per
دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
فصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام
2008-6431
2783-414X
2015-01-21
15
شماره 4 - زمستان 93 - مسلسل 60
7
35
14410
Research Paper
تعارض گزارشهای آماری در بررسیهای تاریخی؛ نمونه موردی، شمار زخمهای امام حسین علیه السلام
Inconsistency of Statistical Reports of the Historical Studies; a Case Study, the Number of Imam Hussein’s Injuries
مهران اسماعیلی
mehran.es.k@gmail.com
1
زهرا زکی
2
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی
کارشناس ارشد تاریخ اسلام از دانشگاه بین المللی اهل بیت
تعارض گزارشهای آماری در بررسیهای تاریخی، یکی از مسائل دانش تاریخ و به ویژه تاریخنگاری است. این مسئله زمانی اهمیت خواهد یافت که گزارشهای آماری فراوانی از یک رویداد در دسترس باشد. درباره حادثه کربلا، گزارشهای آماری فراوانی در منابع یافت میشود. یکی از این گزارشها، شمار زخمهای امام حسین علیه السلام است. براساس استقرای نویسنده، حدود چهارده گزارش آماری در این زمینه ثبت شده است که سازگاری آنها با یکدیگر دشوار است. نویسنده در این مقاله سعی میکند با استفاده از روش تاریخگذاری گزارش و تفکیک گزارشهای زخم از گزارشهای پارگی لباس، تعیین لباس امام علیه السلام در صحنه نبرد، بررسی تطبیقی روایتهای شیخ مفید، ابن اعثم و خوارزمی از لحظات پایانی زندگانی امام حسین علیه السلام و بازسازی صحنه نبرد با تکیه بر روایت شیخ مفید، به گزارش آماری صحیح نزدیک شود.
Contradiction of statistical reports of the historical studies is considered as one of the issues of the history science and particularly historiography. This issue gets a great significance when there exists a plentiful statistical report on an event.
Regarding the tragedy of Karbala, it is found numerous statistical reports in different sources.
One of these reports is concerned with the number of Imam Hussein’s injuries. According to the author, it has been registered around 14 reports in this regard while their conformity with one another is not easy. In this article, the author tries to achieve a sound statistical report via putting the date of report, taking the reports of injury apart from the reports on the tear of clothes, determining the clothes of Imam in the scene of battle, the comparative investigation of the narrations by Sheikh e-Mofid, Ibn e-A’sam and Kharazmi related to the last moments of Imam Hussein’s life as well as the reconstruction of battle scene relying on the narration by sheikh e- Mofid.
https://hiq.bou.ac.ir/article_14410_15a5218b54eb516e743b4b65d14406fe.pdf
امام حسین علیه السلام
مقتل نگاری
عاشورا
آمار در تاریخ
کربلا
Imam Hussein
martyrdom graphy
Ashura
statistics in history
Karbala
per
دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
فصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام
2008-6431
2783-414X
2015-01-21
15
شماره 4 - زمستان 93 - مسلسل 60
37
66
14411
Research Paper
بازشناسی نظام رفتاری امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام در دوران حکومت خود با مسیحیان
Reviewing on the Conduct of Amir al-Momenin PBUH with Christians in His Governance Era
خدیجه عالمی
alemi@1900@yahoo.com
1
سمیه مؤمنه
2
استادیار گروه تاریخ دانشگاه تهران
کارشناس ارشد تاریخ اسلام دانشگاه تهران
رفتار حاکمان صدر اسلام با اهل ذمه به عنوان یک اقلیت دینی در جامعه اسلامی از جنبههای مختلفی شایستة بررسی است. امیرالمؤمنین علیعلیه السلام هم در ایام حکومت خود نظام رفتاری ویژهای داشت که زمینهساز روابط مسالمت آمیز پیروان ادیان مختلف و گرایش مسیحیان به اسلام شد. نظام رفتاری امیرالمؤمنین علیعلیه السلام با مسیحیان عصر حکومت خود را در چهار حیطة اجتماعی، اعقتادی، سیاسی و اقتصادی میتوان بررسی کرد. نوشتار حاضر میکوشد ضمن ارائه گزارشی از این چهار حیطه و مؤلفه های فرعی آن، نشان دهد که برخورداری از حقوق سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، عقیدتیِ مسلمانان و غیر مسلمانان جامعه جزو نخستین اولویتهای امیرالمؤمنین علیعلیه السلام در دوران حکومت ایشان بوده است.
The conduct of governors in the early Islam with Ahle- Zemmeh as a religious minority in the Islamic community is worth considering in diverse aspects. Amir al- Momenin PBUH in the time of his governing was of particular conduct providing the ground for the peaceful relationship between the followers of diverse religions as well as the tendency of Christians towards Islam. The conduct of Amir al- Momenin with the Christians in his governing era could be investigated within the social, belief, political and economic domains. The present writing tries to present a report on these four domains and its subcategories and to reveal that considering the political, social, economic, belief rights of the Muslims as well as the non-Muslims of community are considered the first priorities of Amir al- Momenin in his governance era.
https://hiq.bou.ac.ir/article_14411_16a7f63c571b8af1df316dc92a00d367.pdf
امیرالمؤمنین علی علیه السلام
مسیحیان
اهل کتاب
اهل ذمه
تاریخ صدر اسلام
Amir al- Momenin Ali PBUH
Christians
people of the book
Ahle- Zemmeh
history of early Islam
per
دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
فصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام
2008-6431
2783-414X
2015-01-21
15
شماره 4 - زمستان 93 - مسلسل 60
67
92
14412
Research Paper
درآمدی تاریخی بر جایگاه حدیثنگاری از دیدگاه عروۀ بن زبیر با تکیه بر اندیشه پویانگری
A Historical Prelude to the Importance of Tradition Writing in View of Orvah Ibn e- Zobair Relying on the Dynamism Thought
مهدی ایزدی
dr.mahdi.izadi@gmail.com
1
محمد حسن شیرزاد
2
محمد حسین شیرزاد
3
دانشیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه امام صادق علیه السلام
دانشجوی کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه امام صادق علیه السلام
دانشجوی کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه امام صادق علیه السلام
یکی از مباحث بسیار مهم در تاریخ حدیث اهل سنت و جماعت، بحث گرایش صحابه و تابعان به نگارش یا عدم نگارش احادیث در قرن اول هجری است. دیدگاه بیشتر آنان نسبت به نگارش حدیث از میان گزارشهای موجود در کتابهای رجالی و تاریخی در دسترس است. براساس این گزارشها، برخی از ایشان اقدام به نوشتن حدیث کردند و برخی دیگر، گرایشی به مکتوب ساختن روایتها نداشتند. در این میان، آنچه جلب توجه میکند وجود برخی گزارشهای متعارض درباره گرایش تعداد بسیار اندکی از ایشان، نسبت به این موضوع است. یکی از این افراد، تابعی مشهور در میان اهل سنت، عروۀ بن زبیر است که از فقهای سبعه مدینه به شمار میآید. این مقاله، پس از بررسی شخصیت عروۀ بن زبیر، به منظور دستیابی به تحلیلی جامع از گزارشهای متعارض درباره دیدگاه وی نسبت به نوشتن حدیث، از اندیشه پویا نگری بهره میبرد. نتیجه مقاله نشان میدهد که هر یک از این گزارشها، نشان دهنده مرحلهای از زندگانی وی هستند و باید در امتداد یکدیگر ارزیابی شوند
One of the most significant issues in the history of tradition among Sunnite and Jama’ah is the tendency of followers towards writing or not writing of traditions in the first century After Hijrah. There exists the view of majority of them towards writing tradition in rijali and historical books. On the basis of these reports, some of them were willing towards writing the traditions while some other was reluctant to do so. Meanwhile, what attracts the attentions is the presence of some contradictory reports regarding the tendency of the least number of them towards this issue. One of these people is Orvah Ibn e- Zobair, a famous follower among Sunnite people, being considered one of the seven jurisprudents of Medina. Following the study of character of Orvah Ibn e- Zobair, this article takes advantage of dynamism thought in order to achieve a comprehensive analysis of contradictory reports concerning his view towards writing tradition. The findings of article reveal that each of these reports points to a phase of his life and they should be analyzed along each other.
https://hiq.bou.ac.ir/article_14412_c1a47b23baa4c7631250e73be1f2788e.pdf
عروۀ بن زبیر
تاریخ حدیث
نگارش حدیث
پویا نگری
ایستا نگری
Orvah Ibn e- Zobair
date of tradition
writing tradition
dynamism
astaticism
per
دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
فصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام
2008-6431
2783-414X
2015-01-21
15
شماره 4 - زمستان 93 - مسلسل 60
93
121
14413
Research Paper
جستاری تاریخی در آیین های سلطانی دولت بویهیان
A Historical Investigation on Buyids’ Royal Traditions
محسن الویری
alvirim@gmail.com
1
احمد فلاح زاده
ahram12772@yahoo.com
2
عضو هیئت علمی و رئیس گروه تاریخ دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
دانشجوی دکتری تاریخ اسلام و دانش آموخته حوزه ی علمیه قم
در سده چهارم هجری، آل بویه ایرانی تبار موفق شدند گستره وسیعی از سرزمینهای عباسی را به اطاعت خود در آورند. ریشه ایرانی این سلسله، به همراه روح حاکم بر جغرافیای ایران آن روزگار که بخشی از جریان شعوبی گری را در ضمن بازگشت به عصر سلطانی ایرانیان نمایندگی می کرد، دست مایه ای شد تا فضای حکمرانی حتی در عراق، نمایی ایرانی به خود ببیند. گواه این امر، رسومی دولتی بود که بازنمایی از آیینهای کهن شاه و دربار در ایران باستان و نمایشی از پیوندهای بویهیان با گذشته شاهی ایران بود.این مقاله، تکاپویی بر شناسایی مراسم آیین های دولتی دیلیمیان و در حقیقت، چشم اندازی بر پیوست این امارت به سلسله های ایران باستان است. مراسم سلطانی ضمن پیوستگی آشکار با سیستم حکومتی، اوضاع زمانه بویهیان را به شیوه وصفی بررسی میکند. مقاله حاضر بر آن است، تمامی مراسم دولتی بویهیان را ضمن ارائه در قالب گردآمدهای آیینی در کنار جایگاه اندیشه شاهی در سلسلهای با اندیشه ترکیبی ایرانی ـ شیعی به پیشخوان اندیشه پژوهشگران آل بویه بسپارد.
In the forth century After Hijrah, the Iranian Buyids succeeded to dominate over a great extension of Abbasid areas. The Iranian origin of this dynasty along with the atmosphere dominant over Iran’s geography of that era representing a part of Shoubism trend while returning to Iranians’ Royal time led to the Iranian manifestation of ruling atmosphere even in Iraq. The evidence of this issue was the government traditions being a re-manifestationof ancient traditions of king and court in ancient Iran and a display of Buyids uniting with Iran’s royal history. This article is to identify the ceremonies of government traditions of Dailamites and actually a perspective on the merger of this governance with the dynasties of ancient Iran. Explicitly united with the government system, the royal ceremony descriptively investigates the conditions of Buyids’ time. This article is to present the Buyids’ government ceremony within the traditional framework along with the position of royal thought in the dynasty with the Iranian-Shiite thought to the Buyids researchers’ thought.
https://hiq.bou.ac.ir/article_14413_a67088d17a099d594a14a6e82d28348b.pdf
آل بویه
آیین های شاهانه
قرن چهارم هجری
جشن تاجگذاری
رسم آستان بوسی
Buyids
royal traditions
the 4th century After Hijrah
crowning celebration
tradition of kissing threshold
per
دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
فصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام
2008-6431
2783-414X
2015-01-21
15
شماره 4 - زمستان 93 - مسلسل 60
123
144
14414
Research Paper
گونهشناسی نقدهای شهید مطهری بر گزارههای تاریخی
Typology of Shahid Motahhari’s Criticisms on the Historical Propositions
یحیی میر حسینی
y.mirhoseini@gmail.com
1
حسین شجاعی
2
دانشجوی دکتری علوم قرآنی و حدیث دانشگاه امام صادق علیه السلام
دانشجوی کارشناسی ارشد علوم قرآنی و حدیث دانشگاه امام صادق علیه السلام
گزارههای تاریخی افزون بر مدد رساندن به دانشمندان برای کشف آموزههای دینی، برای تبلیغ این آموزهها هم در قالب مجالس وعظ و خطابه مورد استفاده قرار میگیرند. به همین دلیل نقد و پالایش این گزارهها برای تفکیک گزارههای درست از نادرست اهمیت یافته است. شهید مطهری با آگاهی از این ضرورت، بخشی از آثار خود را به بررسی و پالایش گزارههای تاریخی اختصاص داده است. این مقاله بر آن است با گونهشناسی و طبقهبندی روشمند، مهمترین نقدهای استفاده شده از سوی شهید مطهری را در گزارههای تاریخی شناسایی و پس از دستهبندی آنها را معرفی نماید.
حسین شجاعی**[1]
گزارههای تاریخی افزون بر مدد رساندن به دانشمندان برای کشف آموزههای دینی، برای تبلیغ این آموزهها هم در قالب مجالس وعظ و خطابه مورد استفاده قرار میگیرند. به همین دلیل نقد و پالایش این گزارهها برای تفکیک گزارههای درست از نادرست اهمیت یافته است. شهید مطهری با آگاهی از این ضرورت، بخشی از آثار خود را به بررسی و پالایش گزارههای تاریخی اختصاص داده است. این مقاله بر آن است با گونهشناسی و طبقهبندی روشمند، مهمترین نقدهای استفاده شده از سوی شهید مطهری را در گزارههای تاریخی شناسایی و پس از دستهبندی آنها را معرفی نماید.
واژههای کلیدی: شهید مطهری، گزارههای تاریخی، نقد تاریخی، روش تاریخی، تحریف
** دانشجوی کارشناسی ارشد علوم قرآنی و حدیث دانشگاه امام صادق7
Historical propositions are in favor of the scholars towards the detection of religious instructions; moreover, they are utilized in direction to the propagation of these instructions in the religious admonition and speech assemblies. Accordingly, the criticism and purification of these propositions is of great significance in the direction of taking the sound and unsound propositions apart from each other. Being aware of this necessity, Shahid Motahhari has devoted some of his works on the study and purification of historical propositions. Through the systematic typology and nomenclature, this article is to identify the most important criticisms by Shahid Motahhari in the historical propositions and to introduce them following their classification.
https://hiq.bou.ac.ir/article_14414_3e179135d602f07fd6750109bea47fe8.pdf
شهید مطهری
گزارههای تاریخی
نقد تاریخی
روش تاریخی
تحریف
Shahid Motahhari
historical propositions
historical criticism
historical method
Distortion
per
دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
فصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام
2008-6431
2783-414X
2015-01-21
15
شماره 4 - زمستان 93 - مسلسل 60
145
169
14415
Research Paper
پیآمدهای اجتماعی مهاجرت قبایل عرب به خراسان در قرون نخستین اسلامی
The Social Consequences of Migration of Arab tribes toward Khorasan in the First Islamic Centuries
حسین مفتخری
1
محمود نیکو
2
مسعود بهرامیان
3
دانشیار گروه تاریخ دانشگاه خوارزمی
دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ ایران اسلامی ، دانشگاه خوارزمی
دانشجوی دکتری تاریخ اسلام، دانشگاه پیام نور، (نویسنده مسئول)
عربها در دورههای متعدّد و به دلایل گوناگون به ایران مهاجرت کردند. پیش از اسلام، قحطی، خشکسالی، تنگ دستی و شکست سدّ مأرب و سیل العَرِم و پس از اسلام، انگیزه های دینی و اقتصادی از مهمترین عوامل مؤثر بر مهاجرتها بود. خراسان به دلیل برخورداری از موقعیت جغرافیایی، مزایای اقتصادی، و دوری از مرکز خلافت از مقاصد مهم مهاجران به شمار میرفت. پیآمدهای اجتماعی این مهاجرتها عبارت بود از رشد شهرها، تغییر ساختار طبقات اجتماعی، ظهور موالی و افزایش اختلافهای قبیلهای بین عربهای مهاجر که در این مقاله به تفصیل به آنها پرداخته شده است.
Arabs migrated towards Iran in numerous ears and due to different reasons. Before Islam, famine, drought, poverty, the breach of Ma’areb dam as well as Al-Qaram flood; moreover, the religious and economic motivations were considered the most effective elements of migrations after Islam. The geographical situation, economic advantages besides being faraway from the center of caliphate, Khorasan was regarded the main purposes of migrators. The social consequences of these migrations were the development of cities, the change in the structure of social classes, the advent of governors, as well as the enhancement of tribal disagreements among migrated Arabs which have been thoroughly investigated in this article.
https://hiq.bou.ac.ir/article_14415_0fc84b632e80a739d59a97a1f9d6d5c9.pdf
عربها
مهاجرت
خراسان
موالی
طبقات اجتماعی
اختلافات قبیلهای
Arabs
migration
Khorasan
governors
social classes
tribal disagreements
per
دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
فصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام
2008-6431
2783-414X
2015-01-21
15
شماره 4 - زمستان 93 - مسلسل 60
171
198
14416
Research Paper
نقش اماکن مذهبی در گفتمانهای اجتماعی و سیاسی دوره قاجار؛ بررسی موردی تهران
The Role of Religious Places in the Social and Political Discourses of Qajar Era, Case Study of Tehran
حامد قرائتی
gharaati_1359@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری رشتة شیعه شناسی دانشگاه ادیان و مذاهب و پژوهشگر پژوهشکده مطالعات ادیان و مذاهب
بررسی عوامل تأثیرگذار بر گفتمان اجتماعی و سیاسی دوره قاجار از آن رو دارای اهمیت است که در این دوره، جامعه ایران به دلیل رویارویی تفکر تجدد خواهی و سنت گرایی درگیر ناهمگونیهای اجتماعی و سیاسی شده بود. این دوران، زمینه ساز فرصتی برای سیاستمداران دگر اندیش گردید که اندیشههای عرفی جامعه و ادبیات و گفتمان خواص را تغییر دهند. اماکن مذهبی به دلیل ارزشهایی که از آن برخوردارند، نقش مهمی در روشنگری جامعه و هدایت طبقات مختلف جامعه به سوی انجام و مسئولیتهای دارا هستند. اماکن مذهبی عصر قاجار نیز با ایجاد اتحاد و انسجام ملی، سازماندهی نهضتها و جریانها، توجه دادن به موضوعهای ملی و فراملی، ایجاد گفتمان تعامل و همگرایی، هدایتگری، سنجش مشروعیت و مقبولیت سیاستها و به مقابله با هجوم و ترفندهای سیاستمداران بیگانه و بیگانگان سیاسی برخاستند. این مقاله با شناسایی کارکرد سیاسی و اجتماعی اماکن مذهبی دوره قاجار، علاوه بر کشف کارکردهای گوناگون اماکن مذهبی در این دوره، الگویی برای کارکرد شناسی و آسیب شناسی اماکن مذهبی در عصر حاضرارائه خواهد کرد.
The study of influential elements on the social and political discourses of Qajar era is of significance since at this time, the community of Iran was involved with the social and political heterogeneities due to the confrontation of modernism and traditionalism. These eras provided the ground for the politicians to change the typical thoughts of community, the literature and discourse of aristocrats. The Religious places, due to their values, are of significant role regarding the enlightenment of community and the guidance of diverse classes in the direction of doing their responsibilities. The religious places of Qajar time fought against the invasion and deceptions of alien politicians as well as the political strangers through the national unity, organization of movements and trends, considering the national and international issues, developing the discourse of interaction and convergence, guidance, analysis of legitimacy and favorableness of policies.
Identifying the political and social function of religious places in Qajar time this article will present a model pertaining to the study of function and pathology of religious places in the present century and detect the diverse functions of religious places in this era.
https://hiq.bou.ac.ir/article_14416_c4f15611a4c8f31e74975ac00a887e39.pdf
گفتمان اجتماعی
مسجد
کارکرد سیاسی
قاجار
اماکن مذهبی
social discourse
mosque
political function
Qajar
religious places