per
دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
فصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام
2008-6431
2783-414X
2003-12-22
4
شماره 4 - زمستان - مسلسل 16
5
32
6452
Research Paper
جامعه ى ایرانى در مواجهه با اعرابِ مسلمان
Iranian society in encounter with Muslim Arabs
حسین مفتخری
1
دانشیار گروه تاریخ دانشگاه تربیت معلم
اوضاع و احوال ایران در قرون نخستین هجرى متأثر از ورود اعراب مسلمان به ایران و حاصل مواجهه دو نظام اجتماعى و دو فرهنگ و آیین متفاوت بود. فرهنگ و تمدن ایرانى - اسلامى که محققان ظهور و پیدایش آن را از آغاز قرن سوم هجرى به بعد در نظر مىگیرند، برآیند حداقل دو قرن مواجهه و ارزیابى دو نظام فرهنگى ایرانى و اسلامى با یکدیگر است که سرانجام به وحدت و همسازى آن دو در نظامى جدید منتج شد. هر چند اصول اساسى این تمدن جدید از اسلام نشأت مىگرفت، اما به واسطه دیدگاه جهانشمول اسلام، عناصر و اجزاءِ سازنده آن اغلب خاستگاهى ایرانى داشتند که از سوى دیانت جدید تأیید شده بود. مهمترین مسأله این دو قرن - که از آن به دوره انتقال (گذر) یاد مىشود - فرایند تغییر کیش هر یک از طبقات اجتماعى است. از اینرو مقالهى حاضر به منظور دستیابى به شناختى بهتر و فراگیر از چگونگى پیدایش و نشو و نماى فرهنگ و تمدن اسلامى در ایران به بررسى اولین واکنشهاى جامعه ایرانى در مواجهه با اسلام و اعراب مىپردازد.
The conditions in Iran in the early Muslim centuries were influenced by the entry of the Muslim Arabs and were also the result of the meeting between two different social, cultural and religious systems. The Iranian-Islamic culture and civilization that is perceived by scholars as having been conceived and appeared in early 3rd cenrury AH, was the culmination of at least two centuries of encounter and evaluation of the two Iranian and Islamic cultural systems with and of each other. This interchange finally led to the assimilation and unity of the two systems in a new unique make-up. Although the fundamental principles of this new civilization were derived from Islam, because of Islam's universal view, the new arrangement's building elements and components were often rooted in Iranian grounds thea had been confirmed and endorsed by the new religion. The most importand issue of these two cenruries, often cited as the transition period, is the process of religious change in every Iranian social class. That is why in order to obtian a better and wider range of knowledge of the genesis and growth of Islamic culture and civilization in Iran, the present article deals with the first reactions of the Iranian society in its encounter with Islam and its Arab srandard bearers.
https://hiq.bou.ac.ir/article_6452_f6def56b69faefe4712e3d6d24c06faa.pdf
ایران
اسلام
دوره اسلامى
دوره انتقال
تمدن اسلامى
per
دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
فصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام
2008-6431
2783-414X
2003-12-22
4
شماره 4 - زمستان - مسلسل 16
33
68
6453
Research Paper
برآورد کمّى غنایم عصر خلفاى راشدین و برخى پیامدهاى آن
The quantitative Estimate of Spoils of war During The Age of the Rashidin (Upright) Caliphs, and Some of Its Consequences
احمد علی یوسفی
1
دانش آموخته حوزه علمیه قم و عضو هیأت علمى گروه اقتصاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامى.
در طول قریب 30 سال، بعد از وفات رسولاللَّهصلى الله علیه وآله، تا پایان حکومت علىعلیه السلام، غنایم نقدى و غیر نقدى فراوانى از راه فتوحات نصیب مسلمانان شد. افزایش حجم نقدینگى در مدینه ممکن بود در کوتاهمدت سطح عمومى قیمتها را تحت تأثیر جدى قرار دهد، اما به علت رواج داد و ستدها به نحو کالا به کالا، جریان آزاد تجارى بین عربستان و سایر مناطق، ذوب درهم و دینار و تبدیل آنها به شمش و وسایل زینتى و مصرف بخشى از آنها براى جنگ در خارج از مدینه، بعید به نظر مىرسد که در بلندمدت در افزایش سطح عمومى قیمتها به طور قابل ملاحظهاى مؤثر بوده باشد. افزایش تولید و درآمد و عمران و آبادانى مدینه و اطراف آن از دیگر پیامدهاى اقتصادى غنایم بود. این نوشتار در صدد برآورد کمى غنایم جنگى عصر خلفاى راشدین است و در پایان اشارهاى مختصر به برخى پیامدهاى آن خواهد داشت.
In the thirty years, following the prophet's demise until the end of Ali's rule, the Muslims gained through their conquests, a great amount of spoils, both in cash and other wise. The rise in the volume of cash in Medina could, in the short term, seriously affect the general price index in the city; nevertheless, because of the prevalence of trade in the form of barter, the free flow of trade between Arabia and other regions, the melting of dirhams and dinars and their transformation into bullions and orramental objects, and the allocation of a part of it to finance the military campaigns outside Medina; it does not see likely for that in crease in the cash volume to have had much influence on the general price hikes in the long term. Another economic fallout of the war booty was an increase in production and prosperity in Medina and its outskirts. The purpose of this article is to make a quantitative estimate of the spoils of war in the age of the Upright Caliphs and to briefly point out some of its consequences for the Muslim community in the Concluding paragraphs.
https://hiq.bou.ac.ir/article_6453_214e31bc8b4da1e2ebac9a2458ca3c8d.pdf
خلفاى راشدین
فتوحات
غنایم
خمس
per
دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
فصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام
2008-6431
2783-414X
2003-12-22
4
شماره 4 - زمستان - مسلسل 16
69
108
6454
Research Paper
منازعه محمدبن حنفیه با عبداللَّه بن زبیر و ظهور خَشَبیه
The Quarel Between Muhammad ibn Hanafiyeh and Abdullah ibn Zubayr, and the Appearance of Khashabiyah
روح الله بهرامی
1
دکترى تاریخ اسلام.
محمد بن حنفیة معروف به ابن حنفیه، فرزند امام علىعلیه السلام و مادرش زنى به نام خولهى حنفیه بود. پس از شهادت امام حسینعلیه السلام جماعتى که عمدتاً جریان سیاسى رادیکال وغالى شیعه بودند، با مرگ یزید و در جنبش مختار، امامت او را در عراق ترویج کردند. جماعتى معروف به کیسانیه مولود این نظریه بود. این مسأله سبب دشمنى سرسختانهى مدعى زبیرى خلافت، یعنى عبداللَّه بن زبیر با ابن حنفیه شد؛ چرا که با ظهور مختار او ابن حنفیه را رقیب خود به شمار آورد. در مقالهى حاضرى نحوه و زمینههاى شکلگیرى دشمنى عبداللَّه بن زبیر با ابن حنفیه، روابط و مواضع سیاسى ابن حنفیه و ظهور جماعت خشبیه در حمایت از ابن حنفیه مورد بررسى قرار مىگیرد.
Muhammad ibn Ali ibn Abi-Talin, Known as ibn Hanafiyah, was the son of Imam Ali and a wonan called Khulah al-Hanafiyah. Following Imam Husayn's martyrdom and Yazid's death shortly afterwards, the group which largely formed the radical and Ghali (Exaggerating) political faction of the Shiؤh began to publicly promote the Imamah )leadership( of ibn Hanafiyah Simultaneous with and in Mukhtar's uprising in Iarq. The sect known as the Kaysaniyah was actually born out of this movement. This caused the ardent animosity between Abdullah ibn Zubar who claimed the Caliphate and ibn Hanafiyah, because with Mukhtar's uprising in Iraq ibn Zubayr looked upon ibn Hanafiyah as a threat to his claim to the Khilafah. The persent article deals with the factors and grounds responsible for the rivalry between ibn Zubayr and ibn Hanafiyah, the political positions and relations of ibn Hanafiyah, and the appearance of the Khashabiyah in support of ibn Hanafiyah.
https://hiq.bou.ac.ir/article_6454_db2c382de8a04a61c607c6782578398f.pdf
محمد بن حنفیه
عبدالله بن زبیر
مختار ابن ابى عبید ثقفى
کیسانیه
خشَبَیه
per
دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
فصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام
2008-6431
2783-414X
2003-12-22
4
شماره 4 - زمستان - مسلسل 16
109
132
6455
Research Paper
«بیعت» و کارکردهاى آن در عصر جاهلى و صدر اسلام
Bay'ah and its Functions in the Jahiliyah Period and Early Islam
حمید رضا مطهری
1
دانش آموخته حوزه علمیه قم و کارشناس ارشد تاریخ اسلام
یکى از سنتهاى عصر جاهلى که مورد تأیید و استفادهى اسلام قرار گرفت بیعت است. شباهتها و تفاوتهایى میان بیعت در عصر جاهلى و صدر اسلام وجود دارد. شباهت، بیشتر در شکل اجرا و برخى شرایط و خصوصیات و متولیان امر بیعت است؛ اما تفاوت مهم بیعت در عصر جاهلى با صدر اسلام، تفاوت کارکردى آن است که ریشه در نظام سیاسى و نوع حاکمیت موجود در آن دو عصر دارد. در این نوشتار سعى کردهایم ضمن بیان معناى بیعت و اشارهى مختصرى به نظام سیاسى و برخى سنتهاى عصر جاهلى و صدر اسلام، تفاوت کارکردى آن را در این دو عصر بیان کنیم.
One tradition of the pre-Islamic Jahiliyah )Ignorance( period that was endorsed and used by Islam was bay'ah, or paying allegiance. There are similarities and differences between bay'ah in the Jahiliyah period and early Islam. The similarities exist more in the performance form, some features and conditions, and those responsible to obtain the allegiance, The major difference between bay'ah in the Jahiliyah period and early Islam is its functional difference that is rooted in the political system and the type of government in the two ages. In this articale, while trying to define, the word bay'ah and briefly referring to the political system and a number of traditions in the Jahiliyah and early Islamic periods, we have made an effort to present bay'ah's functioanl difference in these two ages.
https://hiq.bou.ac.ir/article_6455_93043ef58247e2c00314690306bf6773.pdf
بیعت
سنّت
عصر جاهلى
صدر اسلام
کارکرد انشایى
کارکرد تأکیدى
per
دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
فصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام
2008-6431
2783-414X
2003-12-22
4
شماره 4 - زمستان - مسلسل 16
133
154
6456
Research Paper
جنگ صلیبى هشتم
The 8th Crusade
محمد رضا پاک
1
دانش آموخته حوزه علمیه قم و عضو هیأت علمى دانشگاه آزاد اسلامى واحد تهران.
جنگ صلیبى هشتم (9 - 668 ق) با هدف سرنگونى دولت حفصى در تونس روى داد. این جنگ بزرگترین و آخرین جنگ از مجموعه جنگهاى کلاسیک صلیبى بود که همزمان با حملهى مغول به شرق روى داد. برخى از نویسندگان غربى آن را بیهودهترین جنگ صلیبى دانستهاند. مقاومت مردم و علماى افریقیه و سرانجام شکست صلیبىها، از مهمترین حوادث تاریخى دولت حفصى است که نقش اساسى در عرصهى روابط بین الملل داشت.
The 8th Crusade )866-96 AH( took place with the aim of toppling the Hafsid Dynasty in Tunisia. This military expedition was the biggest and the last in the series of classic Crusades that started simultaneously with the Mongol invasion of the East. Some Western writers consider this expedition to be the most fruitless of all the Crudades. The people and scholars' resistance in Ifrighiyyah )the Muslim Noth Africa( and the final defeat of the Crusaders are among the most important historical events of the Hasid period that also played an essential role in the area of international relations.
https://hiq.bou.ac.ir/article_6456_9efb737e2cff7ff1ac752eae18d8b71d.pdf
جنگهاى صلیبى
بنى حفص
تونس
لوئى نهم
المستنصرباللَّه
per
دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
فصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام
2008-6431
2783-414X
2003-12-22
4
شماره 4 - زمستان - مسلسل 16
155
174
6457
Research Paper
سفرهاى زیارتى پادشاهان صفوى
Pilgrimage Trips of Safavid Kings
محمد علی رنجبر
1
استادیار دانشگاه یزد.
با رسمیت یافتن مذهب شیعه در دورهى صفوى (907 - 1135 ق) توجه و اهتمام شاهان صفوى به زیارت مقابر و ائمه(ع)، امامزادگان، و برخى از بزرگان تصوف (هم چون: شیخ صفى، شیخ زاهد و شیخ شهابالدین اهرى) افزایش یافت. در این نوشتار، بر اساس آگاهىهاى موجود، به سفرهاى زیارتى در طول دورهى صفوى، چگونگى انجام سفر و اعمالى که به جا مىآوردند و اهداف سیاسى و اقتصادى احتمالى که در نظر داشتند اشاره شده است. نکتهى دیگرى که در این نوشتار مورد بررسى، قرار گرفته است روند انجام سفرهاى زیارتى است که از آغاز حکومت صفوى تا دورهى عباس اول، روز به روز، افزایش و پس از آن کاهش یافت.
With the Shi'ah branch of Islam becoming the official religion in the Safavid period )709-5311 AH(, the Safavid kings paid more attention and showed more interest in pilgrimage to the tombs of the Shi'ah Imams, their descendants and leading sufi figures such ad Sheikh Safi, Sheikh Zahed and Sheikh Shahabeddin Ahari. Based on the existing records, this article deals with piligrimage tirps in the Safavid period, the methods of travel, the rituals performed, and the probable political and economic goals in such pilgrimages. Another point brought up in this article is the trend of such pilgrimage trips which was constantly on the rise from the establishment of the Safavid dynasty to Abbas i's rule, and which then began to decline gradually.
https://hiq.bou.ac.ir/article_6457_522df4475eeb82c365bb719c8ff9f6d7.pdf
صفویان
زیارت
ائمه علیهمالسلام
عتبات عالیات
مشهد
اردبیل
صوفیان
per
دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
فصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام
2008-6431
2783-414X
2003-12-22
4
شماره 4 - زمستان - مسلسل 16
175
188
6458
Research Paper
تحول حکومت در قرون اوّلیه اسلام
The Evolution of Government in Early Islam Hamiltom A.R.Gibb
همیلتون گیب
1
حسن حضرتی
2
نویسنده
دانشجوى دکترى تاریخ اسلام - دانشگاه تهران.
مؤلف در این نوشتار سعى نموده است تا تحوّلات ایجاد شده در ساختار قدرت را به طور عام در دورهى امویان و به طور ویژه در دورهى هشام، بررسى نموده و تبعات و تأثیرات آن را در تحوّلات سیاسى و اجتماعى جامعهى مسلمانان بررسى نماید. وجه مشخصهى عمدهى کار او، نگاه نظاممند و تئوریک ایشان به تحوّلات تاریخ اسلام است که از حیث روشى الگویى مناسب براى پژوهشگران تاریخ اسلام مىباشد.
In this paper, the writer has tried to investigate changes in the power structure in the Umayyid period in general, and during Hisham's rule in particular; and reflect upon the consequences and effects of such developments in the political and social developments of the Muslim community The outstanding feature in the writer's work here is his systematic and theoretical look at developments in the history of Islam which from a methodological point of view is an appropriate model for researchers in the field of Islamic history
https://hiq.bou.ac.ir/article_6458_2cb667412f1c3d9ac6c684aec8a4dd16.pdf
اسلام
امویان
هشام
اندیشه سیاسى
تحول حکومت
per
دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
فصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام
2008-6431
2783-414X
2003-12-22
4
شماره 4 - زمستان - مسلسل 16
189
204
6459
Research Paper
فرنگى ها
Ifrandj
برنارد لوئیس
1
ج. ف. پ. هاپکینز
2
عباس احمدوند
a.ahmadwand@gmail.com
3
نویسنده
نویسنده
دانشجوى دکترى تاریخ، فرهنگ و تمدن اسلامى - دانشگاه تهران.
مقاله حاضر گزارش مختصرى از تصورات مسلمانان از غرب و غربیان از آغاز تا دورهى عثمانى، با تکیه بر گزارشهاى جهانگردان و جغرافیادانان مسلمان است. این مقاله از دو بخش تشکیل شده است: بخش اول به بررسى گزارشها و آگاهىهاى مسلمانانِ مشرق زمین از اروپا و جهان مسیحى مىپردازد و بخش دوم به گزارشهاى مسلمانان اندلس از آنها. امید است که مقاله حاضر که شرحى است از تاریخچهى غربشناسى مسلمانان، گامى باشد در غربشناسى ما ایرانیان.
The present paper is a brief report of the Muslims' image of the West and Westerners from the beginning to the Ottoman period based on reports of Muslim traverlers and geographers. This paper is composed of two parts. The first part deals with reports and knowledge of Muslims in the East of Europe and the Christian World; and the second part with the Muslim Spain's reports of the same issues. It is hoped that this article which is a histoty of Muslim occidentology will open the way for Iranian Occidentilogy.
https://hiq.bou.ac.ir/article_6459_faa3aaeca87ce38ede1dd11137721aed.pdf
فرنگى ها
اِفْرَنج
اروپا
غربشناسى
اندلس
جهانگردان مسلمان
جنگهاى صلیبى