دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-64318شماره 2 - تابستان 86 - مسلسل 3020070622Public and Private Domains in the Thought and Conduct of Imam ‘Ali (‘A)حوزه ی عمومی و حوزه خصوصی در اندیشه و عمل امیرالمؤمنین علی علیه السلام5365504FAمحسنعزیزیکارشناس ارشد تاریخ اسلام دانشگاه تهرانمحمدکائیدی نژادکارشناس ارشد تاریخ اسلام دانشگاه تهرانJournal Article20140430The public domain is a prerequisite for political action. On the one hand, as their common world this realm connects human beings and on the other hand, separates them at the same time. It is in fact the sphere in which political action takes place. The unity of human beings is realized only through the public domain with a collection of political institutions. Membership in the public domain is not based on ethnic, religious or racial grounds rather as Islam and Imam ‘Ali’s conduct both demonstrate it is only based on human criterions. The evaluation of Imam ‘Ali’s political stances and thought in the context of the theory of public and private domains leads us to the highly exalted nature of this great man’s thought. Aside from the absolute concepts and definitions of this theory, this evaluation shows the vitality of Imam ‘Ali’s thought and also of the pure Islamic approach towards man, and the adoption of various political, social, cultural and economic positions vis-a-vis different issues in the Muslim community of that period.حوزه عمومی پیش نیاز عمل سیاسی است. این حوزه به عنوان جهان مشترک انسانها هم زمان آنها را به هم پیوند میزند و از هم جدا میکند و فضایی است که در آن عمل سیاسی رخ میدهد. وحدت انسانها تنها با سهیمشدن در فضایی عمومی و مجموعهای از نهادهای سیاسی به وجود میآید. عضویت در حوزه عمومی بر مبنای ویژگیهای قومی مذهبی و یا نژادی نیست، بلکه همانطور که دیدگاه اسلام و عملکرد امیرالمؤمنین علی علیهالسلام در حوزه عمومی نشان میدهد تنها بر اساس معیارهای انسانی است. ارزیابی جهتگیریهای سیاسی و اندیشهای امیرالمؤمنین علی علیهالسلام در چارچوب نظریه حوزه عمومی وحوزه خصوصی رهیافتی به عمق تفکر والای آن حضرت میباشد. و برکنار از مفاهیم و تعاریف مطلق این نظریه، پویایی اندیشه امیرالمؤمنین علی علیهالسلام و تفکر ناب اسلامی را نسبت به انسان و سوگیریهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در جامعه آن دوره را نشان میدهد.دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-64318شماره 2 - تابستان 86 - مسلسل 3020070622A Social Analysis of Religious Ceremonies with an Emphasis on ‘Ashura’ Ritualsتحلیل جامعه شناختی از مراسم و مناسک دینی با تأکید بر مراسم عاشورا37605505FAغلامرضاجمشیدیهادانشیار گروه جامعه شناسی دانشگاه تهرانعلیرضاقبادیکارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه تهرانJournal Article20140430There is no known society in the world in which there is not some kind of a religion. In many societies religion is a basic and fundamental component of culture and plays a major role in man’s social life and the formulation and establishment of acceptable norms in those communities. Religion is a mixture of beliefs and practices. Religious ceremonies and rituals shape a large part of our social actions and behaviors. Variety, prevalence, vitality, and overall and eternal influence are among peculiarities of religious ceremonies and rituals in our culture in this country. <br />The rituals of Imam Husayn’s ‘Ashura’ are one of the greatest and most magnificent religious ceremonies in our society. After more than a thousand years these rituals are still performed here in a vivid and lively manner lifting up our social life every year and reinforcing a great deal of good traditions and conventions and molding a great number of desirable norms in our individual and social actions and conducts. Since the survival and continuity of any element in the cultural organization of any social system depends on the functions that it performs in that system, some social functions of ‘Ashura’ rituals that have caused its duration in the cultural system of our country comprise the subject of this article.هیچ جامعه شناخته شدهای نیست که در آن نوعی از دین وجود نداشته باشد. دین در بسیاری از جوامع جزء بنیادی و اساسی از فرهنگ است که هنجارآفرینی و نقشآفرینی مهمی در حیات اجتماعی انسان ایفا میکند. دین ترکیبی از باورها و اعمال است. مراسم و مناسک از اعمال دینی است که بخش گستردهای از کنشهای اجتماعـی ما را شکل میدهند. تـنوع، گستردگی، پـویایی، تأثیر فـرا زمـان و مکان، از جمله ویژگیهای مراسم و مناسک دینی در فرهنگ جامعه ماست. <br />مراسم عاشورای حسینی یکی از باشکوهترین و عظیمترین مراسم در کشور ماست که با گذشت بیش از هزارسال هنوز هـم به صورت زنـده و پویا در حیـات اجتماعی ما جریان دارد و منشأ تحولات و هنجارآفرینی فراوانی در کنشهای فردی و اجتمـاعی شده است. از آن جا که بقا و ماندگاری هر عنصـری در نظام فرهنـگی به کارکردهایی بستگی دارد که برای نظام اجتماعی انجام میدهد، بررسی برخـی از کارکردهای اجتماعی مراسم عاشورا که سبب ماندگاری آن در نظام فرهنگی کشور ما شده است، موضوع مقاله حاضر را تشکیل میدهد.دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-64318شماره 2 - تابستان 86 - مسلسل 3020070622Muthanna ibn Harithah Shaybani and the First Islamic Conquests in Iraqمثنی بن حارثه شیبانی و نخستین فتوح اسلامی در عراق61905506FAمریمسعیدیان جزیدانشجوی دکتری تاریخ اسلام دانشگاه اصفهانJournal Article20140430Studying the first Islamic conquests without knowing the personalities who led these conquests will not be complete. One such personality is Muthanna ibn Harithah who entered history with the beginning of Islamic conquests and with the study of whose actions many ambiguous points about early Islamic conquests are clarified. Muthanna who has not been dealt with fully by early Islamic historiographers has often been the subject of dual and contradictory stances in Muslim historical sources. One reason for the great attention paid to Sawad and Persia by the Muslim leaders in Medina was the vast and accurate information passed on to them by Muthanna. Potential psychological capacities and historical records in relations between the Arabs and the Persians would give the Arabs the incentive to embark on purposeful actions aimed at satisfying their short and long term objectives and constantly provoked Muthanna to think about invading Iraq and Sawad. Although the cooperation between Muthanna and Muslim forces was mixed with a certain amount of individual and tribal self-interest, it had an enormous effect on the Muslim conquest of the East. Through understanding the chaotic condition of the Sasanian Empire and the necessity of the formation of an alliance with the Muslim Arabs who possessed a new logical and powerful ideology Muthanna joined forces with Medina with the following important results: the facilitation of Islamic conquests especially east of the Islamic Caliphate; the timely understanding of the disintegration of the Sassanid Empire and seizing the opportunity to take over that Empire; clever utilization of the existing opportunities and capacities to achieve his dreams and objectives; belittling individual and ethnic interests and highlighting and strengthening the national morale and Islamic spirits of the Muslims instead.شناخت فتوح نخستین اسلامی بدون شناخت شخصیتهای مؤثر در آن ناقص خواهد بود؛ از جمله این افراد مثنّی بن حارثه است که با آغاز فتوح به دنیای اسلام اتصال یافت و با شناخت او بسیاری از نکات مبهم فتوح آغازین اسلامی روشن میشود. در تاریخنگاری نخستین مورخان اسلامی، مثنی کمتر مورد توجه قرارگرفته و موضعگیریهای دوگانه و گاه متناقضی از او در منابع ترسیم شده است. یکی از دلایل توجه سردمداران مدینه به سواد و ایران، تدابیر و اطلاعات وسیع و متقنی بود که مثنی در اختیار آنها میگذاشت. ظرفیّتهای بالقوه روانی و سوابق تاریخی در روادید اعراب و ایرانیان که قدرت اعراب را برای انجام اقدامات هدفمند و عامدانه در جهت نیازهای مقطعی و بلند مدتشان تأمین میکرد، مثنی را در حمله به عراق و سواد تحریک مینمود. همکاری مثنی با نیروهای اسلام اگرچه در لفافهای از حس منفعت طلبی فردی و قومی قرار میگرفت، ولی نتیجه این امر نقش تأثیرگذاری در فتوح اسلامی شرق داشت. مثنی با درک اوضاع نابسامان نظام ساسانی و لزوم اتحاد با اعراب مسلمان که دارای ایدئولوژی قوی، محکم و منطقی بودند به قدرت مدینه پیوست که مهم ترین نتایج این اتصال را میتوان در موارد زیر برشمرد: تسهیل زمینه فتوح اسلامی به ویژه در شرق خلافت اسلامی، درک به موقع انحطاط امپراتوری ساسانی و انتقال آن به یک قدرت دیگر، بهرهگیری از امکانات و زمینهها، قراردادن منافع شخصی و قومی در مراحل کمرنگتر و در عوض تقویت روحیه ملی – اسلامی مسلمانان.دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-64318شماره 2 - تابستان 86 - مسلسل 3020070622A Glance at the Scientific Heritage of Muslims in Spainنگرشی به میراث علمی مسلمانان در اسپانیا911055507FAعبداللههمتی گلیاناستادیار گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20140430The greater part of Spain, or Andalusia, was part of the Muslim World for 800 years. The prosperity and spread of Islamic culture and civilization in Spain had turned this land into one of the most brilliant scientific centers of the world that shone brightly all over Europe. Contrary to some other Islamic regions such as Maghrib al-Aghsa, or the Distant West, Andalusia was not inclined to isolate itself from the central parts of the Muslim World. After the reinforcement of their rule, the rulers of Andalusia did their best to join their culture and civilization with the scientific traditions of the Muslim East the result of which was the spread of knowledge and science in Spain, in particular since the 4<sup>th</sup> century A.H. onward. This paper deals with a number of scientific progresses and activities of Spanish Muslims in astronomy, mathematics, botany and medicine shedding light on their share in the advancement and spread of these sciences throughout the Muslim World and elsewhere.بخش اعظم اسپانیا (اندلس) حدود هشتصد سال جزو دارالاسلام بود، و رونق و شکوفایی فرهنگ و تمدن اسلامی در این سرزمین آن را به یکی از درخشانترین مراکز و کانونهای علمی جهان بدل کرده بود که بر سراسر اروپا پرتو می افکند. اندلس بر خلاف برخی دیگر از مناطق اسلامی همچون مغرب اقصی، گرایشی به انزوا گزیدن از سرزمینهای مرکزی جهان اسلامی نداشت؛ حاکمان آن جا پس از استحکام بخشیدن به حکومت خود، در جهت پیوند با سنتهای علمی، شرقی، اسلامی اهتمام ورزیدند که حاصل آن رونق یافتن بازار علم و دانش به ویژه از سدة چهارم هجری به بعد بود. مقاله حاضر به پارهای از فعالیتها و تواناییهای علمی مسلمانان اسپانیا در رشتههای نجوم ،ریاضیات، گیاهشناسی و پزشکی پرداخته و سهم آنان را در ترقی و توسعه این علوم نشان داده است.دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-64318شماره 2 - تابستان 86 - مسلسل 3020070622Economic Reasons for the Dissatisfaction of North African Natives with Arabعلل اقتصادی ناخشنودی بومیان شمال آفریقا از والیان عرب (در قرن اول و دوم هجری)1071315508FAرضاکردیاستادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد زرند کرمانJournal Article20140430Organizing rebellions and armed struggles against Arab governors in North Africa since its conquest by Muslim forces had been motivated by different sets of causes one of which was rooted in economic grounds. Part of what will be discussed here under economic roots is related to psychological motives and factors and the other part goes back to social causes. Psychological factors included the anger of North African natives at increasing immigration of greedy Arabs to the newly conquered land and the way the new masters treated them. On the other hand, social causes included factors such as the expansion of urban life and the rise in seeking booties which in turn often resulted from poverty itself.برپایی شورشها و حرکتهای مسلحانه بر ضد حکمرانان عرب در شمال آفریقا از هنگام فتح، معلول عوامل مختلف بوده، از جمله میتوان به زمینهها و ریشههای اقتصادی این جنبشها اشاره کرد. بخشی از آنچه تحت عنوان ریشههای اقتصادی مورد بحث قرار میگیرد به انگیزهها و عوامل روانی و بخشی دیگر به عوامل اجتماعی مربوط میشود. عامل روانی آن عبارت بود از خشم بومیان این سرزمین از مهاجرت اعراب افزون طلب و نوع رفتار مهاجران با بومیان. ریشههای اجتماعی شورشها نیز به گسترش شهرنشینی و افزایش حس غنیمتجویی مربوط میشود که غالباً ناشی از فقر مالی بود.دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-64318شماره 2 - تابستان 86 - مسلسل 3020070622Relations between the Safavids and the Mughals of Indiaروابط صفویان و گورکانیان هند1331625509FAفاطمهسرخیلکارشناس ارشد تاریخ اسلام دانشگاه باقرالعلوم علیه-السلام قمJournal Article20140430Possessing the same ethnic and historical roots, Iranians and Indians have held relations with each other since ancient times. Towards the beginning of the 10<sup>th</sup> century A.H. and along with the rising power of Safavids in Persia, the successors of Timur the Lame with aid from the Safavid kings took over most of India. Throughout the larger part of their reigns, these two dynasties maintained close friendly relations with each other and had mutual influence on developments in one another’s domains.
This paper deals with the depth and expanse of these relations in the political, cultural and economic areasایرانیان و هندیان از دوران باستان با یکدیگر ارتباط داشته و دارای ریشههای نژادی و تاریخی مشترکی هستند. در اوایل سده دهم هجری همزمان با قدرتگیری دولت صفویه در ایران، جانشینان تیمور با کمک شاهان صفوی در هندوستان به قدرت رسیدند.این دو سلسله در بیشتر دوران حکومتشان روابط دوستانه و نزدیکی داشتند و در تحولات یکدیگرتأثیرگذار بودند.
این مقاله به بررسی عمق و گستره این روابط در ابعاد سیاسی، فرهنگی و اقتصادی پرداخته است.دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-64318شماره 2 - تابستان 86 - مسلسل 3020070622An Introduction to the History of Papyrus and Egyptology in Early Islamic Periodدرآمدی بر پاپیروس شناسی و مطالعه مصر در اوایل دوره اسلامی1631935510FAلنارتسن دلیلنویسندهقدریهتاجبخشکارشناس ارشد تاریخ و تمدن ملل اسلامیJournal Article20140430Like other authentic documents, papyruses are comprised of direct unbiased information about day to day activities of ancient Egyptians such as: administrative affairs, legal affairs, personal correspondence, etc. most of the papyrus-based documents of early Islamic period have been obtained from cities and villages in Upper and Middle Egypt their date going back to 8<sup>th</sup> to 11<sup>th</sup> centuries AD. This work takes up the importance and place of papyrus in registering the history of social, economic and political developments of Egypt in the early Islamic period and their use by historians in the correction of historical reports and the rectification of contradictory ones. Major works by prominent papyrus expert have also been reviewed in this paper.پاپیروسها؛ مانند دیگر اسناد اصیل، در برگیرندهی اطلاعات مستقیم و بدون جهتگیری است که در خصوص امور روزمره زندگی مانند: امور اداری، حقوقی، مکاتبات شخصی و... پدید آمدهاند. غالب اسناد پاپیروسی اوایل دوره اسلامی از شهرها و روستاهای مصر علیا و وسطی به دست آمده و تاریخ آنها به قرون هشتم تا یازدهم میلادی باز میگردد. در نوشتار حاضر به اهمیت و جایگاه پاپیروس در تبیین تاریخ تحولات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی مصر در اوایل دوره اسلامی و چگونگی استفاده از آنها برای اصلاح گزارشهای تاریخی پرداخته شده و گزارشهای تاریخی متناقص و همچنین مهمترین آثار پاپیروسشناسان برجسته مورد بررسی قرار گرفته است.