دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643117شماره 2 - تابستان 95 - مسلسل 6620160822The Role of "Theme" in the Clarification of the” Historiography Text” Conceptنقشِ «موضوع» در روشن ساختن مفهومِ «متنِ تاریخنگارانه»73820964FAامیرآغایلیدانشجوی دکتری تاریخ محلی دانشگاه اصفهانابوالحسنفیاض انوشدانشیار گروه تاریخ دانشگاه اصفهانمصطفیپیرمرادیاناستادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهانJournal Article20160219The absence of an obvious image from the quiddity of historiography text has led to difficulty and complexity in conceptualizing and theorizing within the domain of theoretical studies of history. This difficulty has been extended even in the identification of applicability of historiography text by the researchers in the domain of historiography. It seems that solving this problem is in need of relying on a pattern of historical texts for the purpose of crystallizing the concept of historiography text and identifying its applicability. This writing concludes that varieties of historical texts are available and considering them as historiography text is along with unanimousness so that they can be called “pattern texts”. On the basis of the findings of this article, “historical happening” can be considered as the common aspect among these kinds of texts, the fundamental principle of historiography texts as well as the criterion towards the identification of this applicability. Based on the definition of “historical happening” presented in this article, the textual issues like classes, travel books, biography and kinship are regarded as non historical and consequently, the characteristics of these works have been measured different from the characteristics of historiography texts.نبود تصویری روشن از چیستی «متنِ تاریخنگارانه»، مفهومسازی و نظریهپردازی در حوزه مطالعاتِ نظریِ دانش تاریخ را با دشواریهایی روبهرو ساخته است. این دشواری تا تشخیص مصادیق متن تاریخنگارانه از سوی پژوهشگران حوزه تاریخ تاریخنگاری دامن گسترانده است. به نظر میرسد برای یافتن راه برونرفت از این وضعیت، به الگویی از متون تاریخی نیاز داریم که با تکیه بر آن بتوان به مفهوم متن تاریخنگارانه وضوح بخشید و به مدد آن، تشخیص مصادیق را ضابطهمند کرد. این نوشتار با چنین هدفی و با این پیشفرض سامان یافته است که گونههایی از آثار مکتوب تاریخی در دست است که بر سر تلقیِ آنها به عنوانِ متنِ تاریخنگارانه، اجماعی نامصرح وجود دارد و بنابراین میتوان آنها را «متونِ الگو» نامید. بر اساس یافتههای این مقاله «رخداد تاریخی» را میتوان فصل مشترک موضوعات این دسته از متون و عنصر بنیادی متون تاریخنگارانه و ملاک تشخیص مصادیق شمرد. بر اساس تعریفی که از «رخداد تاریخی» در متن مقاله ارائه شده است، موضوعاتِ متونی همچون طبقات، سفرنامه، زندگینامه، انساب و مزارات یک موضوع غیرتاریخی است و در نتیجه، ماهیتِ این آثار، متفاوت از ماهیت متون تاریخنگارانه ارزیابی شده است.https://hiq.bou.ac.ir/article_20964_d26ae8efc10c2325f984bb2d5a49a6c2.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643117شماره 2 - تابستان 95 - مسلسل 6620160822The Analysis of Fadakiyeh Sermon on the Basis of Speech Act Theoryتحلیل خطبه فدکیه بر اساس نظریه کنش گفتاری397020965FAمهدیداودآبادی فراهانیدانشجوی دکتری رشته حکمت هنر دینی، دانشگاه ادیان و مذاهبJournal Article20160219Fadakiyeh sermon considered as one of the vocal communication in the clear historical text develops one of the political, social and cultural speech following the departure of Prophet Mohammad PBUH. One of the ways of analyzing these texts as part of religious inheritance is through the investigation of the text within the framework of speech act. Based on this theory, the presenter speaks in a particular context and besides uttering words in the diverse propositions, he does some actions divided into declarative, constative, commissive, acknowledgements, and declarative. It is concluded that, the constative and declarative are observed more than the other acts in this sermon and regarding the context of presenting the sermon and its historical grounds, it is realized that holiness Fatimah PBUH has followed the tradition of Prophet Mohammad PBUH after his departure. خطبه فدکیه به عنوان یک ارتباط زبانی تحققیافته در بافت و زمینه تاریخی مشخص، یکی از گفتمانهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی پس از رحلت پیامبر اعظم(ص) را تشکیل میدهد. یکی از روشهای تحلیل این گونه متون، به عنوان بخشی از میراث دینی، استفاده از تحلیل کارگفتی و بررسی متن در چارچوب کنش گفتاری است. بر اساس این نظریه، گوینده که همواره در بافتی خاص سخن میگوید، هنگام سخن گفتن علاوه بر ادای کلمات و بر زبان جاری ساختن الفاظ در قالب گزارههای مختلف، کنشهایی هم انجام میدهد که آنها را به پنج دسته بیانی، انشایی، تعهدی، احساسی و اعلامی تقسیم کردهاند. این جستار که به تحلیل متن خطبه فدکیه بر اساس نظریه کنش گفتاری پرداخته، به این نتیجه رسیده است که کنشهای اعلامی و بیانی بیش از دیگر کنشها در این خطبه به چشم میخورد و با توجه به بافت پیرامونی ایراد این خطبه و زمینههای تاریخی آن، این فراوانی را میتوان بدین معنا گرفت که حضرت فاطمه(س) پس از رحلت پیامبر(ص) در صدد احیای سنت وی و تبیین احکام و دستورات اسلام بوده است.https://hiq.bou.ac.ir/article_20965_1c7e5badfe2380ae83e75980ea867a08.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643117شماره 2 - تابستان 95 - مسلسل 6620160822Intellectual and Economic Challenges of Shiites in the Lifetime of Imam Baqer PBUHچالشهای اندیشهای و اقتصادی شیعیان در عصر امام باقر(ع)719620966FAسید قاسمرزاقی موسویعضو هیئت علمی پژوهشکده تاریخ و سیره پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیJournal Article20160219The lifetime of Imam Baqer is considered as a significant turning point in the Shiite life due to the social and intellectual aspects. The studies concerning the social history of Shiites, having been increasingly developed in the recent years, are given extra significance related to those historical points. The present article, taking advantage of the reports presented in different historical sources, is to find a response to the questions related to the most significant social challenges of Shiites in this era within the intellectual and behavioral domain. In accordance with the findings of this research, the most significant social challenges of Shiites in that era are classified into: the disagreement and separation among Shiites via the increase of Kisaniyeh and providing the ground for the appearance of Zeidiyeh, lack of relationship between Shiites of Kufah and Imam Baqer PBUH and its effect on the deviation of their beliefs, the economical problems of Shiites and their dispute in this regard and finally the advent of extremists and the effect of their inappropriate beliefs and behaviors on the deviation of some Shiites and making them infamous.عصر امام باقر(ع) از جنبه فکری و اجتماعی یک مقطع مهم و نقطه عطف در زندگی شیعیان به شمار میرود. مطالعات و پژوهشهای معطوف به تاریخ اجتماعی شیعیان، که در سالهای اخیر افزایشی چشمگیر داشته است، درباره این گونه مقاطع تاریخی اهمیتی مضاعف مییابد. مقاله حاضر با بهرهگیری از گزارشهای مندرج در منابع مختلف تاریخی، در پی یافتن پاسخ پرسشهایی درباره مهمترین چالشهای اجتماعی شیعیان در این دوره، در حوزه اندیشهای و رفتاری است. بر اساس یافتههای این پژوهش، میتوان مهمترین این چالشها را چنین برشمرد: اختلاف و چنددستگی شیعیان با گسترش کیسانیه و ایجاد زمینههای پیدایش زیدیه، دوری شیعیان کوفه از امام باقر(ع) و تأثیر آن در انحرافات فکری و عملی آنها، مشکلات اقتصادی شیعیان و درگیری آنها با یکدیگر در این زمینه، و سرانجام پدیده غلات و تأثیر اندیشهها و عملکرد نامناسب آنان بر انحراف برخی شیعیان و بدنامی شیعیان.https://hiq.bou.ac.ir/article_20966_bfa6a44e91b7082bdc88ea3b8e1eb5c8.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643117شماره 2 - تابستان 95 - مسلسل 6620160822Ethology of Elites in the School of Caliphs and Considering the Right of Caliphate for the Prophet’s Family in the Early Islamic Centuriesرفتارشناسی خواص مکتب خلفا در مواجهه با حق خلافت اهلبیت(ع) در سدههای نخستین اسلامی9712620967FAرحیمامراییدانشجوی دکتری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تهران و مدرس دانشگاه پیام نورJournal Article20160219It has been referred a lot to the events occurred in the history of early Islam following the departure of Prophet Mohammad PBUH. The present writing has endeavored to investigate the behavior of a group against Imam Ali PBUH regarding the right of caliphate of prophet’s Family pertaining to the following issues: the justification and interpretation of Qur’anic reasons, falsification of the reason for the revelation of verses, altering the meaning of verses, justification and interpretation of tradition documents, literal and conceptual alteration of tradition, justification of caliphate through consultation, falsification of virtues for caliphs, developing sects. Accordingly, it is concluded that the disagreement between Shiites and Sunnites related to caliphate is greatly affected by the negative activities of elites against the caliphate of Imam Ali PBUH.درباره رویدادهای تاریخ صدر اسلام پس از رحلت پیامبر(ص) بسیار گفته و نوشته شده است. نوشتار حاضر کوشیده است رفتار خواص جبهه مقابل امیرالمؤمنین علی(ع) را در مواجهه با حق خلافت اهلبیت: در قالب محورهای زیر بررسی کند: توجیه و تأویل ادلّه قرآنی، جعل سبب نزول آیات، تحریف معنای آیات، توجیه و تأویل ادله حدیثی، تحریف لفظی و معنوی حدیث، توجیه خلافت با اجماع و شورا، جعل فضائل برای خلفا، و فرقهسازی. مقاله با این جمعبندی به پایان رسیده است که اختلاف شیعه و سنی در موضوع خلافت، تا حد زیادی اثرپذیرفته از فعالیتهای منفی خواص مخالف خلافت امیرالمؤمنین علی(ع) پدید آمده است.https://hiq.bou.ac.ir/article_20967_cbd048504efa1c5358da27a8e6f3aa24.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643117شماره 2 - تابستان 95 - مسلسل 6620160822The Social Position of Emirate and its Effect on the Convergence of Iranian Community and Government during the Islamic Eraجایگاه سیاسی امارت در همگرایی جامعه و حکومت ایرانی در دوره اسلامی12716020968FAسید ابوالفضلرضویدانشیار گروه تاریخ دانشگاه خوارزمی تهرانهوشنگخسروبیگیدانشیار گروه تاریخ دانشگاه پیام نورعلیسلیمانیدانشجوی دکتری تاریخ اسلام دانشگاه پیام نور مرکز بینالملل قشمJournal Article20160219Emirate considered as a political structure in Iran of the Islamic era and being of the social, economic and cultural aspects accomplished a unity as the requirement of a united political organization via taking advantage of the latest appeared grounds after Islam as well as Iranian political traditions. Considering a position for the emirates of Samanids, Ghaznavids and Buyids in the maintenance of Iranian identity and taking the effective advantage of previous political traditions of Iran as well as the descriptive-analytical approach, this writing is to answer the question regarding the effect of these emirates on the accomplishment of kingship system with the Islamic-Iranian approach. The findings of this research clarify that the political and social convergence of Iran in the Islamic period and the endeavor of Iranians towards the maintenance of their identity is the consequence of the mindful action of aforementioned emirates and the great role of commanders of this century in the history of Iran up to the advent of monarchy system with the Iranian-Islamic approach.امارت به عنوان ساختاری سیاسی در ایران دوره اسلامی، که از وجوه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نیز برخوردار بود، با بهرهگیری از بسترهای نوظهور پس از اسلام و با به کارگیری سنتهای سیاسی ایرانی، انسجامی را که لازمه یک سازمان سیاسی وحدتبخش بود در جامعه ایرانی تحقق بخشید. این نوشتار با در نظر داشتن سهم امارتهای سامانی، غزنوی و آلبویه در استمرار هویت ایرانی و بهرهگیری کارآمد از سنتهای سیاسی پیشین ایران، بر آن است با رویکرد توصیفی ـ تحلیلی معمول در پژوهشهای تاریخی به این پرسش مهم پاسخ دهد که این امارتها چه اثری در تحقق نظام سلطنت با رویکرد ایرانی ـ اسلامی داشتهاند؟ یافتههای این پژوهش نشان میدهد که همگرایی سیاسی و اجتماعی ایران دوران اسلامی و کوشش ایرانیان برای استمرار بخشیدن به هویت خویش، برآمده از عملکرد آگاهانه نظامهای امارتی مذکور بود و امیران این عصر، میانپرده تاریخ ایران تا زمان تکوین نظام سلطنتی با رویکرد ایرانی ـ اسلامی را به خوبی پوشش دادهاند.https://hiq.bou.ac.ir/article_20968_c44a4c1792340e45d7ce2f03d44c24fa.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643117شماره 2 - تابستان 95 - مسلسل 6620160822Religious Policies and Scientific - Educational Status of Syria –since the Time of Atabakan e- Zangi till the end of Mamluks Era-سیاستهای مذهبی و وضعیت علمی و آموزشی شامات(از اتابکان زنگی تا پایان ممالیک)16118620969FAحسینایزدیاستادیار دانشگاه باقرالعلوم(ع)شهنازکریمزاده سورشجانیکارشناس ارشد دانشگاه باقرالعلوم(ع)Journal Article20160219Since the earliest Islamic centuries the development of Shiite trends has been constantly one of the concerns of governments in the strategic areas of Syria including the present district of Syria, Lebanon, Palestine, and Jordan. The rulers of this area, since the time of Atabakan e- Zangi -521-624 After Hijrah- till the end of Mamluks era -650-922 After Hijrah- followed their policy to strengthen the traditions of Sunnites through the development of schools. This issue led to the development of narrative sciences and prevalence of selfism due to their adequate dynamism. At this time, Shiite could provide the ground toward the improvement of Shiite beliefs and their propagation in the other areas. This writing is to study the religious policies as well as the educational-scientific status of Syria in this span of time through the investigation of primary historical sources.رشد جریانهای شیعی همواره یکی از دلنگرانیهای حکومتها در منطقه راهبردی شامات ـ شامل سرزمینهای فعلی سوریه، لبنان، فلسطین و اردن ـ از قرون نخست اسلامی به این سو بوده است. حاکمان این منطقه از زمان اتابکان زنگی (521ـ624هـ.ق) تا پایان عصر ممالیک (650ـ922هـ.ق) بخشی از سیاست خود برای تقویت مذاهب اهلسنت را در قالب مدرسهسازی دنبال کردند. این امر به رشد علوم نقلی و ـ به دلیل فقدان پویایی لازم ـ به رواج سلفیگری انجامید. در این دوره زمانی، شیعیان نیز با استفاده از همین روش مدرسهسازی توانستند زمینه رشد اندیشههای شیعی و گسترش آن در مناطق دیگر را فراهم آورند. این نوشتار در پی آن است با واکاوی منابع دست اول تاریخی، سیاستهای مذهبی و سپس وضعیت علمی و آموزشی شامات را در این مقطع زمانی بررسی کند.https://hiq.bou.ac.ir/article_20969_f33a3ec1e7fcfe10f0a415d304b53328.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643117شماره 2 - تابستان 95 - مسلسل 6620160822In the stroggle to establish an Islamic state: Historical study of the Grounds and Reasons of Development and Breakdown of Dar Al Arqam Movement in Malaysiaدر تکاپوی تأسیس حکومت دینی: بررسی تاریخی زمینهها و دلایل برآمدن و براندازی نهضت دارالارقم در مالزی18721720970FAعلیمحمدطرفداریاستادیار تاریخ، عضو هیئت علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانJournal Article20160219The history of tendency towards Islam in the southeastern Asia refers to the first decades in the 20<sup>th</sup> century A. C synchronized with Muslim fighting over the independency against the European anti-colonialists. In the majority of these areas due to the advent of non religious governments and after achieving the political independency, the fighting of followers of Islam kept on and it appeared the Islamic movements with the purpose of the development of Islamic government. One the most significant and efficient movements is Dar Al Arqam <strong> </strong>of Malaysia which could be of great effect on the propagation of Islam in the southeastern Asia, furthermore, it cold present a modern paradigm out of an Islamic government via the renovation of Prophet Mohammad’s life style in the early Islam. Relying on the primary researches in this domain, this writhing has endeavored to investigate the trend of advancement and activities of Dar Al Arqam movement towards the development of religious government in Malaysia, the role and position of this movement in favor of the propagation of Islam in Malaysia as well as the neighboring countries and finally the reason of its breakdown by the government of Malaysia. The findings of research illustrates that this movement was shaped in order to develop an Islamic government and preserve the Islamic identity of Muslims of Malaysia against the changes as a result of the economic growth as well as the secularism of the dominant political structure, and lastly it was eliminated by the government of this country due to its changing into the political threat against the Malaysia government and the propagating some deviated beliefs.پیشینه روند اسلامگرایی در سرزمینهای آسیای جنوب شرقی اغلب به دهههای نخست قرن بیستم میلادی، یعنی دوران مبارزات استقلالطلبانه مسلمانان بر ضد استعمارگران اروپایی برمیگردد. در بیشتر این سرزمینها به دلیل روی کار آمدن حکومتهای غیردینی پس از کسب استقلال سیاسی، مبارزات اسلامگرایان همچنان ادامه یافت و در قالب جنبشهایی اسلامی با هدف تأسیس حکومت اسلامی نمایان شد. یکی از مهمترین و اثرگذارترین این جنبشها، نهضت دارالارقم مالزی است که در دوران حیات خود ضمن اثرگذاری بر رشد اسلامگرایی در منطقه جنوب شرق آسیا، کوشید با احیای سبک زندگی پیامبر(ص) و دوران صدر اسلام، الگوی نوینی از یک حکومت اسلامی ارائه دهد. این نوشتار با تکیه بر پژوهشهای دستِ اول در این حوزه، کوشیده است سیر تحولات و فعالیتهای نهضت دارالارقم برای تأسیس حکومت دینی در مالزی، نقش و جایگاه این نهضت در توسعه روند اسلامگرایی در مالزی و کشورهای همسایه آن، و سرانجام چرایی براندازی آن از سوی حکومت مالزی را بررسی کند. یافتههای پژوهش نشان میدهد که نهضت دارالارقم با هدف ایجاد حکومتی اسلامی و حفظ هویت اسلامی مسلمانان مالزی در مقابل تغییرات حاصل از توسعه اقتصادی و سکولارسازی ساختار سیاسی حاکم شکل گرفت و سرانجام به دلیل تبدیل شدن به تهدیدی سیاسی برای حکومت مالزی و ترویج برخی عقاید انحرافی، از سوی حکومت این کشور منحل شد.https://hiq.bou.ac.ir/article_20970_035a524da99e2d20e41ddc4dec92ee87.pdf