@article { author = {moosavi siany, saeed and Ranjbar, Mohammad Ali}, title = {The Issue of Historical Knowledge}, journal = {History of Islam}, volume = {18}, number = {شماره 4 - زمستان 96 مسلسل72}, pages = {115-146}, year = {2018}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {2008-6431}, eissn = {2783-414X}, doi = {10.22081/hiq.2018.65677}, abstract = {Reflectivity of historical knowledge particularly in terms of determining the power of social powers in traditionalist societies has considered the validation of this epistemological domain as a necessary issue. The discipline of history has led to the skeptical challenges in concern with the epidemiological value of investigating the history because it is the basis and the criterion of validation of knowledge and sources for the justification of knowledge on the one hand and on the other hand the sources of the knowledge of historians are incapable of providing these ideal criteria.  These changes which can be illustrated in form of epistemology and methodological challenges are stated as the issue of historical knowledge. It appears that any endeavors towards solving the challenges before the historical knowledge is in need of pathology of the issue of historical knowledge by the reidentification of the presumptions.  The present article has concluded that the structure of historical knowledge matter like the other philosophical issues follows the patterns of skeptical reasoning and to put the other way, completing the epistemological criteria of other cognitive domains on the basis of historical studies is the reason of developing the issue of historical knowledge.}, keywords = {historical knowledge,philosophy of history discipline,skeptical reasoning,historical methodoology,historoography}, title_fa = {مسئله‌ شناخت تاریخی}, abstract_fa = {بازتابندگی دانش تاریخی، به‌ویژه از حیث تعین اقتدار نیروهای اجتماعی در جوامع سنّت‌‌گرا، اعتبارسنجیاین حوزه معرفتی را ضروری ساخته است. ابتنای اعتبارسنجی­هایدانش تاریخی، به تصوری معیار از معرفت و منابع توجیه معرفتی از یک سو، و ناتوانی منابع معرفتی مورخان در برآورده‌کردن این معیارهای اعلای معرفت از سوی دیگر، زمینه­ساز پدیدآمدن چالش­های شکاکانه در مورد ارزش معرفتی تاریخ‌پژوهی شده است. از این چالش‌ها که می­توان آنها را در قالب چالش­های هستی­شناختی، معرفت‌شناختی و روش‌شناختی صورت­بندی کرد، تحت عنوان مسئله شناخت تاریخی یاد می‌شود. به نظر می­رسد، هرگونه کوشش برای حلّ چالش­های فراروی دانش تاریخی، مستلزم آسیب­شناسی مسئله شناخت تاریخی از طریق بازشناسی پیش­فرض‌های پدیدآورنده آن است. مقاله حاضر که به این موضوع اختصاص دارد، به این یافته رسیده است که ساختار مسئله شناخت تاریخی، همانند دیگر مسائل فلسفی، از الگوی استدلال­های شکاکانه پیروی می­کند و به عبارتی دیگر، تحمیل معیارهای معرفتی دیگر قلمروهای شناختی بر زمینه مطالعات تاریخی، عامل شکل­گیری مسئله شناخت تاریخی است.}, keywords_fa = {شناخت تاریخی,فلسفه علم تاریخ,استدلال شکاکانه,روش‌شناسی تاریخی,تاریخ‌نگاری}, url = {https://hiq.bou.ac.ir/article_65677.html}, eprint = {https://hiq.bou.ac.ir/article_65677_27104465b42486906405320ed4b5214d.pdf} }