@article { author = {Jan Ahmadi, Fatemeh and salarieh, safora}, title = {Scientific -Cultural Policy of Fatimids in Egypt}, journal = {History of Islam}, volume = {13}, number = {شماره 1 - بهار 91 - مسلسل 49}, pages = {121-156}, year = {2012}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {2008-6431}, eissn = {2783-414X}, doi = {}, abstract = {The present article is to mention scientific -cultural policy of Fatimids emphasizing on the propagation of education and training. From the beginning of governorship in Egypt and simultaneous with the stabilization of power, Fatimids were engaged in scientific and cultural activities. Since, one of the fundamental elements of duration of power is science and strengthening of the general culture through a scholarly approach, they should have strengthen their scientific independence reliant on their native rich culture in order to protect any passivity towards the two political and scientific rivals (Abbasids and Buyids). The scientific-cultural background of Egypt was a good persuasive element for the cultural activities of Fatimids. In this regard, Fatimids tried their best to set up a strong scientific structure with all aspects of structure, content, and training elites. To achieve their objectives, they established a lot of educational and research centers such as mosques, library and schools and utilized a large amount of material and spiritual facilities in this regard. Moreover, they invited scholars and scientists of other lands to their court in order to benefit from the scientific potential present in the other Islamic lands. The outcome of these non-stop trials was the development of scientific centers and various prevalent classes in different scientific areas. }, keywords = {Fatimids,Ismailites,Scientific-Cultural Policy,Educational Institutions,Egypt}, title_fa = {سیاست علمی و فرهنگی فاطمیان در مصر}, abstract_fa = {مقاله حاضر درصدد بیان «سیاست­های علمی و فرهنگی فاطمیان» با تأکید بر ترویج تعلیم و تربیت است. فاطمیان از ابتدای حکومت در مصر، همزمان با تثبیت قدرت به فعالیت­های علمی و فرهنگی پرداختند؛ زیرا افزون بر این­که یکی از پایه­های اساسی استمرار قدرت و اقتدار، علم و تقویت فرهنگ عمومی با رویکردی عالمانه است، برای جلوگیری از انفعال در برابر دو رقیب سیاسی و علمی(بنی عباس وآل بویه) باید استقلال علمی و متکی به فرهنگ غنی بومی خویش را تقویت می­کردند. پیشنة علمی- فرهنگی سرزمین مصر هم مشوق خوبی برای فعالیت های فرهنگی فاطمیان بود. بر این اساس، فاطمیان بیشترین تلاش خویش را در پی ریزی­ یک شاکلۀ مستحکم علمی با تمام جوانب از نظر ساختاری، محتوایی، و نخبه پروری مبذول داشتند. آنان برای تحقق اهداف خود، مراکز آموزشی و پژوهشی فراوانی مانند مساجد، کتابخانه و مدارس تأسیس کردند و امکانات مادی و معنوی بسیاری را در این مسیر صَرف نمودند و حتی برای استفاده از توان علمی موجود در سایر مناطق اسلامی، عالمان و دانشمندان دیگر سرزمین­ها را به دربار خود دعوت نمودند. نتیجۀ این تلاش­های بی وقفه، شکل گیری کانون­های علمی و حلقه های متعدد پر رونق درس و بحث در حوزه های گوناگون علمی بود.}, keywords_fa = {فاطمیان,اسماعیلیان,سیاست علمی و فرهنگی,نهادهای آموزشی,مصر}, url = {https://hiq.bou.ac.ir/article_5223.html}, eprint = {https://hiq.bou.ac.ir/article_5223_0e895f82995a0b6c6836d8dbdf16bbc5.pdf} }