TY - JOUR ID - 65677 TI - مسئله‌ شناخت تاریخی JO - فصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام JA - HIQ LA - fa SN - 2008-6431 AU - موسوی سیانی, سعید AU - رنجبر, محمد علی AD - دانشجوی دکترای تاریخ اسلام؛ دانشگاه شیراز AD - دانشیار گروه تاریخ دانشگاه شیراز Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 18 IS - شماره 4 - زمستان 96 مسلسل72 SP - 115 EP - 146 KW - شناخت تاریخی KW - فلسفه علم تاریخ KW - استدلال شکاکانه KW - روش‌شناسی تاریخی KW - تاریخ‌نگاری DO - 10.22081/hiq.2018.65677 N2 - بازتابندگی دانش تاریخی، به‌ویژه از حیث تعین اقتدار نیروهای اجتماعی در جوامع سنّت‌‌گرا، اعتبارسنجیاین حوزه معرفتی را ضروری ساخته است. ابتنای اعتبارسنجی­هایدانش تاریخی، به تصوری معیار از معرفت و منابع توجیه معرفتی از یک سو، و ناتوانی منابع معرفتی مورخان در برآورده‌کردن این معیارهای اعلای معرفت از سوی دیگر، زمینه­ساز پدیدآمدن چالش­های شکاکانه در مورد ارزش معرفتی تاریخ‌پژوهی شده است. از این چالش‌ها که می­توان آنها را در قالب چالش­های هستی­شناختی، معرفت‌شناختی و روش‌شناختی صورت­بندی کرد، تحت عنوان مسئله شناخت تاریخی یاد می‌شود. به نظر می­رسد، هرگونه کوشش برای حلّ چالش­های فراروی دانش تاریخی، مستلزم آسیب­شناسی مسئله شناخت تاریخی از طریق بازشناسی پیش­فرض‌های پدیدآورنده آن است. مقاله حاضر که به این موضوع اختصاص دارد، به این یافته رسیده است که ساختار مسئله شناخت تاریخی، همانند دیگر مسائل فلسفی، از الگوی استدلال­های شکاکانه پیروی می­کند و به عبارتی دیگر، تحمیل معیارهای معرفتی دیگر قلمروهای شناختی بر زمینه مطالعات تاریخی، عامل شکل­گیری مسئله شناخت تاریخی است. UR - https://hiq.bou.ac.ir/article_65677.html L1 - https://hiq.bou.ac.ir/article_65677_27104465b42486906405320ed4b5214d.pdf ER -