@article { author = {Bahrami, Ruhollah}, title = {THE TRANSFER OF INDIAN MEDICAL KNOWLEDGE TO THE MUSLIM WORLD}, journal = {History of Islam}, volume = {7}, number = {شماره 1 - بهار 85 - مسلسل 25}, pages = {5-34}, year = {2006}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {2008-6431}, eissn = {2783-414X}, doi = {}, abstract = {  India was a brilliant center of knowledge and civilization in the ancient world; and Indian medicine was a deeply rooted scientific discipline in those days. This discipline had been mixed with religious teachings of ancient Indians, and in its earliest stages with Indian magic and superstition. Nature, India’s diverse plant covering and its employment for natural and herbal cure of various pains, plus the mixing of primitive forms of medicine with spiritual and religious phenomena caused Indian medicine to appear in different forms from voodoo medicine and exorcism to acupuncture and herbotherapy. These different methods of medical practice were highly influential at the time gaining the attention of ancient scientific centers including those in Iran. The Indian medical heritage, particularly since the age of the Iranian King Khosrow II Anushirvan, entered such scientific centers as the University of Jundi-Shapur, and was combined with other medical schools such as the Iranian, Greek and Babylonian traditions. Following the advent of Islam and early Muslim conquests, this scientific heritage wastransferred to the Muslim World. The writer has tried here to demonstrate the position of Indian medical knowledge and the role of India’s physicians in the spread of Indian medical tradition to the Muslim World, and especially to the court of the ‘Abbasid caliphs. India was a brilliant center of knowledge and civilization in the ancient world; and Indian medicine was a deeply rooted scientific discipline in those days. This discipline had been mixed with religious teachings of ancient Indians, and in its earliest stages with Indian magic and superstition. Nature, India’s diverse plant covering and its employment for natural and herbal cure of various pains, plus the mixing of primitive forms of medicine with spiritual and religious phenomena caused Indian medicine to appear in different forms from voodoo medicine and exorcism to acupuncture and herbotherapy. These different methods of medical practice were highly influential at the time gaining the attention of ancient scientific centers including those in Iran. The Indian medical heritage, particularly since the age of the Iranian King Khosrow II Anushirvan, entered such scientific centers as the University of Jundi-Shapur, and was combined with other medical schools such as the Iranian, Greek and Babylonian traditions. Following the advent of Islam and early Muslim conquests, this scientific heritage wastransferred to the Muslim World. The writer has tried here to demonstrate the position of Indian medical knowledge and the role of India’s physicians in the spread of Indian medical tradition to the Muslim World, and especially to the court of the ‘Abbasid caliphs.   Keywords: Islamic Civilization, India, medicine, Jundi- Shapur, Tabaghat al-Atibba’, Tarikh al-Hukama’}, keywords = {Islamic civilization,India,Medicine,Jundi- Shapur,Tabaghat al-Atibba’,Tarikh al-Hukama’}, title_fa = {انتقال دانش پزشکی هندیان به عالم اسلام}, abstract_fa = {هند، یکی از کانون­های درخشان علم و تمدن و طب هندی یکی از شاخه­های  علمی ریشه­دار جهان باستان بوده است. این دانش، با آموزه­های دینی هندیان باستان و در ابتدایی­ترین صورت خود با جادوگری و خرافات، در پیوند بوده است. طبیعت، پوشش گیاهی متنوع و بهره­مندی از آن برای درمان طبیعی و گیاهی دردها و نیز آمیختگی گونه­های ابتدایی طبابت با مسائل روحی و دینی باعث شد که طب هندی در شکل­های مختلفی از جادوگری، روح درمانی، طب سوزنی و طب گیاهی بروز کند. این گونه­های متعدد از طبابت در آن دوره تأثیر بسیاری بر جای گذاشت؛ روش­های طبی هندیان مورد توجه مراکز علمی کهن، از جمله ایران باستان قرار گرفت؛ میراث طبی هندیان، مخصوصاً از عصر خسرو انوشیروان، در کانون­های علمی نظیر جندی شاپور رواج یافت و با سایر مکتب­های طبی ایرانی، یونانی و بابلی ترکیب شد و پس از ظهور اسلام و فتح سرزمین­ها و مراکز علمی به دست مسلمانان، این میراث علمی به جهان اسلام انتقال یافت. نویسنده در این مقاله تلاش کرده است تا جایگاه دانش طبی هندیان و نقش اطبای آن دیار را در توسعة نفوذ دانش پزشکی هندی در جهان اسلام، بویژه در دربار خلافت عباسی، نشان دهد.}, keywords_fa = {تمدن اسلامی,هند,طب,جندی شاپور. طبقات الاطباء,تاریخ الحکما}, url = {https://hiq.bou.ac.ir/article_5535.html}, eprint = {https://hiq.bou.ac.ir/article_5535_c95b8c2ac95e993229ef0236b6e6791e.pdf} } @article { author = {Rahmati, Mohammad Kazem}, title = {THE MINOR OCCULTATION AND THE FIRST CRISES OF THE IMAMIYAH}, journal = {History of Islam}, volume = {7}, number = {شماره 1 - بهار 85 - مسلسل 25}, pages = {35-82}, year = {2006}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {2008-6431}, eissn = {2783-414X}, doi = {}, abstract = {The demise of Imam Hasan al-Askari (A) on Rabi‘-al-Awwal 8, 260 A.H. brought about a difficult situation for the Imamiyah community that is known as the Minor Occultation in the Shi’ah history. Relying on the extant documents of the period, this article takes up a historical study of this era, particularly the activities of the first two envoys and a number of major difficulties faced by the Imamiyah at this time. Next, the theological opinions of two prominent theologians of the period, Ibn Ghubbah and Abu-Sahl Now-Bakhti, are dealt with.}, keywords = {Tashayyu‘,Imamah,Minor Occultation,Abu-Sahl Now-Bakhti,Ibn Ghebah}, title_fa = {غیبت صغری و نخستین بحران های امامیه}, abstract_fa = {وفات امام حسن عسکری علیه السلام در هشتم ربیع­الاول سال 260ﻫ ، جامعة امامیه را با وضعیت دشواری که در تاریخ شیعه به غیبت صغری مشهور است، روبرو کرد. نوشتار حاضر به بررسی تاریخی این دوره، خاصه فعالیت­های دو سفیر نخست و برخی از دشواری­های مهم امامیه، با تکیه بر اسناد باقی مانده از این دوران پرداخته است. در ادامه، آراء کلامی دو متکلم برجستة این دوره؛ یعنی ابن قبه و ابوسهل نوبختی، مورد  بحث قرار گرفته است.}, keywords_fa = {تشیع,امامت,غیبت صغری,ابوسهل نوبختی,ابن قبه}, url = {https://hiq.bou.ac.ir/article_5536.html}, eprint = {https://hiq.bou.ac.ir/article_5536_f1d0f1266ca94194a8a0a9b46d4feed5.pdf} } @article { author = {Torkamani Azar, Parvin}, title = {THE BUYIDS, THE ‘ABBASIDS AND THE SHI‘AH}, journal = {History of Islam}, volume = {7}, number = {شماره 1 - بهار 85 - مسلسل 25}, pages = {83-100}, year = {2006}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {2008-6431}, eissn = {2783-414X}, doi = {}, abstract = {Years before the Buyids entered Baghdad, the ‘Abbasid caliphs had practically transferred their worldly powers to their commanders in chief. Following their conquests in Iran, The Buyid brothers who had Shi‘i inclinations turned their attention to Baghdad. After his entrance into Baghdad, Mu‘izz-ad-Dawlah intended to transfer power from the ‘Abbasids to Al-i ‘Ali (‘Ali’s Family), but on the advice of his vizier he changed his mind and sufficed with removing the caliph and replacing him with a new one. The appointment of an obedient person to the caliphate seat and his dismissal when necessary was a big advantage the Buyids obtained for the first time. Thus, in addition to their political power, the spiritual power of the ‘Abbasid caliphs also fell on a path of decline. On the long run, however, the absence of Buyid princes from Baghdad and differences between their two branches in Iraq and Persia prepared grounds for the caliphs to regain their lost power. The caliphs gradually increased their spiritual powers and then in order to break the Daylamite Buyids, they used the rising military power of Seljuq Toghril. Nevertheless, the ‘Abbasid caliphs never again attained their eminent position of the past.}, keywords = {the ‘Abbasids,the Buyids,Baghdad,Mu‘izz-ad-Dawlah,Adhd-ad-Dawlah,the Seljuqs,the Shi‘ah}, title_fa = {آل بویه، عباسیان و تشیع}, abstract_fa = {سا­­ل­ها قبل از ورود آل بویه به بغداد، خلفای عباسی، عملا"قدرت دنیوی خود را به امیرالامراها منتقل کرده بودند. برادران بویه که گرایش­های شیعی داشتند، پس از فتوح خویش در ایران، متوجه بغداد شدند. معزالدوله پس از ورود به بغداد، در صدد برآمد تا خلافت را از عباسیان به خاندان علی(ع) منتقل نماید، ولی باصلاحدید وزیرش، از این کار منصرف شد و به تغییر خلیفه عباسی اکتفا کرد. انتخاب فردی مطیع به مقام خلافت و خلع آنان در موقع لازم، امتیازی بود که آل بویه در این خصوص به دست آوردند؛ بدین ترتیب، نه تنها اقتدار دنیوی، بلکه اقتدار معنوی خلفای عباسی به تدریج رو به کاستی گذاشت. اما در دراز مدت، غیبت امیران بویی از بغداد و اختلاف میان آنها در شاخه­های عراق و فارس، زمینة بازیابی قدرت خلفا را فراهم آورد. آنان به تدریج  قدرت معنوی خود را افزایش دادند و سپس برای دست‌یابی به قدرت دنیوی، از قدرت نظامی نو پای طغرل سلجوقی، برای شکستن دیلمیان سود جستند. لیکن خلفای عباسی دیگر هیچگاه به جایگاه قدرتمند اوّلیه خود بازنگشتند.}, keywords_fa = {عباسیان,آل بویه,بغداد,مُعزالدّوله,عَضْدالدّوله. سلجوقیان,تشیع}, url = {https://hiq.bou.ac.ir/article_5537.html}, eprint = {https://hiq.bou.ac.ir/article_5537_4e4239e0375d42ae40d40561dc479471.pdf} } @article { author = {Ba-Vafa, Ebrahim}, title = {POLITICAL RELATIONS BETWEEN THE KHWAREZM-SHAHIS AND THE ‘ABBASIDS}, journal = {History of Islam}, volume = {7}, number = {شماره 1 - بهار 85 - مسلسل 25}, pages = {101-142}, year = {2006}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {2008-6431}, eissn = {2783-414X}, doi = {}, abstract = {The Khwarezm-Shahi dynasty was among the Turkic dynasties that rose to power during the period of Seljuq decline and disintegration. Since in the middle centuries all dynasties needed the spiritual backing of the caliph in Baghdad to add legitimacy to their rule, the Khwarezm-Shahis, and in particular Atsez and ‘Ala’-ed-Din Tekish, adopted flexible policies vis-à-vis the caliphate system. After politically uniting the eastern parts of the Muslim World, the Khwarezm-Shahis tried to bring the institution of the caliphate under their own influence and domination. This article deals with the Khwarezm-Shahi political relations with the ‘Abbasid caliphs from the beginning until the last days of their survival as an empire.}, keywords = {the ‘Abbasids,the Khwarezm-Shahis,Khwarezm,Atsez,‘Ala’-ed-Din Tekish,an-Nasir-u led-Din-illah,Sultan Mohammad,Sultan Jalal-ed-Din Minqoburni}, title_fa = {مناسبات سیاسی خوارزمشاهیان و عباسیان}, abstract_fa = {حکومت خوارزمشاهیان از جمله دولت‌های ترک تبار بود که در دوران ضعف و تجزیه حکومت سلجوقیان در خوارزم پا گرفت. از آن جا که هر حکومتی در سده‌های میانه برای مشروعیت اداره قلمرو خویش به حمایت معنوی خلیفه بغداد نیاز داشت، خوارزمشاهیان، به ویژه اتسز و علاء الدین تکش، در برابر دستگاه خلافت، سیاست قابل انعطافی در پیش گرفتند. آنها پس از یک پارچه کردن سیاسی بخش شرقی عالم اسلام کوشیدند نهاد خلافت را تحت نفوذ و سلطه خود درآورند. در این نوشتار، مناسبات سیاسی خوارزمشاهیان با خلفای عباسی از آغاز تا واپسین روزهای امپراتوری مطالعه و مرور شده است.}, keywords_fa = {عباسیان,خوارزمشاهیان,خوارزم,اَتْسِز,علاء الدین تَکِش,الناصرلدین الله,سلطان محمد,سلطان جلال الدین مینکُبِرنی}, url = {https://hiq.bou.ac.ir/article_5538.html}, eprint = {https://hiq.bou.ac.ir/article_5538_edb6003e3bb289ca54a461073a74d06a.pdf} } @article { author = {Vakili Sahar, Mohtaram}, title = {RADHIYAH KHATUN THE FIRST MUSLIM WOMAN RULER}, journal = {History of Islam}, volume = {7}, number = {شماره 1 - بهار 85 - مسلسل 25}, pages = {143-164}, year = {2006}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {2008-6431}, eissn = {2783-414X}, doi = {}, abstract = {Delhi, the most important city in northern India, was constructed by Rajah Prithvi and is the oldest of the seven cities attributed to this name. Because of its strategic position, many dynasties ruled Delhi the most important of which were the Sultans of Delhi. One major branch of the Sultans of Delhi dynasty was the “Shamsiyan of India”. Radhiyah Khatun was the fifth king of this branch and the first Muslim woman to ascend the throne. She ruled independently for four years (634-638 A.H.) in Delhi and embarked on reforms in different areas. How Radhiyah Khatun took power, the major events of her rule, and her end are issues dealt with in this paper.}, keywords = {India,Islam,Delhi,Shamsiyan,Radhiyah Khatun,Minhaj as-Siraj,Tabaghat Nasiri}, title_fa = {رضیه خاتون؛ نخستین فرمانروای زن مسلمان}, abstract_fa = {دهلی مهم­ترین شهر هندوستان شمالی است که راجه پریتوی (prithvi) آن را بنا و در میان هفت شهر  منسوب به این نام، قدیمی‌ترین آنها محسوب می‌شود، به دلیل موقعیت جغرافیایی ویژة این شهر، سلسله‌های مختلفی در آن حکومت کرده‌اند که مهم‌ترین آنها ، سلاطین دهلی می‌باشند. یکی از شاخه‌های مهم آنان «شمسیان هند» است و رضیه خاتون، پنجمین پادشاه این سلسله و نخستین فرمانروای زن مسلمان بود که بر سریر قدرت تکیه زد و حدود چهار سال (638 – 634هـ) در دهلی با استقلال حکومت کرد و در زمینه­های مختلف اصلاحاتی به عمل آورد. چگونگی به سلطنت رسیدن رضیه خاتون، وقایع مهم دوران حکومت او و فرجام وی، در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است.}, keywords_fa = {هند,اسلام,دهلی,شمسیان,رضیه خاتون,منهاج سراج,طبقات ناصری}, url = {https://hiq.bou.ac.ir/article_5539.html}, eprint = {https://hiq.bou.ac.ir/article_5539_bd13557f8b8248fa0df42eab8d46f343.pdf} } @article { author = {Lou Kent, J. and Elahi-zadeh, Mohammad Hasan and Abbasi, Ali Akbar}, title = {IBN GHUTAYBAH AD-DINAWARI}, journal = {History of Islam}, volume = {7}, number = {شماره 1 - بهار 85 - مسلسل 25}, pages = {165-176}, year = {2006}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {2008-6431}, eissn = {2783-414X}, doi = {}, abstract = {Ibn Ghutaybah ad-Dinawari is a major Muslim historian and literary figure of the 3rd century A.H. Researchers have always been fascinated by his religious ideas, ethnic background, cooperation with Abbasid caliphs, and also by his literary, theological, juristic, astronomical, and historical works. Briefly evaluating Ibn Ghutaybah’s political and religious inclinations and personalities that influenced his thoughts, the writer of this paper discusses his authentic works and some of those attributed to him plus changes in his inclinations throughout his life.}, keywords = {Ibn Ghutaybah,As`hab al-Hadith,Ahmad ibn al-Hanbal,‘Uyun al-Akhbar}, title_fa = {ابن قتیبه دینوری}, abstract_fa = {ابن قتیبه دینوری از ادیبان و مورخان بزرگ قرن سوم هجری است. محققان همواره به اندیشه‌های دینی، خاستگاه نژادی، همکاری او با خلفای عباسی و نیز آثار ادبی، کلامی، فقهی، نجومی و تاریخی وی توجه کرده‌اند. نویسنده، در این مقاله پس از ارزیابی مختصر گرایش‌های سیاسی،‌ مذهبی ابن قتیبه و نیز شخصیت‌های تأثیرگذار بر اندیشه وی، آثار واقعی و برخی از کتاب‌های منسوب به او و هم‌چنین چگونگی تحول در تمایلاتش را بررسی می‌کند.}, keywords_fa = {ابن قتیبه,اصحاب حدیث,احمد بن حنبل,عُیون الاخبار}, url = {https://hiq.bou.ac.ir/article_5540.html}, eprint = {https://hiq.bou.ac.ir/article_5540_ce8e0c2e58deb4dc1de9793129d51a61.pdf} } @article { author = {al-Hirawi, Ali ibn Abu-Bakr and Gha’edan, Asghar}, title = {THE TREATISE OF AT-TATHKIRA-TAL-HIRAWIYAH FI FUNUN-AL-HARBIYAH}, journal = {History of Islam}, volume = {7}, number = {شماره 1 - بهار 85 - مسلسل 25}, pages = {177-206}, year = {2006}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {2008-6431}, eissn = {2783-414X}, doi = {}, abstract = {The work before you is the translation of at-Tathkira-tal-Hirawiyah fi Funun-al-Harbiyah, a treatise written by ‘Ali ibn Abu-Bakr al-Hirawi probably in the 6th century A.H. this book has been written in twenty four chapters. Its first ten chapters are dedicated to the rules of governance and the last fourteen chapters to the rules of war. In the first ten chapters, the writer presents to the king recommendations, advices, and guidelines on how to run a country. Characteristics and qualities of ministers, courtiers, provincial governors, judges, administrators and scribes, and ambassadors and envoys of government are issues treated in brief segments here. The second part of the book is devoted to the techniques and art of war and its strategies and tactics. Here, topics such as the qualities of spies, the dispatch of intelligence agents to acquire information on the enemy, alertness, discipline and preparation in the face of enemy attack, inciting and encouraging people to war, types of battle such as opening castles and setting siege and conquering cities, and other war techniques that a sultan or caliph should know concerning the rules and musts of war have been discussed and reviewed.}, keywords = {sultan,the techniques of war,sariyah (a type of battle),‘Ali ibn Abu-Bakr Hirawi,hajib (courtier),castle}, title_fa = {رسالة التذکرة الهرویة فی فنون الحربیه}, abstract_fa = {نوشتار پیش­رو، ترجمة رسالة التذکرة الهرویة فی فنون الحربیةاست که علی بن ابوبکر هروی احتمالاً در قرن ششم هجری آن را تحریر کرده است. این کتاب در بیست و چهار فصل تنظیم شده که ده فصل اول آن به آیین ملکداری و چهارده فصل آن به آیین جنگ اختصاص دارد. مؤلف در ده فصل اول تذکارها، اندرزها و راهکارهایی در امور کشورداری به سلطان ارائه می‌دهد. ویژگی‌ها و شرایط وزیران، حاجبان و پرده‌داران، والیان، قاضیان، صاحبان دیوان و رسولان و نمایندگان اعزامی حکومت از مسائلی است که در فصول کوتاهی بدان پرداخته شده است. دومین بحث کتاب به هنر و آیین جنگ و مکاید و ترفندهای جنگی اختصاص دارد و مسائلی چون، ویژگی جاسوسان، ارسال نیروهای اطلاعاتی برای کسب خبر از دشمن، هشیاری، انضباط و آمادگی در برابر تهاجم دشمن، تحریص و تشویق مردم برای جنگ، انواع جنگ‌ها از جمله جنگ قلعه‌ها و محاصره شهرها و ترفندهایی که می‌توان برای فتح شهرها به کار برد و سایر اموری که یک سلطان و یا خلیفه در امور جنگ و آداب آن باید بداند، تشریح و بررسی شده‌اند.}, keywords_fa = {سلطان,آداب الحرب,سَریه,علی بن ابوبکر هروی,حاجب,قلعه}, url = {https://hiq.bou.ac.ir/article_5541.html}, eprint = {https://hiq.bou.ac.ir/article_5541_7d453affe65b4390961d28d6039d5732.pdf} } @article { author = {}, title = {NEMAYE}, journal = {History of Islam}, volume = {7}, number = {شماره 1 - بهار 85 - مسلسل 25}, pages = {207-236}, year = {2006}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {2008-6431}, eissn = {2783-414X}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {نمایه فصلنامه تاریخ اسلام از شماره 1 تا 24}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://hiq.bou.ac.ir/article_5542.html}, eprint = {https://hiq.bou.ac.ir/article_5542_40ecf67a8907f90f59db77ac787e6eb4.pdf} }