دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643115شماره 4 - زمستان 93 - مسلسل 6020150121Inconsistency of Statistical Reports of the Historical Studies; a Case Study, the Number of Imam Hussein’s Injuriesتعارض گزارشهای آماری در بررسیهای تاریخی؛ نمونه موردی، شمار زخمهای امام حسین علیه السلام73514410FAمهراناسماعیلیعضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی0000-0002-3497-7632زهرازکیکارشناس ارشد تاریخ اسلام از دانشگاه بین المللی اهل بیتJournal Article20150924Contradiction of statistical reports of the historical studies is considered as one of the issues of the history science and particularly historiography. This issue gets a great significance when there exists a plentiful statistical report on an event.
Regarding the tragedy of Karbala, it is found numerous statistical reports in different sources.
One of these reports is concerned with the number of Imam Hussein’s injuries. According to the author, it has been registered around 14 reports in this regard while their conformity with one another is not easy. In this article, the author tries to achieve a sound statistical report via putting the date of report, taking the reports of injury apart from the reports on the tear of clothes, determining the clothes of Imam in the scene of battle, the comparative investigation of the narrations by Sheikh e-Mofid, Ibn e-A’sam and Kharazmi related to the last moments of Imam Hussein’s life as well as the reconstruction of battle scene relying on the narration by sheikh e- Mofid.تعارض گزارشهای آماری در بررسیهای تاریخی، یکی از مسائل دانش تاریخ و به ویژه تاریخنگاری است. این مسئله زمانی اهمیت خواهد یافت که گزارشهای آماری فراوانی از یک رویداد در دسترس باشد. درباره حادثه کربلا، گزارشهای آماری فراوانی در منابع یافت میشود. یکی از این گزارشها، شمار زخمهای امام حسین علیه السلام است. براساس استقرای نویسنده، حدود چهارده گزارش آماری در این زمینه ثبت شده است که سازگاری آنها با یکدیگر دشوار است. نویسنده در این مقاله سعی میکند با استفاده از روش تاریخگذاری گزارش و تفکیک گزارشهای زخم از گزارشهای پارگی لباس، تعیین لباس امام علیه السلام در صحنه نبرد، بررسی تطبیقی روایتهای شیخ مفید، ابن اعثم و خوارزمی از لحظات پایانی زندگانی امام حسین علیه السلام و بازسازی صحنه نبرد با تکیه بر روایت شیخ مفید، به گزارش آماری صحیح نزدیک شود.https://hiq.bou.ac.ir/article_14410_15a5218b54eb516e743b4b65d14406fe.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643115شماره 4 - زمستان 93 - مسلسل 6020150121Reviewing on the Conduct of Amir al-Momenin PBUH with Christians in His Governance Eraبازشناسی نظام رفتاری امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام در دوران حکومت خود با مسیحیان376614411FAخدیجهعالمیاستادیار گروه تاریخ دانشگاه تهرانسمیهمؤمنهکارشناس ارشد تاریخ اسلام دانشگاه تهرانJournal Article20150924The conduct of governors in the early Islam with Ahle- Zemmeh as a religious minority in the Islamic community is worth considering in diverse aspects. Amir al- Momenin PBUH in the time of his governing was of particular conduct providing the ground for the peaceful relationship between the followers of diverse religions as well as the tendency of Christians towards Islam. The conduct of Amir al- Momenin with the Christians in his governing era could be investigated within the social, belief, political and economic domains. The present writing tries to present a report on these four domains and its subcategories and to reveal that considering the political, social, economic, belief rights of the Muslims as well as the non-Muslims of community are considered the first priorities of Amir al- Momenin in his governance era.<em>رفتار حاکمان صدر اسلام با اهل ذمه به عنوان یک اقلیت دینی در جامعه اسلامی از جنبههای مختلفی شایستة بررسی است. امیرالمؤمنین علی</em>علیه السلام <em>هم در ایام حکومت خود نظام رفتاری ویژهای داشت که زمینهساز روابط مسالمت آمیز پیروان ادیان مختلف و گرایش مسیحیان به اسلام شد. نظام رفتاری امیرالمؤمنین علی</em>علیه السلام<em> با مسیحیان عصر حکومت خود را در چهار حیطة اجتماعی، اعقتادی، سیاسی و اقتصادی میتوان بررسی کرد. نوشتار حاضر میکوشد ضمن ارائه گزارشی از این چهار حیطه و مؤلفه های فرعی آن، نشان دهد که برخورداری از حقوق سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، عقیدتیِ مسلمانان و غیر مسلمانان جامعه جزو نخستین اولویتهای امیرالمؤمنین علی</em>علیه السلام<em> در دوران حکومت ایشان بوده است.</em>https://hiq.bou.ac.ir/article_14411_16a7f63c571b8af1df316dc92a00d367.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643115شماره 4 - زمستان 93 - مسلسل 6020150121A Historical Prelude to the Importance of Tradition Writing in View of Orvah Ibn e- Zobair Relying on the Dynamism Thoughtدرآمدی تاریخی بر جایگاه حدیثنگاری از دیدگاه عروۀ بن زبیر با تکیه بر اندیشه پویانگری679214412FAمهدیایزدیدانشیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه امام صادق علیه السلاممحمد حسنشیرزاددانشجوی کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه امام صادق علیه السلاممحمد حسینشیرزاددانشجوی کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه امام صادق علیه السلامJournal Article20150924One of the most significant issues in the history of tradition among Sunnite and Jama’ah is the tendency of followers towards writing or not writing of traditions in the first century After Hijrah. There exists the view of majority of them towards writing tradition in rijali and historical books. On the basis of these reports, some of them were willing towards writing the traditions while some other was reluctant to do so. Meanwhile, what attracts the attentions is the presence of some contradictory reports regarding the tendency of the least number of them towards this issue. One of these people is Orvah Ibn e- Zobair, a famous follower among Sunnite people, being considered one of the seven jurisprudents of Medina. Following the study of character of Orvah Ibn e- Zobair, this article takes advantage of dynamism thought in order to achieve a comprehensive analysis of contradictory reports concerning his view towards writing tradition. The findings of article reveal that each of these reports points to a phase of his life and they should be analyzed along each other.
یکی از مباحث بسیار مهم در تاریخ حدیث اهل سنت و جماعت، بحث گرایش صحابه و تابعان به نگارش یا عدم نگارش احادیث در قرن اول هجری است. دیدگاه بیشتر آنان نسبت به نگارش حدیث از میان گزارشهای موجود در کتابهای رجالی و تاریخی در دسترس است. براساس این گزارشها، برخی از ایشان اقدام به نوشتن حدیث کردند و برخی دیگر، گرایشی به مکتوب ساختن روایتها نداشتند. در این میان، آنچه جلب توجه میکند وجود برخی گزارشهای متعارض درباره گرایش تعداد بسیار اندکی از ایشان، نسبت به این موضوع است. یکی از این افراد، تابعی مشهور در میان اهل سنت، عروۀ بن زبیر است که از فقهای سبعه مدینه به شمار میآید. این مقاله، پس از بررسی شخصیت عروۀ بن زبیر، به منظور دستیابی به تحلیلی جامع از گزارشهای متعارض درباره دیدگاه وی نسبت به نوشتن حدیث، از اندیشه پویا نگری بهره میبرد. نتیجه مقاله نشان میدهد که هر یک از این گزارشها، نشان دهنده مرحلهای از زندگانی وی هستند و باید در امتداد یکدیگر ارزیابی شوندhttps://hiq.bou.ac.ir/article_14412_c1a47b23baa4c7631250e73be1f2788e.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643115شماره 4 - زمستان 93 - مسلسل 6020150121A Historical Investigation on Buyids’ Royal Traditionsجستاری تاریخی در آیین های سلطانی دولت بویهیان9312114413FAمحسنالویریعضو هیئت علمی و رئیس گروه تاریخ دانشگاه باقرالعلوم علیه السلاماحمدفلاح زادهدانشجوی دکتری تاریخ اسلام و دانش آموخته حوزه ی علمیه قمJournal Article20150924In the forth century After Hijrah, the Iranian Buyids succeeded to dominate over a great extension of Abbasid areas. The Iranian origin of this dynasty along with the atmosphere dominant over Iran’s geography of that era representing a part of Shoubism trend while returning to Iranians’ Royal time led to the Iranian manifestation of ruling atmosphere even in Iraq. The evidence of this issue was the government traditions being a re-manifestationof ancient traditions of king and court in ancient Iran and a display of Buyids uniting with Iran’s royal history. This article is to identify the ceremonies of government traditions of Dailamites and actually a perspective on the merger of this governance with the dynasties of ancient Iran. Explicitly united with the government system, the royal ceremony descriptively investigates the conditions of Buyids’ time. This article is to present the Buyids’ government ceremony within the traditional framework along with the position of royal thought in the dynasty with the Iranian-Shiite thought to the Buyids researchers’ thought.در سده چهارم هجری، آل بویه ایرانی تبار موفق شدند گستره وسیعی از سرزمینهای عباسی را به اطاعت خود در آورند. ریشه ایرانی این سلسله، به همراه روح حاکم بر جغرافیای ایران آن روزگار که بخشی از جریان شعوبی گری را در ضمن بازگشت به عصر سلطانی ایرانیان نمایندگی می کرد، دست مایه ای شد تا فضای حکمرانی حتی در عراق، نمایی ایرانی به خود ببیند. گواه این امر، رسومی دولتی بود که بازنمایی از آیینهای کهن شاه و دربار در ایران باستان و نمایشی از پیوندهای بویهیان با گذشته شاهی ایران بود.این مقاله، تکاپویی بر شناسایی مراسم آیین های دولتی دیلیمیان و در حقیقت، چشم اندازی بر پیوست این امارت به سلسله های ایران باستان است. مراسم سلطانی ضمن پیوستگی آشکار با سیستم حکومتی، اوضاع زمانه بویهیان را به شیوه وصفی بررسی میکند. مقاله حاضر بر آن است، تمامی مراسم دولتی بویهیان را ضمن ارائه در قالب گردآمدهای آیینی در کنار جایگاه اندیشه شاهی در سلسلهای با اندیشه ترکیبی ایرانی ـ شیعی به پیشخوان اندیشه پژوهشگران آل بویه بسپارد.https://hiq.bou.ac.ir/article_14413_a67088d17a099d594a14a6e82d28348b.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643115شماره 4 - زمستان 93 - مسلسل 6020150121Typology of Shahid Motahhari’s Criticisms on the Historical Propositionsگونهشناسی نقدهای شهید مطهری بر گزارههای تاریخی12314414414FAیحییمیر حسینیدانشجوی دکتری علوم قرآنی و حدیث دانشگاه امام صادق علیه السلامحسینشجاعیدانشجوی کارشناسی ارشد علوم قرآنی و حدیث دانشگاه امام صادق علیه السلامJournal Article20150924Historical propositions are in favor of the scholars towards the detection of religious instructions; moreover, they are utilized in direction to the propagation of these instructions in the religious admonition and speech assemblies. Accordingly, the criticism and purification of these propositions is of great significance in the direction of taking the sound and unsound propositions apart from each other. Being aware of this necessity, Shahid Motahhari has devoted some of his works on the study and purification of historical propositions. Through the systematic typology and nomenclature, this article is to identify the most important criticisms by Shahid Motahhari in the historical propositions and to introduce them following their classification.
<span style="font-family: '2 Lotus';" lang="FA">گزارههای تاریخی افزون بر مدد رساندن به دانشمندان برای کشف آموزههای دینی، برای تبلیغ این آموزهها هم در قالب مجالس وعظ و خطابه مورد استفاده قرار میگیرند. به همین دلیل نقد و پالایش این گزارهها برای تفکیک گزارههای درست از نادرست اهمیت یافته است. شهید مطهری با آگاهی از این ضرورت، بخشی از آثار خود را به بررسی و پالایش گزارههای تاریخی اختصاص داده است.<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>این مقاله بر آن است با گونهشناسی و طبقهبندی روشمند، مهمترین نقدهای استفاده شده از سوی شهید مطهری را در گزارههای تاریخی شناسایی و پس از دستهبندی آنها را معرفی نماید. </span>
<span class="a"><span style="font-size: 12.0pt; mso-ansi-font-size: 14.0pt; line-height: 110%;" lang="FA">حسین شجاعی</span></span><sup><span style="font-size: 11.0pt; mso-ansi-font-size: 9.0pt; line-height: 110%; font-family: '2 Mitra';" lang="FA">**</span></sup><span class="MsoFootnoteReference"><span style="font-size: 12.0pt; mso-ansi-font-size: 14.0pt; line-height: 110%; font-family: 'B Roya'; color: white; background: white;" lang="FA"><span style="mso-special-character: footnote;" dir="LTR"><span class="MsoFootnoteReference"><span style="font-size: 14.0pt; mso-bidi-font-size: 12.0pt; line-height: 110%; font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-font-family: 'B Roya'; color: white; background: white; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;">[1]</span></span></span></span></span>
<span style="font-family: '2 Lotus';" lang="FA">گزارههای تاریخی افزون بر مدد رساندن به دانشمندان برای کشف آموزههای دینی، برای تبلیغ این آموزهها هم در قالب مجالس وعظ و خطابه مورد استفاده قرار میگیرند. به همین دلیل نقد و پالایش این گزارهها برای تفکیک گزارههای درست از نادرست اهمیت یافته است. شهید مطهری با آگاهی از این ضرورت، بخشی از آثار خود را به بررسی و پالایش گزارههای تاریخی اختصاص داده است.<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>این مقاله بر آن است با گونهشناسی و طبقهبندی روشمند، مهمترین نقدهای استفاده شده از سوی شهید مطهری را در گزارههای تاریخی شناسایی و پس از دستهبندی آنها را معرفی نماید. </span>
<span class="Heading2Char"><span style="font-size: 11.0pt; line-height: 110%; font-family: '2 Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;" lang="FA" dir="RTL">واژههای کلیدی:</span></span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 110%; font-family: '2 Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL"> شهید مطهری، گزارههای تاریخی، نقد تاریخی، روش تاریخی، تحریف</span>
<br clear="all" />
<sup><span style="font-size: 11.0pt; mso-ansi-font-size: 9.0pt; line-height: 110%; font-family: 'B Lotus';" lang="FA">**</span></sup><span style="font-size: 12.0pt; mso-ansi-font-size: 10.0pt; line-height: 110%; font-family: 'B Lotus';" lang="FA"> دانشجوی کارشناسی ارشد علوم قرآنی و حدیث دانشگاه امام صادق</span><span style="font-size: 12.0pt; mso-ansi-font-size: 10.0pt; line-height: 110%; font-family: 'S ALAEM';" lang="FA">7</span>https://hiq.bou.ac.ir/article_14414_3e179135d602f07fd6750109bea47fe8.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643115شماره 4 - زمستان 93 - مسلسل 6020150121The Social Consequences of Migration of Arab tribes toward Khorasan in the First Islamic Centuriesپیآمدهای اجتماعی مهاجرت قبایل عرب به خراسان در قرون نخستین اسلامی14516914415FAحسینمفتخریدانشیار گروه تاریخ دانشگاه خوارزمیمحمودنیکودانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ ایران اسلامی ، دانشگاه خوارزمیمسعودبهرامیاندانشجوی دکتری تاریخ اسلام، دانشگاه پیام نور، (نویسنده مسئول)Journal Article20150924Arabs migrated towards Iran in numerous ears and due to different reasons. Before Islam, famine, drought, poverty, the breach of Ma’areb dam as well as Al-Qaram flood; moreover, the religious and economic motivations were considered the most effective elements of migrations after Islam. The geographical situation, economic advantages besides being faraway from the center of caliphate, Khorasan was regarded the main purposes of migrators. The social consequences of these migrations were the development of cities, the change in the structure of social classes, the advent of governors, as well as the enhancement of tribal disagreements among migrated Arabs which have been thoroughly investigated in this article.
عربها در دورههای متعدّد و به دلایل گوناگون به ایران مهاجرت کردند. پیش از اسلام، قحطی، خشکسالی، تنگ دستی و شکست سدّ مأرب و سیل العَرِم و پس از اسلام، انگیزه های دینی و اقتصادی از مهمترین عوامل مؤثر بر مهاجرتها بود. خراسان به دلیل برخورداری از موقعیت جغرافیایی، مزایای اقتصادی، و دوری از مرکز خلافت از مقاصد مهم مهاجران به شمار میرفت. پیآمدهای اجتماعی این مهاجرتها عبارت بود از رشد شهرها، تغییر ساختار طبقات اجتماعی، ظهور موالی و افزایش اختلافهای قبیلهای بین عربهای مهاجر که در این مقاله به تفصیل به آنها پرداخته شده است.https://hiq.bou.ac.ir/article_14415_0fc84b632e80a739d59a97a1f9d6d5c9.pdfدانشگاه باقرالعلوم علیه السلامفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام2008-643115شماره 4 - زمستان 93 - مسلسل 6020150121The Role of Religious Places in the Social and Political Discourses of Qajar Era, Case Study of Tehranنقش اماکن مذهبی در گفتمانهای اجتماعی و سیاسی دوره قاجار؛ بررسی موردی تهران17119814416FAحامدقرائتیدانشجوی دکتری رشتة شیعه شناسی دانشگاه ادیان و مذاهب و پژوهشگر پژوهشکده مطالعات ادیان و مذاهبJournal Article20150924The study of influential elements on the social and political discourses of Qajar era is of significance since at this time, the community of Iran was involved with the social and political heterogeneities due to the confrontation of modernism and traditionalism. These eras provided the ground for the politicians to change the typical thoughts of community, the literature and discourse of aristocrats. The Religious places, due to their values, are of significant role regarding the enlightenment of community and the guidance of diverse classes in the direction of doing their responsibilities. The religious places of Qajar time fought against the invasion and deceptions of alien politicians as well as the political strangers through the national unity, organization of movements and trends, considering the national and international issues, developing the discourse of interaction and convergence, guidance, analysis of legitimacy and favorableness of policies.
Identifying the political and social function of religious places in Qajar time this article will present a model pertaining to the study of function and pathology of religious places in the present century and detect the diverse functions of religious places in this era.بررسی عوامل تأثیرگذار بر گفتمان اجتماعی و سیاسی دوره قاجار از آن رو دارای اهمیت است که در این دوره، جامعه ایران به دلیل رویارویی تفکر تجدد خواهی و سنت گرایی درگیر ناهمگونیهای اجتماعی و سیاسی شده بود. این دوران، زمینه ساز فرصتی برای سیاستمداران دگر اندیش گردید که اندیشههای عرفی جامعه و ادبیات و گفتمان خواص را تغییر دهند. اماکن مذهبی به دلیل ارزشهایی که از آن برخوردارند، نقش مهمی در روشنگری جامعه و هدایت طبقات مختلف جامعه به سوی انجام و مسئولیتهای دارا هستند. اماکن مذهبی عصر قاجار نیز با ایجاد اتحاد و انسجام ملی، سازماندهی نهضتها و جریانها، توجه دادن به موضوعهای ملی و فراملی، ایجاد گفتمان تعامل و همگرایی، هدایتگری، سنجش مشروعیت و مقبولیت سیاستها و به مقابله با هجوم و ترفندهای سیاستمداران بیگانه و بیگانگان سیاسی برخاستند. این مقاله با شناسایی کارکرد سیاسی و اجتماعی اماکن مذهبی دوره قاجار، علاوه بر کشف کارکردهای گوناگون اماکن مذهبی در این دوره، الگویی برای کارکرد شناسی و آسیب شناسی اماکن مذهبی در عصر حاضرارائه خواهد کرد.https://hiq.bou.ac.ir/article_14416_c4f15611a4c8f31e74975ac00a887e39.pdf