TY - JOUR ID - 67078 TI - نهادهای آموزشی خراسان در عهد عباسیان با تکیه بر عصر خلافت مأمون ( 198 - 218 ه ق ) JO - فصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام JA - HIQ LA - fa SN - 2008-6431 AU - رضوی, سید ابوالفضل AU - زندیه, حسن AU - ظریفیان منش, کمال AD - دانشیار گروه تاریخ دانشگاه خوارزمی AD - استادیار گروه تاریخ دانشگاه تهران AD - دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ اسلام دانشگاه خوارزمی Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 19 IS - شماره 4 - زمستان 97 _ مسلسل 76 SP - 99 EP - 128 KW - خراسان KW - نهاد علم KW - نهاد آموزش KW - مأمون KW - تمدن اسلامی DO - 10.22081/hiq.2019.67078 N2 - رونق فرهنگی عصر اول عباسی، اقتدار و تسامح نسبی خلفا و دولت‌مردان این عصر و شرایط اقتصادی و اجتماعی حاکم بر قلمرو اسلامی، زمینه‌های بهره‌گیری مسلمانان را از میراث فرهنگی دیگر ملل، مانند نهادهای آموزشی هموار کرد و امکان تحقق بخشی از آموزه‌های اسلامی را در علم‌آموزی و مدنیت فراهم آورد. در این میان خراسان دارای جایگاهی ویژه بود و با توجه به عوامل و زمینه‌های زیر در عرصه علم و آموزش، رشدی فراوان یافت و مراکز آموزشی نوظهوری در آنجا پدید آمدند. عواملی مانند جایگاه ویژه خراسان در تکوین و تحکیم قدرت بنی‌عباس، استقرار و تعلق خاطر مأمون به این منطقه، علاقه‌مندی مأمون به علم، حضور امام علی بن موسی(ع)در این منطقه و نقش ایشان در فعالیت‌های علمی و سرانجام موقعیت ویژه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی خراسان که با پیدایش حکومت‌های محلی بر ظرفیت‌های آن افزوده شد در این امر تأثیر فراوانی داشتند. بررسی سیر تحول علمی و آموزشی خراسان با تأکید بر جایگاه مراکز آموزشی عصر امارت و خلافت مأمون و واکاوی تأثیرگذاری شرایط سیاسی بر آن، به ویژه سهم دولت‌مردان این عصر، مسئله‌ای است که مقاله حاضر با رویکرد توصیفی- تحلیلی و با تکیه بر منابع دست اول در پی تبیین آن است. UR - https://hiq.bou.ac.ir/article_67078.html L1 - https://hiq.bou.ac.ir/article_67078_2c669c647459ce96a44e85436edb02b7.pdf ER -