Qazvini e- Razi (600 A.H) is considered as one of the Shiite scholars who investigated the issue of religious unity. The present article is to study his converging view and actions by taking advantage of the library sources as well as the analytical descriptive method. The findings of the present research clarify that his most important actions in this regard is the illustration of religious common beliefs, scientific interchange, criticism of radical beliefs of the groups such as procrastinators (Murji’ites), necessitarians, as well as reaction to the theological and jurisprudential suspicions against Shiites.همزمان با قدرتیابی سلجوقیان در ایران (429-552 ق) اختلافات و تنشهای مذهبی میان مسلمانان رشد یافت. در این دوران، برخی از متفکران گامهایی مؤثر برای از میان برداشتن باورهای کلامی تفرقهافکنانه و جایگزین کردن آن با اندیشههای همگرایانه و کنشهای مصلحانه برداشتند. عبدالجلیل قزوینی رازی (د.606ق) یکی از عالمان شیعی است که در این دوره به موضوع همگرایی مذهبی پرداخت.
مقاله پیش رو بر اساس منابع کتابخانهای و با روش وصفی تحلیلی بر آن است که بینش و کنش همگرایانه عبدالجلیل قزوینی رازی را بکاود. یافتههای این پژوهش نشان دهنده آن است که مهمترین اقدامات او در این زمینه، تبیین باورهای مشترک دینی، مناظرات و گفتوگوهای آزاد علمی، نقد باورهای افراطی گروههایی مانند مرجئه و جبریه و پاسخگویی به شبههها و اتهامات کلامی و فقهی علیه شیعیان بود.دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643120شماره 1 - بهار 98 _ مسلسل 7720190823Organization and Principles of Banirostam Governmentبررسی تشکیلات و ارکان حکومتی دولت بنی رستم1972186717210.22081/hiq.2019.67172FAسیده لیلاتقوی سنگدهیاستادیار گروه تاریخ اسلامی دانشگاه زنجانسمیهآقا محمدیدانشجوی دکترای تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20170213The North of Africa in the half of the second century was observant of the development of Banirostam government based on Abaziyeh beliefs. They selected Tarot as their capital in the West of Middle and could preserve their authority to the end of the third century. Relying on the primary historical sources as well as the descriptive-analytical method, the present research is to study the features as well as the duties of Banirostam government in selecting Imams, judges, police, governors, censors, the way of their supervision as well as their efforts towards the peasantry affairs. The results of this research clarify that Imam was the head of political system and he was selected through the council so long as having particular properties such as knowledge, justice, and no reliance on big tribes. The governmental systems and positions under the supervision of Imams was so different from those of other governments and there were some criteria in regard with the selection of people in charge and the supervision of their activities. This issue distinguished them from the others and it was considered as an important element of their success<span dir="LTR"></span>
شمال آفریقا در نیمه سده دوم هجری، شاهد شکلگیری حکومت بنی رستم در مغرب میانه به پایتختی تاهرت براساس عقاید اباضیه بود که تا پایان سده سوم هجری، حضور نیرومند خود را حفظ کرد. پژوهش حاضر با استناد به منابع تاریخی دست اول و با روشی توصیفی ـ تحلیلی درصدد بررسی چگونگی انتخاب، ویژگیها و وظایف ارکان دولت بنیرستم؛ یعنی امامان، قضات، اصحاب شرطه، والیان، عاملان زکات و محتسبان و چگونگی نظارت و اهتمام آنها نسبت به امور رعایا است. نتایج پژوهش نشان میدهد که در رأس نظام سیاسی رستمیان، امام قرار داشت که با داشتن ویژگیهای خاصی مانند علم، عدالت، وصیت و عدم وابستگی به قبایل بزرگ به وسیله شورا انتخاب می شد. تشکیلات حکومتی و مناصب زیر نظر امامان رستمی، تفاوت زیادی با دیگر حکومتها نداشت، اما در انتخاب متصدیان امر و نظارت بر فعالیت آنها فرایند، معیار و دقتنظرهایی وجود داشت که آنها را متمایز میساخت و این امر از عوامل موفقیت رستمیان به شمار میرود.دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643120شماره 1 - بهار 98 _ مسلسل 7720190823The Development of Morshediyeh Monastery in Hind and China during the Eighth Centuryشکل گیری و گسترش خانقاهای مرشدیّه در هند و چین (سده هشتم هجری)2192666717310.22081/hiq.2019.67173FAعبدالرسولخیراندیشاستاد گروه تاریخ دانشگاه شیرازاعظمرحیمی جابریدانشجوی دکتری تاریخ ایران اسلامی دانشگاه شیرازJournal Article20160902
Morshediyeh mystical path was developed in the second half of the fourth century by sheikh Abu Ishaq e- Kazeruni (426 A.H) in Kazerun. It is considered as one of the most famous mystical path with a significant religious, social and economic role in the extension of the world if Islam. This mystical order could be developed as far as Hind and China with the purpose of propagation of Islam religion by developing an extensive monastery network with the centrality of Kazreun in the eighth century. Through the descriptive-analytical method, this article tries to answer this question related to the effect of geographical extension of Morshediyeh monastery in Hind and China on the propagation of Islam in these areas. The results of research indicate that the elements such as the trade routes, the spiritual miracles of sheikh Abu Ishaq e- Kazeruni, the holiness of his position, the social serving of the needy people and travelers as well as the support of merchants and sultans of monasteries have been effective on the propagation of Islam.طریقت مرشدیّه که بنیان آن در نیمه دوّم سده چهارم هجری از سوی شیخ ابواسحاق کازرونی (د. 426ق) در شهر کازرون گذاشته شد، به عنوان یکی از معروفترین طریقتهای صوفیانه، نقش مذهبی، اجتماعی و اقتصادی مهمی در پهنه بزرگی از جهان اسلام ایفا نموده است. این طریقت توانست با هدف ترویج دین اسلام و از طریق ایجاد یک شبکه خانقاهی گسترده با مرکزیت کازرون در قرن هشتم هجری تا هند و چین گسترش یابد.
این مقاله با روش وصفی تحلیلی میکوشد به پاسخ این پرسش دست یابد که گستردگی جغرافیایی خانقاههای مرشدیّه در هند و چین چگونه بر ترویج اسلام در این مناطق تأثیر داشته است؟ نتایج پژوهش نشان میدهد که عواملی مانند راهًهای تجاری، کرامات معنوی شیخ ابواسحاق کازرونی، تقدّس جایگاه وی، ارائه خدمات اجتماعی به نیازمندان و مسافران و حمایت تاجران و سلاطین از خانقاهها که همگی در پیوند با گسترش خانقاهها هستند، در ترویج اسلام نقش داشته است.