دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643122شماره 1 - بهار1400 _ مسلسل 8520210522Quranic- Historical Investigation of Soft War Dimensions in the Muslim Community of Early Islamواکاوی قرآنی ـ تاریخی ابعاد جنگ نرم در جامعه مسلمانی صدر اسلام7347042810.22081/hiq.2021.70428FAایوبامرائیاستادیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه آیت الله بروجردی (ره)احمدفلاح زادهدکترای تاریخ اسلاممریمنظربیگیاستادیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه آیت الله بروجردی (ره)Journal Article20180728The presence of Prophets has been constantly along with the diverse challenges and oppositions from military conflict to disunion. This issue has been explicitly considered in the earliest Islamic community so that part of verses of holy Quran has been devoted to its hard and soft dimensions. Soft war is the ability of forming the others’ beliefs, actions and regulating their behaviors with no taking advantage of dictatorship. After the identification of the concept of soft war and the clarification of its dimensions and indexes, this research is to clarify the instances of soft war into the four cultural, social, political and military grounds in the Muslim community of early Islam based on Quranic evidences and historical documents through the descriptive-analytical method.<strong>ظهور پیامبران همواره با چالشها و مخالفتهایی در قالبهای گوناگونی از مواجهه نظامی تا جریان نفاق روبهرو بوده است. این موضوع در نخستین جامعه اسلامی به صورت آشکار وجود داشته است و بخشی از آیات قرآن کریم به ابعاد سخت و نرم آن اختصاص یافته است. جنگ نرم به معنای توانایی شکل دادن به باورها و کششهای دیگران و هدایت رفتار آنان، بدون بهرهگیری از زور است. این پژوهش درصدد است پس از مفهومشناسی جنگ نرم و تبین ابعاد و شاخصهای آن، مصادیق جنگ نرم را در چهار زمینه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و نظامی در جامعه مسلمانی صدر اسلام بر اساس شواهد قرآنی و مستندات تاریخی به شیوه وصفی ـ تحلیلی تبیین کند.</strong>https://hiq.bou.ac.ir/article_70428_72224b0d51156b34e2eb75d94b7a78ee.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643122شماره 1 - بهار1400 _ مسلسل 8520210522A Study on the Number of Pilgrimages on Foot by Imam Hassan’s Mojtaba (PBUH)پژوهشی درباره تعداد حجهای پیاده امام حسن مجتبی(ع)35667042910.22081/hiq.2021.70429FAعلیاکبرذاکریعضو هیئت علمی گروه سیره اهل بیت(ع)، پژوهشکده تاریخ و سیره پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیJournal Article20190405One of the virtues of Imam Hassan Mojtaba (PBUH) is performing hajj by traveling on foot from Medina to Mecca. The number of these on foot pilgrimages has been variously reported, from 15, 20, to 25 times. Considering the limited 10-year-old imamate of that holiness, this question is raised that in which time he has performed this virtue. The present article has been written with the purpose of investigating the amount of reliability of this record through the study of documents and according to the findings, it has been concluded that considering the amount of Imam’s imamate, this record is not correct and it is in contrast with the historical facts. It seems that Imam’s on foot traveling has been related to leaving Mecca to Mena, Arafat and Masha’r and sometimes to Mena. Moreover, a reliable narration has pointed to this matter. Based on this interpretation, the possibility of performing hajj in these conditions is also imaginable before imamate of that holiness.<em>یکی از فضایل امام حسن مجتبی</em><em>(ع)</em><em>، انجام حجهای پیاده از مدینه تا مکه است، ولی تعداد این حجها به صورتهای مختلف؛ یعنی پانزده، بیست و بیست و پنج حج گزارش شده است. با توجه به دوران محدود ده ساله امامت آن حضرت</em><em>(ع)</em><em>، این پرسش وجود دارد که ایشان در چه مقطعی این تعداد حج پیاده را انجام داده است؟ مقاله پیش رو که با هدف بررسی میزان درستی این آمار و چگونگی انجام آن با روش سندپژوهی تدوین یافته است به این نتیجه رسیده است که با توجه به دوران امامت آن حضرت</em><em>(ع)</em><em>، این آمار به عنوان حج پیاده از مدینه به مکه نادرست و ناهمگون با حقایق تاریخی است. به نظر میرسد پیادهرویهای امام</em><em>(ع)</em><em> مربوط به رفتن از مکه به منا و از آنجا به عرفات و سپس به مشعر و گاه به منا بوده است و روایتی صحیح نیز به این نکته اشاره کرده است. بر اساس این برداشت، امکان انجام حج با چنین شرایطی قبل از امامت آن حضرت نیز متصور است. </em>https://hiq.bou.ac.ir/article_70429_6770684b5de50cb0299a6c596f9db345.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643122شماره 1 - بهار1400 _ مسلسل 8520210522Typology of Intellectual Tendencies of Jurisprudent Followers of Imam Sajad (PBUH)گونهشناسی گرایشهای فکری اصحاب فقیه امام سجاد(ع)671007043010.22081/hiq.2021.70430FAحمید رضامطهریدانشیار پژوهشکده تاریخ و سیره اهلبیت: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیمحمدباقرشاکریدانشجوی دکترا تاریخ اسلام دانشگاه مذاهب اسلامی (نویسنده مسؤل)Journal Article20200612Imam Sajad (PBUH) had considerably affected on the jurisprudents of his era and many of them are considered as his followers. Jurisprudent followers of Imam Sajad (PBUH) were an extensive group of Shiite and Sunnite scholars in various areas with different scientific tendencies. This article investigates the scientific typology of these followers with the purpose of clarifying their scientific tendency and position. Considering the historical data, it is concluded that Imam Sajad’s followers were of position in other sciences in addition to jurisprudence and regarding the remained narrations of them, they can be classified into the groups of interpreter jurisprudent, theologian jurisprudent, traditionist jurisprudent and historian jurisprudent. امام سجاد(ع) (61-94ه.ق.) تأثیر فراوانی بر فقهای عصر خویش داشت و بسیاری از آنان را میتوان از اصحاب آن حضرت برشمرد. اصحاب فقیه امام سجاد(ع) طیف گستردهای از عالمان شیعه و سنی در مناطق مختلف و با گرایشهای علمی متفاوت بودند. این مقاله با هدف نشان دادن گرایش علمی و تبین جایگاه علمی اصحاب فقیه امام سجاد(ع) به گونهشناسی دانشی آنان میپردازد و با توجه به دادههای تاریخی به این نتیجه میرسد که اصحاب فقیه امام سجاد(ع) علاوه بر فقه، در دانشهای دیگر هم جایگاهی ویژه داشتند و با توجه به روایات باقیمانده از آنها، میتوان آنان را در گروههای فقیه مفسر، فقیه متکلم، فقیه محدث و فقیه مورخ طبقهبندی کرد.https://hiq.bou.ac.ir/article_70430_f0562682b3a14137177bdbb3e1dd5918.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643122شماره 1 - بهار1400 _ مسلسل 8520210522A Comparative Study of the Historiography by Ali Lahiji and Abd al-Fattah Foomaniبررسی مقایسهای تاریخنگاری علی لاهیجی و عبدالفتاح فومنی1011307043110.22081/hiq.2021.70431FAمحمدشورمیجدانشیار گروه تاریخ، دانشگاه پیام نورJournal Article20180904In Safavid era, the local historiography in Gilan highly succeeded due to the existence of historians, Ali Lahiji and Abd al- Fattah Foomani. The findings of this research clarify that, despite some similarities, Lahiji was under the influence of Kiya governors and their courtiers while Foomani was affected by the events of Gilan and consequently was influenced by the individuals such as Behzadbeig, the secretary of the first king of Abbasids, Amireh Dabaj and Ishaq Foomani in order to restore the welfare and richness of Gilan. Moreover, Foomani unlike Lahiji does not take advantage of royal viewpoints for the legitimacy of any special governor.تاریخنگاری محلی در گیلان عصر صفویه با وجود مورخانی، چون علی لاهیجی و عبدالفتاح فومنی پررونق بوده است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که با وجود پارهای مشابهتها، الگوی لاهیجی، حاکمان کیایی و دربار آنان است، ولی الگوی فومنی، تحت تأثیر حوادث گیلان، اشخاصی مانند بهزاد بیگ وزیر شاه عباس اول در گیلان، امیره دباج و اسحاق فومنی هستند که توانستهاند گیلان را به رفاه و رونق قبلی برگردانند. همچنین، فومنی برخلاف لاهیجی از نگرش تأویلی و آرمان شاهی برای مشروعیت حاکم خاصی بهره نمیبرد.https://hiq.bou.ac.ir/article_70431_664206de0fc55847cf563f3d1af134f5.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643122شماره 1 - بهار1400 _ مسلسل 8520210522The Elements Effective on the Development of Sectarian Historiography among Muslimsزمینهها و عوامل پیدایش فرقهنگاری نزد مسلمانان1311647043210.22081/hiq.2021.70432FAوحیدسعیدیدانشجوی دکتری تاریخ اسلام دانشگاه اصفهانمصطفیپیرمرادیاندانشیار گروه تاریخ دانشگاه اصفهاناصغرمنتظرالقائماستاد گروه تاریخ دانشگاه اصفهانJournal Article20180107Sectarian historiography is considered as a kind of Islamic historiography and the consequence of theologians’ considering the history of evolution of thoughts and the development regarding the religious beliefs as well as the intellectual and cultural currents in the world of Islam.<br />The present research, taking advantage of the main sources as well as the analytical-descriptive method, is to investigate the grounds and elements effective on the development of sectarian historiography and its relationship to the historiography<em>.</em>The findings of this research indicate that the social-political atmosphere of Islamic community in Abbasid era (132-656 A.H), the translation of non-Islamic texts along with the religious thoughts, the sectary conditions of Sectarian historiographers and the reliance on the historiography methods considerably affected the development of the sources related to the sectarian historiography.فرقهنگاری یکی از انواع تاریخنگاری اسلامی و پیآمد پرداختن متکلمان به تاریخ تطور اندیشهها و سیر تحول عقاید مذاهب و جریانهای فکری و فرهنگی در جهان اسلام است. پژوهش پیشرو با استناد به منابع اصلی و با شیوه وصفی ـ تحلیلی درصدد است، زمینهها و عوامل مؤثر در شکلگیری فرقهنگاری و ارتباط آن را با تاریخنگاری بررسی کند. یافتههای این پژوهش نشان میدهد، فضای سیاسی ـ اجتماعی جامعه اسلامی در دوره خلافت عباسی (656-132ه.ق.)، ترجمه متون غیر اسلامی در کنار اندیشههای مذهبی، شرایط فرقهای فرقهنگاران و بهرهگیری از شیوههای تاریخنگاری، تأثیری چشمگیر بر شکلگیری و تحول منابع فرقهنگاری داشته استhttps://hiq.bou.ac.ir/article_70432_b6800cb3246fc6f8dc0305113f931a02.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643122شماره 1 - بهار1400 _ مسلسل 8520210522The Position and Importance of Mahe-Kufa in the Islamic Caliphate, the Third and Fourth Centuries (A.H)جایگاه و اهمیت ایالت ماهکوفه در خلافت اسلامی در سدههای سوم و چهارم هجری1652047043910.22081/hiq.2021.70439FAجهانبخشثواقباستاد گروه تاریخ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرمآباد (نویسنده مسئول)پروینرستمیدکترای تاریخ ایران اسلامی، دانشگاه لرستانJournal Article20190611The Mahe-Kufa was a title selected for an area located in the western part of Jebal region centered by Dinvar in time of Muawiyah. This area was considered as the communicative path between Bagdad and East of Iran due to its natural and economic properties and the appropriate environment for the urban and rural and nomadic life of Kurdish tribes in the western territory of Islamic caliphate. The purpose of this article is to specify the geographical position of this region and to study its significance and position in the Islamic caliphate during the third and fourth centuries by taking advantage of the analytical- descriptive method. The findings of research clarify that the Moon of Kufa was related to Zoor city from the West and to the Lausos palace from the East and it included the west part of Jebal area. This extension and the strategic geographical status led to the prominence of this region in terms of military, economical, communicative dimensions as well as the preservation of eastern territory for the organization of Islamic caliphate.ماهکوفه عنوانی بود که در دوره حکومت معاویه بر منطقهای در غرب ایالت جبال به مرکزیت دینور گفته میشد. این منطقه به عنوان مسیر ارتباطی بغداد به مشرق ایران از نظر ویژگیهای طبیعی و اقتصادی، زیستگاهی مناسب برای حیات شهری، روستایی و عشایری طوایف کُرد در قلمرو شرقی خلافت اسلامی به شمار میرفت. هدف این مقاله تعیین موقعیت جغرافیایی ماه کوفه و بررسی اهمیت و جایگاه آن در خلافت اسلامی در سدههای سوم و چهارم هجری، به شیوه وصفی ـ تحلیلی است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که محدوده جغرافیایی ماهکوفه از جانب غرب به شهرزور و از جانب شرق به قصر لصوص منتهی میشد و به عبارتی، قسمت غرب منطقه جبال را در بر میگرفت. این گستردگی و موقعیت جغرافیایی راهبردی، موجب اهمیت یافتن منطقه ماهکوفه در ابعاد نظامی، اقتصادی، مواصلاتی و حفظ قلمرو شرقی برای نظام خلافت اسلامی شده بود.https://hiq.bou.ac.ir/article_70439_ff80dd7d66201561bd686b5e47807878.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643122شماره 1 - بهار1400 _ مسلسل 8520210522The Social Position and Reaction of Ibn e- Tabataba and Abu al- Saraya regarding the Ascension and Failure of their Uprisingجایگاه اجتماعی و عملکرد ابن طباطبا و ابوالسرایا در اوجگیری و شکست قیام آنان2052357044110.22081/hiq.2021.70441FAمحمد حسینکاظمیدانشجوی دکتری تاریخ اسلام دانشگاه باقرالعلوم (ع)(نویسنده مسئول)0000-0003-1826-6272سید حسینفلاح زادهدانشیار دانشگاه باقرالعلوم(ع)Journal Article20190123In 199 (After Hijrah), Ibn e- Tabataba and Abu al- Saraya planned for an uprising which was developed in a main part of the world of Islam. This action led to the failure and it was suppressed by Abbasids. The present research investigates the ups and downs of this uprising as well as the different elements of its ascension and failure by taking advantage of ancient sources and new researches. The findings of research indicate that the social position of Ibn e- Tabataba, the military innovation and courage of Abu al- Saraya, the development of a religious coverage such as religious legitimacy, the convergence of Alawites and strength of the political dimension of uprising through the strategies such as the election of governor for the diverse areas and coin mintage were highly effective in the development of this uprising. Moreover, the elements such as the early and untimely demise of Ibn e- Tabataba and no leadership after him, the self-centeredness of Abu al- Saraya, the excessive sensitivity toward Abbasids and their followers, the tendency toward plundering and no provision of a supportive base are considered the main reasons of the failure of this uprising.ابن طباطبا و ابوالسرایا با همکاری یکدیگر، قیامی را در سال 199ه.ق. در کوفه پیریزی کردند که به سرعت در بخش مهمی از جهان اسلام گسترش یافت، اما این حرکت پس از اندک زمانی رو به شکست نهاد و به دست عباسیان سرکوب شد. فراز و فرود این قیام یکی از موضوعات شایسته پژوهش است. پژوهش حاضر با بهرهگیری از منابع کهن و پژوهشهای جدید، تأثیر عوامل مختلف را در اوجگیری و شکست این قیام بررسی میکند. یافتههای این پژوهش نشان میدهد جایگاه اجتماعی ابن طباطبا، ابتکار نظامی و شجاعت ابوالسرایا، ایجاد پوشش دینی مانند مشروعیت دینی و همگرایی علویان و تقویت بعد سیاسی قیام با روشهایی مانند انتخاب والی برای مناطق مختلف و ضرب سکه، نقش مؤثری در اوجگیری این قیام داشته است. همچنین از عواملی، مانند مرگ زود هنگام ابن طباطبا و خلأ رهبری پس از او، خودمحوری ابوالسرایا، سختگیری بیش از حد در مورد عباسیان و هواداران ایشان، میل به غارتگری و فراهم نکردن پایگاه کمکی میتوان به عنوان مهمترین عوامل شکست این قیام نام بردhttps://hiq.bou.ac.ir/article_70441_83d5620f610303124ae0f531ebef6d03.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643122شماره 1 - بهار1400 _ مسلسل 8520210522The Role of Influential Dynasties and Local Officials related to the Urban Development and Political Centrality of Khuzestan in Safavid Eraنقش خاندانهای پرنفوذ و صاحب منصبان محلی در توسعه شهری و مرکزیت سیاسی شوشتر در خوزستان عهد صفوی2352647044910.22081/hiq.2021.70449FAحمیداسدپورخلیج فارس بوشهرمسعودولی عربدانشجوی دکتری تاریخ ایران بعد از اسلام از دانشگاه خلیج فارس بوشهرJournal Article20190224Shooshtar considered as one of the most significant cities of Khuzestan in Safavid era was selected by the governors due to its geographical, military and strategic position. The development of new towns in Shooshtar and around it by the Safavid local rulers led to its more prosperity. However, the entrance of various tribes including Qezelbash Turks (Shamloo, Roomloo, Afshar, Stajloo, Turkman, Zulqadr), Joqtay, Charkes, Gorji, Sheikhs from Jebal e- Amel region, Jazayeri and Kalantar nobles led to too much tribal and population tensions in this city and at the end of this era, the happening of natural disasters such as flood left some negative effects on the political and social status of Shooshtar. This research is to illustrate the political and social status of Shooshtar and to indicate how the influential dynasties took role in this city as the political center of Khuzestan at that time. The findings of research demonstrate that the influential families of nobles, Turkish and Gorji tribes were of determinative role in relation to the political development of this city considering the tribal origin, ethnical benefits, professional position, as well as social- religious values.شوشتر، یکی از مهمترین شهرهای خوزستان در عصر صفوی بود که به سبب موقعیت جغرافیایی، نظامی و راهبردی آن به عنوان حاکمنشین خوزستان انتخاب شد. احداث روستاهای جدید در شوشتر و پیرامون آن به دست حاکمان محلی صفوی موجب رونق بیشتر این شهر گردید. ورود اقوام و طایفههای مختلف ترکان قزلباش (شاملوها، روملوها، افشارها، استاجلوها، ترکمان، ذوالقدر)، خاندان جَغَتایی، چَرکِسها، گُرجیها، مشایخ بزرگی از منطقه جبل عامل، سادات جزایری و سادات کلانتر به شوشتر در آن روزگار، تنشهای قومی و جمعیتی فراوانی در این شهر به وجود آورد و در پایان این دوره، بلایای طبیعی همچون سیل، تأثیری منفی بر اوضاع سیاسی و اجتماعی شوشتر گذاشت. این پژوهش سعی دارد تصویری از موقعیت سیاسی و اجتماعی شوشتر ارائه کند و نشان دهد خاندانهای پرنفوذ چگونه در این شهر به عنوان مرکز سیاسی خوزستان آن دوره، نقش ایفا میکردند؟ یافتههای این پژوهش نشانگر آن است که خاندانهای متنفذ سادات، تُرکتباران و گرجیتباران با توجه به مقولههایی مانند خاستگاه قومی، منافع طایفهای، جایگاه شغلی و ارزشهای مذهبی و اجتماعی، نقشی تعیین کننده در تحولات سیاسی و توسعه این شهر داشتهاندhttps://hiq.bou.ac.ir/article_70449_a40320f86e6facbf03394624b5d04795.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643122شماره 1 - بهار1400 _ مسلسل 8520210522The Study of Safiqoli Khan’s Reaction in Dealing with Abdali Afghans’ Revolt (1129 A. H)تحلیلی بر عملکرد صفی قلیخان در مواجهه با شورش افغانهای ابدالی (1129 ه.ق.)2652967045210.22081/hiq.2021.70452FAمحمودمهمان نوازدکتری تاریخ گرایش ایران دوره اسلامی استادیار و عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه یاسوج (نویسنده مسئول)سید محمدموسوی خودکتری تاریخ و تمدن اسلامی استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوجJournal Article20190208Abdali Afghans, the habitants of the border states of Herat affected by their Qezelja consanguineous in Qandahar revolted against Safavids. Safiqoli Khan e-Turkestan Oqli (1129 A.H) famous for lunatic fought against Abdali due to the insistence of courtiers and Safavid king. Abdali’s revolt compared with the greater dangers passed by Safavid government was not regarded a considerable riot. However, this revolt changed into a dangerous challenge against the Safavid government. The purpose of this research is to analytically investigate the actions of Safiqoli Khan, Safavids’ commander-in-chief, in dealing with Abdali’ revolt through a pathological approach and the investigation of sources of that era. The findings of this research clarify that not enough familiarity of Safiqoli Khan with the principles of war, wrong military policies, ignorance of religious and cultural beliefs of soldiers and inappropriate usage of potentiality in Khorasan district led to the failure and inefficiency of Safavid army against Abdali’ revolt.افغانهای ابدالی که در ایالت مرزی هرات ساکن بودند به تبعیت ازهمتباران غلجزائی خود در قندهار علیه صفویان شورش کردند. صفیقلیخان ترکستان اغلی (د. 1129ه.ق.) مشهور به دیوانه بنا بر اصرار بیش از حد درباریان و شاه صفوی با منصب سپهسالاری به جنگ با ابدالیان رفت. شورش ابدالیها در مقایسه با خطرات بزرگتری که حکومت صفویان پشت سر گذاشته بود، شورشی قابل اعتنا محسوب نمیشد، اما این شورش به دلایلی که موضوع بررسی این مقاله است، تبدیل به چالشی خطرناک برای حکومت صفویان گردید.هدف این پژوهش، بررسی تحلیلی عملکرد و اقدامات صفیقلیخان، سپهسالار صفویان برای مقابله با شورش ابدالیها با رویکردی آسیبشناختی و با واکاوی منابع اصلی آن دوره است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد عدم آشنایی کافی صفیقلیخان با اصول جنگی، اتخاذ سیاستهای نادرست نظامی، بیتوجهی به اعتقادات مذهبی و فرهنگی سربازان و عدم استفاده درست از ظرفیتهای منطقه خراسان سبب شکست و ناکارآمدی ارتش صفویان در برابر شورش ابدالیها گردید.https://hiq.bou.ac.ir/article_70452_e209ad51cea2a7c3528dcea47a6b9f43.pdf