@article { author = {barzan, marzieh and Quedan, Azghar and Gholami, Maryam and Hallaji Mofrad, Saeed}, title = {The Discourse of Time and Political-Social Conduct of Imam Sajad (PBUH) on Precautionary Concealment Case study: Clarification of Precautionary Concealment in Dealing with Harrah Uprising}, journal = {History of Islam}, volume = {23}, number = {شماره 2- تابستان 1401- مسلسل 90}, pages = {39-60}, year = {2022}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {2008-6431}, eissn = {2783-414X}, doi = {10.22081/hiq.2022.73487}, abstract = {Precautionary concealment, being interpreted as avoiding from falling into the trap of hazard and disaster, has been considered as one of the most important elements of safeguarding the Shiite school throughout the history. After the tragic incident of Karbala and the martyrdom of Imam Hossein (PBUH), Imam Sajad (95-61 A.H) took the strategy of Precautionary concealment as the best policy. Moreover, the next Shiite Imams also relied on this method to safeguard Imamate and the identity of Shi’ism. The events and seditions occurred during this period being considered as the most complicated and tragic crises, and each of which was in need of an intelligent stances, so that any faults could face the continuity of Imamate and the reconstruction of the Shiite community, that Imam Sajad (PBUH) was looking for, with great dangers. This research seeks to answer the question on how Imam Sajad took this strategy to protect himself and the Shiite community in these critical situations. The findings of research indicate that Imam Sajad (PBUH) disregarded the cruelties of Umayyads and stopped the domination of another enemy, such as Al e-Zobair on Shiites and Prophet’s Family.}, keywords = {Imam Sajad (PBUH),Precautionary concealment,event of Harrah,history of Shiism,Umayyads}, title_fa = {سیره فقیه‌مدار امام سجاد(ع) مطالعه موردی: تبیین تقیّه در مواجهه با قیام حَرّه}, abstract_fa = {تقیّه، به معنای پرهیز از افتادن به دام خطر و مهلکه، از مهم‌ترین عوامل حفظ مکتب تشیع در طول تاریخ است. پس از واقعه­ کربلا و شهادت امام حسین(ع)، امام سجاد(ع) (امامت: 61ـ95ق) به‌ناچار رویه­ تقیّه را به‌عنوان بهترین روش سیاسی در پیش گرفت. امامان بعدی شیعه نیز با بهره‌گیری از این روش برای حفظ امامت و هویت تشیع، آن را به‌کار گرفتند. حوادث و فتنه­هایی که در این برهه از تاریخ امامت رخ نمود، از پیچیده­ترین و خطرناک­ترین بحران­هایی بود که هرکدام موضوع اتخاذ مواضعی هوشمندانه را می­طلبید و هر اشتباهی می­توانست تداوم امامت و بازسازی جامعه شیعه را که امام سجاد(ع) در پی آن بود، با خطرات بزرگی مواجه کند.این پژوهش، در پی پاسخ به این مسئله است که امام سجاد(ع) با روش تقیّه چگونه توانست در یکی از این مقاطع بحرانی، یعنی واقعه حرّه، خود و جامعه شیعه را به سلامت برهاند؟ یافته‌های پژوهش، نشانگر آن است که امام سجاد(ع) با چشم‌پوشی مقطعی از مظالم امویان، مانع از آن شدند تا دشمنی دیگر، همچون آل‌زبیر بر اهل‌بیت(ع) و شیعیان مسلط گردد.}, keywords_fa = {امام سجاد(ع),تقیّه,واقعه حرّه,تاریخ تشیع,امویان}, url = {https://hiq.bou.ac.ir/article_73487.html}, eprint = {https://hiq.bou.ac.ir/article_73487_46f2bc99cccdd2380e3ca4c5cda9d61b.pdf} }