تاریخ اندیشی و تعقل تاریخی از گذشته دور وجود داشته است، ولی به معنای یک نظام فلسفی و فکری منظم و دارای پیش فرضهای معین و روش مشخص به دوره جدید باز میگردد. فیلسوف تاریخ به دنبال فهم معنا و هدف تاریخ است. او میخواهد دریابد آیا سلسله حوادث و رویدادهای گذشته مجموعه نامرتبط و بیهدفی بوده یا این که در ورای این رویدادها هدف، غایت و طرفی وجود دارد؛ اما این که یک فقیه نیز دارای تعقلی تاریخی است یا نه، این سؤالی است که این مقاله در صدد پاسخگویی به آن است. مقاله حاضر در صدد است تا پاسخ به سه سؤال اصلی فلسفه نظری تاریخ را از منظر فیلسوف فقیه، محقق سبزواری بررسی و تحلیل کند.
Historical thinking and historical analysis have existed since ancient times however, as a coherent philosophical and intellectual discipline with specific presuppositions and a clear methodology it is rooted in modern times. A philosopher of history wants to understand the meaning and objective of hisotry. He wants to know whether the chain of events in the past is a disconnected and aimless group of incidents or whether behind such chains there is an end to be discovered. The question that this article is trying to answer is "whether a jurist possesses the capacity for a historical opinion like others or not". This paper aims to study and analyze the three primary questions and their answers posed by theoretical philosophy of history from the viewpoint of the philosopher – jurist, Mohaghgheghgh-e Sabzevari.