%0 Journal Article %T مدارس امپراتوری عثمانی %J فصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام %I دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام %Z 2008-6431 %A احسان اغلو, اکمل الدین %A عبادی, مهدی %D 2007 %\ 05/22/2007 %V 8 %N شماره 1 - بهار 86 - مسلسل 29 %P 149-174 %! مدارس امپراتوری عثمانی %K عثمانی %K مدارس %K نظام آموزشی %K مدارس ثمانیه %K مدارس سلیمانیه %R %X در دورة عثمانی، نظام آموزشی مبتنی بر مدرسه، با اهتمام سلاطین این سلسله به پیشرفت و شکوفایی فراوانی دست یافت. در این دوره، تأسیس مدرسه جزء مکمل سیاست فتح، به هنگام تسخیر شهرهای جدید بود. مدارس عثمانی با تأسیس مدارس ثمانیه و مدارس سلیمانیه به وسیلة محمد فاتح (855/ 1451 ـ 886/ 1481) و سلیمان قانونی (926/ 1520 ـ 974/ 1566) به اوج پیشرفت و شکوفایی خود رسیدند. امِا از آغاز قرن هفدهم میلادی به علّت ضعف دولت مرکزی و اوضاع آشفته اقتصادی و اجتماعی روی به تنزّل نهادند. نوشتار حاضر با نگرشی محققانه، به بررسی سابقة تاریخی، ساختار برنامه‌ها ومواد درسی وشیوه‌های تعلیم و تدریس در مدارس عثمانی و نیز سیاست‌ها و اهداف آموزشی و دلایل شکوفایی و انحطاط آنها پرداخته است. نویسنده به هنگام بحث از زمینه‌های تأسیس این مدارس به نکات ارزشمندی در سهم  نهادهای آموزشی ایران و دانشمندان ایرانی در شکل‌گیری و شکوفایی این مدارس، در مقایسه با دیگر ملل مسلمان اشاره کرده است. %U https://hiq.bou.ac.ir/article_5519_3bf51e1af82cb05ae05016f3df41fa5e.pdf