per
دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
فصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام
2008-6431
2783-414X
2004-04-20
5
شماره 1 - بهار - مسلسل 17
5
32
6460
Research Paper
پوشش و پرچم در جنگهاى عصر اسلامى
The Uniforms and Banners in the Wars of Islam
اصغر قائدان
1
استادیار تاریخ - دانشگاه امام حسین علیه السلام.
در این نوشتار ابتدا به بحث مختصرى پیرامون نوع و رنگ پوشش نیروهاى نظامى در عصر پیامبرصلى الله علیه وآله و خلفاى پس از او تا عصر عباسیان پرداخته مىشود، آنگاه تلاشهاى آنان براى یکسان سازى نوع پوشش نیروهاى رزمى جهت هماهنگى و تشخیص نیروهاى خودى از دشمن، تشریح مىشود. سپس از دو نوع نشان با عنوان لوا و رایت، در سپاه رزم آن روزگار، سخن به میان آورده و تفاوتها، کارکردها و جایگاه آنها در لشکر اسلام بر مىشماریم و سیر تحول آن را از عصر پیامبرصلى الله علیه وآله تا عصر عباسیان دنبال مىکنیم.
The article, at the beginning, deals in brief, with the kind and the color of the armour of the army forces at the time of the Holy Prophet of Islam (p.b.u.h.) and the caliphs following him up until Abbasites. Then, it explains how they tried to uniform the armour of the army forces so that they could get conformity and could be distinguished from the enemy forces. Then, the article explains about two kinds of banners, namely "Liwa" and "Raayat," employed by the army forces at that time, and their use and position, as well as the differences between them in the army of Islam.
https://hiq.bou.ac.ir/article_6460_213e412817c5ae766425c90ced767000.pdf
اسلام
جنگ
سپاه
رایت
لوا
پرچم
البسه نظامى
per
دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
فصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام
2008-6431
2783-414X
2004-04-20
5
شماره 1 - بهار - مسلسل 17
33
56
6461
Research Paper
ذوالخُوَیْصِره
Dholkhovaysersh
مصطفی معلمی
1
دانش آموخته حوزه علمیه قم و کارشناس ارشد تاریخ و تمدن ملل اسلامى - دانشگاه تهران.
از جمله اخبار غیبى روایت شده از پیامبر اکرمصلى الله علیه وآله و معجزات آن حضرت، پیشگویى ظهور گروهى به نام مارقین2 بود. ایشان در این پیشگویى به فردى اشاره مىفرمایند که منابع تاریخى و روایى از او به نام ذوالخویصرة3 یاد کردهاند. پیامبرصلى الله علیه وآله ضمن اینکه او را اصل و ریشهى مارقین (خوارج) معرّفى فرمودند علامتى نیز براى یکى از یاران او به این شرح ذکر کردند: شخصى سیه چُرده در میان آنان است که زایده گوشتى بر بازوى او است (ذوالثَّدَیَّه).4 بسیارى از منابع تاریخى، روایى و تفسیرى، ذوالخویصره را حُرْقُوص بن زُهَیْر سعدى تمیمى دانستهاند که در جنگ نهروان کشته شد. عدهاى نیز ذوالثُّدَیَّه را همان حرقوص بن زهیر دانستهاند. در این پژوهش خواهد آمد که حُرْقُوص بن زُهَیر و ذوالخُویصره یک تن بودند، ولى انطباق او بر ذوالثَّدَیَّه جاى تأمل و تردید است.
One of the holy prophet's prophecies and his miracles is his prophecy about the rise of a group known as Mareghin. In this prophecy he refers to a person known as Dholkhovaysereh in historical and narrative resources. The holy prophet introduces him as the originator of Mareghin (Khavarej) and also he mentions a sign for one of his associates as follows: there is a swarthy man amony them, on whose arm there is a gland (Dhothodayah). Many historical, narrative and interpretational resources have recognized Dholkhovaysereh as Horghoos Ibn-e Zohair Sady Tamimi who was killed in the battle of Nahravan. Some others have also recognized Dhothodayah as the very Horghoos Ibn-e Zohair. In this article it is mentioned that Horgoos Ibn-e Zohair and Dholkhvaysereh refer to the Same person, however it is a matter uncertainty whether Dhothodayah also refers to the same person or not.
https://hiq.bou.ac.ir/article_6461_f5a79f34e03e41dc025f7a8b51fdb702.pdf
خوارج
مارقین
نهروان
ذوالخویصره
حرقوص بن زهیر سعدى
ذوالثَّدیَّه
per
دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
فصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام
2008-6431
2783-414X
2004-04-20
5
شماره 1 - بهار - مسلسل 17
57
78
6462
Research Paper
بُسر بن ابى ارطاه
Ibn-e Artah
مهتاب شورمیج
1
کارشناس ارشد تاریخ اسلام.
عُمیر بن عُوَیمَر بن عمران بن الجُلَیس مشهور به بسر بن ابى ارطاه (متولد سال نهم هجرى) یکى از فرماندهان خونآشام و بىرحم معاویه و از سرسپردگان امویان به شمار مىرود که فعالیتهاى سیاسى قابل توجهى داشته است. وى نقشى چشمگیر در عرصهى سیاسى دوران خلافت معاویه ایفا کرد. در این مقاله با ارائهى تصویرى کلى از جوانب مختلف زندگى بسر بن ابى ارطاه در عرصهى منازعات سیاسى میان معاویه و امام علىعلیه السلام از جمله نقش وى در غارات و تحکیم پایههاى قدرت امویان، به بیان فعالیتهاى سیاسى بسر در دوران خلافت معاویه مىپردازیم.
Omair Ibn-e Omran Ibn-e al-Jolais, Known as Bosr Ibn-e Abi Artah, (born in the 19th year After Hijrah), was one of the brutal and cruel devoted figures to Omavites. His political activities are considerable. He played a noticeable role in the political scene of Moaaviah's caliphate. The article, first, provides a general picture of different aspects of Bosr's life, in terms of the political disputes between Moaaviah and Imam Ali (p.b.u.h), then bosr's plundering, and his role in strengthening the Omavite power, killing Shiites, and his military and political position; and then his political activities in the period of Moaviah's caliphate has been dealt with.
https://hiq.bou.ac.ir/article_6462_f8007d4c9f07fb0381d9a7a0a2349736.pdf
على علیه السلام
معاویه
بسر بن ابى ارطاه
صفین
غارات
per
دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
فصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام
2008-6431
2783-414X
2004-04-20
5
شماره 1 - بهار - مسلسل 17
79
94
6463
Research Paper
رسمى شدن کیش اسماعیلیه و تأثیرات آن در مصر عصر فاطمى
The Recognition of the Ismalite Religion and Its Impacts During the Fatemite Era in Egypt
فاطمه جان احمدی
1
استادیار گروه تاریخ - دانشگاه الزهراء.
فتح مصر در سال 358 قمرى به رهبرى المعزلدین اللَّه چهارمین امام خلیفه فاطمى و با همت و تلاش جوهر صقلى سردار وفادار وى به بار نشست. به دنبال انتقال مرکز خلافت فاطمیان از مغرب به مصر و تأسیس نهادهاى علمى و مذهبى جهت ترویج کیش اسماعیلیه این مذهب در مصر رسمیت یافت و مدت 209 سال سایههاى اقتدار سیاسى و مذهبى خلافت فاطمیان بر مصر و مناطق تحت سلطه گسترانیده شد. دیرپایى و استمرار خلافت فاطمیان و تثبیت ارکان قدرت سیاسى و نظامى ایشان که ارتباط تنگاتنگى با رسمیت یافتن مذهب اسماعیلیه داشته است، این سوال اساسى را پیش مىآورد که رسمیت یافتن کیش اسماعیلیه چه تأثیرى بر ساختار قدرت خلافت فاطمیان داشته است؟ در این مقاله تلاش شده است که در دو حوزه نظر و عمل ضمن پرداختن به تأثیرات سیاسى و اجتماعى و فرهنگى مذهب اسماعیلیه، نتایج و پیامدهاى رسمى شدن این کیش در مصر بررسى گردد.
The capture of Egypt in 358 (After Hijrah) was accomplished as a result of the leadership of Al-Moez al-Din ol-Allah, the forth Fatemite imam/caliph, and the attempts made by his loyal commander, Johar Seghly. After the Fatemite center of power was moved from Morocco to Egypt, and after the establishment of scientific and religious foundations in order to propagate the religion of Ismalite, this religion was recognized and under the political and religious authority of the Fatemite caliphate over Egypt and the areas under their rule, it spread out. The longevity of the Fatemite caliphate and the constancy of their political and military rule, closely related with the recognition of the Ismailite religion, brings about this question that what impacts the Ismailite religion recognition has had on the Fatemites' power strcture. In this article it has been tried to deal, both theoretically and practically, with the political, social and cultural impacts of the Ismailite religion, and the consequences of its recognition in Egypt.
https://hiq.bou.ac.ir/article_6463_4a416214eb9f08ec6387ac3e332c814b.pdf
مصر
اسماعیلیه
فاطمیان
المعز لدین اللَّه
قاهره
الازهر
per
دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
فصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام
2008-6431
2783-414X
2004-04-20
5
شماره 1 - بهار - مسلسل 17
95
118
6464
Research Paper
نبردهاى «المنصور محمد بن ابى عامر» در اندلس
"Al-Mansour Mohammad Ibn-e Abi Amer"'s Battels in Andalusia
مصیب چراغی
1
کارشناس ارشد تاریخ و تمدن ملل اسلامى - دانشگاه تهران
المنصور محمد بن ابى عامر، حاجب قدرتمند هشام(المؤید) خلیفهى اموى اندلس (خلافت 366 - 399ق) بود. دوران او مقارن است با آغاز ضعف نظامى و آشفتگى و هرج و مرج حکومت مسلمانان در اندلس. از این رو مسیحیان جرأت یافتند که به سر حداّت و مرزهاى اندلس تجاوز کرده و به غارت و کشتار بپردازند. المنصور از شخصیتهاى بزرگى است که در این اوضاع پریشان و آشفته، به فکر دفاع از قلمرو مسلمانان افتاد و ضربههاى متعدد و هولناکى بر پیکرهى دولتهاى مسیحى شمال اسپانیا وارد ساخت. این مقاله، به بررسى سلسله نبردهایى که میان المنصور و اسپانیاىِ مسیحى رخ داده است مىپردازد.
Al-Mansour Mohammad Ibn-e Abi Amer was the mighty chamberlain of Hisham (Moayyad), the Omavite Caliph of Andalusia (caliphate 366-399). His period is simultaneous with the beginning of the Moslems' military weakness and the anarchic circumstances in the rule of Moslems over Andalusia, as the Christians dared to transgress the borderlines of, Andalusia, and plunder and kill people there. Al-Mansour is one of the great figures who was concerned about defending the realm of Moslems at that anarchic circumstance, and succeeded at striking repeatedly against the Christian government in the north of Spain. This article deals with the battles taken place between Al-Mansour and the Christian Spain
https://hiq.bou.ac.ir/article_6464_d516c61584532d70e7e07e06a95ff802.pdf
اندلس
اسلام
مسیحیت
المنصور محمد بن ابى عامر
لیون
قشتاله
جلیقیه
نبرد شنت یاقب
per
دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
فصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام
2008-6431
2783-414X
2004-04-20
5
شماره 1 - بهار - مسلسل 17
119
134
6465
Research Paper
وزارت بدر الجمالى
Badr al-Jamali's Vizierate
رمضان صیقل
1
کارشناس ارشد تاریخ اسلام.
مستنصر (خلافت 427 - 487ق) یکى از معروفترین خلفاى فاطمى مصر است که مدت زیادى بر مسند قدرت بود. دوران او با اینکه فراز و نشیبهاى زیادى داشت؛ اما یکى از مهمترین و حساسترین دورههاى تاریخ دولت اسماعیلى مذهبِ مصر به شمار مىرود. هنگامى که حکومت اسماعیلى مصر، در سراشیب سقوط قرار گرفت و خطرات داخلى و خارجى آن را تهدید مىکرد، وزارت به شخصى به نام بدر الجمالى (وزارت 466 - 487ق) سپرده شد و او توانست مشکلات را یکى پس از دیگرى پشت سر بگذارد. در این پژوهش، اقدامات سیاسى، اجتماعى و عمرانى بدر و اوضاع بحران زدهى مصر، همزمان با به قدرت رسیدن او، مورد بررسى قرار خواهد گرفت.
Mostansar (caliphate 427-487 After Hijrah) is one of the most famous Fatemite caliphs of Egypt, who ruled for a long time. Although there were numerous ups and downs in his period, his era is considered as one of the most important and crucial periods in the history of the Ismailite religion rule over Egypt. When the Ismalite's rule over Egypt approached downfall and internal and external crises threatened it, a man, called Badr al-Jamali (vizierate 466-487 After Hijrah), was appointed as the vizier, and could succeed in dealing with problems one after the other. This article deals with Badr's political, and social accomplishments and renovations, as well as the critical circumstances in Egypt as he was appointed as the vizier.
https://hiq.bou.ac.ir/article_6465_920651d68c10a8fd19d9327bfc103e1a.pdf
مصر
اسماعیلیه
فاطمیان
مستنصر
بدرالجمالى
per
دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
فصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام
2008-6431
2783-414X
2004-04-20
5
شماره 1 - بهار - مسلسل 17
135
166
6466
Research Paper
در آمدى بر جغرافیاى قصص قرآنى
An Introduction to the Geography of Quranic Narratives
عبدالعزیز کامل
1
حسین علینقیان
2
نویسنده
مترجم
نوشتار حاضر، به بررسى مبحث مکان و اسامى جغرافیایى در متن قرآن کریم مىپردازد. مؤلف در ابتدا مدخلى بر آراى جغرافىدانان و نظریهها و مکاتب آنها، در ارتباط با اماکن قرآنى مىگشاید. سپس میزان توجه و رویکرد منابع مختلف به این مبحث را مورد بررسى قرار مىدهد. تفصیل مناطق مختلف جغرافیایى که قصص قرآنى در محدودهى آنها قرار گرفته، بر پایهى تقسیمبندى پیشنهادى آنها، به مرکزى، میانى، جنوبى، شمالى و...، توسط مؤلف صورت پذیرفته است. در پایان به داستانهایى اشاره شده که خداوند در قرآن از اماکن آنها یاد نکرده و در آنها به عبرتگیرى از نحوهى بیان قصص قرآنى اشاره شده است.
The present article deals with the geographical locations and names mentioned in the text of the Holy Quran. At the beginning geogrophers' ideas and view points and their schools of thought in regard with the locations mentioned in the Holy Quran have been presented, in general of course. Then, it explains about the approaches taken by different sources and the amount of attention paid in this regard by them. This article explains in detail about the various geographical locations of quranic narratives, and it is discussed that these locations have been classified as central, middle, southern and northern, etc. At the end there is a reference to the stories that God has not mentioned their locations in the Holy Quran, and it has been mentioned that the way the quranic narratives have been narrated should be set as an example.
https://hiq.bou.ac.ir/article_6466_c9fabfec5e39d23de103a71709dfceb0.pdf
قرآن
قصص
جغرافیا
مسجدالحرام
طوفان نوح
اصحاب کهف
per
دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
فصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام
2008-6431
2783-414X
2004-04-20
5
شماره 1 - بهار - مسلسل 17
167
186
6467
Research Paper
ابن اشعث
IBN ASHATH
ال. ویکا واگلیرى
1
علی اکبر عباسی
aa_abbasi_z@yahoo.com
2
نویسنده
کارشناس ارشد تاریخ اسلام.
تحقیق دربارهى شخصیتهاى قرن نخستین هجرى، مخصوصاً افرادى که خود و خاندانشان در حوادث آن دوره نقش مؤثرى داشتهاند، براى بررسى اوضاع سیاسى، اجتماعى و اقتصادى آن روزگار ضرورى است. یکى از این شخصیتها عبدالرحمن بن محمد بن اشعث مىباشد که مهمترین حادثهى زندگى وى قیام او علیه حجاج بوده که این قیام یکى از حوادث مهم دورهى مهم حکومت بنىامیه محسوب مىشود. در این مقاله سعى شده است علل این شورش، چگونگى گسترش آن، روند اوجگیرى مخالفتها و قیام بر ضد بنى امیه، ماهیت و اهداف قیام کنندگان، موضعگیرىهاى ابن اشعث در سراسر آن ماجرا (که نزدیک بود خلافت اموى را سرنگون سازد)، مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.
In order to study the political, social, and economical circumstances of the first century of the rise Islam, it is necessary to survey about the characters of that period, particularly the characters whose family or themselves had key roles in the events of that period. One of such figures is Abd al-Rahman Ibn-e Ashaas. The most important event in his life was his riot against Hadjaj in the era of Omavite rule. In this article, it has been tried to examine the causes of this riot, how it expanded, the trend of the increase of intensity of the objections and the riot against Omavite rule, the nature and the aims of the rioters, and the position taken by Ibn-e Ashaas throughout the riot, which approximately resulted in overthrowning of Omavite rule.
https://hiq.bou.ac.ir/article_6467_fd7688dc38e1dba3c67083699398069c.pdf
امویان
عبدالملک
حجاج
ابن اشعث
سیستان
دیر الجماجم
per
دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
فصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام
2008-6431
2783-414X
2004-04-20
5
شماره 1 - بهار - مسلسل 17
187
206
6468
Research Paper
نگاهى به کتاب «خلافت اموى»
A Book Review of "the Omavite Caliphate" Abd al-Amir Abd Dikson
علی حسن بیگی
1
.
«خلافت اموى» عنوان کتابى است از عبدالامیر عبددیکسون که با ترجمه گیتى شگرى در سال 1381 توسط انتشارات طهورى روانهى بازار کتاب گردیده است. این اثر، تحقیقى ژرف در زمینهى تاریخ اسلام و یکى از پر آشوبترین دوران آن؛ یعنى دوران حکومت عبدالملک مروان (خلافت 65 - 86ق) است و در مقایسه با بعضى آثارى که در زمینهى تاریخ اسلام منتشر مىشود، بسیار دقیق و عالمانه نگارش یافته است مقاله حاضر به معرفى و نقد کتاب فوق اختصاص دارد.
"The Omavite Caliphate" is the title of a book published by Tahoury Publications. This work is one of the best works in regard with the History of Islam and is about one of the most riotous periods throughout that history, that is, the era of Abd ol-Malek Marvan's rule. In comparison with the other works published in this regard nowadays, the mentioned book is considered as a very exact and scholarly work.
https://hiq.bou.ac.ir/article_6468_2eef52ef61fc5be4217f492f111a9c2f.pdf
خلافت
امویان
عبدالملک
حجاج
ابن زبیر
مختار
ابن اشعث