per
دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
فصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام
2008-6431
2783-414X
2015-11-22
16
شماره 3 - پاییز 94 - مسلسل 63
7
33
15640
Research Paper
بررسی جامعه شناختی فرایندِ تغییراتِ ارزشیِ جامعه اسلامی در عصر معاویه
The Sociological Study of the Process of Changes of value in the Islamic Society in Muawiyah era
شمس الله مریجی
mariji@bou.ac.ir
1
دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم(ع)
جامعه اسلامی پس از رحلت پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم شاهد تغییرات اجتماعی گسترده ای به ویژه در زمینة ارزشها بود که در عصر معاویه (41 ـ 60 ق.) به نقطه اوج خود رسید. این رویداد را از منظرهای مختلفی میتوان مورد بررسی قرار داد. نوشتار حاضر کوشیده است از منظر جامعهشناختی و مستند به داده های تاریخی که با روش اسنادی ـ کتابخانه ای گردآوری شده است به بررسی این موضوع بپردازد. یافته های این پژوهش نشان می دهد که معاویه به عنوان نخستین حاکم اموی با بهره گیری از غفلت توده مردم از یک سو و استفاده از استراتژی زور وتزویر از دیگر سو توانست ابتدا قداست ارزشهای الهی را خدشه دار نماید و سپس از طریق باورهای ابداعی فرقه هایی مانند مرجئه و جبریّه، ارزشهای جاهلی و نژادپرستانه پیش از اسلام را زنده و مسیر حاکمیت دو باره آنها را هموار سازد. مقاله با حفظ نگاه تاریخی و رویکرد جامعه شناختی خود با این جمع بندی به پایان می رسد که حادثة جانسوز عاشورای سال 61 ق. مهمترین پیامد این تغییرات اجتماعی بود.
Subsequent to the departure of Prophet Mohammed PBUH, the Islamic community experienced the extended social changes particularly in regard with value and it reached up to its highest point in Muawiyah era -41 to 60 After Hijrah. This incident could be investigated in many aspects. Through the sociological and documentary view, the present writing has tried to investigate the historical data compiled via the library research. The findings of this research reveal that through the misusing, the ignorance of people as well as taking the dictatorship and plotting strategy, Muawiyah as the first Umayyad ruler could devastate the sanctity of divine values and subsequently relying on the invented beliefs he could revive the sects like moarji’ah and jabriyah and provided the ground for their again governing. Keeping the historical view and sociological approach, the article concludes that the tragedy of Ashura in 61 after hijrah was considered the main consequence of these social changes.
https://hiq.bou.ac.ir/article_15640_39ea9be1e53f5e1574435e7da8e1f08e.pdf
عاشورا
معاویه
امویان
عصر جاهلی
تغییرات اجتماعی
Ashura
Muawiyah
Umayyads
ignorance age
social changes
per
دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
فصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام
2008-6431
2783-414X
2015-11-22
16
شماره 3 - پاییز 94 - مسلسل 63
35
69
15641
Research Paper
عزاداری محرم در عهد صفوی؛ یک بررسی آسیبشناختی
Mourning in Muharram in Safavid Era; a Pathologic Study
محمدعلی پرغو
parghoo 1404@yahoo.com
1
صدیقه غلامزاده
s gholamzadeh@ yahoo.com
2
استادیار گروه تاریخ دانشگاه تبریز
کارشناسی ارشد تاریخ ایران اسلامی
آیین عزاداری ماه محرم یکی از مهمترین آیینهای مهم مذهبی ـ ملی دوره صفویان است. رسمیت یافتن مذهب تشیع اثنیعشری، شدت گرفتن تمایلات ملی ایرانیان در برابر همسایة قدرتمند عثمانی و بالا رفتن نقش جهانی ایرانزمین زمینهساز گذار از سنتهای کهن عزاداری محرم به سنتهایی نو در عصر صفوی شد. این تحول به نوبۀ خود آسیبهایی را در قالب و ساختار، محتوا، وجه احساسی، وجه اجتماعی و وجه روحی و روانی عزاداری محرم به دنبال داشت. این نوشتار ضمن برشمردن نمونههایی از آسیبهای هر یک از این محورها کوشیده است مستند به اطلاعات تاریخی موجود، علل و زمینههای پیدایش این آسیبها را هم جستجو و عرضه کند.
The mourning tradition in Muharram is considered as one of the most significant religious-national traditions in Safavid era. The official establishment of Twelvers Imam Shiism, the strength of Iranian’s national tendencies towards Othman powerful neighbor as well as the great universal role of Iran provided the ground in favor of the change of ancient traditions of mourning into the modern ones in Safavid era. This revolution was along with some destruction in the structure, content, emotional, social as well as the spiritual and mental aspects of mourning in Muharram. This writing presents some examples related to the damages in each of these aspectsandtries to search the reasons and grounds of the advent of these damages relying on the present historical data.
https://hiq.bou.ac.ir/article_15641_67afd1faa974eb2743a4933d1300c076.pdf
عزاداری عاشورا
آسیبشناسی عزاداری
محرم
صفویه
آیینهای مذهبی
mourning on Ashura
pathology of mourning
Muharram
Safavid
religious traditions
per
دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
فصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام
2008-6431
2783-414X
2015-11-22
16
شماره 3 - پاییز 94 - مسلسل 63
71
108
15642
Research Paper
درآمدی بر سنت سازی امویان؛ مطالعه روندی- فرایندی روزه عاشورا
An Introduction to Omayyad’s Developing Tradition; Process Study of Fasting on Ashura
احمد فلاح زاده
ahram12772@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری تاریخ اسلام دانشگاه مذاهب اسلامی تهران
سنت های اسلامی به مثابه ی سفارشی الاهی نخستین بار بوسیله رسول خدا در جامعه ی مسلمانان مطرح شد، این در حالی بود که هنوز ساختار اجتماعی سرزمینهای اسلامی، شاکله ای بیشتر عربی بود تا اسلامی. همین دیدگاه سبب شد تا خلفای سه گانه و در ادامه ی آنها، امویان، با شخصی شماری سنن نبوی بکوشند تا سنتهای جدیدی را به نام خود ثبت نمایند. فضای فکری شام و فرمانروایی طولانی مدت امویان در این سامان از یک سو و شیوه عربی ـ رومی آن هم بر همان مبناهای پذیرفته شده در مکه از سوی دیگر به یاری جایگاه قریشی بودنشان زمینه و مقدمات لازم برای سنت سازی امویان را فراهم کرد. چشم انداز قریشی ـ عربی و انتساب جعلی به پیامبر و بعدها بهره گیری از صحابه ی حدیث ساز، شیوه ی نویی را در سنت سازی بر مبنای حذف دوامدار فضایل اهل بیت و شخصیت بخشی به امویان در تاریخ اسلام ثبت کرد. این نوشتار یکی از نمونه های جعل سنن، یعنی روزه داری در عاشورا را در یک بررسی روندی-فرایندی، بر مبنای «نظریه ی پخش» در منابع تاریخی به جستجو نشسته تا ساختگی بودن جریان روزه عاشورا را مستند نماید.
The Islamic convention as a divine order was first mentioned by Prophet Mohammad in the community of Muslims, while the social structure of Islamic lands was mostly Arabic rather than Islamic one. This very viewpoint led the triple caliphs and afterward Umayyads to register the new traditions as their own work via personalizing prophetic traditions. The intellectual atmosphere of Syria and the long lasting commandment of Umayyads in this area on one hand and its Roman-Arabic method on the basis of the accepted fundamentals in Mecca on the other hand was du to the position of Quraish and this matter provided the required ground for Omayyad’s developing tradition. Quraishi-Arabic view points as well as the false attribution to the prophet Mohammad PBUH and subsequently, taking advantage of tradition developing followers registered a new way towards developing tradition on the basis of enduring removal of virtues of Ahl e- Bait and gave majesty to Umayyads during the history. This writing has investigated one of the samples of concocting traditions, fasting on Ashura via the process study on the basis of “Pakhsh Theory in the historical sources to document the artificiality of fasting on Ashura.
https://hiq.bou.ac.ir/article_15642_3f14ad1efaf343508e8652037c49d2b6.pdf
عاشورا
امویان
سنت سازی
روزه ی عاشورا
جعل حدیث
: Ashura
Umayyads
tradition making
fasting on Ashura
concocting tradition
per
دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
فصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام
2008-6431
2783-414X
2015-11-22
16
شماره 3 - پاییز 94 - مسلسل 63
109
153
15643
Research Paper
قبیله کِنْدِه و نقش آن در مهم ترین رویدادهای عصر جاهلی و صدر اسلام
Kendeh Tribe and Its Role in the Most Important Events of Ignorance Age and Early Islam
رمضان محمدی
rmohammadi@rihu.ac.ir
1
عضو هیئت علمی و رئیس گروه تاریخ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
شناخت بخش مهمی از رویدادهای صدر اسلام در گروی شناخت قبایل عرب جاهلى و هنجارها و رویه های درونی و کشمکش های بین قبیله ای آنهاست. قبیله کنده یکی از قدرتمندترین قبایل یمنی قبل از اسلام است که به دلیل داشتن جنگاورانى نیرومند و جسور و سطح آگاهی رؤسای آن نقش آشکاری در تحولات سیاسی صدر داشت. نوشتار حاضر با واکاوی اطلاعات موجود در منابع اولیه چگونگی شکل گیرى، نسب، انشعابهای درون قبیلگی، دین، سرزمینهاى محل سکونت و مهمترین رویدادهای تاریخ این قبیله پیش و پس از ظهور اسلام را گزارش کرده است و سپس به چگونگی اسلام آوردن این قبیله و ریشه یابی ارتداد آنها پس از رحلت پیامبر(ص) پرداخته است. بخش پایانی مقاله نیز به بررسی نقش مثبت یا منفی برخی شخصیتهای نامدار این قبیله در تحولات سیاسی و اجتماعی نیمة نخست قرن اول هجری اختصاص یافته است.
Identifying an important part of the events of early Islam depends on the identification of Arab tribes, in ignorance age norms, and internal trends and their intertribal disputes. Kendeh tribe is considered as one of the most powerful Yemeni tribes before Islam and it was of a considerable role concerning the political changes of early Islam due to having strong, courageous warriors as well as the awareness of its heads.
The present writing has investigated the data present in the early sources and reported the way of development, origin, intertribal branches, religion, residence, the most important events occurred in this tribe before and after the advent of Islam and then it has studied the way of their believing in Islam and the origin of their apostasy following the departure of Prophet Mohammad PBUH. The last part of the article has been devoted to the investigation of the positive or negative role of some outstanding characters of this tribe within the political and social changes of the first half of the first century after hijrah.
https://hiq.bou.ac.ir/article_15643_05cecd1b5fd4d73c70df79baddda9690.pdf
تاریخ صدر اسلام
نظام قبیلگی
قبائل یمنی
قبیلة کنده
کوفه
history of early Islam
tribal system
Yemeni tries
Kendeh tribe
Kufa
per
دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
فصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام
2008-6431
2783-414X
2015-11-22
16
شماره 3 - پاییز 94 - مسلسل 63
155
194
15647
Research Paper
جستاری درباره عبدالله بن سبا
A Study Concerning Abdullah Ibn e- Saba’
علیرضا زکیزاده رنانی
a.zakizadeh@ymail.com
1
دانشجوی دکتری شیعه شناسی دانشگاه ادیان ومذاهب قم
وجود تاریخی شخصیتی به نام عبدالله بن سبأ یکی از مسائل مورد اختلاف در متون تاریخی و فرقه شناختی جهان اسلام است که با توجه به اهمیت آن مستشرقان نیز در این زمینه به اظهار نظر پرداختهاند. دو دیدگاه متضاد در بارۀ عبدالله بن سبأ وجود دارد؛ دیدگاه نخست او را شخصیتی مؤثر در رویدادهای صدر اسلام میداند و دیدگاه دیگر وجود تاریخی او را زیر سؤال میبرد و او را شخصیتی ساختگی میشمرد. نوشتار حاضر پس از بررسی و نقد این دو دیدگاه، کوشیده است به استناد متون روایی و تاریخی از دیدگاهی جدید دفاع کند که به موجب آن ابن سبأ وجود تاریخی داشته و به عنوان یک شهروند معمولی دربارۀ حضرت علی(ع)غلو کرده است ولی نقش او در رویدادهای صدر اسلام شایستۀ ذکر نیست.
The historical existence of an individual named Abdullah Ibn e- Saba’ is considered as one of the issues of dispute in the historical texts in regard with the study of sects in the world of Islam and regarding its significance, the orientalists are of ideas in this regard. There exist two diverse views regarding Abdullah Ibn e- Saba’. The first view considers him as an effective character in relation to the events of early Islam and the next one questions his historical presence and considers him as a fake character. Following the investigation and criticism of these two view points, the present writing has endeavored to defend the modern view relying on the narrative and historical texts. Accordingly Ibn e- Saba’ is of historical existence and as an ordinary person, he has overstated about Imam Ali PBUH, while his role in the events of early Islam is not deserved to be mentioned.
https://hiq.bou.ac.ir/article_15647_38922d9158aad698e9265c090ad87bcd.pdf
عبدالله بن سبا (/سبأ)
ابن سبا
سبائیه
ابن السوداء
سیف بن عمر
Abdullah Ibn e- Saba’
Ibn e- Saba’
Sabaids
Ibn e- Alsuda’
Seif Ibn e- Omar
per
دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
فصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام
2008-6431
2783-414X
2015-11-22
16
شماره 3 - پاییز 94 - مسلسل 63
195
228
15651
Research Paper
تحلیل اجتماعی- دینی آنوسیان ایران دوره قاجار؛ بررسی موردی شهر مشهد
Religious-Social Analysis of Anusi of Iran in Qajar Era; a Case Study in Mashhad City
حسیـن حیـدری
heydari@kashanu.ac.ir
1
محبوبه کریمیان طاهری
karimian taheri66@yahoo.com
2
دانشیار گروه ادیان دانشگاه کاشان
کارشناسی ارشد ادیان، دانشگاه کاشان
آنوسی یا آنوسیم،(אנוסים)، در لغت عبری جمع «آنوس» و به معنی «مجبور شدگان» است و در اصطلاح به فرد یهودی گفته میشود که به اجبار یا اختیار ظاهرا به دین دیگری از جمله مسیحیت و بویژه اسلام در میآید، ولی در باطن همچنان به دین مادری پایبند است. این گونه از حیات دینی از زمان خود حضرت موسی و همچنین در زمان خشایار شاه در میان یهودیان کشورهای مختلف جهان مانند اسپانیا، پرتغال، اروپای شرقی، خلافت عثمانی رواج داشته ولی مورد نکوهش جامعه یهود نبوده است. این سبک از زندگی دینی در شهرهای یهودی نشین ایران از جمله کاشان، اصفهان و شیراز هم رواج داشته است. این نوشتار پس از مروری بر زندگی آنوسی ها در عصر صفویه، قاجار و پهلوی و درنگ در پدیده هایی مانند رابطۀ آنوسی ها با گسترش اندیشه های بابی و بهایی کوشیده است با تکیه بر رخداد الله داد در مشهد، عوامل اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، دینی، و روانی چنین رویکردی در تاریخ یهودیان ایران را به دست دهد و ساز و کار چنین زندگی دشوار و دیرپایی را تحلیل کند.
Anusi or Anusim in Ebri is regarded as the plural form of Anus meant “being forced ones” and idiomatically it is attributed to a Judaist person who apparently believes in the other religion like Christianity and particularly Islam through the compulsion or free will, while inwardly he is loyal to his maternal religion. This kind of religious life has been prevalent in time of Musa PBUH and also Khashayar shah among the Judaists of different countries of the world like Spain, Portugal, Eastern Europe, ottoman caliphate not having been reproached by the Judaist community. Moreover, it has been prevalent in the other cities of Iran including Kashan, Isfahan, and Shiraz as the residences of Judaists. Following a review on the life of Anusi in Safavid, Qajar and Pahlavi eras along with the reflection on the phenomena like Annusi’s relationship with the distribution of Babism and Bahai, it has been tried to achieve the social, economic, political, religious, and psychological factors of this approach in the history of Judaists of Iran relying on Allah dad event in Mashhad and to analyze the strategy of this complicated and long-lasting life.
https://hiq.bou.ac.ir/article_15651_4dc7c3638e177715db2823e5cc41c4c7.pdf
یهودیان
یهودیان ایران
آنوسی
آنوسیم
جدید الاسلام
Judaists
Judaists of Iran
Anusi
Anussism
jadid ol-Islam
per
دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
فصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام
2008-6431
2783-414X
2015-11-22
16
شماره 3 - پاییز 94 - مسلسل 63
229
252
15653
Research Paper
روابط سیاسی شیوخ برزنجی کردستان عراق با دولت عثمانی (1154 ـ 1335 هـ . ق)
Political Relationships of Barzanji Sheiks in Kurdistan of Iraq with Othman Government -1154-1335 After Hijrah-
حسن حضرتی
hazrati@ut.ac.ir
1
صباح قنبری
sabah62@gmail.com
2
استادیار گروه تاریخ دانشگاه تهران
دکترای تاریخ اسلام دانشگاه تهران
شیوخ برزنجی وابسته به فرقه قادریه ـ از مشهورترین طریقت های صوفیه ـ هستند که فعالیت خود را از نیمه اول سده دوازدهم هجری قمری آغاز کردند. بررسی منابع تاریخی نشان میدهد که این شیوخ به کمک تشکیلات منظم درویشی خود توانستند روابطی منسجم با دولت عثمانی برقرار کنند و با وجود فراز و نشیبهایی در این روابط به بالاترین مراتب سیاسی و اجتماعی در کردستان عراق دست یابند؛ هر چند رویکرد غالب قومگرایانه در تاریخ سیاسی معاصر کردستان موجب شده است نقش فعال آنها در تحولات کردستان به خوبی دیده نشود. این مقاله میکوشد ضمن ارائه گزارشی مستند از روابط سیاسی حاکمان محلی برزنجی با دولت مرکزی عثمانی، عوامل و زمینههای به وجود آمدن جایگاه و اعتبار سیاسی و اجتماعی این دولت محلی را در کردستان عراق تبیین نماید.
Barzanji sheikhs dependent on Qaderiyeh sect are considered as the most eminent sufi conducts that started their activity since the first half of the twelfth century after hijrah. The study of historical sources reveals that these sheikhs could make coherent relationships with Othman government relying on their systematic organizations and achieve the highest political and social positions in Kurdistan of Iraq in spite of the presence of abundant ups and downs in these relationships. Although the dominant tribal approach in the political contemporary history of Kurdistan has led to the misty image of their active role during the changes in Kurdistan. This article presents a documentary report of the political relationships of Barzanji local rulers with Othman central state; moreover, it states the grounds and reasons of developing the political - social position along with the validity of this local state in Kurdistan of Iraq.
https://hiq.bou.ac.ir/article_15653_a938fc2a1b4cb09fde92bab7e51d95bc.pdf
شیوخ برزنجی
کردستان عراق
دولت عثمانی
فرقة قادریه
دولتهای محلی
Barzanji sheikhs
Kurdistan of Iraq
Othman state
Qaderiyeh sect
local states