TY - JOUR ID - 11100 TI - مقایسه ساختار و برنامه های مراکز آموزشی جهان اسلام (تا پایان قرن هفتم هجری) و اروپای قرون وسطا JO - فصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام JA - HIQ LA - fa SN - 2008-6431 AU - حسین زاده شانه چی, غلامحسن AU - طحانی, آزاده AD - استادیار معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان AD - کارشناس ارشد تاریخ فرهنگ و تمدن دانشگاه آزاد واحد شهرضا Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 14 IS - شماره 4 - زمستان - مسلسل 56 SP - 153 EP - 182 KW - جهان اسلام KW - اروپا KW - مراکز آموزشی KW - نظامِ آموزشی KW - قرون وسطی DO - N2 - جدای از موارد قطعی تأثیرگذاری فرهنگ و تمدن اسلامی بر غرب، مشابهت ها و تفاوت هایی میان برخی ابعاد فرهنگی و تمدنی این دو تمدن وجود دارد. در تحقیق‌های جدید و کتاب‌های تاریخ علم و تمدن به نکته‌های فراوانی در این زمینه اشاره شده است ولی مسئله اصلی این نوشتار تبیین وجوه اشتراک و افتراق جهان اسلام و اروپا در نظام و برنامه های آموزشی، شیوه های تدوین، ضوابط حاکم بر امر آموزش و مواد درسی است. به نظر ‌می‌رسد با توجه به وجوه اشتراک جهان اسلام و اروپا در این موارد و به دلیل تقدم زمانی تحولات جهان اسلام و راههای مختلف تعامل علمی و فرهنگی مسلمانان و اروپائیان، نظام و مراکز آموزشی مسلمانان تأثیر مثبت و عمیقی بر رشد آموزش در اروپا داشته است. UR - https://hiq.bou.ac.ir/article_11100.html L1 - https://hiq.bou.ac.ir/article_11100_91b7e7a5ee8941ec9543c94bbd5c5efc.pdf ER -