@article { author = {Safari, Massood}, title = {Hira a Channel for Transfer of Culture}, journal = {History of Islam}, volume = {3}, number = {شماره 2 - تابستان - مسلسل 10}, pages = {5-40}, year = {2002}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {2008-6431}, eissn = {2783-414X}, doi = {}, abstract = {Despite Al-Hirah's cultural ifluence on He history of Arabia, the lranian schslars and hiotorians have largely dealt with its polotical role, in the past, neglecting its important cultural function in the Sasanian - dominated parts of Arabia.This article tries to trace Hira's footprints in the cultutal life of Arabia, both before and after lslam, and discuss and review its implications.In line with this objective, while having a general review of Hira's geography and history, we will investigate the role of Hira in familiarizing the Arabs of Arabia with different religions, spreading the culture of Sasanian Persia among them, introducing writing to them, etc.}, keywords = {}, title_fa = {حــیــره عامل انتقال فرهنگ}, abstract_fa = {با وجود تإثیر فرهنگى حیره در تاریخ عربستان, مورخان و محققان ایرانى عموما به نقش سیاسى حیره پرداخته اند و به نقش فرهنگى آن کمتر عنایت کمترى داشته اند. مقاله حاضر مى کوشد ردپاى حیره در حیات فرهنگى جزیره العرب (عربستان) را (پیش و پس از اسلام) بجوید و درباره آن به بحث و نظر پردازد[ .در این راستا ضمن چشم اندازى کلى بر تاریخ و جغرافیاى حیره نقش حیره را در آشناسازى اعراب با ادیان مختلف, انتشار فرهنگ ایران ساسانى در میان اعراب, تعلیم خط به ایشان و... مورد کاووش قرار مى دهد].}, keywords_fa = {حیره,اعراب,انتقال فرهنگ}, url = {https://hiq.bou.ac.ir/article_6053.html}, eprint = {https://hiq.bou.ac.ir/article_6053_6dbe7190fcfcba472257140f807a1e88.pdf} } @article { author = {Barzegar-Inanloo, Shabnam}, title = {A Glance at Why the Modern Value System Did Not Develop in Mecca in Early Islam}, journal = {History of Islam}, volume = {3}, number = {شماره 2 - تابستان - مسلسل 10}, pages = {41-66}, year = {2002}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {2008-6431}, eissn = {2783-414X}, doi = {}, abstract = {The Prophet of Islam was born, raised, and given his prophetic call in the city of black mountains, Mecca. He preached his divine message to the Meccans secretly and openly for thirteen years. He made many followers and won over a great number of Keen hearts from outside Mecca. Those who answered his call stayed and migrated with him even in the face of torture and to the extent of sacrificing their lives, and those who denied him went as far as to assassinate him, though unsuccessfully, and hence the epic of Laylah-tal-Mabit was brought to life. So, to safeguard and continue delivering his divine message, the Prophet set out for Yathrib (Medina) to test new ways of preaching his heavenly revelation.A Second look at why and how the modern order did not develop in Mecca better depicts the features and constituent elements of the Meccan civilization and culture in Early Islam. The illustration of the contrast between the ancient and new orders in this Mother of Cities (Mecca) has been the main objective of this investigation.}, keywords = {}, title_fa = {نگاهى اجمالى بر, عدم شکل گیرى نظام ارزشى جدید در مکه صدر اسلام}, abstract_fa = {((نبى اکرم(ص) در شهر کوهسارهاى سیاه, مکه زاده شد, بالید و به رهبرى مردمان مبعوث گشت. سیزده سال, پیام الهى خویش را پنهان و پیدا بر مکیان خواند. پیروان زیادى یافت و دل هاى مشتاق زیادى را از خارج مکه به سوى خود جلب کرد. آنان که بدو گرویدند, تا پاى جان, شکنجه و هجرت در کنار او ماندند. و آنان که وى را تکذیب نمودند, در این راه بر قتلش کمر بستند, اما نا موفق. اسطوره لیله المبیت شکل گرفت و پیامبر(ص) در پى ایجاد کانونى براى بالیدن و حفظ پیام الهى, به سوى یثرب گام نهاد, تا راهى نو را براى ابلاغ وحى بیازماید.نگاهى دیگر به چرایى و چگونگى عدم شکل گیرى نظم جدید در مکه, مولفه ها و مشخصه هاى فرهنگى و تمدنى مکه صدر اسلام را به تصویر مى کشد. نشان دادن تقابل نظم کهن و نظم جدید در این ام القرى, حاصل این تحقیق است.))}, keywords_fa = {مکه,ساخت قبیله اى,نظم کهن جاهلى,نظم نوین اسلامى,نظارتها,عوامل وضعى,سیبرنتیک}, url = {https://hiq.bou.ac.ir/article_6054.html}, eprint = {https://hiq.bou.ac.ir/article_6054_65271e0c2e38e75722d649348f33bbe9.pdf} } @article { author = {Farahmand, Yoones}, title = {An Age-Old Text about Ahl-ul-Dhimmah}, journal = {History of Islam}, volume = {3}, number = {شماره 2 - تابستان - مسلسل 10}, pages = {67-80}, year = {2002}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {2008-6431}, eissn = {2783-414X}, doi = {}, abstract = {The way Muslim rulers and Khalifahs dealt with ahl-ul-dhimmah (the protected people) who lived in the protection of the Muslim state is among the important and considerable issues in the Islamic culture and civilization. Islam's just and humanitarian approach gave ahl-ul-Kitab (the people of the book) the opportunity to earn certain rights and privileges, through a treaty, while accepting certain other duties and obligations and considering themselves responsible to the relevant Islamic authority. The aim of this article is to present an age-old text on ahl-ul-dhimmah and examine their rights and obligations under Muslim rule.}, keywords = {}, title_fa = {((شــروط الـعـمریـه)) معرفى متنى کهن در باب اهل ذمه}, abstract_fa = {نحوه برخورد امرا و خلفاى مسلمان, با اهل ذمه که در قلمرو حکومت اسلامى زندگى مى کردند از موضوعات مهم و قابل بحث در فرهنگ و تمدن اسلامى است. عدالت خواهى و انسان دوستى اسلام, به اهل کتاب این امکان را مى داد تا بتوانند با انعقاد قراردادى, ضمن برخوردارى از حقوق و مزایا, وظایف و تکالیفى نیز بر عهده بگیرند و خود را در مقابل حکومت اسلامى مسئول بدانند. هدف از نگارش این مقاله معرفى یکى از متون کهن, در باب اهل ذمه و بررسى حقوق و تکالیف آن هاست که در پى مىآید.}, keywords_fa = {اهل ذمه,شروط العمریه,مسیحیان,فتح شام}, url = {https://hiq.bou.ac.ir/article_6055.html}, eprint = {https://hiq.bou.ac.ir/article_6055_7351dccca3f215b59b090cd6d02fde3b.pdf} } @article { author = {Moftakhari, Hossein}, title = {The Political and Religious Condition of Iran at Advent of Islam}, journal = {History of Islam}, volume = {3}, number = {شماره 2 - تابستان - مسلسل 10}, pages = {81-100}, year = {2002}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {2008-6431}, eissn = {2783-414X}, doi = {}, abstract = {Why and how the religion of Islam spread relatively quickly in Iran in the early Muslim centuries is among topics that still attracts scholars in the field of history. To Know the religious and political conditions of Iran on the eve of the Muslim Arab arrival helps us better understand the factors and reasons for the Iranians' denial of their former religion and conversion to Islam. The contention of the present article is that in its final years, the Sasanian Empire was entangled in various domestic religious and political crises, a factor that was more instrumental in its fall than all other causes}, keywords = {}, title_fa = {اوضاع سیاسى, مذهبى ایران در آستانه ظهور اسلام}, abstract_fa = {تحقیق پیرامون چگونگى و چرایى گسترش نسبتا سریع دیانت اسلام در ایران در قرون اولیه هجرى از جمله مباحثى است که هنوز مورد توجه و عنایت پژوهشگران عرصه تاریخ است. آگاهى از چند و چون اوضاع سیاسى, مذهبى ایران در آستانه ورود اعراب مسلمان ما را در فهم علل و عوامل ترک آئین قدیم و گروش به سوى اسلام از سوى ایرانیان رهنمون مى سازد. مدعاى مقاله حاضر این است که حاکمیت ساسانى در آخرین ایام خود گرفتار بحران در ساختارهاى سیاسى, مذهبى شده بود و این امر بیش از هر چیز در سقوط ایشان دخیل بود.}, keywords_fa = {ایران,ساسانیان,آئین زرتشت,اسلام}, url = {https://hiq.bou.ac.ir/article_6056.html}, eprint = {https://hiq.bou.ac.ir/article_6056_0a364e6286ac5e19cd3ee49fc619062b.pdf} } @article { author = {Elahizadeh, Mohammad - Hasan}, title = {An Investigation on the Inheritance of Uncles and Daughters}, journal = {History of Islam}, volume = {3}, number = {شماره 2 - تابستان - مسلسل 10}, pages = {101-120}, year = {2002}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {2008-6431}, eissn = {2783-414X}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {جستارى در بحث وراثت اعمام و وراثت بنات}, abstract_fa = {وراثت اعمام و وراثت بنات بحثى است که یک طرف آن بنى عباس و طرف دیگر آن علویان مى باشند. در عصر جاهلیت, تنها فرزندان ذکور, از ارث بهره مى بردند ولى با ظهور دین اسلام این قانون برداشته شد.عباسیان که در روى کار آمدن خود و مبارزه با بنى امیه از شعارهاى علویان و پیروان آن ها استفاده زیادى بردند و ابتدا مشروعیت حکومت خود را از طریق وصیت ابوهاشم به على(ع) مى رساندند, به تدریج از علویان فاصله گرفتند و ادعا کردند خلافت, میراث عباس عموى پیامبر(ص) است. آن ها با تکیه بر این اصل جاهلى, که دختر ارث نمى برد, وارث پیامبر(ص) را عباس ـ تنها پسر عبد المطلب که تا زمان رحلت پیامبر(ص) زنده بود ـ معرفى کردند.در مقابل, علویان به ویژه اهل بیت با استناد به آیات قرآنى و احکام عقلى در صدد رد ادعاى عباسیان بر آمدند و بدینگونه بحث وراثت اعمام و وراثت بنات مطرح شد.در این مقاله, به بیان چگونگى پیدایش اندیشه وراثت اعمام و سابقه آن و عکس العمل علویان به ویژه اهل بیت به طور مختصر پرداخته ایم.}, keywords_fa = {وراثت,اعمام,بنات,علوى,عباسى}, url = {https://hiq.bou.ac.ir/article_6057.html}, eprint = {https://hiq.bou.ac.ir/article_6057_bcd7308d0f772520340a5832fdbf25e3.pdf} } @article { author = {Amin, Sayyed Hasan}, title = {The Judicial System in Post - Islamic Iran}, journal = {History of Islam}, volume = {3}, number = {شماره 2 - تابستان - مسلسل 10}, pages = {121-146}, year = {2002}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {2008-6431}, eissn = {2783-414X}, doi = {}, abstract = {With the fall of the Sasanian Dynasty in Iran, the Islamic system of law gradually replaced the Zoroastrian legal order. One of the major motives for Iranians to accept Islam was the new religion's emphasis on judgement among the people in Medina himself, but for distant places he sent one of his Companions to conduct trials and settle disputes. In the period of the Rashidin (Guided) Kbalifahs, the judicial power was separated from the executive power both becoming independent. From the beginning of Umayyad period to the early Abbasid rule, the judiciary in the Muslim World, including Iran, was decentralized. Later the influence of Iranian civilization, the organization of the judicial system was changed into a centralized one; and the position of Gahadhi - al Ghudhat (chief justice) that was equal to the position of Magaput of magi (chief magus) in the Sasanian Persia was created to supervise and oversee the judicial function throughout the Abbasid realm. This judicial system, which was based on the Sunni schools of law in both form and content, survived until the fall of the Abbasid Dynasty at the hands of Hulegu.}, keywords = {}, title_fa = {نظام قضایى در ایران پس از اسلام}, abstract_fa = {با سقوط ساسانیان, نظام حقوقى اسلامى به تدریج جایگزین نظام حقوقى زرتشتى شد. یکى از انگیزه هاى مهم رویکرد ایرانیان به اسلام, تإکید دین اسلام بر عدل و داد بود. پیامبر اکرم(ص) در مدینه خود به قضاوت مى پرداخت, اما براى نقاط دور دست یکى از یاران خویش را براى قضاوت مى فرستاد. در عصر خلفاى راشدین, قوه قضائیه از قوه مجریه, تفکیک شد. از عصر اموى تا اوائل خلافت عباسى, نظام قضایى در قلمرو ایشان از جمله ایران شیوه اى غیر متمرکز داشت. پس از استقرار عباسیان نظام قضایى, تحت تإثیر تمدن ایرانى, به شیوه اى متمرکز روى آرود و منصب قاضى القضات که مشابه مقام موبدان موبد در عصر ساسانى بود براى اشراف و نظارت بر کار قضات در تمام قلمرو خلافت عباسى تإسیس شد. این نظام که از جهت ماهوى و شکلى براساس فقه اهل سنت استوار بود تا سقوط عباسیان به دست هلاکو ادامه یافت.}, keywords_fa = {نظام حقوقى,قضاوت,ساسانیان,ایران,اسلام,قاضى القضات,فقه}, url = {https://hiq.bou.ac.ir/article_6058.html}, eprint = {https://hiq.bou.ac.ir/article_6058_0310bf1d9ea27f32177e7f9190b360ea.pdf} } @article { author = {Heydari-Aghai, Mahmood}, title = {The Bibliography of Nihayah - tul - Arab fi Marifah-ti Ansab-al-Arab}, journal = {History of Islam}, volume = {3}, number = {شماره 2 - تابستان - مسلسل 10}, pages = {147-166}, year = {2002}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {2008-6431}, eissn = {2783-414X}, doi = {}, abstract = {Nihayah-tul-Arab fi Mؤrifah-ti Ansab-al-àrab, a book in àrab genealogy, is a valuable work by ahmad ibn-i Abdullah Ghalghashandi (821AH). Ghalghashandi was a jurist, genealogist, Poet, and literary figure. At 21 years of age,he was given the permission to teach figh¨h (Islamic law) and issue fatwas (legal decress) in the Shafiص School of law. Later, by joining the divan of insha (privy council of composition), he wroth Subh-al-Asha fi Kitabah-til-Insha. In addition to these two genealogical and literary works, Ghalghashandi also wrote a number of books in other branches of knowledge.This paper is an effort in trying to put forth a major source in the field of genealogy. Following the introduction, the paper introduces the writer and his works, describes Nihayah-tul-Arab fi Mؤrifah-ti Ansab-al-àrab and its distinctiveness and advantages, and discusses the sources of the book and the method used by its writer and reviser.}, keywords = {}, title_fa = {کتابشناسى نهایه الارب فى معرفه انساب العرب}, abstract_fa = {کتاب ((نهایه الارب فى معرفه إنساب العرب)) در علم تبارشناسى در معرفى نسب عرب, اثر ارزشمند احمد بن عبدالله قلقشندى (821 ه') است. او فقیه, نسابه, ادیب و شاعر بود و در سن بیست و یک سالگى به مقام اجازه فتوا و تدریس فقه شافعى نایل شد و بعدها با پیوستن به دیوان انشإ, کتاب ((صبح الاعشى فى کتابه الانشإ)) را به خامه کشید و در کنار این دو اثر ادبى و انسابى در سایر علوم نیز کتاب هایى بنگاشت.مقاله حاضر تلاشى در معرفى یکى از منابع مهم در علم تبارشناسى است و با یک مقدمه به معرفى مولف, تإلیفات او, معرفى کتاب ((نهایه الارب فى معرفه انساب العرب)), ویژگى ها و امتیازات آن, منابع کتاب و روش کار محقق و مصحح آن مى پردازد.}, keywords_fa = {انساب العرب,تاریخ جاهلیت,قلقشندى,نهایه الارب فى معرفه إنساب العرب}, url = {https://hiq.bou.ac.ir/article_6059.html}, eprint = {https://hiq.bou.ac.ir/article_6059_2e402a526de4bf56c929dccb4dc10877.pdf} } @article { author = {Al-Dovri, Abd-al-Aziz and Ahmadvand, Abbas and Momeni, Mansoreh}, title = {Divan (Privy Council) in Early Islam}, journal = {History of Islam}, volume = {3}, number = {شماره 2 - تابستان - مسلسل 10}, pages = {167-183}, year = {2002}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {2008-6431}, eissn = {2783-414X}, doi = {}, abstract = {To know divan and divanocray is very instrumental in understanding the administrative organization of the Muslims. This is especially significant because until before the foundation of the safavid dyasty in Iran, and probably of other contemporany dynasties in other countries, divan had been the only major adminintrative system in the Muslim World.Literally speaking, divan is referred to a collection of poetry, a book of records written in prose, or a specific administrative unit of government.There had been various kinds of divans in the past each of which functioned in the capacity of a ministry in modern times. In this paper, the invention of divan, its historical evolution, the different types of divan, their relations with each other, and their effects on one another are discussed.}, keywords = {}, title_fa = {دیوان در صدر اسلام}, abstract_fa = {شناخت دیوان و دیوان سالارى, در شناخت تشکیلات ادارى مسلمانان بسیار راه گشاست, به ویژه آن که تا پیش از تإسیس سلسله صفویه در ایران, و احتمالا دولت هاى معاصر با آن در دیگر کشورها, تنها دیوان دستگاه مهم ادارى مسلمانان بوده است. دیوان به مجموعه اى از شعر یا نثر دفتر ثبت یا یک اداره اطلاق مى شود.دیوان انواع و اقسامى داشته که هر یک در حکم وزارت خانه هاى عصر حاضر به شمار مى رفته اند. در این مقاله چگونگى پیدایش دیوان, سیر تاریخى آن, انواع دیوان ها و ارتباط و تإثیر آن ها بر یکدیگر مورد توجه قرار گرفته است.}, keywords_fa = {دیوان,صدر اسلام,دیوان الاسلام,دیوان الخراج,دیوان رسایل,دیوان الاحشام,دیوان النفقات,دیوان بیت المال}, url = {https://hiq.bou.ac.ir/article_6060.html}, eprint = {https://hiq.bou.ac.ir/article_6060_80bf34b43e7a7f082754403bae13bbd2.pdf} } @article { author = {Gest, Rovon and Salehi, Nasr-Allah}, title = {Relations between Iran and Egypt from the Advent of Islam to the Fatimid Period}, journal = {History of Islam}, volume = {3}, number = {شماره 2 - تابستان - مسلسل 10}, pages = {184-204}, year = {2002}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {2008-6431}, eissn = {2783-414X}, doi = {}, abstract = {The article the translation of which follows is a research, based on original resources, to shed light on Iran-Egypt relations in the first three centuries AH.The topics discussed here include: the effective role of the Yemeni Iranians in the army of ¨Amr ibn-al-¨As in the conquest of Egypt, 19-20 AH, and the temporary and permanent residence of a number of these people there; the decisive role of Khorasani people in toppling the Umayyad dynasty and their pursuit of Marwn, the last Umayyad khalifah, all the way to Egypt; the common spread of Persian words and Iranian divan (Privy council) jargon in the eastern dominions of Islamic khilafah; the migration of groups of Iranians to Egypt and their settlement in that country; the spread of trade by Iranians to North Africa; the Iranian domination of an Egyption province and the establishment of an autonomous dynasty there; the spread of divanocray and other Iranian systems of government in the eastern Parts of Islamic Khilafah; etc.}, keywords = {}, title_fa = {روابط ایران و مصر از اسلام تا دوره فاطمیان}, abstract_fa = {نوشتارى که برگردان آن در پى مىآید, پژوهشى است مستند به منابع اصیل براى بازشناخت روابط ایران و مصر در سه قرن اول هجرى, مولف در این مقاله به مطالبى از این دست پرداخته است: نقش فعال ایرانیان یمن در سپاه عمروبن عاص در فتح مصر (19 و 20 هجرى) و آغاز حضور موقت و دائمى شمارى از آنان در آن سرزمین, نقش قاطع و تعیین کننده خراسانیان در سرنگونى امویان و تعقیب مروان ـ آخرین خلیفه اموى ـ تا مصر, رواج کلمات و واژه هاى فارسى و اصطلاحات دیوانى ایرانى در قلمرو شرق خلافت اسلامى, مهاجرت گروه هایى از ایرانیان به مصر و اسکان و استقرار آن ها در آن کشور, گستردگى فعالیت تجارى ایرانیان تا شمال آفریقا, سلطه و سیطره ایرانیان بر ایالتى از مصر و تإسیس سلسله اى نیمه مستقل در مصر, استقرار نظام دیوان سالارى و شیوه هاى حکمرانى ایرانى در قلمرو شرق خلافت اسلامى و موارد دیگر.}, keywords_fa = {ایران,مصر,فسطاط,خراسانى ها,روابط}, url = {https://hiq.bou.ac.ir/article_6061.html}, eprint = {https://hiq.bou.ac.ir/article_6061_5c68bbda0681976cb7e011dcea65d13f.pdf} }