@article { author = {Yari, Siyavash}, title = {THE MILITARY AND ADMINISTRATIVE POLICIES OF THE ABBASIDS IN INDIA (132-422 A.H)}, journal = {History of Islam}, volume = {6}, number = {شماره 4 - زمستان - مسلسل 24}, pages = {5-32}, year = {2005}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {2008-6431}, eissn = {2783-414X}, doi = {}, abstract = {After the fall of the Umayyads, the territories under their domination including parts of western India gradually came under the influence of the Abbasids. At the same time the Shi'ah, who were disappointed and dissatisfied with the Abbasids, were persecuted and oppressed by them and were forced to immigrate to such distant lands as Sind. This problem aroused the Abbasids and attracted their special attention to the Islamic regions in India and the Indus Valley (Sind). Differences among tribes of Arab origin in these areas; whose ancestors had been warring with one another long before Islam; brought a stop to Muslim conquests in India, weakened their front, and undermined the pillars of Islamic rule there. These differences, the great distance between India and Sind from the center of the caliphate, and ambitions of some tribal chieftains finally lead to the rise of independent states in Mansurah and Moltan bringing local and regional rivalries to their peaks. These events took place about the same time or a little after independence - seeking movements in North Africa and Iran, the result of which was nothing but division and discord in the Muslim World.}, keywords = {Sind (Indus),India,Abbasids,Mansurah,Moltan,Habbarids,Samids}, title_fa = {سیاست‏هاى نظامى و ادارى بنى عباس در هند (422 - 132ه)}, abstract_fa = {پس از سقوط بنى امیه، مناطق تحت سلطه آنان از جمله بخش‏هایى از غرب هند به تدریج زیر نفوذ و سلطه بنى عباس قرار گرفت. در این زمان، شیعیان نیز که از آل عباس ناامید و ناراضى بودند، تحت تعقیب و آزار آنان قرار گرفته و به مناطق دوردستى چون سند روى آوردند. این مسئله باعث ایجاد حساسیت و توجه ویژه بنى عباس به قلمرو اسلامى در هند و سند گردید. به علت وجود اتباع قبیله‏هاى عرب که از مدت‏ها قبل از اسلام با یک‏دیگر اختلاف و درگیرى داشتند، اختلافات قبیله‏اى بالا گرفت که این امر، سبب توقف فتوحات مسلمانان و تقویت جبهه غیر مسلمانان گردید و پایه‏هاى حکومت اسلامى را در این منطقه سست نمود. این اختلافات و دورى سند و هند از مرکز خلافت و جاه‏طلبى برخى از سران قبایل سرانجام باعث پیدایش حکومت‏هاى مستقل در منصوره و ملتان گردید که رقابت‏هاى محلى و منطقه‏اى را به اوج خود رساند. این اقدام، هم زمان و یا اندکى پس از تحرکات استقلال طلبانه در شمال افریقا و ایران صورت پذیرفت که فرجام آن چیزى جز چنددستگى و تضعیف دنیاى اسلام نبود.}, keywords_fa = {سند,هند,بنى عباس,منصوره,ملتان,هبارى ‏ها,بنوسامه}, url = {https://hiq.bou.ac.ir/article_6602.html}, eprint = {https://hiq.bou.ac.ir/article_6602_b2317befb496c533785ff406e9e87d7b.pdf} } @article { author = {Joodaki, Mahboobeh}, title = {THE CONSEQUENCES OF GHAYABAH (OCCULTATION) ON THE SHI'AH POLITICAL LIFE AND THOUGHT}, journal = {History of Islam}, volume = {6}, number = {شماره 4 - زمستان - مسلسل 24}, pages = {33-64}, year = {2005}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {2008-6431}, eissn = {2783-414X}, doi = {}, abstract = {The Ghaybah (Occultation) of Imam-e Zaman (the Imam of the Period) is the most important event in the political history of the Shi'ah creed that has practically divided shi'ah history in two separate periods, the period of the Imams' presence and the Occultation Period. The Major Occultation period began in 329 AH. A few days before his Major Occultation, in a letter to his fourth and last envoy, Ali ibn Muhammad Samuri, Imam Mahdi (A) announced that his Major Occultation period had arrived and that his second Coming would be dependent on God's will. the year 329 AH can be called the year of split in the history of the leadership. The occurrence of this event had major impacts on the Shi'ah history the most important of which is the vacuum of leadership. This event caused the division of the Shi'ah creed into several branches. The Shi'ah ulama (scholars) tried to formulate the theory of imamah (leadership) and restrict the number of the Imams to twelve individuals. They also tried to justify and explain the phenomenon of the Ghaybah after the ideological Attacks of the opposition. Their efforts in trying to resolve the problem of the Shi'ah leadership led to the creation of the theory of the "succession of scholars". They tried to demonstrate the theoretical and practical ways and means of how the Shi'ah should administer their lives inside the dominant Sunni society as well.}, keywords = {Shi'ah,Ghaybah (Occultation),Imam Mahdi (A),Political thought,taghiyyah (dissimulation),Shi'ah branches}, title_fa = {پى‏ آمدهاى غیبت بر اندیشه و حیات سیاسى شیعیان‏}, abstract_fa = {غیبت امام زمان(ع) مهم‏ترین رویداد تاریخ سیاسى مذهب شیعه است که عملاً تاریخ شیعه را به دو دوره مجزا؛ یعنى دوران حضور ائمه(ع) و دوران غیبت تقسیم کرده است. دوران غیبت کبرى از سال 329ه آغاز شد؛ در نامه‏اى که امام مهدى(ع) چند روز قبل از وقوع غیبت کبرى به على بن محمد سمرى چهارمین و آخرین سفیر خود نوشت، اعلام داشت که دوران غیبت کبرى فرا رسید و ظهور مجدد او منوط به اجازه خداوند است.2 سال 329ه را مى‏توان سال گسست در تاریخ رهبرى شیعه نامید. وقوع این حادثه تأثیرات مهمى در تاریخ شیعه بر جاى نهاد که مهم‏ترین آن خلاء رهبرى است. این امر موجب بروز انشعاب‏هایى در درون شیعیان شد. علماى شیعى تلاش نمودند با تبیین نظریه امامت در دوازده نفر، مانع این امر شوند و پس از حملات فکرى مخالفان به توجیه و تبیین مسئله غیبت پرداختند. اهتمام ایشان در پاسخ‏گویى به تکلیف رهبرى شیعیان در زمان غیبت به ارائه نظریه جانشینى علما منجر شد و سرانجام تلاش کردند راهکارهاى عملى و نظرى چگونگى زندگى شیعیان در درون جامعه اهل سنت را نشان دهند.}, keywords_fa = {تشیع,غیبت,امام مهدى(عج),اندیشه سیاسى,تقیه,فِرَق الشیعه}, url = {https://hiq.bou.ac.ir/article_6603.html}, eprint = {https://hiq.bou.ac.ir/article_6603_39f13efa8706ac73c732e0fd4a9eed0a.pdf} } @article { author = {Javadi, Seyyed Mahdi}, title = {THE EVOLUTION OF SEAL AND EMBLEM SYSTEM IN ISLAMIC ADMINSTRATIONS}, journal = {History of Islam}, volume = {6}, number = {شماره 4 - زمستان - مسلسل 24}, pages = {65-85}, year = {2005}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {2008-6431}, eissn = {2783-414X}, doi = {}, abstract = {Instruments and necessary methods for correspondence and the use of special emblems to confirm and ratify the authenticity of documents issued by rulers has been a major element of administrative procedures in various periods of history. For the same reason, since the advent of Islam such methods and systems came to be a centerpiece of attention as well. In his correspondences with the leaders and emperors of the period, the Prophet of Islam (S), also, evidently used his ring as a seal to officially endorse and ratify such letters. With the passage of time, the methods of writing and the ways of correspondence and posting of adminstrative letters have been subject to change in various periods of history. The purpose of this paper is to conduct an etymological study of words and expressions such as tamgha, toghra, and yarligh and explain their historical trend and development in the administrative systems of the Islamic Period.}, keywords = {Islam,administrative systems,khatam (ring,seal),tamgha,toghra,yarligh}, title_fa = {تحوّل نظام خاتم و نشان در تشکیلات اسلامى‏}, abstract_fa = {ابزار و شیوه‏هاى لازم براى مکاتبات و کاربرد نشان‏هاى خاص براى تأیید و اثبات رسمیت آن از سوى حکم‏رانان، از ارکان تشکیلات ادارى در دوره‏هاى مختلف تاریخى بوده است. به همین سبب، از زمان ظهور اسلام، به این موضوعات توجه خاصى معطوف گردید، به طورى که پیامبر(ص) در مکاتبه‏هاى خویش با سران دولت‏ها و امپراطوران آن دوره، ظاهراً با استفاده از خاتم به عنوان مُهر، آن مرقومه‏ها را رسمیت بخشیدند. با گذشت زمان، در دوره‏هاى مختلف تاریخى، شیوه نگارش و چگونگى انجام یافتن مکاتبه‏ها و مراسله‏هاى ادارى دست خوش تغییراتى شده است. این مقاله، در صدد است تا ضمن ریشه‏یابى عنوان‏ها و اصطلاح‏هایى، چون تَمغا، طُغرا و یَرلیغ، سیر تاریخى و تحولات حاصله در آنها در نظام ادارى دوره اسلامى را بررسى نماید.}, keywords_fa = {اسلام,تشکیلات ادارى,خاتم,تمغا,طغرا,یرلیغ}, url = {https://hiq.bou.ac.ir/article_6604.html}, eprint = {https://hiq.bou.ac.ir/article_6604_7842aa1399e823f9de1c459af9e19547.pdf} } @article { author = {Pak, Mohammad Reza}, title = {THE HISTORY OF MEDICINE IN HAFSID TUNISIA}, journal = {History of Islam}, volume = {6}, number = {شماره 4 - زمستان - مسلسل 24}, pages = {87-124}, year = {2005}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {2008-6431}, eissn = {2783-414X}, doi = {}, abstract = {The Hafsids were a Berber dynasty of North Africa that ruled in Ifrighiyah (Western Tripoli, Tunisia, and Eastern Algeria) from 625 to 983 A.H. The Hafsid period medicine, which was a mixture of the traditional Gheyruwan School and the Andalusian and Iranian Medicines, became the highway for the transfer of Muslim medical knowledge to Europe; and in fact had been a final stage in the advancement of the history of Islamic medicine. In this article, topics such as pharmacology, anatomy, description and diagnosis of diseases, health care, and spa-therapy are discussed. Also, the onset of cholera and plague in Europe and Ifrighiyah are two important events that occurred during the Hafsid rule and that had scientific, political and figh'hi (legal) consequences in this period.}, keywords = {Ifrighiyah,Tunisia,the Hafsids,Medicine,ibn Andreas,Da'-ul-Ifranj (foreign disease?),cholera,istisgha' (rainprayer)}, title_fa = {تاریخ طب تونسى در دوره حفصى‏}, abstract_fa = {حفصیان از جمله سلسله‏هاى بربر شمال آفریقا بودند که از 625ه تا 983ه ، در افریقیه (طرابلس الغرب، تونس، الجزایر شرقى) حکومت کردند. طب دوره حفصى، که از ترکیب مکتب سنتى قیروان و طب آندلسى و ایرانى پدید آمد، شاه‏راه انتقال دانش طبى مسلمانان به اروپا و مرحله‏اى نهایى از پیشرفت تاریخ طب اسلامى بوده است. در این مقاله به دست آوردهاى این دوره، در زمینه‏هاى صیدله، تشریح، وصف و تشخیص بیمارى‏ها، علم تغذیه، حفظ الصحه و درمان با آب گرم مى‏پردازیم. بروز اپیدمى وبا و طاعون در اروپا و افریقیه، از حوادث درخور توجه دوره حفصى است که آثار علمى، سیاسى و فقهى در برداشت.}, keywords_fa = {اِفریقیه,تونس,حفصیان,طب,ابن آندراس,داء الافرنج,وبا,استسقاء}, url = {https://hiq.bou.ac.ir/article_6605.html}, eprint = {https://hiq.bou.ac.ir/article_6605_81d41ef94d3692f54b0a532185a7f698.pdf} } @article { author = {Ya'ghobi, Mohammad Taher}, title = {IBN 'ALGHAMI AND THE FALL OF BAGHDAD}, journal = {History of Islam}, volume = {6}, number = {شماره 4 - زمستان - مسلسل 24}, pages = {125-150}, year = {2005}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {2008-6431}, eissn = {2783-414X}, doi = {}, abstract = {Ibn 'Alghami was among the wise viziers of the Abbasid caliphate. He was the vizier of Caliph Musta'sim with whose fall in 656 A.H. the caliphate in Baghdad ended. At this period the court witnessed rivalry between the Shi'ah and Sunnah, with the Shi'ah vizier ibn 'Alghmi on one side and the Sunni functionaries of the court on the other. This rivalry was related to the fall of Baghdad and ibn 'Alghami's role in it. The main objective of this paper is to review ibn 'Alghami's role in the fall of Baghdad.}, keywords = {the Abbasids,Baghdad,Mongol,Musta'sim,ibn 'Alghami,Hulegu}, title_fa = {ابن علقمى و سقوط بغداد}, abstract_fa = {ابن علقمى، از وزیران باتدبیر دستگاه خلافت عباسیان بود. دوره وزارت او با خلافت مستعصم، آخرین خلیفه عباسى - که خلافتش با سقوط بغداد در 656ه . پایان یافت - هم‏زمان بود. در این دوره، دربار خلافت شاهد تقابل دو گروه شیعه و سنى بود که ابن علقمى (وزیر شیعه) در یک طرف و درباریان اهل سنت در طرف دیگر قرار داشتند. این تقابل با واقعه سقوط بغداد و نقش ابن علقمى در آن پیوند داشت. منظور اصلى این مقاله، بررسى نقش ابن علقمى در سقوط بغداد مى‏باشد.}, keywords_fa = {عباسیان,بغداد,مغول,مستعصم,ابن علقمى,هلاکو}, url = {https://hiq.bou.ac.ir/article_6606.html}, eprint = {https://hiq.bou.ac.ir/article_6606_b8cc4a264676d00c6489c44c8f04a04f.pdf} } @article { author = {Labib, Subhi and Pooriya-nezhad, Farhad}, title = {THE AGE OF SULEYMAN TEH MAGNIFICENT... THE CRISIS OF DIRECTION}, journal = {History of Islam}, volume = {6}, number = {شماره 4 - زمستان - مسلسل 24}, pages = {151-190}, year = {2005}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {2008-6431}, eissn = {2783-414X}, doi = {}, abstract = {The establishment of the Ottoman Empire by migrant Turks in Asia Minor is an interesting and prominent event in the Muslim World. The wise policy of the Ottomans in confronting the powers around and the blending of various ethnicities with different races and languages looked astonishing at the first glance though it weakened their empire in the long run. After the 10th century A.H., 16th AD, the empire fell on a path of decline; however, the final fall came very late. The writer of the paper intends to prove that although the period of Suleyman the Lawgiver looked magnificent, it carried with it factors of decline and disintegration. From the viewoint of the researcher, Suleyman wanted to overcome the world that had begun its transformation through internal ways and means. He adopted improper policies in a decisive period of the world; policies which in long term caused the fall of the Ottoman Empire.}, keywords = {Islam,Turks,Asia Minor,Ottoman,Europe,Safavids,Suleyman the Lawgiver}, title_fa = {عصر سلیمان باشکوه... بحران جهت‏گیرى}, abstract_fa = {بنیان‏گذارى امپراتورى عثمانى توسط ترکان مهاجر در آسیاى صغیر، رویدادى برجسته و جالب توجّه در جهان اسلام به شمار مى‏رود. سیاست استادانه عثمانیان در مقابله با قدرت‏هاى پیرامون و ترکیب اقوام گوناگون با نژادها و زبان‏هاى مختلف در نظر اول شگفت به نظر مى‏رسید، اما در دراز مدّت امپراتورى آنان را ناتوان ساخت. پس از قرن دهم هجرى (شانزدهم میلادى) این امپراتورى در سراشیبى زوال افتاد، اگرچه سقوط نهایى بسیار دیر روى داد. نگارنده این مقاله بر آن است نشان دهد اگرچه دوره سلیمان قانونى، باشکوه مى‏نمود، اما با خود عوامل تلاشى و زوال را به همراه داشت. از نظر پژوهش‏گر، سلیمان مى‏خواست با راهکارهایى داخلى بر جهانى که تغییر خویش را شروع کرده بود، پیروز شود. او در دورانى تعیین کننده در جهان، سیاست‏هایى نامناسب در پیش گرفت، سیاست‏هایى که در دراز مدت باعث سقوط امپراتورى عثمانى گردید.}, keywords_fa = {اسلام,ترکان,آسیاى صغیر,عثمانى,اروپا,صفویه,سلیمان قانونى}, url = {https://hiq.bou.ac.ir/article_6607.html}, eprint = {https://hiq.bou.ac.ir/article_6607_429430fc058afd0ab76676bb10ff2238.pdf} } @article { author = {Hamilton, Paul and Sadeghi, Amir-Hosein}, title = {HOSTORY AND HISTORICISM}, journal = {History of Islam}, volume = {6}, number = {شماره 4 - زمستان - مسلسل 24}, pages = {191-218}, year = {2005}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {2008-6431}, eissn = {2783-414X}, doi = {}, abstract = {This article reviews the differnces between poetry and history at first. In poetry everything leads to probability, but history is required to consider any possible phenomenon. With a closer look, the border between poetry and history fades away, however. Next the article takes up the fact that with the appearance of "American Neo-Historicism", Herodotus' style of historiography has come to the center of attention again. The writer then deals with the nature of historical treatment. Referring to the difference between the historical and scientific phenomena, he explains that the scientific phenomenon is the result of observation and is based upon the cause and effect relationship and that it is not predictable and repeatable. The cultural and historical phenomena, on the other hand, occur once and for all and thier interpretation is not limited to just one instance. Though the uniqueness of a historical event and a work of art connects them to a specific time, it opens the way for explanations that change during the course of time.}, keywords = {philosophy of history,Methodology,explanation,Historicism,Karl Popper,Michel Foucault}, title_fa = {تاریخ و تاریخى‏ گرى}, abstract_fa = {این نوشتار در ابتدا تفاوت‏هاى میان شعر (ادبیات) و تاریخ را بررسى مى‏کند؛ در شعر، همه چیز به احتمال ختم مى‏شود، اما تاریخ مجبور است به هر امر ممکنى توجه کند. اما با نگاهى دقیق‏تر، مرزبندى بین تاریخ و شعر در هم مى‏ریزد. در ادامه این نکته مطرح مى‏شود که با ظهور «نو تاریخى‏گرى آمریکایى» بار دیگر به سبک تاریخ‏نگارى هرودوت توجه شده است. نویسنده سپس به ماهیت تبیین تاریخى مى‏پردازد و با اشاره به تفاوت امر تاریخى و امر علمى توضیح مى‏دهد که امر علمى حاصل مشاهده و مبتنى بر رابطه علت و معلولى است و قابل پیش‏بینى و تکرارپذیر است. اما امر تاریخى مبتنى بر رابطه علت و معلولى قابل پیش بینى و تکرارپذیر نیست. ساخته‏هاى فرهنگى و تاریخى یک بار براى همیشه تولید شده‏اند اما تفسیر آنها به یک بار محدود نمى‏شود. یکه بودن واقعه تاریخى و اثر هنرى آنها را به یک زمان خاص گره مى‏زند، اما راه را براى نوعى تبیین باز مى‏کند که در طول زمان تغییر مى‏کند.}, keywords_fa = {فلسفه علم تاریخ,روش‏شناسى,تبیین,تاریخى‏ گرى,کارل پوپر,میشل فوکو}, url = {https://hiq.bou.ac.ir/article_6608.html}, eprint = {https://hiq.bou.ac.ir/article_6608_f5082615fa95a8ec01fa34eb014e56ff.pdf} }