دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643117شماره 3 - پاییز 95 - مسلسل 6720161022The Way of Criticizing the Traditions of History of Islam in Behar al- Anwarشیوه نقد اخبار تاریخ اسلام در بحار الأنوار74921534FAرسولجعفریاناستاد گروه تاریخ دانشگاه تهرانقاسمقریبدانشجوی کارشناسی ارشد تاریخ اسلام دانشگاه تهرانحسنطارمی راددانشیار دانشنامه جهان اسلامJournal Article20160207Around 34 issues of Behar al- Anwar collection are related to the history of Islam and this history could be divided into three sections including: the history of prophet in the issues 15-22, the history of political changes from the development of craft up to the end of Amir al- Momenin caliph in the issues 28-34 and the history of Shiite Imams in the issues 35-53. <br />Majlesi has compiled the history of Islam on the basis of Shiite sources to complete his encyclopedia of traditions. His historiography and setting of the historical issues of Behar al- Anwar states that his historical view is affected by the theological principles of Shiism however he has selected a non- theological way towards the historical traditions and their evaluation. This writing, compiled with the purpose of investigating the way of criticizing the reports related to the history of Islam in Behar al- Anwar, has concluded that Majlesi stated his ideas towards the traditions subsequent to the complete criticism of narration and in many cases, he has noticed to the similarities among narrations of Sunnite and Shiite sources as well as the probable adaptation in diverse books. <br />The content-based criticism of Sunnite and Shiite narrations, settling the dispute among the historical traditions in Shiite sources, an indirect reference to Sunnite sources, noticing to the element of time in criticisms, removal of the ambiguity of proper names in some historical narrations are considered as the other common ways of explaining the tradition in Behar al- Anwar. Majlesi relies on corresponding narrations or personal deductions to elucidate the traditions. <br />Nevertheless, some of Majlesi’s criticism concerning the history of Islam is on the basis of the belief-based presumptions which are observed in some specific cases.34 جلد از مجموعه 110 جلدی بحار الأنوار، ذیل عناوین مرتبط با تاریخ اسلام قرار دارند و میتوان این تاریخ را به سه بخش: «تاریخ پیامبر(ص) [ج 15 ـ 22]»، «تاریخ تحولات سیاسی از تشکیل سقیفه تا پایان خلافت امیرمؤمنان، علی(ع) [ج 28 ـ 34]» و «تاریخ امامان شیعه: [ج 35 ـ 53]» تقسیم نمود. مجلسی برای تکمیل دائرةالمعارف حدیثی خویش، به تدوین تاریخ اسلام با محدودهای که خودش تعریف نموده و بر اساس منابع شیعی، همت گمارده است. مصادر تاریخنگاری مجلسی و چینش ابواب تاریخی بحار الأنوار، بیانگر اثرپذیری تاریخنگری وی از مبانی کلامی شیعه است؛ اما وی در مواجهه با اخبار و احادیث تاریخی و سنجش آنها، روشی غیرکلامی برگزیده است. <br />این نوشتار که با هدف واکاوی روش نقد گزارشهای مربوط به تاریخ اسلام در بحار الأنوار تدوین شده، به این نتیجه رسیده است که مجلسی غالباً نظرات خود درباره احادیث را پس از نقل کامل روایت بیان نموده و در موارد بسیاری، به شباهت میان روایات منابع شیعه و سنّی و اقتباسهای احتمالی صورتگرفته در کتابهای مختلف اشاره کرده است. نقد محتوایی روایات شیعه و سنّی، رفع تعارض میان اخبار تاریخی منابع شیعی، ارجاع غیرمستقیم به منابع اهلسنّت، توجه به عنصر زمان در نقادیها و رفع ابهام از اسامی خاص در برخی روایات تاریخی، از دیگر شیوههای رایج شرح اخبار در بحار الأنوار علامه مجلسی است. مجلسی در زمینه شرح و توضیح اخبار، گاه به روایات موازی و گاهی نیز به استنباطهای شخصی خویش متکی است. بااین-همه، برخی نقادیهای مجلسی در بخش تاریخ اسلام بحار الأنوار، بر پیش-فرضهای اعتقادی استوار است که شامل موارد معدود و خاصی میگردد.دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643117شماره 3 - پاییز 95 - مسلسل 6720161022The Role of Shiite Tribe of Abdolqais on the Cultural- Social Life of Kufah in Time of Imams PBUTنقش قبیله شیعی بنو عبدالقیس در حیات فرهنگی و اجتماعی کوفه در عصر حضور ائمه(ع)518121535FAمهدیسلیمانی آشتیانیدانشجوی دکترای شیعه شناسی دانشگاه ادیان و مذاهبنعمتاللهصفری فروشانیدانشیار جامعة المصطفی العالمیةJournal Article20150131Banu Abdolqais is considered as an Arabic tribe in the north of peninsula who were resident in old Bahrain including: Kuwait, Ehsa’, Qatar, the islands of current Bahrain since centuries before Islam. Following the establishment of Kufah, a group of this tribe migrated to this city and they were considered the initiator of some activities and changes regarding the cultural - social issues of Kufah in time of Shiite Imams PBUT. <br />Referring to the background of their tendency towards Islam and Shiism as well as their affection and regards towards the prophet’s household, this writing has reported their presence in Kufah through the descriptive-analytical method and has taken advantage of Shiite sources to identify their cultural-social role. In this regard, the present article has endeavored to identify fifty characters of this household in Kufah and it has introduced them in field of: tradition, jurisprudence, theology and poem, their position among Quran-reciters, instructors of Holy Quran and preachers, their governmental position and finally, it has initiated <em>Abdolqais’ </em>mosquesincluding:<em> Sahleh </em>mosque<em>, Sa’saeh Ibn e- souhan </em>mosque,<em> Zeid </em><em>Ibn e- souhan </em>mosque attributed to this tribe.بنوعبدالقیس، از قبایل عربی شمال شبهجزیره هستند که از قرنها پیش از اسلام، در بحرین قدیم (شامل: کویت، احساء، قطر و مجمعالجزایر بحرین کنونی) ساکن بودهاند. پس از تأسیس شهر کوفه، جمعی از افراد قبیله یادشده، به این شهر مهاجرت کردند و منشأ برخی فعالیتها و تغییرها در مسائل فرهنگی و اجتماعی شهر کوفه در عصر حضور امامان شیعه(ع) شدند. این نوشتار، پس از اشاره به پیشینه اسلامآوردن و تشیعگروی بنو عبدالقیس و سابقه محبت و ارادت آنها نسبت به خاندان پیامبر، حضور ایشان را در کوفه با روش توصیفی ـ تحلیلی و نیز بهرهگیری از منابع رجالی شیعه و با هدف شناخت نقش فرهنگی و اجتماعی آنها، گزارش و جمعبندی کرده است. ازاینرو، مقاله پیش رو، به شناسایی پنجاه تن از شخصیتهای حدیثی این خاندان در کوفه و معرفی آثار آنها در زمینه: حدیث، فقه، کلام و شعر، جایگاه آنان در جمع قاریان، مدرّسان قرآن و خطیبان، مناصب حکومتی آنها و سرانجام معرفی مساجد عبدالقیس، شامل: مسجد سهله، مسجد صعصعةبنصوحان و مسجد زیدبنصوحان، به عنوان سه مسجد منسوب به این قبیله، همت گماشته است.دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643117شماره 3 - پاییز 95 - مسلسل 6720161022The Historical Investigation of Buyids’ Iranian Social-cultural Traditionsپرداختی تاریخی بر آیینهای فرهنگی ـ اجتماعی ایرانی بویهیان8312021536FAاحمدفلاحزادهدانشآموخته حوزه علمیه قم و دانشجوی دکترای تاریخ اسلام دانشگاه مذاهب اسلامی تهرانJournal Article20150312Buyids Iranian-Shiite government experiencing about 130-year-commandment has provided an inventory of Iranian traditions. Emirs of Buyids founded one of the Iranian religious dynasties based on their political views.
Although they improved the self-belief of Shiism more than the other Shiite governments, they could develop a great part of the inheritance of ancient kingdom as well. Meanwhile, the social-cultural traditions resembling Iranian identity was welcomed by Iranians as well as Baghdadi people, since it was considered as the reminder of past celebrations by Iranian as well as the opportunity to provide pleasure and entertainment. Bagdad Caliph regarded these traditions as the reminder of majesty and supremacy resembling the great dynasties.
This writing compiles and analyses these traditions and trusts in reflection of Buyids’ researchers the issue regarding the investigation of the extent of effect of ancient majesty of Iran on the Buyids’ governing while considering eleven well-known traditions.دولت ایرانی ـ شیعی آل بویه، در حالی نزدیک به یکصدوسی سال فرمانروایی را تجربه کرد که با رویکردی نیمهشعوبی، فهرستی یکجا از آیینهای ایرانی را در اختیار ما قرار داده است. امیران بویهی در پسزمینه آشکار اندیشه سیاسیشان، یکی از سلسلههای مذهبیِ ایرانیگرا را بنیان نهادند. آنها گرچه بیش از دیگر حکومتهای شیعی، بر خودباوری شیعه افزودند، اما بخش عمده میراث پیشین پادشاهی باستان را نیز در خود پروراندند. دراینمیان، آیینهای فرهنگی ـ اجتماعی، بهمثابه شناسنامه هویت ایرانی، به همان میزان که از سوی ایرانیان مورد استقبال قرار گرفت، به همان مقدار نیز خوشایند اهالی بغداد بود؛ چراکه ایرانیان آن را یادآور جشنهای دیرین خود، و اعراب آن را فرصتی برای شادی و سرگرمی میدانستند. با هر ملاحظهای، اما خلافت بغداد نیز این آیینها را یادآور نوعی شکوه قدرت میدانست که میتوانست در پس آن، همانندی خویش به سلسلههای بزرگ را به نمایش بگذارد.
این نگاشته، ضمن گردآوری و تحلیل این رسوم، بررسی میزان تأثیر اندیشه شکوه باستانی ایران در حکمرانی امیری بویهیان را در ضمن بررسی یازده آیین معروف، به پیشخوان اندیشه پژوهشگران آلبویه میسپارد.دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643117شماره 3 - پاییز 95 - مسلسل 6720161022Analyzing the Quality of Monarchy Status Representation within the Discourse of Travel Book in Safavid Eraتحلیل کیفیت بازنمایی مقام سلطنت در گفتمان سفرنامهنویسی عصر صفوی12115221537FAامیررضاییپناهدانشجوی دکترای علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی (نویسنده مسئول)سمیهشوکتی مقربدانشجوی دکترای زبانشناسی دانشگاه شیرازJournal Article20150525The nature of monarchy in national, authoritative and ideological government was one of the significant issues attended by travel book foreign authors in Safavid era. Through the methodology of critical discourse analysis particularly the interpretation of <em>Fan Liven</em> from the concept of representation, the present research endeavors to represent an image presenting the discourse of travel book from the nature of monarchy in Safavid era. The findings of this research illustrates that in these travel books, the representation of Safavid king has been done from two dimensions: first, representation of monarchy as an issue observant on metaphysic and tradition, second, the representation of monarchy as a position and nature based on qualification. The image developed out of representation in these travel books includes a vast circle from the meaningfulness to the attribution of causes to effects.
In this judgment, the status of monarchy in Safavid era has been illustrated with two material and non-material aspects. In this representation, king has been illustrated by five sources of this dynasty like Sufism, Shiism, and tradition of Iranshahri – Iranian ideal king, Iranian- Shiite interpretation from Islamic caliph as well as the early movements of lawfulness on the basis of qualification developed out of the new movement of western modernity. These authors have attempted to represent the quality of king’s relationship with the court, elites and classes and social states in addition to description of king. In their view, the relationship between the nature of monarchy and the other classes except Shiite scholars and jurisprudents has been generally linear and unidirectional.نهاد سلطنت در دولت ملی، مقتدر و دارای ایدئولوژی تمایزبخش صفویه که در شخص پادشاه نمود داشت، یکی از کانونهای توجه سفرنامهنویسان خارجی آن روزگار است. پژوهش پیش رو، میکوشد با بهرهگیری از روششناسی تحلیل گفتمان انتقادی، بهویژه خوانش تئو فنلیوون از مفهوم بازنمایی، به بازنمایی تصویری بپردازد که گفتمان سفرنامهنویسی عصر صفوی از نهاد سلطنت ارائه میدهد. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که در این سفرنامهها فراگرد بازنمایی شاه صفوی در دو زاویه به انجام رسیده است: نخست، بازنمایی نهاد سلطنت بهعنوان امری ناظر بر متافیزیک و سنّت، و دوم، بازنمایی مقام سلطنت بهعنوان نهاد و جایگاهی معطوف به کارآمدی و کارایی. تصویر برآمده از بازنمایی در این سفرنامهها، دایرهای گستردهای از معنادهی و انتساب دالها به مدلولها و مصادیق را دربرمیگیرد. در این منطق، مقام سلطنت در عصر صفوی، دارای دو کیان مادی و فرامادی تصویر شده است. در این بازنمایی، شاه در نسبت با پنج منبع مشروعیتبخش این خاندان، یعنی: تصوف، تشیع، سنّت ایرانشهری (شاهآرمانی ایرانی)، خوانش ایرانی ـ شیعی از خلافت اسلامی و امواج اوّلیه مشروعیت مبتنی بر کارآمدی برآمده از موج نوپدید مدرنیته غربی تصویر شده است. این سفرنامهنویسان، کوشیدهاند تا در کنار وصف شخص شاه، کیفیت ارتباط وی با دربار، نخبگان و طبقات و شئون اجتماعی را نیز بازنمایی کنند. از دید آنان، رابطه میان نهاد سلطنت و دیگر طبقات، بهجز سلسله علما و فقهای شیعه، عموماً یکسویه، خطی و از بالا به پایین بوده است.دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643117شماره 3 - پاییز 95 - مسلسل 6720161022Elimination of Idol Worshiping and Recreation of Arab’s Ethnic Pride; an Investigation on the Historiography of Hosham e- Kalbi on the basis of Al-Asnam Bookامحای بتپرستی و بازآفرینی غرور قومی عرب؛ جستاری در تاریخنگاری هشام کلبی بر پایۀ کتاب الأصنام15319121538FAحسنحضرتیعضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه تهران، استادیار دانشگاه تهرانزینبامیدیاندانشجوی دکترای تاریخ اسلام دانشگاه تهرانJournal Article20151216The historiography of <em>Hosham e- Kalbi</em> - 402 After Hijrah- particularly in <em>Al- Asnam</em> book is considered as a way of appreciating the Islamic historiography in the first Islamic centuries; it is also deserved to be reviewed.
Through surveying the meaning of <em>Al- Asnam</em> book- the analysis of text as well as the cultural, intellectual context- this writing is to answer the question regarding the motivation of <em>Hosham e- Kalbi</em> towards the creation of such a text related to idols of ignorant Arabs at the beginning of the third century.
The findings of this research reveals that <em>Ibn e- Kalbi</em> wrote this book due to Arabs’ need for developing individuality and challenging the principles of Islamic beliefs by the other religions particularly Christians in the first years of the third century After Hijrah . He has re-manifested the history of Arabs’ idols and their idol worshiping , stabilized the rightfulness of Islamic concepts and defended prophecy, crystallized the great historical role of prophet Mohammad PBUH on the elimination of idol worshiping, compared with the other prophets and on the basis of this, he created an honorable Arabic-Islamic individuality for Arabs.تاریخنگاری هشام کلبی (204ﻫ.ق.)، بهویژه در کتاب الأصنام بهعنوان مسیری برای فهم تاریخنگاری اسلامی در سدههای نخستین اسلامی، همچنان شایسته بازخوانی است. این نوشتار، با رویکرد معناکاوی کتاب الأصنام و تحلیل گفتوگوی متن با نویسنده و نیز تحلیل بافت اندیشهای و فرهنگی زمانۀ متن، در پی یافتن پاسخ این پرسش است که چرا کلبی در آغاز قرن سوم هجری به تولید چنین متنی در مورد بتهای عرب جاهلی دست یازید؟
یافتههای این پژوهش نشان میدهد که ابنکلبی متأثر از ضرورت احساس نیاز قومیّت عرب به هویتسازی و نیز به چالش کشیدهشدن اصول عقاید اسلام به دستِ دیگر ادیان، بهویژه مسیحیان در سالهای نخست سده سوم، کتاب الأصنام را نگاشت. او در این کتاب، ضمن بازنمایی تاریخ بتهای عرب و بتپرستی آنها، به تثبیت حقانیّت الهیِ مفاهیم اسلامی و دفاع از نبوت و تبیین نقش بزرگ و تاریخی حضرت محمد(ص) در امحای بتپرستی در مقایسه با انبیای دیگر پرداخت و بر این اساس، یک هویت عربی ـ اسلامی غرورآفرین برای قوم عرب پدید آورد.دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643117شماره 3 - پاییز 95 - مسلسل 6720161022Reviewing the Criticism regarding the Presence of the Holiness Abbas’ Descendents in Hind Pseudo Continentجستاری در نقد حضور اعقاب حضرت عباس(ع) در شبهقاره هند19322721539FAمحمدطاهرعباسسطح چهار جامعة المصطفی العالمیةسید علمدارحسین شاهدانشجوی دکتری تاریخ اهلبیت(ع)، جامعة المصطفی العالمیةJournal Article20160203Genealogy is considered as a branch of studies being of great significance historically, socially and jurisprudentially particularly for Shiites.
The sources of genealogy provide some information related to the descendents of Abbas Ibn e- Ali PBUH. On the basis of the book under the title of <em>Zaad ol- A’van</em> compiled in 1315 After Hijrah as the only document, Abbasid Alawites came to India in the end of the fifth century and the tribe of <em>A’van e- hend</em> already called Alawites is attributed to them. In order to investigate the accuracy of this attribution, this writing has studied the documentary sources of <em>Zaad ol- A’van</em> including <em>Mizan e- Hashemi, Mizan e- Qotbi, and Kholasat ol- Ansab</em> by referring to authorities’ sources, kinship, history, and tradition and it has concluded that the first two books are not of any external entity whereas the third book under the title of <em>Kholasat ol- Aqval</em> definitely belongs to Allameh Helli and its issues is sufficient enough to approve this claim.
Furthermore, the historical approval of a character named “<em>Own Qotb Shah”</em> referring to the holiness Abbas PBUH and Caliph <em>Abdolqader Gilani</em> is not feasible by the presented documents.نسبشناسی را میتوان شاخهای از مطالعات شمرد که از نظر تاریخی، اجتماعی و حتی فقهی، دارای اهمیت بسیار، بهویژه برای شیعیان است. منابع نسبشناسی، آگاهیهای اندکی در باره اعقاب عباسبنعلی(ع) در اختیار ما مینهد. بر اساس مندرجات کتاب زاد الأعوان (تألیفیافته در سال 1315ق.) که تنها سند مورد استفاده منابع بعدی است، علویان عباسیتبارِ اواخر قرن پنجم هجری به هند آمدند و طایفه اعوان هند هم که اکنون علوی خوانده میشوند، بدیشان منسوباند.
این نوشتار، برای بررسی درستی این انتساب، منابع مورد استناد زاد الأعوان، یعنی سه کتاب: میزان هاشمی، میزان قطبی و خلاصة الأنساب را با مراجعه به منابع رجالی، انساب، تاریخ و حدیث، مورد واکاوی قرار داده است و به این نتیجه رسیده که دو کتاب نخست، وجود خارجی ندارد و کتاب سوم نیز به احتمال قوی همان خلاصة الأقوال مرحوم علامه حلی (م. 726ق.) است که مطالب آن برای اثبات این مدعا کافی نیست. همچنین، اثبات تاریخی شخصیتی به نام «عون قطب شاه» از نسل حضرت عباس(ع) و خلیفه عبدالقادر گیلانی، از مستندات ارائهشده برنمیآید.دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643117شماره 3 - پاییز 95 - مسلسل 6720161022The Image of Woman in the Poems of Four Poets in Abbasid Era: Abbas Ibn- e Ahnaf, Abolatahiyeh, De’bel, and Motenabbiسیمای زن در سرودههای چهار شاعر منتخب عصر عباسی: عباسبناَحنف، ابوالعتاهیه، دعبل و متنبّی22925021540FAبهرامامانی چاکلیاستادیار رشته تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه زنجانسمیهآقامحمدیکارشناس ارشد تاریخ و تمدن دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) قزوینJournal Article20141215Abbasid era is considered as the merger of diverse cultures as well as the cultural, literary and artistic profound changes. Arabic poem in this era has mainly changed in terms of content and poets have acknowledged various social roles. <br />Regarding the position of women during the social changes in this era, this writing using a descriptive-analytical method endeavors to investigate the character of woman in the poems of four selected poets, Abbas Ibn- e Ahnaf, Abolatahiyeh, De’bel, and Motenabbi in Abbasid first and second centuries, and each of them is of his own style. <br />The findings of research reveal that in accordance with the interpretation of the poets of this era, the woman is considered as an illogical entity as she has been utilized to enrich the lyrics or to praise or satire of others.عصر عباسی، محل تلاقی فرهنگهای مختلف و تحولهای ژرف فرهنگی و ادبی و هنری است. شعر عربی نیز در این دوره، بهویژه از منظر محتوا، دگرگون شد و شاعران نیز نقشهای اجتماعی گوناگون را پذیرفتند. با توجه به جایگاه زنان در تحولهای اجتماعی عصر عباسی، این نوشتار میکوشد با روش وصفی ـ تحلیلی شخصیت زن را در سرودههای چهار شاعر منتخب عصر اوّل و دوم عباسی، یعنی: عباسبناَحنف (103ـ192ق)، ابوالعتاهیه (130ـ211ق)، دعبل خزاعی (148ـ246ق) و متنبـّی (303ـ354ق) که هرکدام دارای سبک خاصی در اشعار خود بودهاند، مورد بررسی قرار دهد.
یافتههای این پژوهش، نشانگر آن است که زن در تلقی شاعران این دوره، غالباً یک موجود غیرعقلانی است که از او برای رونق غزل بهره بردهاند و در موارد متعددی نیز ویژگیهای زنان به ابزاری برای روزیجستن شاعران و مدح و هجو دیگران تبدیل شده است.