دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643114شماره 2 - تابستان - مسلسل 5420130622The Historical and Social Grounds of Alteration in View of Holy Qur’anعلل و عوامل دگرگونی تاریخی و اجتماعی از منظر قرآن7305460FAغلامرضاجمشیدیهادانشیار دانشگاه تهرانروح اللهرضوانیدانشجوی دکتری جامعه شناسی دانشگاه تهرانJournal Article20120830The recognition of the grounds of historical-social alteratins has been constantly the concern of great scholars of history, whereas the scientists are not unanimous over the principles and feasible approaches towards these alterations. After renaissance, the two approaches under the title of the economy of capitalism and the communalism in the west affected the arguments concerning the historical-social alteration, while on the basis of Qur’an principles, the historical alteration is of particular anthological origin. ccordingly, a significant position is given to the role of invisible elements in the historical-social alteration. In view of Holy Qur’an, part of the historical alteration is connected to human’s behaviors as these are in their own turn affected by the type of prudence, social-cultural elements, world-view, and the will power of human being.شناخت عوامل دگرگونیهای تاریخی - اجتماعی، همواره از دغدغههای اندیشمندان بزرگ تاریخ بوده است اما دانشمندان درباره مبانی و رویکردهای ممکن به این تحولات اختلاف دارند. پس از رنسانس دو دیدگاه اقتصاد سرمایهداری و دیدگاه جامعهنگری درغرب، مباحث دگرگونی تاریخی و اجتماعی را تحت تأثیر قرار دادند؛ اما براساس مبانی قرآنی، دگرگونی تاریخی مبدأ هستیشناسانه و وجود شناسانه ویژة خود را دارد. بنابراین نقش عوامل غیبی درتغییرات تاریخی و اجتماعی جایگاهی خاص مییابد. از منظر قرآن پارهای از دگرگونیهای تاریخی در پیوند با رفتارهای انسان است و این رفتارها به نوبة خود متأثر از نوع غایتنگری، عوامل اجتماعی ـ فرهنگی، جهان بینی و اراده انسانی است.دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643114شماره 2 - تابستان - مسلسل 5420130622The History of Bokharay e-Qonjar and Its Related Remained Narrationsتاریخ بخارای غُنجار و نقل های برجای مانده از آن31645461FAرسولجعفریاندانشیار دانشگاه تهرانJournal Article20130610The local history is considered as one of the precious sources in perceiving history as well as the geography of the world of Islam and the most significant of all is getting information about authorities and Islamic scientists as well as research pertaining to civilization and Islamic culture. In this regard, khorasan is pioneer and since the third until the sixth century, there exists a number of compiled works related to it. On of these works considered as a unique source pertaining to Bokhara city is the history of Bokharay e-Qonjar having passed away in 412 (After Hijrah). Out of this work, it has remained an anonymous prescription and merely some of its parts in the later sources. This article studies the life of Qonjar, the history of Bokhara and its remained pieces.تاریخهای محلی یکی از منابع بسیار با ارزش در شناخت تاریخ و جغرافیای دنیای اسلام و مهمتر از آن شناخت رجال و دانشمندان اسلامی و تحقیق درباره تمدن و فرهنگ اسلامی هستند. در این زمینه، خراسان پیشتاز است و آثار فراوانی درباره آن در قرنهای سوم تا ششم تألیف شده است. یکی از این آثار که منبعی منحصر به فرد درباره شهر بخارا بوده است، تاریخ بخارای غنجار است که به سال 412 ﻫ . ق درگذشته است. از این اثر، نسخهای شناخته نشده و تنها بخشهایی از آن در منابع بعدی بر جای مانده است. این مقاله به بررسی زندگی غنجار، تاریخ بخارا و قطعات باقیمانده آن میپردازد.دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643114شماره 2 - تابستان - مسلسل 5420130622Belief in Deliverer in time of Mongolians’ Governorship in Iranمنجی گرایی در عصر حاکمیت مغول ها در ایران65885462FAحسینایزدیاستادیار دانشگاه باقرالعلومJournal Article20131004During the history, the belief in promised Mahdi, deliverer, and the appearance of a reformer concluding the oppression and corruption at the end of time and provides justice and equality has been stated in diverse religions such as Islam, Christianity, Judaism, Zoroaster, Hinduism as well as Buddhism. Considering the direct speech of the Holy Qur’an and the widely-transmitted narrations stated by the prophet Mohammad (PBUH) and infallible Imams concerning the appearance of the holiness Mahdi, blissful future of human and providing justice and equality, many people were to take benefit from Mahdaviat idea to legitimate their action and to attract advocators. One of the periods of history in which we are observant of the appearance of claimants, thanks to the oppression and corruption, is the time of Mongolians’ attack and their governorship. At that time, Iranian people seeking for a life featured with justice, equality, peace, were attracted by the people who had started their movement with the claim of Mahdaviat. This article considers the appearance of claimants of Mahdaviat and the ground of their uprisings in the Mongolian period in Iran, among them it can be referred to the uprisings such as Mahmood Taaraabi, Abulkeram Daaraani, Abusaleh Helli, Ahmad Shaami, Musa Kordestani, Amir Teimurtash e-Chupani. اعتقاد به مهدی موعود، موعود گرایی و ظهور مصلحی که در آخرالزمان به ظلم، ستم و فساد خاتمه میدهد و عدالت و مساوات را برقرار میکند همواره در ادیان و مذاهب مختلف جهان مطرح بوده است. با توجه به کلام صریح قرآن و روایتهای متواتری که از پیامبر اسلام6 و سایر امامان معصوم: درباره ظهور حضرت مهدی4، آینده سعادت بخش بشر و برقراری عدالت و مساوات بیان شده است افراد مختلفی در گسترة تاریخ اسلام در پی بهرهبرداری از اندیشه مهدویت برای مشروعیت بخشیدن به اقدامات خود و جذب هوادار بودهاند. یکی از ادوار تاریخی که به دلیل گسترش ستم و فساد شاهد ظهور مدعیان مهدویت هستیم دوران حمله و حکومت مغولها در ایران است. مردم ایران در دوره مغولها برای یک زندگی همراه با عدالت، مساوات و آرامش جذب افرادی شدند که حرکت خود را با ادعای مهدویت آغاز کرده بودند. موضوع این مقاله، پرداختن به ظهور مدعیان مهدویت و زمینههای قیامهای آنان در این عصر است و در آن، قیامهایی مانند قیام محمود تارابی، ابوالکرام دارانی، ابوصالح حلی، احمد شامی، موسی کردستانی، و امیر تیمور تاش چوپانی بررسی میشود.دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643114شماره 2 - تابستان - مسلسل 5420130622Heroism in Abbasid Period 232-334 (After Hijrah)پدیده قهرمانگی در عصر عباسی (232-334 ق)891145463FAعباساحمدونداستادیار دانشگاه شهید بهشتیorcid.org/0000-0003-زهراامیریکارشناس ارشد تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه زنجانJournal Article20130513In the second stage of Abbasid caliphate in 232-334 (After Hijrah), particularly in time of the caliphate of Moqtader bellah in 295-320 (After Hijrah), we encounter with a trend called heroism. Hero was titled to women who were the mediator between harem and court and they were assigned different responsibilities depended on their capability and authority. The domination of Turks on different affairs, the individual identity and the gradual decline of Moqtadir’s power as well as the dispute over power led to heroes’ taking benefits of these conditions and their authorization in different political and social grounds. They were interfering in the diverse affairs of caliphate such as the dismissal and appointment of ministers, emirs and army commanders and also they were given significant ranks such as judgment, treasury, and the guard of prison of prominent people. Through the investigation of this trend and the introduction of some eminent heroes in time of Moqtader bellah, this article considers the presence of women in the ground of policy.در عصر دوم خلافت عباسی (232 ـ 334 ق)، به ویژه در ایام خلافت مقتدر بالله (295 ـ 320 ق) با پدیدهای به نام قهرمانگی روبهرو میشویم. قهرمانه عنوان زنانی بود که واسطه حرم با دربار خلفا بودند و بسته به توانایی و نفوذشان وظایف مختلفی به آنان محول میشد. سلطه ترکان بر امور خلافت، ماهیت فردی و ضعف روز افزون مقتدر و کشمکش بر سر قدرت باعث گردید قهرمانهها با بهرهگیری از این شرایط به اعمال نفوذ در عرصههای مختلف سیاسی و اجتماعی بپردازند. آنان در امور مختلف خلافت، چون عزل و نصب وزرا، امیران و فرماندهان سپاه دخالت میکردند و صاحب مناصب حساس و مهمی چون قضاء، خزانه داری و زندانبانی افراد برجسته شدند. این مقاله با بررسی این پدیده و معرفی تعدادی از قهرمانههای معروف عصر خلیفه مقتدر بالله، به مسئله حضور زنان در عرصة سیاست میپردازددانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643114شماره 2 - تابستان - مسلسل 5420130622The Significant Grounds of Migration of Helali Tribes to Egypt and Africaزمینهها و عوامل اصلی مهاجرت قبایل هلالی به مصر و افریقیه1151365464FAمحمد علیچلونگردانشیار گروه تاریخ دانشگاه اصفهانمهدیعزتیدانشجوی دکتری تاریخ اسلام دانشگاه اصفهانJournal Article20130515The Arab Helali tribes were included a collection of sub-tribes and oba of Bani Helal Ibn-e Aamer, Bani Solaim, Bani Jashm and Rabi’eh accustomed to primitive and nomadic life in the center of Saudi Arabia and desert areas of Najd and Hejaz. These tribes against the other Arab tribes, who left for the fertile and civilized areas after Islam along with Islamic conquests, kept on their primitive life and didn’t leave their homeland. eanwhile, at the outset of the fifth century (after hijrah), thanks to the diverse issues, they traveled through the north of Arabian Peninsula stretching from Iraq to the west of Tigris towards the eastern coast of Nile river in Egypt. Eventually, the Arab Helali tribes entered into the land of Islamic Maqrib from Africa to Morrakesh and were the cause of occurrence of different events and damages in these areas. Referring to the main historical sources, the present article is to present and analyze the grounds of uprising of Helali tribes beginning from the center of Saudi Arabia towards the north areas of Shaam and Egypt and after that their migration to Egypt and Africa.قبایل عرب هلالی، مجموعهای از بطون و تیرههای بنی هلال بن عامر، بنی سُلیم، بنی جشم و ربیعه را شامل میشد که در مرکز عربستان و نواحی بیابانی نجد و حجاز به زندگی بدوی وکوچنشینی عادت داشتند. این قبایل برخلاف سایر قبایل عرب که بعد از اسلام و به دنبال فتوحات اسلامی راهی نواحی آباد و متمدن شدند، هم چنان به زندگی بدوی خود ادامه دادند وحاضر به ترک وطن وخاستگاه خود نشدند. با این وجود، آنان در اوایل قرن پنجم هجری بر اثر عوامل مختلفی، سر تا سر شمال جزیرة العرب؛ یعنی از حدود عراق وغرب دجله تا ساحل شرقی رود نیل در مصر را در نوردیدند. سرانجام قبایل عرب هلالی به سرزمین مغرب اسلامی از افریقیه تا مراکش رسیدند و این مناطق را دست خوش حوادث و آسیبهای بسیاری کردند. پژوهش حاضر با استناد به منابع اصلی و تاریخی در پی تبیین وتحلیل زمینهها و عوامل خیزش قبایل هلالی از مرکز عربستان به سوی مناطق شمالی شام و مصر سپس انتقال و مهاجرت آنها از مصر به افریقیه شد.دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643114شماره 2 - تابستان - مسلسل 5420130622The first Othman Constitution and the possibility of promotion of Othman community in view of Jalal Nuriقانون اساسی مشروطة اول و امکان ترقی جامعة عثمانی از نگاه جلال نوری1371625465FAغلامعلیپاشازادهاستادیار دانشگاه تبریزJournal Article20130525The writing of the first constitution in 1875 (A. D) and 1293 (After Hijrah) led to different arguments and suggestions, and then this issue was followed by the attraction of attention of scholars and researchers. Jalal Nuri, one of the Othman philosophers at the end of 19<sup>th</sup> century and the beginning of 20<sup>th</sup> century, was an eminent individual who looked upon the first Othman constitution, reflected in the content of constitution, reminded its shortcomings and virtues and criticized its function in the promotion of Othman community.
Jalal Nuri’s approach towards the first constitution is the issue investigated in the present article and through a descriptive -analytical method, the works of the author as well as the historical sources of that time; it will be answered to the question related to the kind of function considered by Jalal Nuri for the first Othman constitution.از زمان تدوین قانون اساسی مشروطۀ اول عثمانی در سال 1875م/ 1293ق بحثها و اظهار نظرهای گوناگونی درباره آن پدید آمد و توجه اندیشمندان و محققان به آن جلب شد. جلال نوری، یکی از اندیشمندان عثمانی در اواخر قرن نوزده و اوایل قرن بیستم از افراد صاحب نامی بود که به قانون اساسی مشروطۀ اول عثمانی توجه کرد. او با تأمل در محتوای قانون اساسی، کاستیها و نقاط قوت آن را یادآور شد و کارکرد آن را در ترقی جامعۀ عثمانی نقد کرد. نحوۀ رویکرد جلال نوری به قانون اساسی مشروطۀ اول، مسألهای است که در تحقیق حاضر بررسی میشود و با روش توصیفی و تحلیلی و با استفاده از آثار نویسنده و منابع تاریخی آن زمان، به این پرسش پاسخ داده میشود که جلال نوری چه نقشی برای قانون اساسی مشروطۀ اول عثمانی در ترقی آن جامعه قائل میشد؟دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643114شماره 2 - تابستان - مسلسل 5420130622The Entrance of Muslims to America, Reviewing an Approachورود مسلمانان به آمریکا؛ بازخوانی یک دیدگاه1631965466FAعبداللهفرهیدانشجوی دکتری تاریخ اسلام دانشگاه تهرانJournal Article20130610A dominant and common imagination in the history of world is that the America continent has been discovered through the sailing of Christopher Columbus and the support of Spanish king in 1492 (A. D), whereas recently, it has been found some documents concerning the relationship of other nations with this continent which encounters this common imagination with serious doubts.The main question of the present article has to do with the possibility of Muslim nations’ making this relationship written on the basis of the ideas of Fuat Sezgin in response to the claims of an individual named Gwin Menzir. Against Menzir’s challenging claims, Sezgin tries to prove this issue by searching the origin of plans such as the plans of Fra Mauro, Kangenido, Dom pedro, pieri Ra’is, Kantino, Valdesimuler, Delakusa, Bahayem and Javeh’ee atlas in the world of Islam and not in china through investigating the scientific aptitude of Muslims in the accurate measurement of geographic longitude and latitude and some evidences present in the historical sources. Accordingly, it can be concluded that the Muslims have been pioneer in making relationship with this new world.تصور رایج این است که قاره آمریکا به دنبال سفر دریایی کریستف کلمب و با حمایت پادشاه اسپانیا در سال 1492 م. کشف شد ولی به تازگی مدارک، شواهد و مستنداتی درباره ارتباط سایر ملتها با این قاره پیدا شده است که این تصور شایع را با تردیدهایی جدی مواجه میکند. پاسخ این پرسش که آیا ملل مسلمان، موفق به برقراری چنین ارتباطی شدند یا نه؟ محور اصلی مقاله حاضر را تشکیل میدهد براساس یافتههای فؤاد سزگین در پاسخ به فردی به نام گوین منزیز با توجه به توان علمی مسلمانان در محاسبه دقیق طول و عرض جغرافیایی و برخی شواهد موجود در منابع تاریخی، باید منشأ نقشههایی همچون نقشههای فرا مائورو، کانگنیدو، دوم پدرو، پیری رئیس، کانتینو، والدسیمولر، دلاکوسا، بهایم و اطلس جاوهای را در جهان اسلام جستوجو کرد، نه در چین. بنابراین میتوان گفت که مسلمانان در ارتباط با این دنیای جدید پیشگام بودهاند.