@article { author = {Mokhber-Dezfoli, Fahime}, title = {Arab Conquerors and the Spread of Islam in al-ifrighiyyah}, journal = {History of Islam}, volume = {4}, number = {شماره 2 - تابستان - مسلسل 14}, pages = {5-16}, year = {2003}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {2008-6431}, eissn = {2783-414X}, doi = {}, abstract = {After the conquest of Egypt in the year 22 A.H. by Amr lbn-al-As, Ifrighiyyah came to the center of Arab conquerors' attention. Ifrighiyyah was conquered in the year 90 by Musa-bn-i Nusayr. As Islam entered this area towards the end of the 1st century A.H., there was great political, social and cultural change among the Berber inhabitants of this Iand, they adopting various attitudes vis-ب-vis the Muslim conquerors and then governors. The effect Arab conquerors' treatment of the people had on the Berber tribes in obeying them and in the Berber conversion to Islam until the complete conquest of North Africa by the Muslims is the subject of this article.}, keywords = {}, title_fa = {فاتحان عرب و نشر اسلام در افریقیه‏}, abstract_fa = {افریقیه پس از فتح مصر کانون توجه فاتحان عرب شد. از فتح مصر در سال 22 قمرى توسط عمرو بن عاص تا فتح نهایى این منطقه در سال 90 قمرى توسط موسى بن نُصیر، هم‏زمان با ورود اسلام به این سرزمین، تحولات سیاسى، اجتماعى و فرهنگى بزرگى در میان بربرها پدیدار گشت و آنان رفتار متفاوتى را در مقابل فاتحان و سپس والیان مسلمان در پیش گرفتند. موضوع این مقاله، بررسى تأثیر رفتار فاتحان عرب بر قبایل بربر در متابعت از آنان و پذیرش اسلام تا تسخیر کامل شمال افریقا توسط مسلمانان است.}, keywords_fa = {افریقیه,اسلام,عقبة بن نافع,موسى بن نُصیر,بربرها}, url = {https://hiq.bou.ac.ir/article_6437.html}, eprint = {https://hiq.bou.ac.ir/article_6437_64d90d58527a00c1939bdbaf139c1187.pdf} } @article { author = {Pak, Mohamad-Reza}, title = {Ghom in the First Two Centuries A.H}, journal = {History of Islam}, volume = {4}, number = {شماره 2 - تابستان - مسلسل 14}, pages = {17-48}, year = {2003}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {2008-6431}, eissn = {2783-414X}, doi = {}, abstract = {The ancient city of Ghom the revival of which, after its destruction by Alexander the Macedonian, is attributed to the Sasanid king, Ghobad, was conquered by the Arabs in 23 A.H. Large-scale migration to the city by the Shi'ites in the late 3rd century (A.H.), transformed Ghom into a Shi'ah-inhabited city causing its boom and growth. This article, while briefly referring to Ghom's geographical situation and its historical geography in ancient times as well as early Muslim centuries, takes up the conquest of the city by the Muslim Arabs. The article also deals with the political, religious and social consequenes of the settlement of Shi'ite Arab tribes in Ghom in the 1st and 2nd centuries A.H.}, keywords = {}, title_fa = {قم در دو قرن نخست هجرى‏}, abstract_fa = {شهر باستانى قم، که احیاى آن را بعد از آن که به دست اسکندر ویران شد به قباد ساسانى نسبت مى‏دهند، به سال 23 قمرى، به دست اعراب فتح شد. با مهاجرت گسترده‏ى شیعیان به قم در پایان سده‏ى سوم این شهر، به شهرى شیعى مذهب بدل شد و این تحول مذهبى موجب شکوفایى آن شد. در مقاله‏ى حاضر ضمن اشاره‏اى گذرا به موقعیت جغرافیایى و جغرافیاى تاریخى قم در عهد باستان و قرون اولیه‏ى هجرى، به چگونگى فتح این شهر توسط اعراب مسلمان پرداخته شده و پیآمدهاى سیاسى، مذهبى اجتماعى ناشى از استقرار قبایل عرب شیعى در این شهر طى قرن‏هاى اول و دوم هجرى مورد بررسى قرار گرفته است.}, keywords_fa = {قم,اعراب,طالبیان,شیعه,قبایل اشعرى}, url = {https://hiq.bou.ac.ir/article_6438.html}, eprint = {https://hiq.bou.ac.ir/article_6438_7e063483f1ff3a66f9976351543c3b8a.pdf} } @article { author = {Alemi, Khadidge}, title = {Theological Thoughts in Early Abbasid Period}, journal = {History of Islam}, volume = {4}, number = {شماره 2 - تابستان - مسلسل 14}, pages = {49-64}, year = {2003}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {2008-6431}, eissn = {2783-414X}, doi = {}, abstract = {The most important historical event in early Abbasid period was the application of the power of "reason" by Muslims; a phenomenon that was reinforced by the "Translation Movement" as well. At that time, the Imami Shi'ah was a minority group which, because of various other sects' use of "reasoning", found itself to be facing a new situation. Although at this time, the Shi'ah imams resolved different theogoy and law problems, it seems that the Shi,ah scholars had come to the conclusion that without getting involved in the Translation Movement, the preservation of the Imami Shi'ah existence would not be easy. Therefore, along with other contemporary sects such as the Mu'tazilah, the Imami Shi,ah theologians applied the power of reason and intellect in their theological arguments. This article deals with those early Imami Shi'ah theologians who through their debates and writings played a major role in saving the Imami Shi'ah school.}, keywords = {}, title_fa = {اندیشه‏ هاى کلامى شیعه‏ امامى در دوره‏ ى نخست عباسى‏}, abstract_fa = {مهم‏ترین رویداد تاریخى عصر اول عباسى کاربرد نیروى «استدلال» از سوى مسلمین است که نهضت ترجمه بدان شدت بخشید. شیعه‏ى امامى در این دوره اقلیتى بود که با تجهیز فِرق مختلف به نیروى استدلال، در وضعیت نوینى قرار گرفت. اگر چه در این دوره، امامان شیعى شبهات فقهى، کلامى و دینى را پاسخ‏گو بودند، به نظر مى‏رسد بدون توجه علماى شیعه به مسئله‏ى مهم نهضت ترجمه، حفظ موجودیت شیعه‏ى امامى چندان آسان به نظر نمى‏رسید؛ بنابراین متکلمین شیعه‏ى امامى نیز همگام با فِرق دیگر (مانند معتزله) خود را به نیروى عقل و استدلال در مباحثات کلامى تجهیز کردند. در این مقاله به متکلمین اولیه‏ى شیعه‏ى امامى پرداخته شده است که با مناظرات و تألیفات خویش سهم بزرگى در حفظ تشیع امامى ایفا کردند.}, keywords_fa = {علم کلام,شیعه‏ى امامى,نهضت ترجمه,معتزله}, url = {https://hiq.bou.ac.ir/article_6439.html}, eprint = {https://hiq.bou.ac.ir/article_6439_21d0e86f5a3424ac9836d34c98d9dc22.pdf} } @article { author = {Kordi, Reza}, title = {Abu Hafs Kermani; an Unknown Historian}, journal = {History of Islam}, volume = {4}, number = {شماره 2 - تابستان - مسلسل 14}, pages = {65-74}, year = {2003}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {2008-6431}, eissn = {2783-414X}, doi = {}, abstract = {The Iranian influence in the administrative affairs of the Abbasid khilafah was not limited to merely such dynasties of families as the Taherian or the Al-e Sahl, Al-e Barmak, Al-e Bakhtishu' and Al-e Nowbakht. Rather, many individuals, without being related to any prominet family, reached high-level civilian and military positions in this period. The paper before you tries to introduce one such individual called Abu Hafs Amr, or Umar Ibn-i Azragh Kermani, a literary and political figure and a historian of Ma'mun's era.}, keywords = {}, title_fa = {ابوحفص کرمانى «مورخى ناشناخته»}, abstract_fa = {نفوذ ایرانیان در دستگاه خلافت عباسى تنها منحصر به خاندان‏هاى چندى نظیر طاهریان و آل‏سهل و برمک و بختیشوع و نوبخت نبود، بلکه افراد بسیارى، بى‏آن‏که به خاندان مشخصى وابسته باشند، در این دوره به مناصب عالى کشورى و لشکرى رسیدند. نوشته‏ى حاضر در صدد شناساندن یکى از این چهره‏ها به نام ابوحفص عمرو، یا عمربن ازرق کرمانى است، که از چهره‏هاى ادبى و سیاسى دوره‏ى مأمون و از مورخان این عصر به شمار مى‏رود.}, keywords_fa = {ابوحفص کرمانى,عمربن ازرق,برمکیان,کاتبان,اخبار البرامکة}, url = {https://hiq.bou.ac.ir/article_6440.html}, eprint = {https://hiq.bou.ac.ir/article_6440_2347c74812770c055086213da780e9bc.pdf} } @article { author = {Mradi-Nasab, Hosein}, title = {Jahiz's Methods in Presenting Historical Reports}, journal = {History of Islam}, volume = {4}, number = {شماره 2 - تابستان - مسلسل 14}, pages = {75-100}, year = {2003}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {2008-6431}, eissn = {2783-414X}, doi = {}, abstract = {By searching through Jahiz's work, his methods of determining the authenticity of reports can be obtained as a set of general rules. Proposing the rule of "Tab", he believes that people innately possess a sense of general and universal acceptance towards a certain matter. This innate universal acceptance can be a good criterion and standard to determine the correctness of historical reports. He also believes that if there is consensus about a report, there would be no room for any further interpretation or explanation regarding that report. He believes to understand and critique a hadith; relevant time and place, the context of revelation, the method of relator's reporting, and the requisites of the environment in which the hadith has been transmitted should all be taken into consideration in order to verify the original historical report. In this article, following a brief introduction of Jahiz and his works, the most significant principles and rules applied by him in history-writing are evaluated.}, keywords = {}, title_fa = {روش‏هاى جاحظ در تبیین گزارش‏هاى تاریخى‏}, abstract_fa = {با جست‏وجو در آثار جاحظ مى‏توان روش‏هاى او را در دست‏یابى به صحت اخبار، به صورت قواعدى کلى دریافت. وى با بیان قاعده‏ى «طبع» اعتقاد دارد که در نهاد افراد نسبت به یک موضوع، یک پذیرش عمومى و همگانى وجود دارد که این پذیرش عمومى مى‏تواند ملاک و معیار خوبى براى صحت گزارش‏هاى تاریخى باشد. هم‏چنین وى اعتقاد دارد اگر بر خبرى اجماع باشد، احتمال تأویل و تفسیر در آن وجود ندارد و همه یک برداشت از خبر دارند. وى اعتقاد دارد که در نقد و فهم حدیث باید به نقش زمان و مکان، شأن نزول، نحوه‏ى گزارش راوى و مقتضى حال مجلس، در روایات توجه کرد، تا بتوان به اصل گزارش تاریخى پى‏بُرد. در مقاله‏ى حاضر پس از معرفى اجمالى شخصیّت و آثار جاحظ، مهم‏ترین اصول و قواعدى که وى در تاریخ‏نویسى به کار گرفته، ارزیابى شده است.}, keywords_fa = {جاحظ,تاریخ‏نگارى,تواتر,اجماع}, url = {https://hiq.bou.ac.ir/article_6441.html}, eprint = {https://hiq.bou.ac.ir/article_6441_37a121be240228b2df5534bc111b45fd.pdf} } @article { author = {Khadgemirza, Mahmood}, title = {The Financial Sources of the Fatimid State}, journal = {History of Islam}, volume = {4}, number = {شماره 2 - تابستان - مسلسل 14}, pages = {101-118}, year = {2003}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {2008-6431}, eissn = {2783-414X}, doi = {}, abstract = {Undoubtedly, a decisive factor in survival of states, whether religious or non-religious, is a healthy economy. Following its establishment in Egypt and Syria, the Fatimid state had to find new ways to meet the high expenses of its Lsma'ili missionaries, and the immense costs of its court and competition with the Abbasids in Baghdad and the Umayyads in Spain. Therefore, in addition to the customary and legitimate finances of the past like khums, zakah, jizyah, mawghufat etc., it innovated new means of fund-raising such as ihtikar, najwa, usury (riba') and the like. Thus, it managed to extend its life span and duration in the history of Islam considerably. This paper discusses the various sources of government income in the fatimid state.}, keywords = {}, title_fa = {منابع مالى دولت فاطمیان‏}, abstract_fa = {بدون تردید، از عوامل مؤثّر در بقاى دولت‏ها (اعم از دینى و غیر دینى)، برخوردارى از اقتصاد سالم است. دولت فاطمیان با استقرار در مصر و شام براى هزینه‏هاى تبلیغاتى داعیان اسماعیلى، مخارج گزاف دربار و رقابت با دولت عباسى و امویان اندلس، افزون بر بهره‏گیرى از منابع مرسوم و مشروع گذشته، هم‏چون خُمس، زکات، جزیه، موقوفات و...، با ابتکار عمل، از منابع جدیدى نظیر احتکار، نجوا، رباع و... نیز بهره گرفت و توانست تا حدود زیادى بر قوام و دوام خود در بستر تاریخ اسلام بیفزاید. مقاله‏ى حاضر به بررسى منابع گوناگونِ درآمد در دولت فاطمیان مى‏پردازد.}, keywords_fa = {فاطمیان,مصر,خراج,تجارت,رباع}, url = {https://hiq.bou.ac.ir/article_6442.html}, eprint = {https://hiq.bou.ac.ir/article_6442_e3ee9892f652f4957942085e57a12a11.pdf} } @article { author = {Chelongar, Mohamad-Ali}, title = {The Isma,ilis of Esfahan}, journal = {History of Islam}, volume = {4}, number = {شماره 2 - تابستان - مسلسل 14}, pages = {119-146}, year = {2003}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {2008-6431}, eissn = {2783-414X}, doi = {}, abstract = {The activies of Iama,ilis in Esfahan began in the 3rd century A.H. The information on these activities is vague and ambiguous until the second half of the 5th century. Through these centuries, Ahmad Ibn-i Hosein, knomn as Dandan, and Abu Hatam Razi have been mentiomed to be connected with the Isma'ilis of this city in historical sources. The peak of Isma'ili activities was during the Seljuq era. Two well-known Isma'ili da'is (inviters) of the time, Abbolmalik Ibn-i Attash and his son, Ahmad, led the Isma'ilis in the Seljuq period. During Abdolmalik's leadership, Esfahan was the center of Isma'ili activities. While discussing the Isma'ili efforts in Esfahan, this article also deals with their relations with the Fatimids of Egypt, the Nizari Ismah'ilis of Alamut and the Hanafi and Shafi'i Sunnite scholars. At the end, there comes a list of the men assassinated by the Isma'ilis of Esfahan.}, keywords = {}, title_fa = {اسماعیلیان اصفهان‏}, abstract_fa = {فعالیت اسماعیلیان در اصفهان، از قرن سوم هجرى آغاز شد. اطلاعات مربوط به این فعالیت‏ها تا نیمه‏ى دوم قرن پنجم، تاریک و مبهم است. در این قرون احمد بن حسین، معروف به دندان و ابوحاتم رازى، در منابع مرتبط با اسماعیلیان این شهر معرفى شده‏اند. اوج فعالیت‏هاى اسماعیلیان در اصفهان در عهد سلجوقیان است. دو داعى نام‏دار این دوران، عبدالملک بن عطاش و فرزندش احمد، رهبرى اسماعیلیان را در اختیار داشتند. در دوران عبدالملک اصفهان مرکز فعالیت اسماعیلیان بود. در این مقاله ضمن بررسى تلاش‏هاى اسماعیلیان در اصفهان، ارتباط آنان با فاطمیان مصر، اسماعیلیان نزارى الموت و علماى اهل سنت شافعى و حنفى بیان گردیده است؛ و در پایان، رجالى که اسماعیلیان اصفهان ترور کرده‏اند، معرفى گردیده‏اند.}, keywords_fa = {اسماعیلیان,داعیان اسماعیلى,اصفهان,سلجوقیان,نزاریان,قلعه‏ى شاهدز,قلعه‏ى خان لنجان}, url = {https://hiq.bou.ac.ir/article_6443.html}, eprint = {https://hiq.bou.ac.ir/article_6443_e52011a365d0207e340c683571e4adf0.pdf} } @article { author = {Jahangir, Esa}, title = {.}, journal = {History of Islam}, volume = {4}, number = {شماره 2 - تابستان - مسلسل 14}, pages = {147-162}, year = {2003}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {2008-6431}, eissn = {2783-414X}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {ملاحظاتى بر مقاله‏ «تاریخ اسلام از منظر چند پایگاه اینترنتى»}, abstract_fa = {پیش از هر چیز، لازم است از مسؤولین محترم مجله‏ى تاریخ اسلام تشکر شود که مقالات و اطلاعات ارزنده‏اى را در حوزه‏ى تاریخ منتشر مى‏کنند. از جمله امتیازهاى این فصلنامه این است که متن کامل آن از طریق سه پایگاه اینترنتى قابل دست‏رسى است.2 هم‏چنین باید از نویسنده‏ى مقاله‏ى مذکور تشکر و قدردانى به عمل آید که با تحقیق بر روى موضوعى بکر و ارائه‏ى تازه‏هاى اینترنتى راجع به تاریخ اسلام، قدم مؤثرى در معرفى منابع الکترونیکى براى محققان برداشته است. در حال حاضر، جاى خالى چنین مقالاتى در اکثر نشریه‏ها و مجلات علمى احساس مى‏شود. در مقاله‏ى مذکور بیست پایگاه اسلامى، که همه یا بخشى از آنها در ارتباط با تاریخ اسلام است، انتخاب و خلاصه‏اى درباره‏ى هر یک آورده شده است. یکى از نقاط قوت این مقاله، معرفى تعداد زیادى از پایگاه‏هاى مرتبط با تاریخ اسلام است. با وجود نقاط قوت بسیار،ملاحظاتى بر این مقاله وارد است که مى‏توان نمونه‏هاى زیر را یادآور شد: 1. مهم‏ترین نکته درباره‏ى کلیه‏ى پایگاه‏هاى معرفى شده، در یک نگاه کلى، این است که منابع و پایگاه‏هاى مربوط به تاریخ اسلام به خوبى جست‏وجو و شناسایى نشده‏اند و در نتیجه، مواردى ذکر شده‏اند که قدرت و اعتبار چندانى ندارند. امروزه یکى از مهم‏ترین مباحث در حوزه، جست‏وجو در اینترنت و نحوه‏ى رتبه‏بندى‏3 نتایج جست‏وجو، و ملاک‏هاى رتبه‏بندى است. لازم است این نکته در این‏جا نیز رعایت شود و منابع دست اول، معتبر و معروف در اولویتِ کار قرار گیرد و معرفى شود. این نکته از این جهت حایز اهمیت است که خواننده‏ى مقاله بالطبع گمان مى‏کند که پایگاه‏هاى ذکر شده از بهترین پایگاه‏هاى اینترنت در این زمینه‏اند؛ و احتمالاً عقیده‏ى نویسنده نیز همین است؛ در حالى که با جست‏وجویى ژرف‏تر، روشن مى‏شود که پایگاه‏هایى وجود دارند که از لحاظ حجم اطلاعات و اعتبار و شهرت بسیار فراتر از برخى از پایگاه‏هاى ذکر شده‏اند.}, keywords_fa = {}, url = {https://hiq.bou.ac.ir/article_6444.html}, eprint = {https://hiq.bou.ac.ir/article_6444_a0fa26cc3c52154a34924628824056e0.pdf} } @article { author = {Frantz-Murphy, Gladys and pandge, Msum-Ali and Karimi, Mortaza}, title = {A New Interpretation of the Economic History of Medieval Egypt A.H., 868-1171 AD}, journal = {History of Islam}, volume = {4}, number = {شماره 2 - تابستان - مسلسل 14}, pages = {163-198}, year = {2003}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {2008-6431}, eissn = {2783-414X}, doi = {}, abstract = {The present text is an investigation on Egypt's economy during the Tulunid and Fatimid periods with an emphasis on the role of the textile industry. Using Arabic papyrus documents plus original historical Egyptian sources of Islamic era, the writer wants to prove the hypothesis that Epypt's economic growth and prosperity in the Middle Ages, particularly in the Tulunid period, had been rooted in the growth and expancion of its textile industry. Claude Kahn, the famous French orientalist, has called the present article a facinating example of the use of papyrus documents in a historical research. Sources of investment in the textile industry, the investors, the role of government officials and semi-official individuals, the distribution and exchange system, job creation and relations amomg people involved in this industry are among issues dealt with in this article.}, keywords = {}, title_fa = {تاریخ اقتصادى مصر در دوران اولیه‏ اسلامى‏1 (1171- 868م/567-254ق)}, abstract_fa = {نوشتار حاضر، پژوهشى است مستند راجع به تاریخ اقتصادى مصر در دوران طولونى و فاطمى، با تکیه بر نقش صنعت نساجى. نویسنده با استفاده از اسناد پاپیروسى عربى و نیز منابع دست‏اول تاریخ مصر در دوران اسلامى، در پى اثبات این فرضیه است که رونق و رفاه اقتصادى مصر در قرون وسطى، به ویژه در دوره‏ى طولونى، ناشى از رشد و گسترش صنعت نساجى بوده است. کلودکاهن،2 خاورشناس نام‏دار فرانسوى، مقاله‏ى حاضر را نمونه‏اى خواندنى از کاربرد پاپیروس‏ها در یک پژوهش تاریخى مى‏داند. منابع سرمایه‏گذارى در صنعت نساجى، سرمایه‏گذاران، نقش مقامات دولتى و افراد نیمه رسمى، نظام توزیع و مبادله، اشتغال‏زایى و روابط میان افراد سهیم در این صنعت از جمله مطالبى است که در این نوشتار به آنها پرداخته شده است.}, keywords_fa = {مصر,تاریخ اقتصادى,نساجى,کتان,طولونیان,فاطمیان}, url = {https://hiq.bou.ac.ir/article_6445.html}, eprint = {https://hiq.bou.ac.ir/article_6445_ad60517bee87b8131694b86b590b3d0a.pdf} } @article { author = {A.R.Gib, Hamilton and Salehi, Nasrolah}, title = {Some considerations on the Sunni Theory of the Caliphate}, journal = {History of Islam}, volume = {4}, number = {شماره 2 - تابستان - مسلسل 14}, pages = {199-212}, year = {2003}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {2008-6431}, eissn = {2783-414X}, doi = {}, abstract = {In the article before you whose objective is to reviw the Sunnite view on the issue of khilafah, Gibe centers his argument on four basic opints: 1. He disagrees with the opinion of those who believe Mawardi had embarked on the exposition of the ultimate Sunnite opinion on the issue of khilafah. 2. He deals with the Ash'aris' opinion on the issue of khilafah and the fate of that opinion following its later transformation. 3. He reviews the different aspects of the khilafah theory and its relevance to the imamah theoty in the Ottoman Empire. 4. He concludes that there had not been any generally accepted opinion on the issue of khilafah among the Sunnite communities throughout history.}, keywords = {}, title_fa = {ملاحظاتی چند در نظریه ی اهل سنت در باب خلافت}, abstract_fa = {گیب، در مقاله حاضر، که هدف از آن بازخوانی نظریه اهل سنت در باب خلافت است، بر مبنای چهار نکته اساسی به بحث میپردازد: 1. در وهله نخست به مخالفت با نظر کسانی می پردازد که معتقدند ماوردی به تدوین نظریه ی نهایی اهل سنت در باب خلافت پرداخته است؛ 2. به نظریه ی اشعریان در باب خلافت و سرنوشت این نظریه در پی تحولات مترتب بر آن می پردازد؛ 3. جنبه های مختلف نظریه ی خلافت و نسبت آن با امامت را در امپراطوری عثمانی مورد بازبینی قرار می دهد؛ 4. در آخر به بیان این نکته می پردازد که در جوامع اهل سنت، نظریه ی مقبول و عامی در خصوص خلافت وجود نداشته است.}, keywords_fa = {خلافت,امامت,ماوردی,اشعریان,امپراطوری عثمانی}, url = {https://hiq.bou.ac.ir/article_6446.html}, eprint = {https://hiq.bou.ac.ir/article_6446_c73129c323983f52bb7d0040b8ef1515.pdf} }